Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Inloggen
Skip to content

Pitstop

11-02-2022 4 min ... geef een reactie

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookWapp

Het gaat niet goed met Suzuki. Ondanks een groeiende markt in Nederland kunnen ze geen vuist maken en zit de Japanse motorfabrikant vooral in de hoek waar de klappen vallen. Misschien niet heel vreemd, gezien er de afgelopen jaren ook maar weinig verrassende modellen in hun line-up zaten.

Elk jaar lijkt er toch een lichte teleurstelling te ontstaan bij de presentatie van Suzuki’s nieuwe collectie. Nieuwigheden zijn zeldzaam en als ze er zijn, vallen ze wat tegen. Neem bijvoorbeeld de reïncarnatie van de Katana. Wil je zo’n iconisch model nieuw leven inblazen, dan moet je dat op spectaculaire wijze doen. Dat gebeurde helaas niet en zo werd eigenlijk een ‘gewone’ GSX-S1000 in een andere verpakking geleverd. Een gemiste kans.

Hoewel de verkoopcijfers momenteel niet al te florissant zijn, gloort er toch hoop voor Suzuki. En wel door hun prestaties in de MotoGP. In een bizar seizoen (mede door de corona-crisis) wisten de Japanners een ongelooflijk knap jaar neer te zetten. Joan Mir werd wereldkampioen, Alex Rins derde in de eindstand en ze pakten ook nog eens de trofee voor het beste team. Alle ervaring en expertise vanuit het hoofdkwartier in Hamamatsu kwam samen in 2020 en hopelijk gaan we dat in de nabije toekomst ook terugzien op straat. Suzuki verdient namelijk meer dan enkel een bijrol.

Andere richting

Het geschiedenisverhaal van Suzuki kent überhaupt vrij veel pieken en dalen, zoals ze nu dus ook ervaren. Voor het begin van de motorfabrikant moeten we eerst ruim een eeuw terug, als Michio Suzuki een bedrijf in weefgetouwen begint. Hij weet een unieke oplossing te vinden om het weven gemakkelijker te maken en dat zorgt voor flink wat opdrachten. Het bedrijf van Suzuki groeit en bloeit, maar toch ziet hij zichzelf liever in een andere industrie.

Vlak voor de tweede wereldoorlog bouwt hij een prototype van een auto, maar helaas komt deze niet in productie. De hevige gevechten gooien roet in het eten en leveren grotere problemen op. De fabriekshallen van Suzuki worden gebombardeerd en dus moet er een herstart plaatsvinden. De Amerikaanse gezagvoerders, die Japan op dat moment leiden, besluiten dat Suzuki zich weer moet richten op de textielindustrie en het duurt tot 1952 voordat er een koerswijziging plaatsvindt.

In dat jaar introduceert Suzuki namelijk de Power Free, een fiets met een 36 cc hulpmotortje. Samen met de komst van de Diamond Free zijn dit de eerste stappen van Suzuki in de wereld van de ‘motoren’. Die blijkt gelijk succesvol te zijn.

Succes na succes

In diezelfde periode stort het bedrijf zich ook op compacte auto’s en daarin weet Suzuki eveneens de juiste snaar te raken. Om het merk populairder te maken, bewandelen de mannen uit Hamamatsu hetzelfde pad als Honda. Ook zij richten zich op het racen. In 1962 mogen ze hun eerste succes vieren, als Ernst Degner voor Suzuki maar liefst 4 WK-races in de 50 cc weet te winnen, inclusief de TT op het eiland Man. Het is een vrij controversiële titel, aangezien de Oost-Duitser vlucht en de technische geheimen van MZ meeneemt richting het Japanse kamp. Het interessante verhaal van Degner is overigens te lezen in Stealing speed van Mat Oxley. Zeker de moeite waard.

Maar goed, terug naar de successen van Suzuki. Ook in het seizoen van ’63 kennen ze dat namelijk. Mitsuo Itoh is dan de eerste Japanner die de TT op zijn naam schrijft, terwijl Hugh Anderson de tweede en derde wereldtitel voor Suzuki in de wacht sleept. Hij wint zowel in de 50 als 125 cc. Het Japanse merk wekt daarmee de interesse van Amerika en Europa.

Vanwege de vraag naar motoren met een grotere cilinderinhoud komt Suzuki in 1971 met een iconisch model, de GT750. Het is de eerste vloeistofgekoelde motorfiets uit Japan en krijgt dan ook gelijk bijnamen als waterorgel, waterkoker en waterbuffel. De driepitter tweetakt is niet direct een verkooptopper en mist wat vermogen ten opzichte van zijn concurrenten als de Honda CB750. Daarentegen weet Suzuki wel een goede basis te leggen in de motorcross, als Roger de Coster (500 cc) en Joel Robert (250 cc) een wereldtitel voor het Japanse merk binnenhalen.

Een paar jaar later, 1974 om precies te zijn, doet Suzuki zelfs een gewaagde poging om een motorfiets met wankelmotor uit te brengen, maar heel veel succes kent de RE5 niet. Ze zijn de enige Japanse fabrikant die dit doen, maar na twee jaar wordt de productie al gestopt. De ingenieurs richten zich daarna op de viertakten en in ’76 rollen de eerste GS’en (GS400 en GS750) uit de fabriekshallen van Hamamatsu. Deze modellen worden direct geroemd om hun goede stuurkwaliteiten.

Aandacht pakken

In 1981 verrast Suzuki met de GSX1100S Katana. Veel motorbladen verwachten dat het Duitse ontwerp niet in de smaak gaat vallen bij het publiek, maar de Katana wordt alsnog een verkooptopper. Toch is dit model niet zo belangrijk voor de Japanners als de GSX-R750, die drie jaar later in de motorwereld wordt losgelaten. Het is een regelrechte race-replica die voor elke motorrijder te koop was. Nog altijd bevindt de GSX-R750 zich in de sportieve lijn van Suzuki, zij het niet meer in Europa.

Eind jaren negentig weet Suzuki alle aandacht op zich te vestigen door de Hayabusa te lanceren. De GSX1300R is de snelste productiemotor van dat moment en veroorzaakt zelfs een relletje in de Europese politiek. Motorfabrikanten nemen een gezamenlijke beslissing om hun motoren af te romen tot een topsnelheid van 300 kilometer per uur. Inmiddels is dat akkoord allang weer in de prullenbak verdwenen. Ondanks alle prestige om de snelste motor in de line-up te hebben zitten, is Suzuki de afgelopen jaren vooral sterk in het allroad-segment.

Ze maakten in de nineties al naam met de DR800S Big (de dikste eencilinder), maar het echte succes behalen ze uiteindelijk met de DL650 V-Strom. In 2004 weet Suzuki een juiste mix te stoppen in deze allroad, te danken aan een goede prijs, prima stuurkwaliteiten en een fijn blok. Het model zorgt gelijk voor een piek in de verkoopcijfers van de Japanners.

Het is te hopen voor Suzuki dat ze in de nabije toekomst weer zo’n topper in de markt kunnen zetten, want het merk kan die op het moment wel gebruiken. Wellicht zorgt de onlangs behaalde MotoGP-titel wel voor een broodnodige impuls, zodat de Japanners uit Hamamatsu de juiste weg weten te bewandelen.

Benieuwd naar meer historie met onze brandstories? Kijk dan eens rond in onze pitstop voor meer schitterende verhalen!

...
TwitterFacebookWapp
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookWapp

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop

Door Mark Meisner

08-12-2023 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

07-12-2023 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

05-12-2023 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

01-12-2023 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

10-11-2023 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Pitstop

Door Jarno van Osch

02-11-2023 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

29-10-2023 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop

Door Mark Meisner

25-10-2023 3 min

Herfst showroom

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24-10-2023 4 min

Bond, James Bond

Pitstop

Door Bas van der Wal

05-10-2023 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

28-09-2023 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

19-09-2023 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

15-09-2023 8 min

Yamaha Ténéré: ‘Alles wat je nodig hebt, meer niet’

Pitstop

Door Jarno van Osch

28-08-2023 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21-08-2023 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Leonoor Fischer

16-08-2023 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Pitstop

Door Jarno van Osch

15-08-2023 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Jarno van Osch

07-08-2023 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

03-08-2023 6 min

Bagger Party Race: rossen met 350 kilo staal!

Pitstop

Door Mark Meisner

02-08-2023 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

01-08-2023 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23-07-2023 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

22-07-2023 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

19-07-2023 6 min

Motoren genoemd naar plaatsnamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

18-07-2023 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Pitstop

Door Jarno van Osch

14-07-2023 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

10-07-2023 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

03-07-2023 3 min

Reis showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

30-06-2023 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

25-06-2023 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

Pitstop

Door Jarno van Osch

21-06-2023 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Pitstop
Johammer

Door Jarno van Osch

13-06-2023 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

01-06-2023 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

12-05-2023 3 min

De verloren schoonheid van het verdwalen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21-04-2023 5 min

Ode aan de Yamaha Fazer: ‘Deze machine heeft me zoveel plezier gebracht’

Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

16-04-2023 1 min

Roads to ride

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

05-04-2023 5 min

Liefde voor de prijswinnende Rickman Metisse Triumph Bonneville

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

11-03-2023 5 min

Ad Donkers: “Werken aan zijspannen, dat kan ik niet loslaten denk ik.”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14-02-2023 7 min

Retrobikes – Gehypete blijvertjes

Pitstop

Door Mark Meisner

02-02-2023 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Mark Meisner

01-02-2023 4 min

Ein-de-lijk naar Ace Cafe London

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24-01-2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Stories

Frank Door Frank Andringa

19-01-2023 4 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10-01-2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

09-01-2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

08-01-2023 5 min

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

03-01-2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Pitstop

Door Mark Meisner

30-12-2022 2 min

Tot volgend jaar!

Pitstop

Door Jarno van Osch

11-12-2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29-09-2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Pitstop

Door Motorfest Crew

23-09-2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22-09-2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15-09-2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

08-09-2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

07-09-2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20-08-2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13-08-2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Pitstop

Door Bas van der Wal

22-07-2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Door Jarno van Osch

20-07-2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11-07-2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Pitstop

Door Jarno van Osch

09-06-2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25-05-2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22-05-2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Pitstop

Door Jarno van Osch

28-04-2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Mark Meisner

29-03-2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23-03-2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Pitstop

Door Mark Meisner

12-03-2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11-03-2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Pitstop

Door Mark Meisner

01-03-2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

15-02-2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Door Mark Meisner

08-02-2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Pitstop

Door Mark Meisner

25-01-2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23-01-2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21-01-2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Pitstop

Door Mark Meisner

14-01-2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12-01-2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

09-01-2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Pitstop

Door Mark Meisner

31-12-2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

28-12-2021 5 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Pitstop

Door Mark Meisner

17-12-2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Door Bas van der Wal

27-11-2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Pitstop

Door Jarno van Osch

15-11-2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Pitstop

Door Jarno van Osch

29-10-2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Pitstop

Door Jarno van Osch

27-10-2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

01-10-2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29-09-2021 5 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20-09-2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop
Manouk

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

14-09-2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Pitstop

Door Mark Meisner

09-08-2021 4 min

Showroom – Upgrades

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

06-07-2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Pitstop

Door Jarno van Osch

01-07-2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

Pitstop

Door Mark Meisner

11-06-2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Pitstop

Door Mark Meisner

02-06-2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27-03-2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14-03-2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Pitstop

Door Jarno van Osch

28-02-2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21-02-2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18-02-2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14-02-2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Pitstop

Door Mark Meisner

31-12-2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop

Door Mark Meisner

03-12-2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

04-11-2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21-10-2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Door Leonoor Fischer

04-09-2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

09-07-2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

05-05-2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23-04-2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12-03-2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Door Mark Meisner

17-09-2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15-09-2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22-07-2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17-05-2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

05-04-2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20-02-2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25-05-2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Powered by KNMV

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Privacy- en cookieverklaring

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X