“Groeien en doorzetten, juist als het moeilijk gaat. Dat zat in zijn DNA.” Dit is het verhaal van een Duitse motorcoureur die vanuit een simpele werkplaats een succesvolle winkelketen startte.
Na de opening van de nieuwe winkel van Louis in Assen hebben we onderstaand artikel omhoog gehaald. Naast de locatie in Tilburg vind je Louis nu ook in Assen op de Aziëweg 1-3, niet ver van het TT Circuit vandaan.
1.200 vierkante meter met motorjassen, -broeken, -handschoenen, helmen en enorm veel accessoires voor op de motor. Begin 2019 opende Louis in Tilburg zijn eerste megastore in Nederland. Alles volgens het principe van touch, feel and try. En als het aan de Europese marktleider ligt, openen er de komende jaren nog veel meer winkels in Nederland.
“Tijdens de opening kwam hier een man binnen. Hij stond op de trap naar beneden, waar onze techniekafdeling is, was even stil en zei toen: ‘Wow, this is a candyshop for bikers’.” Marc Richter, regiomanager van Louis in Nederland, geniet als hij hieraan terugdenkt. “Prachtig! We hebben de afgelopen twee jaar Nederland ervaren dat veel motorrijders blij zijn dat we hier nu een winkel hebben. En om eerlijk te zijn, met zijn grote glazen pui vind ik dit een van de mooiste Louis winkels die er is.”
Sowieso is de uitbreiding naar Nederland Louis en Richter goed bevallen. Richter volgde twee weken lang een cursus Nederlands en tegenwoordig helpt hij alle bezoekers in zijn winkel in het Nederlands. “De stap naar Nederland was wel spannend. We hebben ruim tachtig winkels in Duitsland, negen winkels in Oostenrijk en twee winkels in Zwitserland.
Nederland was het eerste niet-Duitstalige land waar we een winkel openden, maar we waren hier natuurlijk wel al online actief. Nederlandse en Duitse klanten lijken op elkaar. Zij kijken niet alleen naar de prijs, maar ook naar kwaliteit en stijl.”

Motorrijders gelukkig maken
De geschiedenis van Louis gaat terug tot 1938, als Walter Lohmann een motorwerkplaats opent in Hamburg. Detlev Louis is dan 18 jaar en coureur en heeft veel contact met Lohmann. Na de oorlog, in 1946, neemt hij de zaak over en Louis groeit uit tot de grootste motordealer in Duitsland.
Louis heeft oog voor zaken doen. Zijn winkel ontwikkelt zich met de tijd mee. Met het groeien van de zaak komen er verhuizingen naar grotere panden op betere plekken in Hamburg. Naast de verkoop van motoren komt er meer en meer motorkleding in de winkel. En in 1964 introduceert het bedrijf een postordercatalogus, als verre voorloper van de webshop.
Begin jaren tachtig opent Detlev Louis voor het eerst buiten Hamburg een winkel. In Hannover worden geen motorfietsen verkocht, maar alleen motorkleding. Het is het begin van de groei van het aantal Louis-winkels in Duitsland en tegelijkertijd een ommekeer. De verkoop van motorfietsen wordt minder belangrijk. De ondernemer gaat zich meer en meer richten op kleding en accessoires. In 1996 wordt het definitief. Louis stopt als dealer in motoren.
“Motoren, dat was de passie van Detlev Louis”, vertelt Richter, die al negentien jaar voor het bedrijf werkt. “Ook in moeilijke tijden, op momenten dat de verkoop van motoren terugliep, liet Louis het bedrijf doorgroeien. Groeien en doorzetten als het moeilijk gaat, dat zat in zijn DNA. Die instelling zie je tegenwoordig nog steeds in het bedrijf. Waar steeds meer winkels sluiten, opent Louis meer en meer winkels. Omdat wij net als Detlev Louis motorrijders gelukkig willen maken.”

Touch, feel and try
Dat gebeurt met een zeer uitgebreid aanbod aan motorkleding en -accessoires in alle prijsklassen en de winkels zijn voorzien van de modernste snufjes. Zo staat in de winkel in Tilburg een windtunnel, waarin je een nieuwe helm kunt testen op geluiddemping. Wil je een motorpak uitproberen? Dan stap je op het zadel van motor die in de winkel staat.
“Wij noemen dat touch, feel and try”, legt de regiomanager uit. “Soms is online bestellen heel makkelijk. Maar motorkleding en helmen, die moet je voelen en passen. Daarom zijn wij zo positief over de toekomst van motorkledingwinkels.”
In Tilburg lopen specialisten rond die klanten een eerlijk advies geven. Maar ervaren is in veel gevallen net zo belangrijk. “Wij kunnen niet precies vertellen welke helm stil is en welke helm veel geluid doorlaat. Dat is deels afhankelijk van de motor waarop je rijdt. Bovendien gaat motorrijden om beleving, dus dit moet je uitproberen. De eerste stap is in onze windtunnel. Daarnaast mag je hem ook uitproberen tijdens een proefrit op je eigen motor.”
Ook wanneer je een helm koopt via de webshop, mag je hem thuis uitproberen. “Als je er blij mee bent, dan hou je hem. Bevalt hij tijdens een testrit niet, dan stuur je hem kosteloos terug. Daar doen wij niet moeilijk over.”

Tevreden klanten
Het is Louis ten voeten uit. Alles voor een tevreden klant, is het motto. Dat betekent een eerlijk advies. Richter: “Ik wil dat hier tevreden klanten vertrekken die op een later tijdstip ook weer terugkeren. Dat ze tegen vrienden zeggen dat ze goed zijn geholpen. Daarom maakt het mij niet uit of ik een motorjas van zestig euro verkoop of een jas van vijfhonderd euro. Het gaat erom dat het bij de klant past. Hij moet er aan het einde blij mee zijn. En dat is niet afhankelijk van de prijs of van een merk.”
Bijzonder is het teruggaverecht van twee jaar. Wanneer klanten een product kopen, mogen zij het binnen twee jaar retourneren als het nog onbeschadigd in de doos zit, met aankoopbon.
“Ik heb eens een klant gehad die hier remblokken voor zijn motor had gekocht. Maar zijn machine raakte beschadigd bij een val en hij verkocht hem, terwijl de nieuwe remblokken nog in de verpakking lagen te wachten in de garage. Dat was meer dan een jaar na aankoop. Hij heeft de remblokken teruggestuurd. Voor ons is dat geen enkel probleem.”
De Duitse droom van Louis in Nederland
Van een kleine motorwerkplaats in Hamburg tot een imperium met zo’n honderd winkels in binnen- en buitenland. Het is de Duitse droom van Detlev Louis, die in 2012 overlijdt. Drie jaar later wordt het bedrijf verkocht aan Warren Buffet. Deze Amerikaanse zakenman investeert al tientallen jaren in succesvolle bedrijven in binnen- en buitenland.
Richter: “De familie Louis wilde dat het bedrijf van Detlev Louis voor de toekomst beschermd is en verder groeit. Onder Buffet zijn we nog steeds hetzelfde bedrijf en de wil om verder te groeien is groot.”
In Duitsland is dat lastig, daar is Louis al in vrijwel alle grotere steden actief. Maar onder meer in Nederland liggen er de komende jaren mogelijkheden. “We willen winkels openen in Amsterdam, Apeldoorn, Den Haag, Groningen, Nijmegen en Rotterdam, zodat we dichter naar de motorrijder op andere plekken in het land toekomen. Mooie grote winkels met een uitgebreid aanbod aan kleding en onderdelen, met de service die we van Louis kennen.”
Werken bij Louis
Wil je van je hobby je beroep maken? Hou je van motoren? Heb je een passie voor het helpen van klanten? Louis zoekt voor de winkel in Tilburg verkoopmedewerkers. “Het is niet noodzakelijk om zelf motor te rijden of een achtergrond in de motorwereld te hebben”, zegt winkelmanager Marc Richter. “Maar je moet wel interesse in motorrijden hebben. Hier komen mensen naar de winkel die een passie hebben voor motorrijden. Die passie delen wij en daarbij helpen wij hen.
Heb je interesse, stuur dan een sollicitatiebrief en CV naar sollicitatie@louis.nl.