Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

1 oktober 2021 4 min ... 4 Reacties

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

Onze passie voor motoren in woord of beeld met anderen delen, doen we allemaal. Maar dan zijn er ook nog motorrijders die deze passie naar een nieuw niveau tillen. Zij die door de jaren heen een prachtige collectie hebben opgebouwd en die graag tentoonstellen in een museum. Maak kennis met enkele van deze absolute parels die ons land rijk is.

“Als je niet uitkijkt, zitten we vanavond nog steeds te ouwehoeren over motoren.” Museumeigenaar Koos Smits van De Oude Tweewieler waarschuwt al gelijk. Een groot deel van zijn leven staat in het teken van tweewielers en dus kan hij ook uren praten over zijn favoriete onderwerp. Al op vroege leeftijd raakt Smits geïnteresseerd in motoren, een avontuur dat eigenlijk begon met het verbouwen van zijn damesfiets.

“Ik was een jaar of negen en mijn buurjongen had een bromfiets van Vichy. Die stond achterin de schuur en ik weet nog goed dat ik met een duimstok ging meten of dat balhoofd ook op mijn fiets paste. Zonder te vragen schroefde ik die voorvork eruit en zette ‘m in mijn fiets. Daarna haalde ik ook nog een groot stuur van een oude transportfiets. Later heb ik mijn fiets weer geruild met een maatje van me, voor een Solex.”

De oude tweewieler
De oude tweewieler

Een paar jaar later richt Koos, samen met enkele vrienden, een crossclubje op. Door al op vroege leeftijd bezig te zijn met brommers komt hij – haast onvermijdelijk – ook in aanraking met de politie. “Ging ik samen met een maatje van me naar de bios in Bilthoven. Uiteraard op de brommer, maar ik was slechts dertien jaar oud. Op het moment dat we onze woonplaats Maartensdijk bereikten, werd ik gepakt.  Mijn Batavus werd in beslag genomen. Jammer, want het was echt een mooi exemplaar. Helaas heb ik die nooit meer teruggekregen.”

De oude tweewieler

Geen ongelijk

Het is niet de enige keer dat Koos Smits in de problemen raakt. Ook als hij net 18 is, werkt hij zichzelf goed in de nesten: “Toen moest ik voor het gerecht verschijnen. Mijn vader ging mee, ook al wilde hij dat vooraf eigenlijk niet. ‘Je hebt dit zelf veroorzaakt’, gaf hij aan. Ook de rechter was niet al te blij met me. Ik was recalcitrant en luisterde toch niet.

En ja, daar kon ik ‘m geen ongelijk in geven. Uiteindelijk kreeg ik een boete van een tientje voor het feit dat ik geen rijbewijs had. Daar bovenop kwam nog een tientje voor het ontbreken van een kenteken. ‘Kom ik nog goed weg’, dacht ik. Nog een jaar proeftijd, ook dat was niet zo’n ramp. Maar daarna kwam het: mijn Kreidler werd verbeurd verklaard. Daar had die rechter me wel goed mee te pakken, want dat ding liep echt hard. Daar was ik goed zuur van.”

Lees ook: De parels van Nederland – het Gilera Museum
De oude tweewieler
De oude tweewieler

Gelukkig weet Smits al rap weer een Kreidler in elkaar te sleutelen, aangezien hij enorm veel onderdelen van het merk heeft. “Die verkocht ik al vrij snel aan een maatje, waardoor ik 650 gulden had. Van dat geld kocht ik mijn eerste motor. Een BSA A7, zo’n 500 twin”, weet de eigenaar van museum De Oude Tweewieler zich nog goed te herinneren. “Daarvoor had ik trouwens ook wel motoren in mijn bezit, maar die liepen allemaal niet. Die BSA was mijn eerste motorfiets die daadwerkelijk reed.”

De oude tweewieler
De oude tweewieler

Stuk en kapot

Doordat Koos over de nodige technische vaardigheden beschikt, knapt hij veel motoren op. Motorfietsen kan hij in die tijd voor weinig krijgen en hierdoor groeit al snel het aantal exemplaren dat de Maartensdijker heeft staan. Als zijn vader in 1976 ernstig ziek wordt, gooit Smits echter het roer om. “Ineens dacht ik, waar ben ik eigenlijk mee bezig? Ik had op dat moment zo’n dertig Engelse motoren staan, maar allemaal stuk en kapot. Zodoende besloot ik om de meeste exemplaren van de hand te doen en beloofde mezelf om ieder jaar iets leuks te kopen. Dat zou ik dan verzamelen, zeg maar.”

Smits richt zich daarbij op oudere motoren, het liefst vooroorlogs. Zodoende komt hij uiteindelijk in het bezit van onder meer een Humber uit 1903. Het is nog altijd de oudste Engelse motorfiets die in Nederland rondrijdt. Een ander prachtexemplaar die hij weet te bemachtigen, is een Henderson 1.300cc viercilinder. Helaas blijken beide motoren niet meer in museum De Oude Tweewieler te staan. Dat is te danken aan een scheiding: “Zij eiste gelijk de helft van alles, dus ook wat betreft de motoren. Daardoor ben ik veel kwijtgeraakt, waaronder dus ook die twee. Die machines kan ik nu niet meer betalen, al zou ik het nog zo graag willen. Vooral die Henderson mis ik nog steeds.”

De oude tweewieler

Mooie historie

Ondanks deze zwarte bladzijde in het leven van Koos Smits, blijft de motorfiets een belangrijke rol spelen. Tien jaar na de scheiding besluit hij zelfs om een museum te beginnen, gericht op vooroorlogse motoren. Naast zijn woning tovert hij de diepe garage om tot een plek waar de collectie uitgestald kan worden. Met uiteraard het behoud van een werkruimte om de nodige motorfietsen op te knappen. “Dat is wel een eis voor me. De motoren hoeven echt niet spik en span te zijn, maar ze moeten wel functioneren.” Hoewel de ruimte in het museum beperkt is, heeft Smits een uiterst fraaie collectie binnen staan. “Ik beschik over een stuk of twaalf, dertien motoren. Niet heel veel, maar elke motor heeft wel zo z’n eigen verhaal. De historie die eromheen hangt, dat vind ik juist mooi.”

De oude tweewieler
De oude tweewieler

Doordat Koos al een tijdje met pensioen is, kan hij veel tijd aan zijn motoren besteden. Verveling komt dan ook niet in zijn woordenboek voor. “Ik ben altijd bezig. In mijn werkruimte kan ik me prima vermaken, maar ik trek er ook nog geregeld opuit op één van mijn motoren. Ik rijd nog regelmatig een rit mee van de VMC (Veteraan Motoren Club).” Daarnaast ontvangt Smits uiteraard de nodige bezoekers in zijn museum, al is het de laatste tijd door het coronavirus een stuk stiller.

“Zo leuk om gasten te ontvangen en te zien dat ze genieten van mijn collectie. Het levert ook altijd mooie momenten op. Zo vergeet ik bijvoorbeeld nooit meer dat de Sparta-club ooit bij me is geweest. Dat waren allemaal van die tweetakten. Het was geweldig toen ze hier met z’n allen weer vertrokken. De straat stond helemaal blauw. Alleen de loodgieter in mijn straat was er niet heel blij mee. Maar ach, daar heb ik op zo’n moment maling aan.”

Zodra de musea weer open mogen, is uiteraard ook museum De Oude Tweewieler te bezoeken. Je vindt de fraaie collectie van klassieke motoren en gerelateerde memorabilia aan de Doctor J.J.F. Steijlingweg 10 in Maartensdijk. Op afspraak is het mogelijk om dit te komen bekijken. Contact zoeken met Koos Smits kan via onderstaande gegevens.

Mobiel: 06-27 18 70 24
Mail: info@stichtingdeoudetweewieler.nl
Website: www.stichtingdeoudetweewieler.nl

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Willem scherjon schreef:
    24 mei 2021 om 08:27

    Goedemorgen Koos ,wat een mooi verhaal,en wat een geweldige mooie collectie, kom graag eens een afspraak maken ,ben zelf in het bezit van eeen FN M86 jaar1939 50 jaar in mijn bezit .tot horen

    Beantwoorden
  2. Koos Smits schreef:
    24 mei 2021 om 20:43

    Hallo Willem, je bent van harte welkom en je hebt een prachtige motor de M 86
    Motorgroeten, Koos

    Beantwoorden
  3. Michiel Röben schreef:
    29 september 2021 om 21:54

    Hoi Koos, we kennen elkaar al jaren van de fietsen. Later zijn bij mij de motoren er bij gekomen. De laatst is nu een Triumph CN uit 1930. Hij komt in november. Graag wil ik nog eens met je praten over de oude motorfiets en handige tips van een kenner zoals jij bent. Ik meld me als de Triumph hier op stal staat. Hartelijke groeten, Michiel Röben

    Beantwoorden
  4. Linda van de Glind schreef:
    10 oktober 2021 om 15:39

    Hallo Koos,
    Bedankt voor de gastvrije ontvangst en de mooie verhalen vorige week. We hebben ervan genoten. De speldjes zijn inmiddels uitgezocht, die komen jouw kant op.
    Hartelijke groet,
    Jos en Linda

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 april 2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 april 2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 april 2022 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

8 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

30 maart 2022 5 min

Motormodel: BMW K1

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 maart 2022 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

23 maart 2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

21 maart 2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

17 maart 2022 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 maart 2022 2 min

Exclusieve motormagazines

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

11 maart 2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 maart 2022 4 min

Motormodel: Ducati Monster

  • Pitstop

Door Mark Meisner

1 maart 2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

  • Pitstop

Door Mark Meisner

15 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

11 februari 2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Mark Meisner

8 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

  • Pitstop

Door Mark Meisner

25 januari 2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 januari 2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Mark Meisner

14 januari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 januari 2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

9 januari 2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

5 januari 2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

  • Pitstop

Door Frank Andringa

28 december 2021 4 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 december 2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 december 2021 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

  • Pitstop

Door Bas van der Wal

27 november 2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 november 2021 2 min

Cadeautips Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

15 november 2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

29 oktober 2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

28 oktober 2021 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

27 oktober 2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

8 oktober 2021 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

  • Pitstop

Door Frank Andringa

29 september 2021 4 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2021 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

20 september 2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

  • Pitstop

Door Bas van der Wal

17 september 2021 6 min

Landgezant #2: Zeeland

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

14 september 2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

30 augustus 2021 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

18 augustus 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 augustus 2021 4 min

Showroom – Upgrades

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

5 augustus 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 juli 2021 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 juli 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Bas van der Wal

24 juli 2021 6 min

Landgezant #1: Groningen

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

10 juli 2021 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

6 juli 2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 juli 2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

  • Pitstop

Door Mark Meisner

11 juni 2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

  • Pitstop

Door Mark Meisner

2 juni 2021 2 min

Vakantiegeld showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 mei 2021 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

  • Pitstop

Door Frank Andringa

14 mei 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

  • Pitstop

Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

  • Pitstop

Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 maart 2021 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X