Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

4 november 2020 3 min ... geef een reactie

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Retro is hip. En als we het over een retro motormerk hebben, dan praten we over Royal Enfield. In de jaren zeventig verdwenen de laatste motoren van dit Britse merk uit het straatbeeld. Maar Royal Enfield is terug, dankzij een Indiase auto- en tractorbouwer. En de motoren zien er nog altijd vrijwel hetzelfde uit als dat we ze uit het verleden kennen.

Wie had pak ‘m beet rond het jaar 2000 kunnen bedenken dat een Indiase auto- en tractorproducent langzaam de internationale motormarkt zou gaan veroveren? Onmogelijk. Je had diegene voor gek verklaard. India, het land van de tuktuks en de lichtgewicht motorfietsjes. Maar in de Indiase fabrieken van Enfield gebeurt een klein wonder. Duizenden arbeiders werken hier dagelijks aan een motormerk dat eigenlijk al lang dood en begraven was.

De dood van de Britse motorindustrie

Het is het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw. Er hangt onheil in de lucht voor de complete Britse motorindustrie. Illustere merken gaan failliet of staan op omvallen. De Britse ontwerpers zijn niet vooruitstrevend genoeg en worden aan alle kanten ingehaald door de Japanners. Bij Royal Enfield werken in 1960 nog duizend arbeiders. Zeven jaar later zijn dat er nog slechts 350, wanneer de fabriek in Redditch sluit. Drie jaar later valt het doek ook voor de laatste Britse fabriek in Upper Westwood. Daarmee lijkt een eind te komen aan een stukje Britse glorie.

Van fiets tot Flying Flea

De geschiedenis van Royal Enfield gaat terug tot eind negentiende eeuw, als de eerste fietsen zonder motor op de markt worden gebracht. Met de slogan ‘Made like a gun’ worden ze aangeprezen. In 1901 wordt de eerste motorfiets gebouwd. Opvallend; het Minerva motorblok zit voor het stuur gemonteerd. De jaren erna wordt het merk doorontwikkeld. Zo komt in 1932 de legendarische Bullet op de markt. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de WD/RE ontwikkeld. Deze lichte motorfiets krijgt liefkozend de bijnaam Flying Flea, omdat hij met een parachute kan worden gedropt in vijandig gebied.

Meer lezen over de Flying Flea? Lees dan Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

 

Populair in India

Na de oorlog worden er successen geboekt. De 350cc Bullet blijkt een uitstekende motor voor off road terreinen. Verschillende zesdaagse worden gewonnen. De kwaliteit dringt ook door tot India, een kolonie van Engeland. In 1949 besluit Madras Motors om Royal Enfield motoren te importeren. Drie jaar later bestelt het Indiase leger 500 350cc Bullets. Het succes leidt er toe dat Madras Motors midden jaren vijftig Enfield India opricht en een eigen fabriek bouwt. Vanaf 1956 worden hier 350cc Bullets geproduceerd onder licentie.

Hoewel het in 1970 einde verhaal is voor Royal Enfield in het Verenigd Koninkrijk, blijft de productie in India doorlopen. Sterker nog, Enfield India begint vanaf 1977 motoren te exporteren naar Europa. Onder liefhebbers van classics vallen ze in de smaak. Maar een grote doorbraak is het niet. In Europa blijft het stil rondom Royal Enfield, maar in India blijft het merk actief. De Indiase Eicher Groep, dat auto’s en tractoren bouwt, ziet potentie en koopt het merk in 1994 en geeft de tak een nieuwe naam: Royal Enfield Motors Limited.

De wonderlijke terugkeer in Europa

Hoe wonderlijk de wereld is, zien we in de afgelopen tien jaar. De populariteit van Royal Enfield motoren neemt snel toe. Er komt een nieuwe Indiase fabriek, een exclusieve kledingshop in New Delhi en in 2015 gebeurt iets wat niemand na 1970 ooit voor mogelijk had gehouden. Royal Enfield Motors Limited neemt het een gerenommeerd Brits motorontwerp- en productiebedrijf Harris Performance over. Twee jaar later verschijnt er vlakbij Leicester een gloednieuw technologie centrum, waar ontwerpers werken aan nieuwe motoren. Hier wordt een nieuwe strategie ontwikkeld die Royal Enfield naar de toekomst moet leiden. Een toekomst die niet alleen in India ligt, maar ook in het Verenigd Koninkrijk, op het Europese vasteland en in Noord-Amerika.

Het resultaat mag er zijn. Met de Interceptor 650, Continental GT, Himalayan, Classic 500, Bullet 500 en de Bullet Trails 500 is Royal Enfield vertegenwoordigd op de Nederlandse motormarkt. In 2019 werden er 142 nieuwe exemplaren verkocht. Dat heeft ongetwijfeld met de nieuw gestylde retromodellen te maken, maar ook zeker met de prijs. Royal Enfield lukt het om nieuwe motoren te verkopen vanaf minder dan 6.000 euro. Ongekend.

Bij het Brits-Indiase merk draait alles om authenticiteit, zeggen de makers zelf. En authentiek mag je de motoren zeker noemen. Als liefhebber die het niet hoeft te hebben van de pk’s, zit je hier helemaal goed. Er zijn prachtige modellen waar je rustig op kunt toeren. Met de Himalayan heeft het merk bovendien een uitstekende all road machine. Aan snelheidsduivels heeft Royal Enfield (nog) niets te bieden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 december 2020 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 december 2020 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X