Jouw motor customizen kan op vele verschillende manieren. Andere spiegels, kleinere knipperlichten of een andere uitlaatdemper. Vooral dit laatste wordt vaak aangepast aan een motor.
Zeg nou zelf, de mega dempers die standaard geleverd worden zien er niet uit. Ze zijn ook nog eens onwijs zwaar. Met een slip-on demper (de einddemper) kan de motor direct beter ademen en krijg je gelijk een voller en mooier geluid. Er zal ook een lichte vermogenswinst zijn, dus het tunen van de motor is hierbij een feit.
Afstellen van de motor
Het is een must om de motor nu op een rollerbank/testbank/vermogensbank te zetten om de motor af te stellen. Door een andere demper te plaatsen, is de kans aanwezig dat motor slechter gaat lopen. De carburateur of injectie is niet afgesteld op het sneller verlaten van de uitlaatgassen. De carburateur moet hierop worden afgesteld door grotere sproeier te monteren en/of de gasnaald te verstellen. Een injectiemotor krijgt aanpassingen in de ‘mapping’. Dan kan door het monteren van een tuningsmodule, zoals een Rapid Bike of Power Commander. Deze zijn motorspecifiek en sluit je aan op de CDI. Zij vertellen de injectie dat hij op bepaalde toerentallen meer of minder benzine moet inspuiten.

Basis van het tunen
Het afstellen van de motor is de basis van het tunen. Je kunt van alles in of aan het motorblok veranderen, maar als je hier niet de benzinetoevoer op afstelt is het eigenlijk zonde van het geld. Op de rollerbank kan precies gemeten worden hoe de verhouding van het lucht/benzinemengsel is. Hierop stel je de carburateur of injectie op af en je zult direct vermogenswinst zien.
Waar start het tunen
Bij het tunen start je vaak met een betere uitlaatlijn. Onder andere Akrapovič levert onwijs mooie systemen. Door het vervangen van de katalysator boek je direct winst in zowel koppel als PK. Met deze aanpassing is het verstandig om de luchtfilter te vervangen voor een high-flow filter van gerenommeerde merken als K&N of DNA Filters. Nu heb je de zekerheid dat lucht snel het blok in kan gaan en de uitlaatgassen snel het blok kunnen verlaten. Combineer dit met een Dynojet/Tovami-kit voor de carburateur, dit zijn grotere sproeiers en aangepaste gasnaalden, of een Rapid Bike/Power Commander en laat dit allemaal op elkaar afstemmen op een vermogensbank. Tijdens de rit naar huis herken je je motor niet meer terug!

Is de spaarpot nog niet leeg?
Wil je verder gaan, dan moet je nu het blok in. Opties zijn:
- Snellere (hetere) nokkenassen: De nokkenassen duwen de kleppen verder en sneller open, hierdoor gaat het PK/koppel omhoog in de hogere toeren.
- Grotere zuigers: Hierbij boor je de cilinders op naar meer CC waardoor er grotere zuigers gemonteerd passen voor meer kracht.
- Afdraaien van de krukas: Dit is niet direct een vermogenswinst maar zorgt voor een lichtere krukas die sneller op kan spinnen bij het gasgeven.
- Blueprinten van de cilinderkop: De inlaat en uitlaatpoorten worden groter gemaakt en verbeterd. Grotere kleppen kunnen gemonteerd worden voor een groter volume aan ingaande lucht/benzine en uitgaande uitlaatgassen.
Zeker deze laatste stappen liegen er niet om, zowel in specialistenwerk als in prijs. Zorgen voor een betere wegligging of een lager gewicht van de motor is raadzaam, alsmede het nemen van rijlessen voor een betere controle over de motor. Een snel motorblok maakt je nog geen snelle rijder, een perfecte wegligging en controle over de motor des te meer.
Kunnen jullie misschien ook een lijst van tunings specialisten toe voegen en het liefst per provincie!! Zodat iedereen in het land zo dicht mogelijk bij huis kan blijven! En dat scheelt ook weer in de toch al.prijzige afstel losten .bvd een motor rijder uit het zuiden van het land .
Nederland is niet zo groot en ik verwacht niet dat elke provincie een (goede) tuner heeft. Vaak is het ook raadzaam om iets verder te rijden naar een bedrijf was kundiger is. Een complete lijst aanmaken én onderhouden vergt veel werk, Google kan hierin wellicht een oplossing bieden.
Persoonlijk heb ik hele goede ervaring met Ruud Frederiks in Goes, maar om hier te komen ‘rij’ ik 4 andere testbanken af. Pajic R&D is ook zo’n kundige tuner, totaal niet in de buurt voor mij maar zeker een aanrader om aan te spreken bij het tunen van een motor.
Beste Karel,
Weet niet waar je vandaan komt, maar ik heb goede ervaring met “Spierings Motorservice & Motortuning” uit Heesch (Noord-Brabant). Hij heeft zijn eigen gebouwde classic motor waar hij mee racet. Hopelijk heb je er wat aan.
beste
ik heb een cb1300 bwj 2003 kan je via de cdi een andere mapping geven voor meer vermogen zo ja hoeveel winst ?
mvgdirk