“Het is net een Zwitsers zakmes. Je kunt erop toeren, je kunt er hard op en hij rijdt heerlijk in de bergen. De Yamaha Fazer heeft het allemaal.” Aan het woord is Lex Stax, bijna 25 jaar geleden een van de oprichters van de Fazer Club Nederland. Nog steeds stapt hij af en toe op zijn Fazer, die hij als een van de allereersten kocht in 1997. “Dankzij deze machine heb ik pas echt plezier in motorrijden gekregen.”
Yamaha stopt in 2008 met de productie van de motorfiets die duizenden motorrijders gelukkig maakte. Voor een laag bedrag had je een heel complete motor. “Er ligt een afgeknepen R6b-blok onder”, lacht Stax. “Daar kan weinig fout mee gaan.” Op zijn goudkleurige Fazer reed hij al ruim 90.000 kilometer en nooit liet hij hem in de steek. Alleen nieuwe veren in de voorvork heeft hij hem gegeven, omdat de eerste generatie Fazers een zwakke vering had. “Maar hij loopt nog geweldig. Ik ken zelfs mensen die ruim 200.000 kilometer op hun Fazer hebben gereden zonder problemen.”
Verknocht aan de motor
Het is begin jaren negentig, als Stax met zijn toenmalige vriendin op vakantie gaat naar Indonesië. Een motorrijbewijs heeft hij niet. Maar er moet toch vervoer komen. “Ik had zelfs nog nooit op een brommer gereden, maar ik wist in theorie wel hoe het werkte. Daarom hebben we die dag een 125 of 250cc motortje gehuurd en eigenlijk ging dat heel goed. Ik moest even voelen hoe dat werkte met de koppeling, maar daarna reed ik zo weg. We hebben er een dag zonder problemen op rondgereden.”
Terug in Nederland weet hij het zeker. Er moet een rijbewijs en een motor komen. Als eerste motor koopt hij een 250cc Honda 1-cilinder. Daarna volgt nog een Honda en daarna een Yamaha Diversion. Maar daar is hij na een aantal jaren op uitgekeken. Er moet een nieuwe machine komen. Een tweezitter, zodat zijn vriendin ook achterop kan. Hij kijkt naar een Yamaha TRX en een R6. Maar uiteindelijk vindt hij in 1997 zijn geluk in het blad KicXstart, waar een artikel over een nieuw model staat: de Fazer FZS600.
“Hoe zij die motor omschreven, dat was precies wat ik zocht. Het was geen chopper en ook geen racer waar je plat op ligt. Dit was voor mij het perfecte compromis. Bovendien vond ik die gouden kleur erg bijzonder. Zonder hem ooit in het echt te hebben gezien, heb ik hem gekocht. Ik moest wel even geduld hebben. Pas in 1998 kwam hij daadwerkelijk in Nederland op de markt.”
Op de aankoopbon staat de prijs: 15.240 gulden. “Deze motor heeft mij een ander niveau van motorrijden gebracht. Het rijdt zo soepel, stuurt makkelijk en heeft genoeg vermogen. We zijn wel eens een weekendje in de Ardennen geweest met een clubje. Daar was ook iemand op een Blackbird 1100 bij. Die reed ik zo los. Dat verwacht je misschien niet, maar die machine was vergeleken met de Fazer veel te zwaar.”

1.450 kilometer op een dag
Vakanties naar het buitenland. Stax maakt er vele. Er komt een Givi kofferrek achterop de Fazer. Op naar de Pyreneeën, ruim 1450 kilometer. “Kwam ik daar aan, zat het kofferrek los. De bevestiging was niet speciaal gemaakt voor deze fiets. Daar was de Fazer nog te nieuw voor. Bij een bedrijf hebben ze de hele achterkant van mijn nieuwe motor afgehaald, waarna het rek is vast gelast. Daarna kon ik er weer mee naar huis. 160 kilometer per uur over de snelweg, de Fazer heeft er geen probleem mee. Ik ben in een dag naar huis gereden.”
Hoe fijn de Fazer rijdt, blijkt als zijn vrouw overweegt een nieuwe motor te kopen. “Zij heeft op een gegeven moment ook haar rijbewijs gehaald en reed op een 500cc Suzuki tweepitter (50 pk). Maar er moest iets andere komen. Daarop bood ik aan dat ze mijn Fazer eens mocht proberen. Eigenlijk durfde ze dat niet goed, maar mijn belofte om achter haar aan te rijden op haar Suzuki haalde haar over. Ze reed er zo op weg en ik kon haar natuurlijk nooit bijhouden. Ze heeft er dus ook een gekocht.”
‘Met mijn ‘foute’ vrienden op pad’
Met een nieuw motormodel is het bijna 25 jaar geleden ook tijd voor een nieuwe motorlub, de Fazer Nederland Club. Stax is een van de oprichters. Een actieve club, die tegenwoordig door het leven gaat als de All Fazer-MT Club Nederland. Want ook motorrijders met een Yamaha MT, de opvolger van de Fazer, zijn welkom. Sterker nog, iedereen is anno 2023 welkom. Ook als je een ander model of merk rijdt. Nog slechts een handjevol leden rijdt nu nog een Fazer.
“Je ziet dat veel leden in de loop der tijd zijn overgestapt op nieuwe modernere motoren. Vooral BMW is erg populair. Maar die leden willen wel graag lid blijven, omdat we zo’n gezellige club zijn. We zijn ook allemaal gewone jongens. Toen we nog een exclusieve Fazer club waren, hoefde je ook niet te pochen met je motor. Iedereen had dezelfde. Nu niet meer, maar we zijn die gezellige club gebleven, hoewel ik een van de weinigen nog ben die nog een echte Fazer heeft.”
Jaarlijks worden er meerdere tochten gereden. “Ik herinner me nog een tunneltocht jaren geleden in Zeeland. Door een tunnel waar je toen zestig mag rijden, maar wij reden er met zijn allen 120 kilometer per uur in de tweede versnelling. 12.000 toeren op de teller en maar janken. Destijds vonden we dat leuk. Gelukkig was er geen politie in de buurt.”
Hoogtepunt is het jaarlijkse weekendje buitenland. Hard er naartoe rijden, ’s avonds drinken, de volgende dag weer toeren om ’s avonds weer te drinken. “Nou ja, we zijn allemaal wat ouder geworden”, lacht Stax. “Tegenwoordig doen we het wat rustiger aan. Maar nog altijd zeg ik tegen mijn familie en kennissen dat ik met mijn foute vrienden op pad ga.”

Uitstervend ras
De Fazer van Stax komt eigenlijk nog maar een paar keer per jaar uit de garage, als hij meedoet aan tochten van de Fazer-club. Want ook hij is voor de bijl gegaan. Naast zijn fantastisch onderhouden goudkleurige Yamaha staat tegenwoordig een BWM R1200R. Een iets modernere motorfiets die nog wat makkelijker rijdt dan de Fazer. En voor de bijna-zestiger ook niet onbelangrijk: hij zit nog ietsje rechterop. Maar de Fazer wegdoen, dat kan hij niet over zijn hart verkrijgen.
“Die motor heeft me zoveel plezier gebracht, heeft het motorrijden voor mij naar een ander niveau gebracht. Na een jaar of zes en 60.000 kilometer heb ik een Cagiva bij gekocht, maar die liet me met enige regelmaat staan. Daarna kwam er een Aprilia Futura, een geweldige motor. En nu dus de R1200R. Ik heb wel eens erover gedacht om hem te verkopen, maar wat krijg je nou voor een motor van deze leeftijd en 90.000 kilometer op de teller? Daarom hou ik hem gewoon en krijgt hij elk jaar een beurt. En elk jaar maken we toch nog een paar tochtjes.”
Daarmee is de Fazer van Stax nog een van de weinige Fazers die je in Nederland ziet rijden. En af en toe kom je misschien nog eens iemand tegen die net is begonnen met motorrijden, want als opstapper is het een fantastische machine. Voor nog geen 2.000 euro en weinig kilometers op de teller kun je ze tweedehands kopen. Jammer dat het model uitsterft? Nou ja, tijden veranderen. “En het is natuurlijk geen Benelli of Ducati”, relativeert Stax. “Het is een model waar weinig waarde aan wordt gehecht. Maar die van mij blijft, uit dank voor wat hij me allemaal heeft gebracht.”
De fazer heb ik nu voor woon-werk verkeer en rijd inderdaad heerlijk als nieuwe rijder. Ook in de gouden kleur, voor verre reizen zal ik eerst wat aan moeten passen maar als ik het artikel zo lees moet het een probleem zijn.
Gewoon 1 van de beste Yamha’4 cilinder ooit gebouwd.
Heerlijke fiets en oer betrouwbaar!
Joop.
Zeker mee eens dat het een top-model is welke voor vele verschillende soorten rijders geschikt is.
Als beginnende rijder heb ik hem 5 jaar geleden gekocht(model 2004). Al denk ik soms na over de aankoop van een andere motor, het is toch lastig om een Fazer weg te doen.
Kleine correctie, over het algemeen zie je nog aardig wat Fazers rijden, maar die zijn wat nieuwer. Het model van Lex is iets zeldzamer geworden.
Lex een geweldige die met mooie en rake worden de waarheid verteld over de yamaha 600cc Fazer. Jammer dat soort motoren er niet meer is, de Fazer is en was een ECHTE NZMR motor. Gr F3
Ik had een FZ8 Fazer GT uit 2014 tot vorig jaar en kan jouw ervaring beamen. Het is een heerlijke motor die tot meer in staat is als de bestuurder. Daar ben ik achter gekomen door diverse KNMV trainingen te volgen en vorig jaar een dag op Assen rond te rijden. Je vraagt je dan pas af waar de grens van de Fazer ligt. Ik omschrijf de Fazer vaak als een labrador die netjes naar zijn baas luistert en jij bent de baas.
De FZ8 is vorig jaar ingeruild door een Teneré, omdat ik een nieuwe uitdaging zocht. Als ik nu naar mijn werk rij is er af en toe wel twijfel of ik de FZ8 niet had moeten houden, Aan de andere kant heb ik met de Teneré al meer gekke dingen meegemaakt dan met de FZ8 in 8 jaar.
Als laatbloeier die pas op z’n 59e zijn motorrijbewijs op een aftandse z750 heeft gehaald, heb ik om te beginnen een FZ8 – 2011 gekocht. Ik wist niet wat me overkwam. De FZ8 reed zo fijn, makkelijk en voorspelbaar dat ik dacht als ik hierop gelest had,ik veel eerder mijn motorrijbewijs had kunnen halen (40 lessen😊). Echter wist ik in het begin niet hoe je op zo’n hoogtoerige moest rijden dus vond de FZ8 wat tam😅. Dus ben ik op zoek gegaan naar een motor met meer cc en Nm. Na diverse proefritjes op Harley’s, Indian’s, een RocketIII en Honda’s 1100 die naar mijn beleving mij niet een echte acceleratiekick gaven, kwam ik erachter na tips van meer ervarenere motorrijders dat ik met mijn FZ8 hoog in de toeren moest zitten om de acceleratiekick te voelen. Sindsdien ben ik wel aan het kijken naar andere motoren maar ben ik helemaal verknocht aan m’n FZ8 die mij ondertussen probleemloos heeft laten genieten van motortoerritjes in Luxemburg, Eifel, Alpen en de Dolomieten. Binnenkort ga ik zelfs met mijn FZ8 naar Noorwegen. Nee, misschien komt er nog een tweede motor maar mijn FZ8 doe ik niet weg. Het is voor mij een perfecte motor ❤
Vanaf 2005 Fazer gereden. Eerst een FZS600S uit 2000, en vanaf 2014 een FZS1000S uit 2004. Heerlijke motoren om te rijden. Fijne wegligging en het fijne van de FZS1000 is dat je heel veel koppel van onderuit hebt en dus lekker in de 6e versnelling kunt toeren en niet veel hoeft te schakelen.
Het doet me dan ook pijn in mijn hart om de FZS1000S weg te doen, maar met een leeftijd van 19jaar en bijna 62.000km op de teller vond ik het tijd voor iets anders. Helaas is er tegenwoordig geen Fazer meer en om toch weer heel wat jaren vooruit te kunnen over gestapt op een BMW F800GT.
Zal met veel plezier terug denken aan de vele kilometers die ik op de mijn Fazer heb gereden
De Fazer was mijn eerste nieuwe motor en oa mee naar Turkije gereden. Veel plezier mee gehad en na de nodige andere motorfietsen nu alweer 6 jaar terug op een Tracer 900. Kom nog regelmatig een ouder model Fazer tegen, nostalgie!