Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Pitstop

29 oktober 2021 8 min ... 12 Reacties

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

Het glooiende heuvellandschap trekt veel toerisme richting Zuid-Limburg, en dus ook motorrijders. Behoeft deze provincie überhaupt nog enige promotie? Ja, vinden motorvrienden Jos, John en Pierre. Zij nemen ons daarom mee en laten de zuidelijke parel van Nederland zien.

Voor de rubriek ‘landgezant’ leiden enthousiaste ambassadeurs ons op de motor rond in hun regio. De landgezant laat daarbij – vol enthousiasme – zien waarom je in die regio zo geweldig kan motorrijden. Word ook Landgezant van jouw regio! Aanmelden kan hier.

Fatsoenlijk Thorn

‘Kom, laten we eerst even een bakkie doen op het terras. De laatste zonnestralen van het jaar moeten we natuurlijk zo goed mogelijk benutten.” Aan het woord is de 57-jarige Jos Habets, die graag ‘zijn’ Limburg wil laten zien. De enthousiaste motorrijder met zuidelijke roots zet z’n BMW R1200GS in de eerste versnelling en verlaat op rap tempo het AVIA-tankstation bij Ittervoort. In zijn spoor volgen zijn motorvrienden John Props en Pierre Aarts.

In colonne wordt een kort ritje volbracht om tot in de kern van Thorn te komen. Het pittoreske dorpje bereiken we via de krappe Daalstraat, waarna de motoren strak naast de brasserie de Wijngaard worden geparkeerd. Direct valt de mooie bestrating op, de prachtige Abdijkerk én het feit dat alle huizen hier van witte verf zijn voorzien. “Ik weet het niet honderd procent zeker, maar volgens mij is dat vroeger vooral een centenkwestie geweest”, legt John Props, eveneens 57 jaren jong, uit. Terwijl hij voorzichtig aan zijn nog hete koffie nipt, vervolgt hij zijn verhaal. “Ze gebruikten dan goedkope stenen en gingen daarna met witte verf aan de slag. Op die manier wisten ze alsnog een redelijk fatsoenlijk straatbeeld te creëren.”

Suf begin

Na een uitvoerige bespreking over de te rijden route, worden de motoren weer gestart en beginnen we aan de 156 kilometer lange toertocht door het prachtige Zuid-Limburg. Althans, dat vinden de drie mannen in ieder geval. De nestor van het trio, Pierre Aarts met zijn 71 jaar, weet het passend te brengen. “Ik denk niet dat we nog echt reclame hoeven te maken voor onze regio. Elke motorrijder in Nederland weet dat je heerlijk kan motorrijden in het diepste zuiden van Nederland.” Met een stralend zonnetje op de helmen lijkt de Zuid-Limburgse rit allereerst een suf begin te kennen. Na Wessem schieten we namelijk de A2 op. Kilometers maken over de snelweg is nou niet echt iets waar je op zit te wachten als je lekker toeristisch wilt rondrijden.

Gelukkig blinken de knipperlichten al snel weer, waarmee aangegeven wordt dat afslag 43 genomen moet worden. Het blijkt puur noodzakelijk om aan de andere kant van de Maas uit te komen. Via de mooie havenkade van Maasbracht wordt even het Julianakanaal gevolgd en steken we de Oude Maas over, op weg naar Stevensweert. De Limburgse dorpjes volgen elkaar in rap tempo op, te danken aan het stevig doorrijden van hopman Jos. “Zie jij toevallig die bordjes van 60 niet staan”, grapt John tijdens de eerste tussenstop. De vette knipoog van Jos wordt vervolgd met een trio aan schaterlachen.

Scherper sturen

Misschien is het doorrijden een overblijfsel van zijn periode als motoragent. Zowel Jos als John hebben een verleden bij de politie. “Daar is ook onze vriendschap ontstaan”, meldt John. “Na een nachtdienst ben ik van Rotterdam naar Veldhoven gereden, op mijn Honda CX500. Dat ging alleen niet helemaal goed, toen ik tussen Breda en Tilburg in een flauwe bocht over het talud schoot. Even daarvoor was mijn achterband weggegleden en met mijn duffe kop trapte ik op de achterrem. Dat liep niet helemaal goed af. Vanaf dat moment ben ik na een nachtdienst bij Jos blijven slapen.”

Na een korte pauze kronkelen we verder naar beneden, door de Maas te blijven volgen. Op dit gedeelte van de route is duidelijk dat Zuid-Limburg een populaire regio is voor motorrijders. Het bewijs, het enorme aantal verkeersdrempels dat de snelheid op heel veel plekken moet zien te verlagen. Bij John lijkt het effect te hebben. “Ik dacht, laat ik vandaag eens mijn Honda F6C meenemen. Heerlijke motor, maar die drempels… Dan moet ik toch echt even in de rem knijpen of zorgen dat ik op tijd uit mijn zadel ben.” Jos en Pierre lijken nergens last van te hebben. “Niets aan de hand, hoor”, merkt Pierre op. “Zo’n BMW R1200GS is echt een fijne motorfiets. Hiervoor heb ik twee Pan Europeans gehad, maar met deze GS kan ik nog even wat scherper sturen. En inderdaad, die flinke veerwegen zijn heerlijk als je veel verkeersdrempels in een route tegenkomt.”

Evacueren

Via Berg aan de Maas en Urmond belanden we in het dorp waar John Props woont. ‘Zijn’ Meers ligt pal aan de Maas, op de plek waar de rivier een scherpe rechterbocht maakt. De inwoners van het dorpje maakte medio juli van dit jaar nog zeer penibele momenten mee. Door het noodweer moesten ook John en zijn vrouw evacueren. “Ik was nog op mijn werk, toen mijn vrouw belde. De politie stond aan de deur en ik moest zo snel mogelijk naar huis komen. Bleek dat we ons gereed moesten maken op evacuatie. We hebben zoveel mogelijk spullen op de eerste verdieping gezet en de meubels op blokken gezet. Het is allemaal redelijk onwerkelijk, als je dan de deur achter je sluit. Je weet totaal niet hoe je je huis de volgende keer zult aantreffen.”

“De politie stond aan de deur en ik moest zo snel mogelijk naar huis komen.”

Gelukkig blijken de maaswerken, die bescherming moeten bieden tegen hoogwater, hun werk uitstekend te doen. Props treft een dag later een onbeschadigd huis aan. “Dat was even heel spannend, zeker aangezien de verwachting was uitgesproken dat het water hoger zou komen dan in 1993.” Ook die overstroming kan de ambulancechauffeur zich nog goed herinneren. “We kwamen net door Obbicht gereden. Mijn ouders wonen daar en destijds kwam het water tot twee centimeter onder de bovenkant van de dijk. Een close call dus. Daarna zijn ze ook aan de slag gegaan om de Maas even wat meer ruimte te geven.”

Flink terrein

Het typische dijklandschap laten we achter ons als we steeds dichter in de buurt van Maastricht komen. De hoofdstad van de provincie Limburg kan natuurlijk niet ontbreken in de route. Hoewel het niet direct het mooiste gedeelte van ‘Mestreech’ is waar we nu rijden, ontwijken we op deze manier de verkeersdrukte van de stad waar zo’n 120.000 mensen wonen.

Maastricht blijkt ook vaak het startpunt te zijn voor activiteiten van MMC’72, de motorclub waar de drie mannen lid van zijn. “We hebben een flink terrein dat we als speeltuin kunnen beschouwen”, vertelt Pierre. “Niet alleen Zuid-Limburg, maar we zitten natuurlijk ook zo in de Ardennen, Luxemburg of de Eifel.” De drie motorrijders die de mooiste stukken van Zuid-Limburg willen laten zien, blijken dan ook echte kilometervreters te zijn. Zowel John, Jos als Pierre werden in het verleden gekroond tot toerkampioen van MMC’72. En dat blijkt geen gemakkelijke taak te zijn, te danken aan het flinke ledenbestand (147 motorrijders) en het aantal evenementen (23 stuks) dat ze jaarlijks houden.

Veel moeite

Nadat we het provinciehuis passeren, pikken we al snel de fameuze Mergellandroute op. Voor stuurlui begint het nu een stuk interessanter te worden. Het versnelde ritme aan lekkere bochten zorgt ervoor dat je serieus met je motor aan de slag moet. Via het meest zuidelijke treinstation van Nederland, in het gezellige Eijsden, draaien we af richting onze lunchplek. Terwijl de verschillende wielertoeristen met veel moeite de heuvel op kruipen, laten wij de motoren even van wat rust genieten.

In de buurt van een van de vele Mariabeelden die je in Zuid-Limburg vindt, worden de boterhammetjes uit de koffers gehaald. Stil is het allerminst tijdens deze pauze. Te danken aan een anekdote van Jos. “Ik ben op deze plek weleens een oud vrouwtje tegengekomen en zij bleek elke dag naar dat Mariabeeld te lopen. Haar man was overleden en sinds die dag was dat haar missie geworden. Dat had ze ‘m beloofd, dus daar hield ze zich aan. Het is best een flink stuk lopen, vanuit het dorp. Zeker op die leeftijd. Ik denk serieus dat ze daar zomaar een halve dag mee bezig is.”

Stiekem een stukje België

Na de lunch steken we weer de A2-snelweg over en wordt de weg via Mesch vervolgd. Het is duidelijk dat we ons nu in het kenmerkende heuvellandschap van Limburg bevinden. De twee GS’en en de F6C vliegen door de bochten en het tempo wordt nogmaals opgeschroefd. Na Slenaken, oftewel Sjlennich in goed Limburgs, steken we de Gulp over. Deze zijbeek van rivier de Geul verraadt dat we in de buurt van Gulpen zijn. Maar we wachten nog even om hier noordwaarts naar toe te trekken. Het trio Limburgers speelt namelijk liever eerst wat ‘vals’, door stiekem een stukje België in de route op te nemen. Het blijkt overigens helemaal niet erg te zijn om even de grens over te steken en een gedeelte niet-Limburg te ontdekken.

Het stukje Gieveld is fabuleus mooi. Ondanks een stevig zonnetje verdwijn je hier in het donker van een Belgisch stukje bos waar twee heerlijke haardspeldbochten opdoemen. Hoewel er nog voldoende peut in de benzinetanks zitten, besluiten John en Pierre hun motoren af te toppen met Euro95. “Goedkoop is het in België ook allang niet meer”, concludeert John na het zien van de actuele prijs. Jos biecht, wachtend op zijn motorvrienden, tegelijkertijd een zonde op. “Ik heb Limburg jaren geleden verlaten voor een plekje in België. Ik kon destijds kiezen. Voor hetzelfde geld kon ik vlak over de grens een veel ruimer huis en meer oppervlakte krijgen. Toch voel ik me nog wel een echte Limburger. Ik werk ook gewoon nog aan de Nederlandse kant.”

Klein wonder

Via het Belgische Gemmenich benaderen we één van de meest toeristische trekpleisters van Zuid-Limburg: het Drielandenpunt. Ook deze zaterdag is het weer een drukte van jewelste en moeten we voorzichtig langs het daadwerkelijke punt rijden waar de grenzen elkaar kruizen. Het rustige tempo staat in schril contrast met de hoge snelheid waarmee we zojuist de Route des Trois Bornes aflegden. Het is een klein wonder dat deze stuurweg in het weekend nog open is voor gemotoriseerd verkeer. Dat geldt helaas niet voor het Vijlenerbos. “Limburg is een prachtige provincie voor motorrijders, maar er is ook een groot nadeel. Het is er te druk en dus storen mensen zich aan de motoren. Een prachtig stukje, zoals het Vijlenerbos, is bijvoorbeeld al gesloten. Die had ik graag in de route meegenomen, maar in het weekend mag je daar met de motor niet meer komen.”

Na Vaals neemt Pierre de leiding van Jos over, om vol trots zijn dorp Vijlen te tonen. Bij Café-restaurant Bergzicht plant hij de motor op z’n jiffy en knikt richting de ober. Niet veel later is er koffie en een stuk Limburgse vlaai geserveerd. “Helaas heb ik niet veel keuze meer”, verontschuldigt de ober zich. Vreemd is dat ook niet, gezien het tijdstip dat we bij zijn etablissement afstappen. Het is namelijk eerder tijd voor een diner. Het is ook de reden dat Pierre eerder zal afbuigen en niet meerijdt richting het eindpunt. “Ik neem op de Gulperberg afscheid van jullie.”

"Er blijven nog meer dan voldoende mooie plekken over om van het motorrijden te genieten.”

Enige trots

We genieten van een prachtig vergezicht op die bewuste Gulperberg waanra Pierre vertrekt en wij de route door Zuid-Limburg voortzetten. Die trekt naar boven toe, via de dorpen Gracht Burggraaf, Beertsenhoven en Wijlre. Terwijl de zon langzaam zijn weg richting de horizon vindt, wordt het heuvelachtige landschap voorzien van een extra schoonheid. De Limburgse velden ontvangen een geeloranje gloed en verfraaien de boel. Het is heerlijk om nu door plaatsen als Elkenrade en Fromberg te rijden. Met regelmaat wordt het prachtige schouwspel vanuit de spiegel van de motor bekeken. En telkens weer ben je geneigd om te stoppen om deze landschappen via de camera van je telefoon vast te leggen.

Hoewel Jos telkens weer verrast met een volgende, fijne stuurweg, is ook duidelijk op de navigatie te zien dat het einde van de route in zicht is. In de buurt van Kathagen slingeren we nog eenmaal hard door de bocht en bereiken we via Thull onze eindbestemming. Dat blijkt Schinnen te zijn, het geboortedorp van Jos. Hoewel hij zelf geen bier drinkt, laat hij toch met enige trots de brouwerij van Alfa zien. “In Limburg hebben we best wel wat bierfabrikanten zitten. Alleen al op deze route kom je ook langs Gulpener en Brand.” De echte afsluiter van de rit vindt bij kasteel en gasterij Terborgh plaats, waar je tevens van een heerlijk hapje kunt genieten. Mits je op tijd aankomt. Het blijkt dat wij pech hebben, aangezien de keuken deze dag om kwart voor zes sluit.

“Dubbel gevoel”

Toch bederft dat de pret zeker niet, want ook zonder een goed diner hebben Jos, John en Pierre laten zien dat Zuid-Limburg niet voor niets zo’n populaire regio voor motorrijders is. “Het geeft me altijd zo’n dubbel gevoel”, sluit Jos af. “We hebben de mooiste omgevingen van Nederland en dus wordt hier veel met de motor gereden. Helaas zorgt die populariteit er nu ook voor dat wegen in het weekend worden gesloten. Maar, geen zorgen natuurlijk. Er blijven nog meer dan voldoende mooie plekken over om hier in Zuid-Limburg van het motorrijden te kunnen genieten.”

Beoordeling:

Voor de ‘beoordeling’ van deze route – en daarmee voor de regio– geven we de volgende cijfers:

Kwaliteit van de wegen: 7
Bochtigheid: 9
Verkeersdichtheid: 7,5 (veel last van ander toeristisch verkeer)
Natuur/mooie uitzichten: 9,5
Diversiteit van het landschap: 9,5
Leuke plekken voor een versnapering: 8,5

‘Weapon of choice’ voor deze route is een KTM 890 Duke R. Op deze route kun je een watervlugge motorfiets gebruiken, die je gemakkelijk van het ene op het andere oor legt. Daarnaast heeft deze twin met 121 pk meer dan voldoende vermogen om je snel over alle heuvels te sleuren.

Foto’s: Shot Up Productions

Geïnspireerd geraakt en zin om ook deze route door de Zuid-Limburg te rijden? Download de route: Landgezant Zuid-Limburg!

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Hans schreef:
    30 oktober 2021 om 09:33

    Een paar jaar geleden heb ik voor het laatst in Zuid-Limburg gereden. Ik was er klaar mee.
    Mijn ervaring:
    Zuid-Limburg is zo enorm verstedelijkt dat ik geen enkel moment lekker gereden heb.
    Door het “berg en dal” landschap (denk ik) is het aantal wegen beperkt. Je rijdt in elk geval van stad(je) naar dorp naar dorp naar stadje…..enz. enz. Door de enorme verstedelijking telkenmale maar een paar kilometer. Je geeft gas en je zit al weer in de volgende bebouwde kom (enigszins gechargeerd). Lekker toeren voor minimum van een uur is er niet bij. Een heel enkele keer een kwartier (max) en dat is het dan, weer een bebouwde kom. Geldt, na bestudering van de track “Landgezant Zuid-Limburg!”, ook voor deze track/route.
    Ik woon in de Achterhoek. Grenzend aan Veluwe, Twente, Salland en even door Salland zit ik in Drenthe. Een uurtje toeren zonder bebouwde kom is eerder regelmaat dan uitzondering.
    Gr. Hans

    Beantwoorden
    1. Jos Habets schreef:
      31 oktober 2021 om 15:53

      Hoi Hans,

      Klopt inderdaad dat je veel dorpjes tegenkomt. Maar het blijft altijd leuk om in de tussenstukken te spelen. Vooral als je de kleinere routes pakt kun je zeker leuke stukjes rijden. Met mijn motorclub de Mmc72 organiseren we jaarlijks ook de tour door Limburg die ook gepubliceerd wordt bij de Knmv. Kom gerust nog eens langs dan laat ik je nog wat mooie stekjes zien. Cu on the road en enjoy van onze hobby.

      Jos Habets

  2. BMW FAHRER GERD schreef:
    30 oktober 2021 om 10:05

    storen mensen zich aan de motoren. Een prachtig stukje, zoals het Vijlenerbos, is bijvoorbeeld al gesloten. Die had ik graag in de route meegenomen, maar in het weekend mag je daar met de motor niet meer komen .
    ja helaas beginnen ze hier ook al met weg afsluiten, zoals in Duitsland .het is beter, dat je deze prachtige route, op een door de weekse dag gaat rijden. Dan heb je minder fietsers en autos op de route.
    BMW FAHRER GERD

    Beantwoorden
    1. Jos Habets schreef:
      31 oktober 2021 om 15:57

      Hoi Gerd,
      Klopt van de afsluitingen. Daarom heb ik de route ook verlegd naar België. De voerstreek en kom je weer terug bij het drielandenpunt.
      Stukje door België is een echte aanrader.
      Laat maar weten als je hem hebt gereden.

      Cu Jos

  3. EFW Jahn schreef:
    30 oktober 2021 om 12:54

    Beste mensen,
    Mooie route en leuke beschrijving van de route met plaatjes. Zou het een optie zijn om het artikel, tekst en plaatjes in PDF of anders,te downloaden? Naast de route in gpx heb je dan ook de toelichting van de betreffende route voor je eigen file.
    Dit is natuurlijk voor alle routes van toepassing.
    Noot; kijk altijd uit naar de mail met inhoud plus fan en lid van MotorMaatje!
    Groet, Eric

    Beantwoorden
    1. Mark Meisner schreef:
      1 november 2021 om 12:16

      Beste Eric,

      Dit is mogelijk via de browser Chrome en Firefox. Als je de pagina open heb staan op een pc/laptop kun je met F9 naar de leesweergave van de pagina gaan. Als je dan op Ctrl-P drukt, kom je bij de printeigenschappen en dan is de kans groot dat jouw pc al is voorzien van een ‘Print to PDF’ optie bij de beschikbare printers. Kies je voor die optie en dan Afdrukken, dan vraagt hij om een locatie om de PDF op te slaan en dan heb je de pagina als PDF op de computer staan.

      Succes! Lukt het niet, laat het even weten.

      Groeten,
      Mark

  4. K.wormsbecher schreef:
    30 oktober 2021 om 17:10

    Wij van MC eentje toe uit NoordHolland komen daar zeker twee keer per jaar lang weekend rond toeren. Met heel veel plezier. 👌

    Beantwoorden
    1. Jos habets schreef:
      31 oktober 2021 om 15:54

      Tot volgend jaar dan, dan zien we jullie weer.

  5. Gerard Sas schreef:
    1 november 2021 om 08:29

    Vorige week de mooie donderdag meegepakt in Zuid Limburg. Heerlijk rijden. Het mooie aan motor rijden vind ik juist dat je in het ene gebied totaal anders rijdt dan in het andere. We hebben hier lekker op het gemak gereden en soms het gas even open. Heerlijk van genoten. Is er een GPS bestand van de route die jullie gereden hebben?

    Beantwoorden
    1. Tom van Appeldoorn schreef:
      1 november 2021 om 08:52

      Je vindt het GPX-bestand helemaal onderaan de pagina, in het gele vlak!

  6. RvdL schreef:
    11 maart 2022 om 10:34

    Beste,

    Staat geen download van de route bij!!!

    Beantwoorden
    1. Mark Meisner schreef:
      11 maart 2022 om 10:40

      Jazeker wel, deze vind je onderin in het gele vlak: Geïnspireerd geraakt en zin om ook deze route door de Zuid-Limburg te rijden? Download de route: Landgezant Zuid-Limburg!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop

Door Mark Meisner

2 februari 2023 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Mark Meisner

1 februari 2023 4 min

Ein-de-lijk naar Ace Cafe London

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24 januari 2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Stories

Frank Door Frank Andringa

19 januari 2023 4 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10 januari 2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

9 januari 2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 januari 2023 5 min

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 januari 2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Pitstop

Door Mark Meisner

30 december 2022 2 min

Tot volgend jaar!

Pitstop

Door Mark Meisner

15 december 2022 3 min

December showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 december 2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24 november 2022 4 min

Bond, James Bond

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2022 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29 september 2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Pitstop

Door Motorfest Crew

23 september 2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22 september 2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15 september 2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 september 2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

7 september 2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13 augustus 2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Pitstop

Door Bas van der Wal

22 juli 2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 juli 2022 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop

Door Jarno van Osch

20 juli 2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11 juli 2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Pitstop

Door Leonoor Fischer

22 juni 2022 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 juni 2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

2 juni 2022 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25 mei 2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22 mei 2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 april 2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 april 2022 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

8 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Jarno van Osch

30 maart 2022 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Mark Meisner

29 maart 2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23 maart 2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Pitstop

Door Jarno van Osch

17 maart 2022 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Mark Meisner

12 maart 2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 maart 2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Pitstop

Door Jarno van Osch

3 maart 2022 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Pitstop

Door Mark Meisner

1 maart 2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

15 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 februari 2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Pitstop

Door Mark Meisner

8 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Pitstop

Door Mark Meisner

25 januari 2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 januari 2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Pitstop

Door Mark Meisner

14 januari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12 januari 2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 januari 2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

5 januari 2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

28 december 2021 4 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Pitstop

Door Mark Meisner

17 december 2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Door Bas van der Wal

27 november 2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Pitstop

Door Mark Meisner

18 november 2021 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

15 november 2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Pitstop

Door Jarno van Osch

27 oktober 2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

1 oktober 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29 september 2021 4 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2021 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20 september 2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop

Door Bas van der Wal

17 september 2021 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Pitstop
Manouk

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

14 september 2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

30 augustus 2021 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Jarno van Osch

18 augustus 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Pitstop

Door Mark Meisner

9 augustus 2021 4 min

Showroom – Upgrades

Pitstop

Door Jarno van Osch

26 juli 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

6 juli 2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Pitstop

Door Jarno van Osch

1 juli 2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

Pitstop

Door Mark Meisner

11 juni 2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Pitstop

Door Mark Meisner

2 juni 2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 mei 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Door Leonoor Fischer

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X