Denk je aan Husqvarna, dan denk je direct aan motocross, offroad en aan het circuit. Maar sinds enkele jaren is er met de Vitpilen en Svartpilen een echt wegmodel, waar geen Viking zich voor schaamt. Integendeel! Husqvarna kijkt naar de toekomst met een blik op het verleden.
Rauw, compact en minimalistisch. Deze Vitpilen en Svartpilen (in het Nederlandse witte pijl en zwarte pijl) zijn gemaakt voor het betere gooi- en smijtwerk in het stadsverkeer, maar schuwen ook een hobbelig zandweg niet. Moderne naked bikes met een uiterlijk dat de liefhebber doet terugdenken aan de legendarische Husqvarna Silverpilen. En die historie moet het Zweedse merk, en meer nog de fans, de komende jaren veel moois gaan brengen.

Van wapens tot crossmotoren
Die geschiedenis van Husqvarna gaat terug naar het jaar 1689 (!). De koning van Zweden geeft opdracht dat er een wapenfabriek moet komen in de plaats Huskvarna. In de loop der jaren gaat het bedrijf ook zaagmachines en keukenapparatuur produceren. En eigenlijk is het helemaal niet vreemd dat begin 20e eeuw er ook een motorfietsentak komt.
Het is de tijd waarin nieuwe merken als paddenstoelen uit de grond schieten. Zo komt Scania in 1902 met een 143cc motorfiets op de markt. Een jaar later presenteert Husqvarna zijn eerste motorfiets. Nou ja, een gemotoriseerde fiets. Waar Scania al snel de motorfietsentak opgeeft en zich focust op auto’s en vrachtwagens, gaat in Huskvarna de ontwikkeling van motorfietsen verder.

Kampioensmateriaal
Husky’s zo worden de motorfietsen liefkozend genoemd. Erg Zweeds zijn ze in de beginfase eigenlijk niet, het motorblok wordt geïmporteerd. Tot 1918, als de Zweden beginnen met de bouw van een compleet eigen motorfiets. Het is het begin van een gouden periode. Het Zweedse leger sluit een contract, Husqvarna gaat meedoen aan langeafstandsraces en cross country wedstrijden.
Met zware 546 cc en 996 cc V-Twin motoren maakt Huqvarna tussen 1920 en de Tweede Wereldoorlog niet alleen faam op de weg, maar ook op het circuit. Tal van overwinningen worden er geboekt binnen en buiten de landsgrenzen. Maar de oorlog gooit roet in het eten. Het wordt stil rond de wegmachines.
De geboorte van een legende
Brengt de oorlog dan niets goeds? Zeker wel. Husqvarna komt met lichte tweetact motoren op de markt. Ze blijken, na enkele aanpassingen, zeer geschikt om off road mee te rijden. In 1955 komt het merk met de Silverpilen. Een model dat speciaal is ontwikkeld voor offroad. Een revolutionair model.
Slechts 75 kilo weegt hij en de 175 cc tellende Silverpilen beschikt over 9,5 pk. Alles wat overbodig is, is van het model afgehaald. In tien jaar tijd worden er 11.000 exemplaren van verkocht. Het is de basis van de crosssuccessen in de decennia die volgen. In de jaren 60 en 70 domineert Husqvarna de crosswereld met 14 wereldtitels in the 125 cc, 250 cc and 500 cc motocross. Daarnaast worden er 24 (!) wereldtitels in de enduro behaald.

Een overname door Cagiva (1987) en later door BMW verandert weinig aan Husqvarna. Het bedrijf blijft zich voornamelijk op de cross en offroad richten, de tak waarin het sterk is. Maar op sportgebied zijn er weinig successen te vieren. Wel wordt in deze tijd -onder de vlag van BMW – de meest bepalende straatmotor van Husqvarna gebouwd. In het frame hangt dan ook een opgeboord BMW F800R motorblok. Het design is enorm eigenzinnig waardoor deze Husqvarna Nuda 900(R) aanvankelijk niet helemaal lekker valt in de wereld. Hoe anders dat nu is lees je op het internet nog maar wat vaak terug. De Nuda heeft een enorme cultstatus gekregen.
Bij de overname van Husqvarna door Cagiva besluit een deel van de technische krachten achter Husqvarna een eigen merk te beginnen: Husaberg. Na de overname door KTM in 1995 boekt Husaberg verschillende wereldtitels in de MX-wereld.
In 2013 komt er de ommekeer voor Husqvarna. De KTM Groep neemt Husqvarna over van BMW. Het betekent niet alleen de hereniging met Husaberg, er wordt ook een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de sporthistorie. Husqvarna keert terug in de wegracesport.

Terug naar de weg
Met de terugkeer in de wegracesport ontstaan er nieuwe doelen. De straat lonkt. Daarbij wordt teruggegrepen naar de legendarische Silverpilen, die de basis van een nieuwe generatie Husqvarna motoren wordt. Het is een terugkeer naar de weg met daarbij een sterke link naar offroad. De punten waarin de Zweden in de afgelopen bijna 120 jaar sterk in waren.
De nieuwe Husqvarna Vitpilen en Svartpilen zijn nog altijd minimalistisch en qua model komen ze sterk overeen met de Silverpilen. Maar wel een Silverpilen die met de jaren is meegegaan. Het zijn moderne en innovatieve naked bikes. De eencilindermotorfietsen zijn qua uiterlijk helemaal van deze tijd. Ze beschikken over de modernste technieken en de nieuwste elektronisch technologieën. En hoewel er van Zweedse glorie onderhuids nog maar weinig is terug te vinden door alle technieken van KTM, blijft toch ergens die originele bezieling terug te proeven.
De nieuwe wegmotoren rijden nog niet per duizenden over de Nederlandse wegen, maar desondanks dat is het een logische stap. Zeker als je kijkt naar de ontwikkeling bij het moedermerk KTM, waar ook steeds meer naar de weg wordt gekeken. In Oostenrijk ligt niet alleen een plan voor KTM, ook voor Husqvarna. En de afgelopen jaren hebben we gezien dat die plannen over het algemeen erg goed uitpakken.
