Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

9 juni 2020 3 min ... 2 Reacties

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

26 augustus 1967, Bonneville Salt Flat, Utah. De Nieuw-Zeelander Herbert James ‘Burt’ Munro gaat er tijdens de Bonneville Speed Week eens goed voor zitten. Dit moet zijn finest hour worden.

Als hij zijn 950cc Indian Scout de sporen geeft, spuit hij er vandoor. Ruim anderhalve kilometer verderop wordt een topsnelheid gemeten van 295,44 kilometer per uur. Een wereldrecord voor motoren tot 1000cc.

Je zou verwachten dat er bij Indian Motorcycles wel een klein flesje champagne is opengetrokken na deze bizarre prestatie. Maar die kans is klein. Het oudste motormerk van de Verenigde Staten bouwt in 1967 zelf al geen motoren meer. Het is een gevolg van pech en jaren van wanbeleid.

Geschiedenis Indian Motorcycle

Indian motorfietsen, dat zijn robuuste motoren voor echte kerels. Maar de basis van het merk ligt in de fietsenwereld. George M. Hendee richt in 1897 de Hendee Manufacturing Company op. Onder de naam Silver King en Silver Queen worden de eerste fietsen gebouwd. Die naam wordt al snel ingeruild voor American Indian en daarna afgekort tot Indian.

In 1902 maakt het bedrijf een switch met de bouw van een eerste motorfiets. Het gevaarte heeft een 1,75 pk sterke eencilindermotor, een mooie stroomlijn en valt in de smaak. Bovendien is hij snel. Oscar Hedstrom, een van de eigenaren van Indian, zet in 1903 een wereldsnelheidsrecord neer: 56 mijl per uur (ruim 90 km/u!).

Records

De motoren van Indian zijn niet alleen snel, maar ook betrouwbaar. Zo doet het merk met een fabrieksteam mee aan de Isle of Man TT in 1911. De Amerikanen domineren en eindigen met drie Indian-coureurs op het podium. Jake DeRosier weet in die periode verschillende snelheidsrecords te breken en Erwin ‘Cannonball’ Baker breekt in 1914 het lange afstandsrecord. Hij rijdt op zijn Indian van San Diego naar New York, dwars door de Verenigde Staten. Baker heeft er ruim elf en een halve dag voor nodig.

the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Klappen voor Indian

De Eerste Wereldoorlog, waarin Indian 50.000 motoren aan het Amerikaanse leger levert, blijkt een kantelpunt. Als de oorlog voorbij is, is de vraag naar motoren in de Verenigde Staten nog groot. Maar Indian heeft in de jaren ervoor vrijwel niet geleverd aan dealers, als gevolg van de oorlog. Andere merken profiteren. Als de jaren ‘20 beginnen, is Harley Davidson Indian voorbijgestreefd.

De Tweede Wereldoorlog is opnieuw een kantelpunt. Hoewel Indian verschillende modellen aanbiedt aan het Amerikaanse leger, geeft dat de voorkeur aan de Harley WLA. Speciaal voor het Department of War wordt nog de Indian 841 ontwikkeld, maar als de motor af is heeft het leger al voor de Jeep gekozen. Indian blijft zitten met de kosten en met de onderdelen voor 12.000 motoren. Je kunt het je amper voorstellen, maar een groot deel hiervan komt op de schoothoop te liggen.

Aftakeling

Zonder geld, met een vervallen fabriek en versleten machines is het lastig om nieuwe modellen te produceren na de oorlog. De Chief uit 1940 wordt opgelapt, maar legt het af tegen de moderne Harley’s. Het is het begin van de teloorgang van de het legendarische Indian. Het merk stapt over op lichtgewicht motoren, importeert motoren uit het buitenland en plakt er zijn eigen merkje op en gaat uiteindelijk een samenwerking aan met het Britse Royal Enfield. Maar de geest van Indian Motorcycle is al lang gevlogen. In 1960 wordt het legendarische Amerikaanse merk zelfs overgenomen door de Britten, weer twee jaar later is het echt voorbij.

De liefde voor Indian gaat diep. Op verschillende plekken proberen liefhebbers het merk vanaf de jaren ‘60 nieuw leven in te blazen. Er komen minibikes, lichte motoren en bromfietsen op de markt onder de naam Indian. Maar dit gebeurt buiten de rechthebbenden in Engeland om. Geen probleem, want zij hebben al lang hun interesse verloren in Indian. Maar de edele pogingen sterven een stille dood.

Met de terugkeer van merknamen als MV Agusta en Triumph in de jaren ’90, zien ondernemers ook kansen voor Indian Motorcycle. Verschillende ondernemers in Amerika, Canada en Australië die menen over rechten te beschikken, doen opnieuw pogingen het merk te lanceren. Er volgen faillissementen en overnames. Tot Polaris Industries, dat gespecialiseerd is in sneeuwscooters, buggy’s en quads, in 2011 het merk Indian Motorcycle opkoopt.

Wederopstanding

Met Polaris keert de rust rond het merk Indian Motorcycles terug. Een weldadige rust. Geen overnameperikelen of faillissementen. Polaris gelooft in het oudste motormerk van de Verenigde Staten. Onder het motto ‘A new generation of classics is born’ wordt er gebouwd aan een hele lijn nieuwe motoren. Nieuwe Chief-modellen komen op de markt, net als de legendarische Indian Scout. Stoere toerbeesten, tijdloze cruisers en moderne classics. Motoren die recht doen aan het verleden en Indian een plek geven in de toekomst.

In de Benelux zijn inmiddels vijftien Indian Motorcycle dealers te vinden. En de populariteit van het merk neemt gestaag toe. Waar er in 2018 nog 80 nieuwe motorfietsen worden verkocht, is dat aantal een jaar later opgelopen tot 110.

Herbert James ‘Burt’ Mundo

Anno 2020, ruim vijftig jaar nadat Herbert James ‘Burt’ Mundo op zijn Indian met een recordsnelheid over de zoutvlakte bij Bonneville scheurde, staat zijn record nog altijd. Sterker nog, Mundo haalde destijds een hogere topsnelheid dan lang in de geschiedenisboeken stond. Volgens berekeningen van zijn zoon John, haalde vader Burt een topsnelheid van 296,2593 kilometer per uur. In 2014 is dit officieel vastgelegd.

Herbert James ‘Burt’ Mundo is een legende, net als het merk Indian Motorcycle legendarisch is. In 2005 wordt een film over Mundo en zijn record gemaakt: The World’s Fastests Indian. Anthony Hopkins speelt de hoofdrol.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. M.j. van Versendaal schreef:
    11 juni 2020 om 13:29

    Mijn vrouw rijd een Indian Scout en ik zelf een H.D . Roadking samen rijden we veel kilometers met veel plezier en zijn Brothers in Arms

    Beantwoorden
  2. Marja Veenhuizen schreef:
    25 juni 2020 om 22:56

    Mijn man en ik hebben net allebei een Indian Scout Bobber aangeschaft, we hebben jaren allebei een Italiaans motormerk gereden maar dit is ff Wat anders, we zijn helemaal om, het rijdt geweldig.

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 maart 2021 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 december 2020 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 december 2020 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X