Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

15 september 2019 4 min ... geef een reactie

De “Honda Monkey Cub 2019”

Door Marc te Witt

...
TwitterFacebookE-mail

Een unieke ervaring op twee cultmotoren! Dat vat in één zin samen hoe deze dag was georganiseerd door Honda Motorcycle Benelux. De mannen van Honda hadden zich weer goed voorbereid. Ze namen de “pers” mee op een dag vullend programma (in de vorm van een competitie) in het prachtige Gent.

Honda Monkey Cub 2019

Let’s go!

Na een goed verzorgd ontbijt van onze Zuiderburen, werd er geloot wie er zijn dag startte op een Honda Super Cub of een Honda Monkey. Allebei 125cc motoren, maar niet met elkaar te vergelijken. Daar was het programma ook op ingericht, want voor beide motoren was er een specifieke competitie, waarbij je opdrachten moest uitvoeren om punten te verzamelen voor het eindklassement.

Voor de 125cc Super Cub was een urban tour en speurtocht uitgestippeld in en rond Gent die individueel werd afgelegd. Met de Honda Monkey werden de deelnemers over een uitdagend behendigheidsparcours en avontuurlijke rit gestuurd. Met als resultaat dat sommige Monkeys terug kwamen met modder op plekken waar je het niet verwacht én er ontbraken wat onderdelen wat leidde tot een bezoekje van de Belgische “flikken”.

Super Cub Urban tour!

De Urban Tour was een unieke en leuke ervaring om met de Super Cub kennis te maken én de stad Gent met een knipoog te verkennen. De Urban Tour startte met een briefing van de Honda Heeren waarna je op pad werd gestuurd met een kaart, een pen en een vragenformulier met daarop je opdrachten. Het leuke aan de Honda Super Cub is dat het een super wendbare motor is die semi automatisch “makkelijk” schakelt, behalve als je maat 47 en een iets minder flexibele achillespees hebt. Dat ter zijde.

De opdrachten waren op het eerste oog niet al te moeilijk. Als je echter in een vreemde stad bent, denk je daar achteraf toch iets anders over en blijkt het best uitdagend. Het bracht je in ieder geval in verschillende hoeken van de stad, voor de een meer herkenbaar dan voor de ander.

The Honda line-up
Honda Super Cub Gent centrum
Honda Super Cub 125cc
Opdracht selfie bij de kerk
Opdracht: maak een selfie met de motor en de Sint Machariuskerk
Delirium bierfabriek

Honda Super Urban

Elke opdracht vroeg om met de motor te improviseren. Steegje hier, stoepje daar, brugje mee pakken etc. etc. Zo leerde je tijdens de ochtend de Super Cub goed kennen. Een wendbaar ding, die ook voor 90kg zware en 1,90m lange kerels een prima vervoersmiddel is in de stedelijke omgeving. De topsnelheid en acceleratie laten het niet toe om over de Duitse Autobahn te knallen, maar daar is die ook helemaal niet voor gemaakt. Honda Super Urban had ook de naam van de motor kunnen zijn, het is een perfecte match tussen de verkeers-/parkeer- én voetgangersdrukte in het centrum van Gent versus deze 125cc Honda. De opdrachten waren op een dusdanige manier uitgestippeld dat je rond de 5 tot 15 minuten op de motor reed. Dit lag ook aan je eigen navigatie kunsten. In ieder geval is het fijne aan deze Super Cub dat je deze heel makkelijk wegzet en weer pakt.

Op de weg terug naar “de basis” ging de route langs de Brouwerij van Delirium, het biertje bekend van het roze olifantje. Onder het motto, “don’t drink and drive” was dit een bliksembezoek en na een ochtend onderweg te zijn was missie Super Cub geslaagd.

Dat het een goede motor is, bewijst ook deze “Topgear achtige (crash) test” in de mini documentaire van Discovery. Weliswaar over de (lichtere) Cub C90 maar het is het kijken waard: “The greatest motorcycle ever”.

Apenk(l)ooien

In de middagsessie werden de rollen omgedraaid. De sleutels van de Cub ruilden we in voor de Honda Monkey. De opzet was totaal anders dan met de Cub. Zo werd dit keer gezamenlijk een avontuurlijke route gereden en tussentijds ook onze behendigheid getest.

Het was inmiddels (harder) gaan regenen en daardoor werd het programma van de behendigheidsopdrachten iets aangepast. Dit had uiteraard effect op de einduitslag…

De avontuurlijke route bracht ons over zeer natte paden – met van die grote kuilen –  tussen weilanden, bospaden en gravelwegen naar de eerste opdracht; het zo langzaam mogelijk manoeuvreren op een offroad parcours. Allen zo doorweekt als een spons die net iets te veel water op heeft genomen, gingen we één voor één door het parcours heen en werd de tijd genoteerd.

Offroad

Op naar opdracht twee. Tijdens de rit zit je heel relaxt en trek je (los van de regen) echt wel bekijks als zo’n motortje voorbij komt. Wederom via zoveel mogelijk offroad wegen komen we aan bij een dijkje vol gras en een vlak stuk een paar meter lager. Op dit stuk liggen her en der al wat ingereden paden en een stijl bultje. Zo’n bultje waar je prima de Honda Monkey op lanceert als je iets te enthousiast bent met je gas.

Voor een 125cc motor met mini offroad banden is dit wel een geschikte proef waar je maximaal kunt klooien. Wederom starten we om en om en klokt men de tijd gedurende drie ronden. Door de ochtendgroep zijn er flinke sporen aangelegd en de regen maakt het een factor leuker, het is gegarandeerd glibberen & glijden. Gelukkig is de motor met zijn 107 kilo goed te handelen en lukt het bijna iedereen om erop te blijven zitten.

Wat Honda goed doet is tijdens zo’n dag organiseren onder leiding van een goede instructeur. Voor de liefhebbers had hij nog een leuke onverharde route in gedachten, één die alles combineerde wat we in de opdrachten hadden gedaan. Omgevallen bomen, diepe groeven en inmiddels heerlijke diepe plassen gaven je echt een gevoel van vrijheid. Waarbij je zelfs het gevoel had dat die aap er ook van genoot.

Pech

Tijdens deze route verloor mijn Monkey het kenteken en op 50m van onze “basis” klonk de politiesirene… Ik mocht de motor uitzetten. Na een goed gesprek en her en der opmerkelijk blikken – want eerlijk, welke idioot gaat er namelijk in dit weer rijden – was de vertegenwoordiger van Honda al onderweg met het juiste kentekenbewijs. De flikken waren toch onder de indruk van deze gorilla in aapskleren, want zagen het toch eerst als brommer aan. Zie ook de fotogalerij onderaan dit artikel.

Eenmaal binnen, met een bak stevige koffie, maakte Honda Motorcycle Benelux bekend wie zich de aller eerste Monkey Cub winnaar mocht noemen. MotorNieuws collega Jules uit België bleek gewonnen te hebben. Misschien wat geholpen door een betere kennis van de stad Gent, maar desalniettemin een super georganiseerde dag.

Conclusie

Zijn deze twee motoren nou echt motoren? Na deze dag is dat zeker wel zo te stellen. Uiteraard speelt persoonlijke voorkeur een grote rol. Reis je elke dag 120km voor woon-werk, dan is een NC750 of één van de CB modellen van Honda geschikter. Werk je 30 kilometer verderop en wil je nog flexibeler zijn? Daarnaast bekijks trekken en relaxt motorrijden, dan biedt zowel de Honda Super Cub áls de Honda Monkey jou deze mogelijkheid!

Lees ook het andere “Honda” blog over het Honda Adventure Park

Honda Monkey Cub 2019
Honda Monkey Cub 2019
Honda Monkey Cub Gent centrum
Klein maar fijn!
Opdracht slalom door boomgaard
Honda Monkey Cub 2019
Honda Super Cub Gent centrum
Monkey focus
Honda Monkey 2019
Monkey Town
The Monkey got busted
Busted
TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 maart 2021 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 december 2020 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 december 2020 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X