Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

3 januari 2021 4 min ... 1 Reactie

MV Agusta: exclusief en extravagant

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

Het is donderdag 14 juni 2018 en een flink aantal motorjournalisten zit klaar om het verhaal te horen over de nieuwe MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso SCS. Enkele meters verderop zitten drie belangrijke heren achter een tafel. Brian Gillen (technisch brein), Adrian Morton (ontwerper) én Giovanni Castiglioni, de CEO van MV Agusta.

Waar de twee eerstgenoemde mannen nog enige enthousiasme uitstralen, zit Giovanni ongeïnteresseerd voor zich uit te staren. Enkel een diepe zucht ontbreekt nog. Het is duidelijk dat MV Agusta’s CEO weinig zin heeft in de presentatie die hij behoort te houden over het nieuwste model. De verveling slaat na enkele minuten duidelijk toe en terwijl Adrian Morton een praatje houdt over het ontwerp tovert de Italiaanse playboy een mobieltje uit zijn gladgestreken pantalon. In alle rust tuurt hij richting het scherm. Waarschijnlijk zijn Instagram aan het checken… Niemand kijkt er eigenlijk van op, want het past wel een beetje bij het merk MV Agusta. Daar lijken ‘normaal’ en ‘gewoon’ namelijk vreemde woorden te zijn.

Twee jaar later is de situatie alweer volledig anders. Giovanni Castiglioni is niet meer de belangrijkste man binnen de muren van de Italiaanse fabrikant en Adrian Morton ontvangt inmiddels geen salaris meer via MV Agusta. Aan het roer staat nu Timur Sardarov, zoon van een Russische oliemagnaat. Gaat hij rust brengen of voegt ook hij een volgend, grillig hoofdstuk toe aan de geschiedenis van MV?

Nooit te voorspellen

Stiekem is het eigenlijk heel fijn dat de toekomst van MV Agusta nooit te voorspellen is. Zodoende weten ze telkens de motorwereld een beetje op te schudden, scheppen leven in de brouwerij. En dat gebeurde al in tijden van graaf Domenico Agusta, de man die MV (Meccanica Verghera) Agusta in 1945 oprichtte. Hij verkocht eigenlijk motoren als de 98 (Economica en Turismo), 125 en 250 (beide in Turismo-uitvoering) om voldoende budget bij elkaar te sprokkelen om te kunnen racen. En met succes, want in 1952 pakken ze al de eerste wereldtitel. De Brit Cecil Sandford weet dat voor elkaar te krijgen. Zijn landgenoot Leslie Graham (de eerste officiële 500 cc-wereldkampioen in 1949) zorgt in hetzelfde jaar voor nog een primeur waar Domenico Agusta erg blij van wordt. Voor het eerst wint een MV Agusta in de koningsklasse, de 500 cc. Op het iconische circuit van Monza.

Naast de prestaties op het circuit gaat het Domenico ook op zakelijk gebied voor de wind. Hij weet in hetzelfde jaar (1952 dus) een deal te sluiten met helikopterfabrikant Bell om onder licentie deze helikopters te bouwen. Dat levert hem flink wat lires op en het wordt al snel de belangrijkste inkomstenbron voor het bedrijf. Wegrace blijft een hobby voor Agusta, evenals de productie van exclusieve straatmotoren. De luxe uitgangspositie die hij via de helikopterbouw ontvangt, zorgt ervoor dat hij zich weinig zorgen hoeft te maken over het draaien van flinke productieaantallen.

Gouden tijdperk

Eind jaren vijftig staat er een belangrijke beslissing te nemen. Vanwege te hoge kosten en een daling van de motorverkoop besluiten de Italiaanse fabrikanten (MV Agusta, Gilera, Moto Guzzi en Mondial) om zich gezamenlijk terug te trekken na het 1957-seizoen. Agusta stemt toe, maar komt terug op zijn besluit. Hij wil blijven racen. Er volgt een gouden tijdperk voor MV Agusta, want ze blijven maar liefst zeventien jaar de 500 cc domineren. De titels worden aaneengeregen door John Surtees, Gary Hocking, Mike Hailwood, Giacomo Agostini en Phil Read.

In diezelfde periode richt MV Agusta zich ook op de offroad-wereld. De 125 Regolarità weet goede resultaten in verschillende wedstrijden te behalen en daardoor produceert de Italiaanse fabrikant ook voor klanten. Hoge aantallen worden nog altijd niet gedraaid, waardoor er in totaal slechts 63 exemplaren zijn gemaakt. Die exclusiviteit is niet ongewoon bij MV Agusta, want ook hun eerste ‘grote’ motor met viercilinder kent een lage productie. Er verschijnen 135 stuks van de 600-4 en Turismo.

Hoewel de motoren exclusief zijn, begint MV Agusta in de jaren zestig wel achter te lopen wat betreft ontwerp. Te jaren vijftig en niet modern genoeg. Het is bijna niet voor te stellen als je de huidige generatie van het merk bekijkt. Een inhaalslag maken ze enkele jaren later met de introductie van de 125 Sport, 350 Ipotesi en de iconische 750 Sport en 750 Sport America.

Als Domenico Agusta in 1971 overlijdt, gaat het snel neerwaarts met het merk. In 1976 rijdt MV haar laatste races, terwijl een jaar later ook de productie van straatmotoren stopt. Het is daarna jarenlang stil rondom MV Agusta, maar Claudio Castiglioni van Cagiva zorgt dat er weer leven in het roemruchte merk komt. Hij koopt het merk en in 1997 komt hij met een prachtmotor op de proppen, de F4 750.  Het ontwerp komt uit de koker van topdesigner Massimo Tamburini, ook de createur van die andere Italiaanse beauty, de Ducati 916.

 

Terugkopen voor 1 euro

Een gemakkelijke wederopstanding wordt het niet, want vlak na de millenniumwisseling komt het moederbedrijf in financiële problemen terecht. Als gevolg komt een meerderheidsbelang bij het Maleisische Proton te liggen, maar lang bemoeien zij zich niet met MV. Een jaar later verkopen zij hun deel aan een Italiaanse financieringsmaatschappij. Een volgend hoofdstuk breekt aan als Harley-Davidson eigenaar wordt van de Italiaanse motorfabrikant. Ze investeren flink wat miljoenen in MV, maar ook zij besluiten al snel om het merk weer af te stoten door eigen problemen. Claudio Castiglioni heeft daarbij geluk en kan in 2010 MV Agusta terugkopen voor het symbolische bedrag van 1 euro.

Dankzij de financiële injecties van de vorige eigenaren is het voor MV Agusta mogelijk om een volgende generatie van de F4 (inmiddels geëvolueerd tot een duizend) te presenteren en is er ruimte om een nieuw driecilinder-platform op te starten. Hier weten de Italianen een flinke variatie tegenaan te gooien. Naast het sportmodel (de F3) bouwen ze in Varese ook de Brutale, Dragster, Rivale, Turismo Veloce en Stradale. Allemaal dus met dezelfde basis.

De geboorte van de eerste 675 cc driecilinder (later 800) maakt Claudio Castiglioni overigens niet meer mee. Hij overlijdt in 2011 en hierdoor komt de dagelijkse leiding van het bedrijf in de handen van zijn zoon Giovanni. Het nieuwe platform zorgt voor stijgende productieaantallen, maar die explosieve groei kan MV niet aan. Er komt een partner bij met Mercedes-AMG, maar deze samenwerking blijkt de problemen niet op te lossen.

En dus heeft MV Agusta een volgende (financiële) redder nodig en die komt er in 2017. Timur Sardarov van de Black Ocean Group gaat zich bemoeien met MV Agusta en wil niet enkel vanaf de zijlijn toekijken. Eind 2018 neemt hij de belangrijkste positie in binnen de organisatie. Geld lijkt momenteel niet het grootste probleem te zijn (pa Sardarov is miljardair), dus nu zal het erop aankomen of er een goed plan voor de toekomst ligt. Laten we het hopen, want MV Agusta zorgt altijd voor verrassingen. Op welk front dan ook.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Gait schreef:
    14 augustus 2020 om 15:53

    Krijg, positiva, kippenvel van de motor. Het heeft iets van wat de duitsers benoemen – L M A A. Ik trek mij niets aan van mode verschijnselen. Bepaal zelf, los van wat andere denken mijn leven en MOTOR.

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 maart 2021 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 december 2020 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 december 2020 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X