Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Pitstop

22 juni 2022 5 min ... 2 Reacties

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Door Leonoor Fischer

...
TwitterFacebookE-mail

Een beetje knappe foto’s maken is niet zo moeilijk meer tegenwoordig. En of je dit dan doet met een fancy 100 megapixel smartphone camera of een dure spiegelreflex: fotografie is tegenwoordig echt voor iedereen. En met de komst van social media is het des te leuker om jouw motor te fotograferen en een pagina aan te maken voor (jou en) jouw motor.

Maar er duiken toch wel aardige verschillen op in de resultaten. Waar de één een topplaat maakt met een telefoon, krijgt de ander geen fatsoenlijke foto’s uit die dure camera. Hoe dat kan? Deels kennis van techniek, een beetje gevoel hebben er voor en vooral je onderwerp goed plaatsen. Ik ga je uitleggen hoe jij jouw motor (en wellicht ook jezelf) er goed op krijgt!

Camerakeuze

Laten we beginnen met de basis: jouw camera. Zelf fotografeer ik mijn motor heel sporadisch met mijn telefoon, want ik ga liever op pad met mijn spiegelreflex. Het is tenslotte ook mijn werk. Toch heb ik nog wel een paar foto’s uit mijn camerarol kunnen plukken. Op smartphones wordt heel veel in de automatische stand gefotografeerd. Bij een spiegelreflex kan dit ook, maar wordt er meer manueel geschoten. De instellingen zijn er immers ook naar, waarin je beter kunt nabewerken. Maar uiteindelijk ben jij degene die bepaald hoe jouw motor geplaatst wordt. Dan kan je nog zoveel nabewerking erop los laten, als de compositie net niet klopt, doet dat afbreuk aan jouw foto.

Regel van drie

Het veld waarin je kadert is eigenlijk altijd rechthoekig en staat horizontaal of verticaal (of diagonaal als je daar zin in hebt). Deze is dan weer verdeeld in negen vlakken: horizontaal en verticaal in drie vakken van gelijke grootte, ook wel de ‘regel van derden’ genaamd. Als deze lijnen niet zichtbaar zijn kan je deze vaak wel aanzetten bij jouw camera-instellingen. Hiermee kan je spelen met de plaatsing van jouw onderwerp, in dit geval de motor en eventueel jijzelf. Over het algemeen geldt dat het onderwerp het mooist tot zijn recht komt als het op een lijn wordt neergezet, waar deze een andere lijn snijdt.

Daarbij houd je rekening met de lijnen van bijvoorbeeld het onderwerp, de horizon of andere interessante voorwerpen op de achtergrond. Je bepaalt dus de compositie aan de hand van de regel van derden. De aandacht van de kijker wordt op deze manier automatisch getrokken naar het onderwerp. Dit hoeft echt niet altijd precies op die lijntjes te zitten, een beetje artistieke vrijheid komt soms mooi van pas. Zie hieronder een aantal voorbeelden.

De horizon wordt meestal geplaatst op 1/3 van boven of onder van de foto, waardoor de foto in balans lijkt te zijn. Zet je jouw motor midden in het kader en maak je de foto vanuit jouw eigen perspectief (dus de handjes op kinhoogte en schieten maar) dan is dat over het algemeen een vrij nietszeggende foto. Richt je de camera recht op jouw motor, dus een beetje door de hurken, dan kan een simpel kiekje juist ook weer een hele vette plaat opleveren. Hier speelt nabewerking ook wel een belangrijke rol, zoals je bij deze foto kan zien welke voor de oersaaie garagedeur is gemaakt.

Compositie is key

Staar je niet helemaal blind op deze manier van compositie bepalen, want dat is zeker niet het enige wat een foto interessant maakt. Ook de belichting, danwel natuurlijk, danwel uit nabewerking, kan een foto super interessant maken. Tegenwoordig zijn de telefooncamera’s steeds uitgebreider met een soort pro-stand en heb je talloze apps waarin je los kunt gaan met bewerken. De nabewerking is vaak een kwestie van smaak, maar een aantal begrippen zijn wel een belangrijke basis voor jouw foto. De foto begint meestal bij het kaderen en dan ga je kijken naar jouw lichtinval. Zorg ervoor dat je de foto niet heel erg over- of onderbelicht. Je kan het best scherpstellen op de motor en kijken wat de camera automatisch doet met jouw belichting.

Als je een HDR functie hebt, zet deze dan zeker aan. Want daarmee wordt het beste van onderbelicht, overbelicht en normaal belicht gecombineerd. Zo krijg je niet alleen de motor goed belicht, maar ook de horizon. Als je dan toch op de belichting aan het letten bent, let dan ook even op de schaduwen while you’re at it. Met de zon mee fotograferen is altijd het mooist, tenzij je een opzettelijke schaduw wilt creëren.

Achtergrond is belangrijker dan de voorgrond

Heb je een mooi plekje gevonden en alles klaargezet, kijk dan altijd even naar storende factoren, zo ook op de achtergrond. Staat jouw motor mooi uitgelijnd met bestaande lijnen in beeld, staat je helm een beetje recht op de tank, is het kader mooi genoeg? In de foto’s hieronder een mooi voorbeeld hoe kleine aanpassingen een strakkere foto geeft. De foto links staat mijn helm scheef, sta ik niet recht voor mijn motor en is de foto niet juist bijgesneden. Het oogt rommelig onderin. De foto rechts staat alles in lijn met elkaar en kijk je recht op de motor en mijn helm, wat uiteindelijk een veel strakkere plaat oplevert.

Denk ook aan uitstekende lantaarnpalen, verkeersborden of bomen die opeens uit jouw tank of helm lijken te groeien. Inmiddels let ik hier bij elke foto op, maar ik heb dagen gehad dat ik thuiskwam met een wildgroei uit mijn helm en motor. Nu kan ik redelijk photoshoppen, maar als je aan het fotograferen bent, controleer dan op voorhand of je de storende factoren al kan wegwerken. Ook als je soms net even iets verder door je hurken gaat, of een stapje naar links doet kan het al opgelost zijn. Zelf speel ik heel erg met bepaalde hoeken, hoog en laag om mijn motor interessant erop te krijgen en zo een beetje weg te blijven van het standaard plaatje. Natuurlijk schiet ik vaak genoeg recht toe recht aan, maar even wat anders dan de meute is ook wel lekker.

Samen op pad

Als je dan klaar bent met het neerzetten van jouw motor, dan wil je misschien ook foto’s hebben waar jij zelf op staat. Neem een vriend/vriendin mee en geef instructies. Heb je niemand die je kan helpen, dan is de zelfontspanner een mooie uitkomst. Zorg dan dat je alles stevig neerzet en de focus op het juiste punt van de foto is ingesteld.

Lees ook: Ontsnap aan de drukte in de Brabant

In principe geld ook hier weer bovenstaande uitleg, maar zal je een klein beetje moeten schuiven zodat het onderwerp (de motor en jijzelf) op dezelfde manier in beeld komen.

Het onderwerp groot op de voorgrond met een zee van ruimte op de achtergrond, een close-up van een interessant detail, een portret met daarachter een motor. Je hebt zoveel mogelijkheden, dat je foto’s niet altijd hetzelfde eruit hoeven komen te zien. En toch fotograferen mensen vaak op dezelfde manier, zonder zichzelf echt uit te dagen. Daar komt misschien een beetje gevoel, maar ook zeker techniek bij kijken. En wie zegt dat je het wiel zelf moet uitvinden? Gooi een collectie foto’s op Pinterest of Instagram in een mapje en kijk eens hoe anderen dat allemaal doen. Zo leer je ook spelen met het beeld en jouw onderwerp.

Succes en tag ons op de socials voor jouw resultaat!

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. E. Heijnis schreef:
    16 juli 2021 om 21:45

    Investeer eens wat in een fototoestel. Een ???? waar je mee fotografeert of een (compact) camera, is een wereld van verschil. Succes.

    Beantwoorden
    1. MrMarcie schreef:
      14 augustus 2022 om 17:17

      Daar ging dit artikel nou juist over. Maakt niet uit of je een dure DSLR hebt of een smartphone. Compositie, licht, e.d. zijn key.
      Geef een amateur een DSLR en een professional een oude smartphone. Zie welke er met de beste foto’s terugkomt.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

11 maart 2023 5 min

Ad Donkers: “Werken aan zijspannen, dat kan ik niet loslaten denk ik.”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 februari 2023 7 min

Retrobikes – Gehypete blijvertjes

Pitstop

Door Mark Meisner

2 februari 2023 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Mark Meisner

1 februari 2023 4 min

Ein-de-lijk naar Ace Cafe London

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24 januari 2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Stories

Frank Door Frank Andringa

19 januari 2023 4 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10 januari 2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

9 januari 2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 januari 2023 5 min

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 januari 2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Pitstop

Door Mark Meisner

30 december 2022 2 min

Tot volgend jaar!

Pitstop

Door Mark Meisner

15 december 2022 3 min

December showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 december 2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24 november 2022 4 min

Bond, James Bond

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2022 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29 september 2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Pitstop

Door Motorfest Crew

23 september 2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22 september 2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15 september 2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 september 2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

7 september 2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13 augustus 2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Pitstop

Door Bas van der Wal

22 juli 2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 juli 2022 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop

Door Jarno van Osch

20 juli 2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11 juli 2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 juni 2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

2 juni 2022 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25 mei 2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22 mei 2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 april 2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 april 2022 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

8 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Jarno van Osch

30 maart 2022 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Mark Meisner

29 maart 2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23 maart 2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Pitstop

Door Jarno van Osch

17 maart 2022 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Mark Meisner

12 maart 2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 maart 2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Pitstop

Door Jarno van Osch

3 maart 2022 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Pitstop

Door Mark Meisner

1 maart 2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

15 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 februari 2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Pitstop

Door Mark Meisner

8 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Pitstop

Door Mark Meisner

25 januari 2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 januari 2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Pitstop

Door Mark Meisner

14 januari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12 januari 2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 januari 2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

5 januari 2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

28 december 2021 4 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Pitstop

Door Mark Meisner

17 december 2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Door Bas van der Wal

27 november 2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Pitstop

Door Mark Meisner

18 november 2021 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

15 november 2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Pitstop

Door Jarno van Osch

29 oktober 2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Pitstop

Door Jarno van Osch

27 oktober 2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

1 oktober 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29 september 2021 4 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2021 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20 september 2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop

Door Bas van der Wal

17 september 2021 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Pitstop
Manouk

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

14 september 2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

30 augustus 2021 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Jarno van Osch

18 augustus 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Pitstop

Door Mark Meisner

9 augustus 2021 4 min

Showroom – Upgrades

Pitstop

Door Jarno van Osch

26 juli 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

6 juli 2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Pitstop

Door Jarno van Osch

1 juli 2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

Pitstop

Door Mark Meisner

11 juni 2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Pitstop

Door Mark Meisner

2 juni 2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 mei 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Door Leonoor Fischer

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X