Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Pitstop

1 juli 2021 4 min ... 3 Reacties

Get ready voor The Dutch 1000

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

Hij maakt zich op voor zijn tweede deelname aan The Dutch 1000. Dit weekend (3-4 juli) gaat Marcellino Bogaert, net als 449 andere motorrijders, de uitdaging aan om duizend kilometer in 24 uur tijd te rijden. Ongewild met een extra challenge.

“Doordat ik een winkel run en er momenteel extreme drukte heerst, had ik eigenlijk geen tijd om The Dutch 1000 te rijden”, geeft de 35-jarige Marcellino Bogaert aan. Toch staat de Belg voor de tweede keer aan de start van het bijzondere langeduurs-evenement. “Dat dank ik aan mijn vrouw. Ze legde me eigenlijk een verplichting op. Ik moest ‘m per se van haar gaan rijden.”

Door zijn tijdschema op de schop te gooien, is het voor de verkoper van airsoft guns alsnog mogelijk om de duizend kilometer in 24 uur af te leggen. “Ik heb de organisatie benaderd of ik wellicht later kon starten en gelukkig was ditmaal een uitzondering mogelijk. Het betekent wel dat ik nu vooral veel in de nacht rijd, maar dat vind ik geen probleem. Om eerlijk te zijn, geeft me dat een extra uitdaging. En daar houd ik wel van.”

Om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op deze langdurige challenge liet Marcellino zijn BMW R1200GS Adventure uit 2016 nog eens goed nakijken door zijn dealer. “Ik kom net terug van een korte break in het Schwarzwald. De achterband naderde zijn einde, dus het was verstandig om vers rubber te monteren. Verder hebben ze de belangrijkste zaken nog even gecontroleerd, zoals remmen, oliën, filters en bandendruk. Daarnaast heb ik verstralers van Denali aangeschaft, die me een kleine 10.000 lumen aan extra verlichting geven. Geen overbodige luxe, gezien ik de meeste kilometers in het donker rijd.”

Zwaarste aspect

Om de ‘missie’ te voltooien, is het ook nodig om goed naar lichaam en geest te luisteren. Doordat de Belgische GS-rijder al eens eerder meedeed, weet hij wat hem te wachten staat. “Lichamelijk is het niet direct een zware opgave, al verschilt dat natuurlijk per motor. Op een allroad rijd je lekker comfortabel, beschik je over goede vering en zit je rechtop, waardoor je gemakkelijk de nodige kilometers achter elkaar op de klokken kunt zetten. Dat wordt een ander verhaal als je The Dutch 1000 op een Harley-Davidson of superbike rijdt. Maar nog meer moet je rekening houden met het mentale gedeelte. Het is van belang dat je continu geconcentreerd blijft. Misschien is dat wel het zwaarste aspect waarmee je te maken krijgt tijdens deze challenge. ”

Hollands weer tijdens de vorige Dutch 1000
Een ‘korte’ trip naar het Zwarte Woud

Toch weet Marcellino dat hierop te trainen valt. Als kilometervreter pur sang schrikt hij niet meer van lange ritten. “Ook hier geldt, oefening baart kunst. Als je vooraf al met regelmaat langdurig in het zadel hebt gezeten, weet je waar de moeilijkheden zich bevinden. Met mijn vrouw rijd ik veel routes op vrije zondagen en dan tikken we ook de 500 kilometer aan. Doordat ik de nodige ervaring op dat gebied heb, weet ik dat deze uitdaging niet direct een probleem voor me vormt.”

Dat bleek in 2020 tijdens zijn eerste Dutch 1000. De Belg uit het Beverse Vrasene voltooide de route in 16 uur tijd. Met een gemiddelde van zo’n 65 kilometer per uur. Om zichzelf iets meer uit te dagen, wilde Marcellino dit jaar een extraatje aan zijn rit toevoegen. “Het oorspronkelijke idee was om eerst de Dutch 1000 te rijden, gevolgd door de kortere versie van 500 kilometer. Waarschijnlijk was dat mogelijk geweest als ik in de ochtend was vertrokken, maar helaas heb ik dat tijdschema moeten laten varen.”

De Spaanse ervaring

Door deze late wijziging is Marcellino nu de enige Dutch 1000-deelnemer die zaterdagavond zijn avontuurlijke challenge begint. De andere motorrijders vangen de route al vroeg in de ochtend aan. “Het was niet de bedoeling, maar hierdoor ontstaat er wel een tweede uitdaging voor me. Het rijden in de nacht geeft onbedoeld een extra dimensie aan deze editie.” Door een goede voorbereiding verwacht de Belg geen problemen. “Extra licht, een camelbag van drie liter, de nodige energierepen en een goed motorpak met Gore-tex moeten afdoende zijn.”

Net als vorig jaar verwacht Bogaert dat hij de Dutch 1000 wel in een goede zestien uur kan afleggen, ondanks het rijden in de nacht. “Vorig jaar kregen we bijvoorbeeld te maken met flink wat regen en een stevige wind. Ik herinner me nog goed dat ik op de Afsluitdijk reed en het voorwiel door de wind voelde wegschuiven. De weersomstandigheden lijken nu een stuk gunstiger, maar dat kan juist ook weer een nadeel opleveren. Je hebt dan met veel recreatieverkeer te maken en dat zorgt voor een lager gemiddeld tempo. Zelf zal ik daar niet veel last van hebben, door mijn nachtelijke escapade.”

Aangezien Marcellino zichzelf graag uitdaagt, kijkt de 35-jarige ondernemer ook al graag vooruit. In de toekomst zou hij namelijk nog eens willen deelnemen aan de Rider 1000 in Spanje. “Initiatiefnemer Dani Palacios is via dat evenement op het idee gekomen om ook zo’n rit in Nederland uit te zetten. Het lijkt me daarom een mooie ervaring om eens in Spanje mee te doen.”

Op het gebied van lange trips heeft de avontuurlijk ingestelde Belg nog wel wat meer checks op zijn bucketlist staan. “Ik ga graag nog eens naar de Noordkaap, maar dan in een reis van tien of elf dagen. De meeste motorrijders trekken er zestien dagen voor uit. En er blijkt ook zo’n route in Marokko te liggen, die zeer specifiek schijnt te zijn. Het probleem als zelfstandig ondernemer is echter om er tijd voor vrij te maken, maar op een gegeven moment wil ik die toch ook graag een keertje rijden.”

De 2021-editie is te volgen op het Instagram-kanaal van The Dutch 1000.

 

 

Wil je ook meedoen aan The Dutch 1000? Dat is uiteraard mogelijk… in 2022! Zorg wel dat je er snel bij bent, want er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor deze rit die 2 en 3 juli plaatsvindt. Inschrijven als individu of groep is mogelijk via deze link.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Dani Palacios schreef:
    1 juli 2021 om 11:56

    Mooi omschreven en geschreven .

    Tot zaterdag amigo .

    Beantwoorden
  2. Louis schreef:
    2 juli 2021 om 07:50

    Mooi verhaal … ik ken het gevoel van langere ritten op mijn RT … wat jaartjes geleden van Frankrijk naar Polen gereden zonder snelweg .. 1480 km op 22uurtjes .. nu word ik wat ouder en maak van zo een trip 2 dagen .. groetjes

    Beantwoorden
  3. Frank van der Jagt schreef:
    12 augustus 2021 om 10:57

    Benieuwd,
    Is de rit een vaste rit? dat wil zeggen elk jaar hetzelfde of is die per keer verschillend? Leuk dat er dus ook een Spaanse variant is, of, als ik het goed begrijp, was er al een Spaanse en is deze daarvan afgeleid.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop

Door Mark Meisner

2 februari 2023 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Mark Meisner

1 februari 2023 4 min

Ein-de-lijk naar Ace Cafe London

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24 januari 2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Stories

Frank Door Frank Andringa

19 januari 2023 4 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10 januari 2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

9 januari 2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 januari 2023 5 min

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 januari 2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Pitstop

Door Mark Meisner

30 december 2022 2 min

Tot volgend jaar!

Pitstop

Door Mark Meisner

15 december 2022 3 min

December showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 december 2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24 november 2022 4 min

Bond, James Bond

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2022 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29 september 2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Pitstop

Door Motorfest Crew

23 september 2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22 september 2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15 september 2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 september 2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

7 september 2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13 augustus 2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Pitstop

Door Bas van der Wal

22 juli 2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 juli 2022 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop

Door Jarno van Osch

20 juli 2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11 juli 2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Pitstop

Door Leonoor Fischer

22 juni 2022 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 juni 2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

2 juni 2022 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25 mei 2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22 mei 2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 april 2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 april 2022 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

8 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Jarno van Osch

30 maart 2022 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Mark Meisner

29 maart 2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23 maart 2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Pitstop

Door Jarno van Osch

17 maart 2022 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Mark Meisner

12 maart 2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 maart 2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Pitstop

Door Jarno van Osch

3 maart 2022 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Pitstop

Door Mark Meisner

1 maart 2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

15 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 februari 2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Pitstop

Door Mark Meisner

8 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Pitstop

Door Mark Meisner

25 januari 2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 januari 2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Pitstop

Door Mark Meisner

14 januari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12 januari 2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 januari 2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

5 januari 2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

28 december 2021 4 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Pitstop

Door Mark Meisner

17 december 2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Door Bas van der Wal

27 november 2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Pitstop

Door Mark Meisner

18 november 2021 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

15 november 2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Pitstop

Door Jarno van Osch

29 oktober 2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Pitstop

Door Jarno van Osch

27 oktober 2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

1 oktober 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29 september 2021 4 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2021 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20 september 2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop

Door Bas van der Wal

17 september 2021 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Pitstop
Manouk

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

14 september 2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

30 augustus 2021 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Jarno van Osch

18 augustus 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Pitstop

Door Mark Meisner

9 augustus 2021 4 min

Showroom – Upgrades

Pitstop

Door Jarno van Osch

26 juli 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

6 juli 2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Pitstop

Door Mark Meisner

11 juni 2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Pitstop

Door Mark Meisner

2 juni 2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 mei 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Door Leonoor Fischer

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X