Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Pitstop

19 januari 2023 4 min ... 6 Reacties

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Frank Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

26 augustus 1967, Bonneville Salt Flat, Utah. De Nieuw-Zeelander Herbert James ‘Burt’ Munro gaat er tijdens de Bonneville Speed Week eens goed voor zitten. Dit moet zijn finest hour worden.

Als hij zijn 950cc Indian Scout de sporen geeft, spuit hij er vandoor. Ruim anderhalve kilometer verderop wordt een topsnelheid gemeten van 295,44 kilometer per uur. Een wereldrecord voor motoren tot 1000cc.

Je zou verwachten dat er bij Indian Motorcycles wel een klein flesje champagne is opengetrokken na deze bizarre prestatie. Maar die kans is klein. Het oudste motormerk van de Verenigde Staten bouwt in 1967 zelf al geen motoren meer. Het is een gevolg van pech en jaren van wanbeleid.

Geschiedenis Indian Motorcycle

Indian motorfietsen, dat zijn robuuste motoren voor echte kerels. Maar de basis van het merk ligt in de fietsenwereld. George M. Hendee richt in 1897 de Hendee Manufacturing Company op. Onder de naam Silver King en Silver Queen worden de eerste fietsen gebouwd. Die naam wordt al snel ingeruild voor American Indian en daarna afgekort tot Indian.

In 1902 maakt het bedrijf een switch met de bouw van een eerste motorfiets. Het gevaarte heeft een 1,75 pk sterke eencilindermotor, een mooie stroomlijn en valt in de smaak. Bovendien is hij snel. Oscar Hedstrom, een van de eigenaren van Indian, zet in 1903 een wereldsnelheidsrecord neer: 56 mijl per uur (ruim 90 km/u!).

Records

De motoren van Indian zijn niet alleen snel, maar ook betrouwbaar. Zo doet het merk met een fabrieksteam mee aan de Isle of Man TT in 1911. De Amerikanen domineren en eindigen met drie Indian-coureurs op het podium. Jake DeRosier weet in die periode verschillende snelheidsrecords te breken en Erwin ‘Cannonball’ Baker breekt in 1914 het lange afstandsrecord. Hij rijdt op zijn Indian van San Diego naar New York, dwars door de Verenigde Staten. Baker heeft er ruim elf en een halve dag voor nodig.

the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Klappen voor Indian

De Eerste Wereldoorlog, waarin Indian 50.000 motoren aan het Amerikaanse leger levert, blijkt een kantelpunt. Als de oorlog voorbij is, is de vraag naar motoren in de Verenigde Staten nog groot. Maar Indian heeft in de jaren ervoor vrijwel niet geleverd aan dealers, als gevolg van de oorlog. Andere merken profiteren. Als de jaren ‘20 beginnen, is Harley Davidson Indian voorbijgestreefd.

De Tweede Wereldoorlog is opnieuw een kantelpunt. Hoewel Indian verschillende modellen aanbiedt aan het Amerikaanse leger, geeft dat de voorkeur aan de Harley WLA. Speciaal voor het Department of War wordt nog de Indian 841 ontwikkeld, maar als de motor af is heeft het leger al voor de Jeep gekozen. Indian blijft zitten met de kosten en met de onderdelen voor 12.000 motoren. Je kunt het je amper voorstellen, maar een groot deel hiervan komt op de schoothoop te liggen.

Aftakeling

Zonder geld, met een vervallen fabriek en versleten machines is het lastig om nieuwe modellen te produceren na de oorlog. De Chief uit 1940 wordt opgelapt, maar legt het af tegen de moderne Harley’s. Het is het begin van de teloorgang van de het legendarische Indian. Het merk stapt over op lichtgewicht motoren, importeert motoren uit het buitenland en plakt er zijn eigen merkje op en gaat uiteindelijk een samenwerking aan met het Britse Royal Enfield. Maar de geest van Indian Motorcycle is al lang gevlogen. In 1960 wordt het legendarische Amerikaanse merk zelfs overgenomen door de Britten, weer twee jaar later is het echt voorbij.

De liefde voor Indian gaat diep. Op verschillende plekken proberen liefhebbers het merk vanaf de jaren ‘60 nieuw leven in te blazen. Er komen minibikes, lichte motoren en bromfietsen op de markt onder de naam Indian. Maar dit gebeurt buiten de rechthebbenden in Engeland om. Geen probleem, want zij hebben al lang hun interesse verloren in Indian. Maar de edele pogingen sterven een stille dood.

Met de terugkeer van merknamen als MV Agusta en Triumph in de jaren ’90, zien ondernemers ook kansen voor Indian Motorcycle. Verschillende ondernemers in Amerika, Canada en Australië die menen over rechten te beschikken, doen opnieuw pogingen het merk te lanceren. Er volgen faillissementen en overnames. Tot Polaris Industries, dat gespecialiseerd is in sneeuwscooters, buggy’s en quads, in 2011 het merk Indian Motorcycle opkoopt.

Wederopstanding

Met Polaris keert de rust rond het merk Indian Motorcycles terug. Een weldadige rust. Geen overnameperikelen of faillissementen. Polaris gelooft in het oudste motormerk van de Verenigde Staten. Onder het motto ‘A new generation of classics is born’ wordt er gebouwd aan een hele lijn nieuwe motoren. Nieuwe Chief-modellen komen op de markt, net als de legendarische Indian Scout. Stoere toerbeesten, tijdloze cruisers en moderne classics. Motoren die recht doen aan het verleden en Indian een plek geven in de toekomst.

Lees ook: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

In de Benelux zijn inmiddels vijftien Indian Motorcycle dealers te vinden. En de populariteit van het merk neemt gestaag toe. Waar er in 2018 nog 80 nieuwe motorfietsen worden verkocht, is dat aantal een jaar later opgelopen tot 110.

Herbert James ‘Burt’ Munro

Anno 2020, ruim vijftig jaar nadat Herbert James ‘Burt’ Munro op zijn Indian met een recordsnelheid over de zoutvlakte bij Bonneville scheurde, staat zijn record nog altijd. Sterker nog, Munro haalde destijds een hogere topsnelheid dan lang in de geschiedenisboeken stond. Volgens berekeningen van zijn zoon John, haalde vader Burt een topsnelheid van 296,2593 kilometer per uur. In 2014 is dit officieel vastgelegd.

Herbert James ‘Burt’ Munro is een legende, net als het merk Indian Motorcycle legendarisch is. In 2005 wordt een film over Munro en zijn record gemaakt: The World’s Fastests Indian. Anthony Hopkins speelt de hoofdrol.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. M.j. van Versendaal schreef:
    11 juni 2020 om 13:29

    Mijn vrouw rijd een Indian Scout en ik zelf een H.D . Roadking samen rijden we veel kilometers met veel plezier en zijn Brothers in Arms

    Beantwoorden
    1. Yves schreef:
      22 augustus 2021 om 18:31

      Hallo,
      Als jullie de twee vergelijken – Indian en HD – welke komt dan het beste uit de bus?
      Ik weet wel dat je een Roadking zou moeten vergelijken met een Springfield, maar toch.
      Groetjes,
      Yves.

  2. Marja Veenhuizen schreef:
    25 juni 2020 om 22:56

    Mijn man en ik hebben net allebei een Indian Scout Bobber aangeschaft, we hebben jaren allebei een Italiaans motormerk gereden maar dit is ff Wat anders, we zijn helemaal om, het rijdt geweldig.

    Beantwoorden
    1. Yves schreef:
      22 augustus 2021 om 18:30

      Hallo Marja, welk type hebben jullie van de bobber? Een sixty of een “gewone”?
      Groetjes,
      Yves.

  3. alex schreef:
    23 maart 2022 om 13:54

    hoi,
    heb mijn eerste indian challenger besteld,
    enkel weet ik niet wanneer hij geleverd word
    rij nu met een streetglide en een fatboy.
    heb ook jaren met Japanse racers gereden

    Beantwoorden
  4. Ton schreef:
    28 januari 2023 om 00:06

    Ik heb trouwens de prachtige film over Burt Monro gezien, beslist de moeite waard en uitstekend vertolkt door Anthony Hopkins.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

11 maart 2023 5 min

Ad Donkers: “Werken aan zijspannen, dat kan ik niet loslaten denk ik.”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 februari 2023 7 min

Retrobikes – Gehypete blijvertjes

Pitstop

Door Mark Meisner

2 februari 2023 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Mark Meisner

1 februari 2023 4 min

Ein-de-lijk naar Ace Cafe London

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24 januari 2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10 januari 2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

9 januari 2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 januari 2023 5 min

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 januari 2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Pitstop

Door Mark Meisner

30 december 2022 2 min

Tot volgend jaar!

Pitstop

Door Mark Meisner

15 december 2022 3 min

December showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 december 2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24 november 2022 4 min

Bond, James Bond

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2022 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29 september 2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Pitstop

Door Motorfest Crew

23 september 2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22 september 2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15 september 2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 september 2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

7 september 2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13 augustus 2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Pitstop

Door Bas van der Wal

22 juli 2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 juli 2022 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop

Door Jarno van Osch

20 juli 2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11 juli 2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Pitstop

Door Leonoor Fischer

22 juni 2022 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 juni 2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

2 juni 2022 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25 mei 2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22 mei 2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 april 2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 april 2022 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

8 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Jarno van Osch

30 maart 2022 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Mark Meisner

29 maart 2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23 maart 2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Pitstop

Door Jarno van Osch

17 maart 2022 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Mark Meisner

12 maart 2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 maart 2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Pitstop

Door Jarno van Osch

3 maart 2022 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Pitstop

Door Mark Meisner

1 maart 2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

15 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 februari 2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Pitstop

Door Mark Meisner

8 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Pitstop

Door Mark Meisner

25 januari 2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 januari 2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Pitstop

Door Mark Meisner

14 januari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12 januari 2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 januari 2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

5 januari 2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

28 december 2021 4 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Pitstop

Door Mark Meisner

17 december 2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Door Bas van der Wal

27 november 2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Pitstop

Door Mark Meisner

18 november 2021 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

15 november 2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Pitstop

Door Jarno van Osch

29 oktober 2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Pitstop

Door Jarno van Osch

27 oktober 2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

1 oktober 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29 september 2021 4 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2021 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20 september 2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop

Door Bas van der Wal

17 september 2021 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Pitstop
Manouk

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

14 september 2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

30 augustus 2021 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Jarno van Osch

18 augustus 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Pitstop

Door Mark Meisner

9 augustus 2021 4 min

Showroom – Upgrades

Pitstop

Door Jarno van Osch

26 juli 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

6 juli 2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Pitstop

Door Jarno van Osch

1 juli 2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

Pitstop

Door Mark Meisner

11 juni 2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Pitstop

Door Mark Meisner

2 juni 2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 mei 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Door Leonoor Fischer

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X