Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Pitstop

28 december 2021 4 min ... geef een reactie

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Frank Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

“Groeien en doorzetten, juist als het moeilijk gaat. Dat zat in zijn DNA.” Dit is het verhaal van een Duitse motorcoureur die vanuit een simpele werkplaats een succesvolle winkelketen startte.

1.200 vierkante meter met motorjassen, -broeken, -handschoenen, helmen en enorm veel accessoires voor op de motor. Begin 2019 opende Louis in Tilburg zijn eerste megastore in Nederland. Alles volgens het principe van touch, feel and try. En als het aan de Europese marktleider ligt, openen er de komende jaren nog veel meer winkels in Nederland.

“Tijdens de opening kwam hier een man binnen. Hij stond op de trap naar beneden, waar onze techniekafdeling is, was even stil en zei toen: ‘Wow, this is a candyshop for bikers’.” Marc Richter, regiomanager van Louis in Nederland, geniet als hij hieraan terugdenkt. “Prachtig! We hebben de afgelopen twee jaar Nederland ervaren dat veel motorrijders blij zijn dat we hier nu een winkel hebben. En om eerlijk te zijn, met zijn grote glazen pui vind ik dit een van de mooiste Louis winkels die er is.”

Sowieso is de uitbreiding naar Nederland Louis en Richter goed bevallen. Richter volgde twee weken lang een cursus Nederlands en tegenwoordig helpt hij alle bezoekers in zijn winkel in het Nederlands. “De stap naar Nederland was wel spannend. We hebben ruim tachtig winkels in Duitsland, negen winkels in Oostenrijk en twee winkels in Zwitserland.

Nederland was het eerste niet-Duitstalige land waar we een winkel openden, maar we waren hier natuurlijk wel al online actief. Nederlandse en Duitse klanten lijken op elkaar. Zij kijken niet alleen naar de prijs, maar ook naar kwaliteit en stijl.”

Motorrijders gelukkig maken

De geschiedenis van Louis gaat terug tot 1938, als Walter Lohmann een motorwerkplaats opent in Hamburg. Detlev Louis is dan 18 jaar en coureur en heeft veel contact met Lohmann. Na de oorlog, in 1946, neemt hij de zaak over en Louis groeit uit tot de grootste motordealer in Duitsland.

Louis heeft oog voor zaken doen. Zijn winkel ontwikkelt zich met de tijd mee. Met het groeien van de zaak komen er verhuizingen naar grotere panden op betere plekken in Hamburg. Naast de verkoop van motoren komt er meer en meer motorkleding in de winkel. En in 1964 introduceert het bedrijf een postordercatalogus, als verre voorloper van de webshop.

Begin jaren tachtig opent Detlev Louis voor het eerst buiten Hamburg een winkel. In Hannover worden geen motorfietsen verkocht, maar alleen motorkleding. Het is het begin van de groei van het aantal Louis-winkels in Duitsland en tegelijkertijd een ommekeer. De verkoop van motorfietsen wordt minder belangrijk. De ondernemer gaat zich meer en meer richten op kleding en accessoires. In 1996 wordt het definitief. Louis stopt als dealer in motoren.

“Motoren, dat was de passie van Detlev Louis”, vertelt Richter, die al negentien jaar voor het bedrijf werkt. “Ook in moeilijke tijden, op momenten dat de verkoop van motoren terugliep, liet Louis het bedrijf doorgroeien. Groeien en doorzetten als het moeilijk gaat, dat zat in zijn DNA. Die instelling zie je tegenwoordig nog steeds in het bedrijf. Waar steeds meer winkels sluiten, opent Louis meer en meer winkels. Omdat wij net als Detlev Louis motorrijders gelukkig willen maken.”


Touch, feel and try

Dat gebeurt met een zeer uitgebreid aanbod aan motorkleding en -accessoires in alle prijsklassen en de winkels zijn voorzien van de modernste snufjes. Zo staat in de winkel in Tilburg een windtunnel, waarin je een nieuwe helm kunt testen op geluiddemping. Wil je een motorpak uitproberen? Dan stap je op het zadel van motor die in de winkel staat.

“Wij noemen dat touch, feel and try”, legt de regiomanager uit. “Soms is online bestellen heel makkelijk. Maar motorkleding en helmen, die moet je voelen en passen. Daarom zijn wij zo positief over de toekomst van motorkledingwinkels.”

In Tilburg lopen specialisten rond die klanten een eerlijk advies geven. Maar ervaren is in veel gevallen net zo belangrijk. “Wij kunnen niet precies vertellen welke helm stil is en welke helm veel geluid doorlaat. Dat is deels afhankelijk van de motor waarop je rijdt. Bovendien gaat motorrijden om beleving, dus dit moet je uitproberen. De eerste stap is in onze windtunnel. Daarnaast mag je hem ook uitproberen tijdens een proefrit op je eigen motor.”

Ook wanneer je een helm koopt via de webshop, mag je hem thuis uitproberen. “Als je er blij mee bent, dan hou je hem. Bevalt hij tijdens een testrit niet, dan stuur je hem kosteloos terug. Daar doen wij niet moeilijk over.”

Tevreden klanten

Het is Louis ten voeten uit. Alles voor een tevreden klant, is het motto. Dat betekent een eerlijk advies. Richter: “Ik wil dat hier tevreden klanten vertrekken die op een later tijdstip ook weer terugkeren. Dat ze tegen vrienden zeggen dat ze goed zijn geholpen. Daarom maakt het mij niet uit of ik een motorjas van zestig euro verkoop of een jas van vijfhonderd euro. Het gaat erom dat het bij de klant past. Hij moet er aan het einde blij mee zijn. En dat is niet afhankelijk van de prijs of van een merk.”

Bijzonder is het teruggaverecht van twee jaar. Wanneer klanten een product kopen, mogen zij het binnen twee jaar retourneren als het nog onbeschadigd in de doos zit, met aankoopbon.

“Ik heb eens een klant gehad die hier remblokken voor zijn motor had gekocht. Maar zijn machine raakte beschadigd bij een val en hij verkocht hem, terwijl de nieuwe remblokken nog in de verpakking lagen te wachten in de garage. Dat was meer dan een jaar na aankoop. Hij heeft de remblokken teruggestuurd. Voor ons is dat geen enkel probleem.”

De Duitse droom van Louis in Nederland

Van een kleine motorwerkplaats in Hamburg tot een imperium met zo’n honderd winkels in binnen- en buitenland. Het is de Duitse droom van Detlev Louis, die in 2012 overlijdt. Drie jaar later wordt het bedrijf verkocht aan Warren Buffet. Deze Amerikaanse zakenman investeert al tientallen jaren in succesvolle bedrijven in binnen- en buitenland.

Richter: “De familie Louis wilde dat het bedrijf van Detlev Louis voor de toekomst beschermd is en verder groeit. Onder Buffet zijn we nog steeds hetzelfde bedrijf en de wil om verder te groeien is groot.”

In Duitsland is dat lastig, daar is Louis al in vrijwel alle grotere steden actief. Maar onder meer in Nederland liggen er de komende jaren mogelijkheden. “We willen winkels openen in Amsterdam, Apeldoorn, Den Haag, Groningen, Nijmegen en Rotterdam, zodat we dichter naar de motorrijder op andere plekken in het land toekomen. Mooie grote winkels met een uitgebreid aanbod aan kleding en onderdelen, met de service die we van Louis kennen.”

Werken bij Louis

Wil je van je hobby je beroep maken? Hou je van motoren? Heb je een passie voor het helpen van klanten? Louis zoekt voor de winkel in Tilburg verkoopmedewerkers. “Het is niet noodzakelijk om zelf motor te rijden of een achtergrond in de motorwereld te hebben”, zegt winkelmanager Marc Richter. “Maar je moet wel interesse in motorrijden hebben. Hier komen mensen naar de winkel die een passie hebben voor motorrijden. Die passie delen wij en daarbij helpen wij hen.

Heb je interesse, stuur dan een sollicitatiebrief en CV naar sollicitatie@louis.nl.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

11 maart 2023 5 min

Ad Donkers: “Werken aan zijspannen, dat kan ik niet loslaten denk ik.”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 februari 2023 7 min

Retrobikes – Gehypete blijvertjes

Pitstop

Door Mark Meisner

2 februari 2023 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Mark Meisner

1 februari 2023 4 min

Ein-de-lijk naar Ace Cafe London

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24 januari 2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Stories

Frank Door Frank Andringa

19 januari 2023 4 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10 januari 2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

9 januari 2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 januari 2023 5 min

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 januari 2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Pitstop

Door Mark Meisner

30 december 2022 2 min

Tot volgend jaar!

Pitstop

Door Mark Meisner

15 december 2022 3 min

December showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 december 2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24 november 2022 4 min

Bond, James Bond

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2022 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29 september 2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Pitstop

Door Motorfest Crew

23 september 2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22 september 2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15 september 2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 september 2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

7 september 2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13 augustus 2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Pitstop

Door Bas van der Wal

22 juli 2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 juli 2022 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop

Door Jarno van Osch

20 juli 2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11 juli 2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Pitstop

Door Leonoor Fischer

22 juni 2022 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 juni 2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

2 juni 2022 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25 mei 2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22 mei 2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 april 2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 april 2022 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

8 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Jarno van Osch

30 maart 2022 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Mark Meisner

29 maart 2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23 maart 2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Pitstop

Door Jarno van Osch

17 maart 2022 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Mark Meisner

12 maart 2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 maart 2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Pitstop

Door Jarno van Osch

3 maart 2022 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Pitstop

Door Mark Meisner

1 maart 2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

15 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 februari 2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Pitstop

Door Mark Meisner

8 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Pitstop

Door Mark Meisner

25 januari 2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 januari 2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Pitstop

Door Mark Meisner

14 januari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12 januari 2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 januari 2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

5 januari 2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Door Mark Meisner

17 december 2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Door Bas van der Wal

27 november 2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Pitstop

Door Mark Meisner

18 november 2021 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

15 november 2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Pitstop

Door Jarno van Osch

29 oktober 2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Pitstop

Door Jarno van Osch

27 oktober 2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

1 oktober 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29 september 2021 4 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2021 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20 september 2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop

Door Bas van der Wal

17 september 2021 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Pitstop
Manouk

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

14 september 2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

30 augustus 2021 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Jarno van Osch

18 augustus 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Pitstop

Door Mark Meisner

9 augustus 2021 4 min

Showroom – Upgrades

Pitstop

Door Jarno van Osch

26 juli 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

6 juli 2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Pitstop

Door Jarno van Osch

1 juli 2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

Pitstop

Door Mark Meisner

11 juni 2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Pitstop

Door Mark Meisner

2 juni 2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 mei 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Door Leonoor Fischer

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X