Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

31 januari 2021 3 min ... geef een reactie

Husqvarna herontdekt zijn roots

Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Denk je aan Husqvarna, dan denk je direct aan motocross, offroad en aan het circuit. Maar sinds enkele jaren is er met de Vitpilen en Svartpilen een echt wegmodel, waar geen Viking zich voor schaamt. Integendeel! Husqvarna kijkt naar de toekomst met een blik op het verleden.

Rauw, compact en minimalistisch. Deze Vitpilen en Svartpilen (in het Nederlandse witte pijl en zwarte pijl) zijn gemaakt voor het betere gooi- en smijtwerk in het stadsverkeer, maar schuwen ook een hobbelig zandweg niet. Moderne naked bikes met een uiterlijk dat de liefhebber doet terugdenken aan de legendarische Husqvarna Silverpilen. En die historie moet het Zweedse merk, en meer nog de fans, de komende jaren veel moois gaan brengen.

Van wapens tot crossmotoren

Die geschiedenis van Husqvarna gaat terug naar het jaar 1689 (!). De koning van Zweden geeft opdracht dat er een wapenfabriek moet komen in de plaats Huskvarna. In de loop der jaren gaat het bedrijf ook zaagmachines en keukenapparatuur produceren. En eigenlijk is het helemaal niet vreemd dat begin 20e eeuw er ook een motorfietsentak komt.

Het is de tijd waarin nieuwe merken als paddenstoelen uit de grond schieten. Zo komt Scania in 1902 met een 143cc motorfiets op de markt. Een jaar later presenteert Husqvarna zijn eerste motorfiets. Nou ja, een gemotoriseerde fiets. Waar Scania al snel de motorfietsentak opgeeft en zich focust op auto’s en vrachtwagens, gaat in Huskvarna de ontwikkeling van motorfietsen verder.

Husqvarna Model 75A (1916)

Kampioensmateriaal

Husky’s zo worden de motorfietsen liefkozend genoemd. Erg Zweeds zijn ze in de beginfase eigenlijk niet, het motorblok wordt geïmporteerd. Tot 1918, als de Zweden beginnen met de bouw van een compleet eigen motorfiets. Het is het begin van een gouden periode. Het Zweedse leger sluit een contract, Husqvarna gaat meedoen aan langeafstandsraces en cross country wedstrijden.

Met zware 546 cc en 996 cc V-Twin motoren maakt Huqvarna tussen 1920 en de Tweede Wereldoorlog niet alleen faam op de weg, maar ook op het circuit. Tal van overwinningen worden er geboekt binnen en buiten de landsgrenzen. Maar de oorlog gooit roet in het eten. Het wordt stil rond de wegmachines.

De geboorte van een legende

Brengt de oorlog dan niets goeds? Zeker wel. Husqvarna komt met lichte tweetact motoren op de markt. Ze blijken, na enkele aanpassingen, zeer geschikt om off road mee te rijden. In 1955 komt het merk met de Silverpilen. Een model dat speciaal is ontwikkeld voor offroad. Een revolutionair model.

Slechts 75 kilo weegt hij en de 175 cc tellende Silverpilen beschikt over 9,5 pk. Alles wat overbodig is, is van het model afgehaald. In tien jaar tijd worden er 11.000 exemplaren van verkocht. Het is de basis van de crosssuccessen in de decennia die volgen. In de jaren 60 en 70 domineert Husqvarna de crosswereld met 14 wereldtitels in the 125 cc, 250 cc and 500 cc motocross. Daarnaast worden er 24 (!) wereldtitels in de enduro behaald.

Silverpilen
Husqvanra Silverpilen (1955)

Een overname door Cagiva (1987) en later door BMW verandert weinig aan Husqvarna. Het bedrijf blijft zich voornamelijk op de cross en offroad richten, de tak waarin het sterk is. Maar op sportgebied zijn er weinig successen te vieren. Wel wordt in deze tijd -onder de vlag van BMW – de meest bepalende straatmotor van Husqvarna gebouwd. In het frame hangt dan ook een opgeboord BMW F800R motorblok. Het design is enorm eigenzinnig waardoor deze Husqvarna Nuda 900(R) aanvankelijk niet helemaal lekker valt in de wereld. Hoe anders dat nu is lees je op het internet nog maar wat vaak terug. De Nuda heeft een enorme cultstatus gekregen.

Bij de overname van Husqvarna door Cagiva besluit een deel van de technische krachten achter Husqvarna een eigen merk te beginnen: Husaberg. Na de overname door KTM in 1995 boekt Husaberg verschillende wereldtitels in de MX-wereld.

In 2013 komt er de ommekeer voor Husqvarna. De KTM Groep neemt Husqvarna over van BMW. Het betekent niet alleen de hereniging met Husaberg, er wordt ook een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de sporthistorie. Husqvarna keert terug in de wegracesport.

Husqvarna Nuda 900R (2012)

Terug naar de weg

Met de terugkeer in de wegracesport ontstaan er nieuwe doelen. De straat lonkt. Daarbij wordt teruggegrepen naar de legendarische Silverpilen, die de basis van een nieuwe generatie Husqvarna motoren wordt. Het is een terugkeer naar de weg met daarbij een sterke link naar offroad. De punten waarin de Zweden in de afgelopen bijna 120 jaar sterk in waren.

De nieuwe Husqvarna Vitpilen en Svartpilen zijn nog altijd minimalistisch en qua model komen ze sterk overeen met de Silverpilen. Maar wel een Silverpilen die met de jaren is meegegaan. Het zijn moderne en innovatieve naked bikes. De eencilindermotorfietsen zijn qua uiterlijk helemaal van deze tijd. Ze beschikken over de modernste technieken en de nieuwste elektronisch technologieën. En hoewel er van Zweedse glorie onderhuids nog maar weinig is terug te vinden door alle technieken van KTM, blijft toch ergens die originele bezieling terug te proeven.

De nieuwe wegmotoren rijden nog niet per duizenden over de Nederlandse wegen, maar desondanks dat is het een logische stap. Zeker als je kijkt naar de ontwikkeling bij het moedermerk KTM, waar ook steeds meer naar de weg wordt gekeken. In Oostenrijk ligt niet alleen een plan voor KTM, ook voor Husqvarna. En de afgelopen jaren hebben we gezien dat die plannen over het algemeen erg goed uitpakken.

 

Husqvarna Svartpilen 701 (2018)
TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 maart 2021 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 december 2020 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 december 2020 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X