Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Pitstop

7 september 2022 8 min ... geef een reactie

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Door Tom van Appeldoorn

...
TwitterFacebookE-mail

Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel. En de stukjes? Dat zijn de meningen en wensen van alle afdelingen, de klant en andere betrokkenen. Stukjes die niet per se op elkaar aansluiten. Degene die ervoor moet zorgen dat die puzzel foutloos in elkaar gelegd wordt, is de designer. Hoe dat puzzelen precies in zijn werk gaat, vroegen we Ola Stenegärd, hoofd productdesign bij Indian Motorcycle. 

Fotografie: Jenny Jurnelius Photography

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van dingen die er fantastisch uitzien, maar eigenlijk niet goed werken, en vice versa. Dat kopen mensen niet. De uitdaging is om de balans te vinden; dat is wat mij drijft.” Ola Stenegärd (1970) spreekt als een ware ‘director of product design’, de positie die hij sinds een paar jaar bekleedt bij het Amerikaanse Indian Motorcycle.

Nieuwe modellen tekenen is inmiddels niet meer zijn werk – het is nog slechts een hobby – maar hij is nog absoluut betrokken bij het creatieve proces. “Het is als voetbal. De tijd dat ik op het veld stond om de duels uit te vechten is inmiddels voorbij. Nu sta ik aan de zijlijn en stuur ik mijn team aan om het beste resultaat te krijgen.”

Dat zogenaamde veldwerk deed hij eerder al in dienst van onder andere Saab en BMW Motorrad. De lijnen in het ontwerp van BMW-modellen als de S 1000 RR en de R nineT komen veelal uit de vaste hand van Stenegärd.

Anders dan anderen

Hoewel veel andere designers business casual gekleed gaan, blijft Stenegärd dicht bij zichzelf. Dat zien we aan hem tijdens het videogesprek dat we met hem hebben, vanuit zijn werkkamer op het Zweedse eiland Gotland.

Naast de tatoeages op zijn armen, ringetjes in zijn oren en een snapback-petje op zijn hoofd is het toch vooral de brede glimlach op zijn gelaat die opvalt. Stenegärd is zichtbaar enthousiast als hij vertelt over zijn werk, waarbij hij niet verbloemt dat zijn wortels diep in de customwereld zitten.

Waarom zou hij ook; het is een van de redenen dat hij zo verschilt van alle andere grote namen in de wereld van motordesign. “Zodra ik uitklok van mijn werk, ga ik mijn garage in om te slijpen of lassen aan mijn motoren. Dat doe ik nog steeds, dat zit diep. Ik ben fan van de zogenaamde Zweedse stijl waarbij je een chopper zo strak mogelijk probeert af te werken.” Echte showmotoren zijn dan ook Stenegärds specialisme; geen wonder dus dat hij nu daadwerkelijke productiemotoren mag helpen ontwikkelen.

Tekenen leerde hij van zijn moeder, terwijl zijn vader hem op de boerderij bijbracht hoe je een lasapparaat gebruikt. Hij deinst er dan ook niet voor terug om zelf de handen uit de mouwen te steken. “De eerste chopper die ik bouwde werd aangedreven door de motor uit een kettingzaag.” Gevaarlijk? Stenegärd lacht: “Voordat je die motor echt goed werkend had en kon gaan ontdekken hoe hard hij ging, was hij vaak al kapot gelopen.”

Met de technische kennis van vader en het kunstzinnige oog van moeder ziet Stenegärd al snel mogelijkheden. “Mijn vader was een pragmatische man. Wanneer hij een machine repareerde was het weer werkend krijgen het enige doel. Ik keek altijd met een schuin oog naar zijn werk: de hoeken waren niet afgerond, de lasnaden lelijk. Als ik hem moest helpen, kon ik het nooit laten om dat soort dingen mooi te maken.”

Leven tussen vorm en functie

Hoe Stenegärd in de wereld van motordesign rolde? Na jarenlang prijswinnende custom choppers gebouwd te hebben, kwam hij erachter dat hij zijn technische kennis en talent voor het ontwerpen van motoren kon bundelen in een studie. Zo werd hij industrieel ontwerper. “Die studie was duur en volgde ik in de Verenigde Staten. Om het schoolgeld te kunnen betalen, moest ik soms een van mijn eigen custom motoren verkopen.”

Dat hij zijn zelfgebouwde motoren verkocht om zijn droom na te jagen, is tekenend voor de ambitie van Stenegärd, die over sommige dingen net wat anders denkt dan zijn vakgenoten. Dit blijkt bijvoorbeeld als hij het heeft over zijn inspiratiebronnen: “Als ik soms hoor waar andere designers hun inspiratie uit halen – dingen als de Bauhaus architectuur – dan voel ik me haast wat saai. Hoewel het me zou moeten inspireren, is mijn grootste bron van inspiratie nog steeds andere motoren.”

Ook zijn filosofie staat wat haaks op hoe sommige andere ontwerpers denken: “De vaste quote die je altijd hoort van designers luidt ‘vorm volgt functie’. Maar dat cliché is gewoon niet waar. Ik geloof echt dat vorm en functie samen moeten werken. Een industrieel ontwerper zoals ik leeft als het ware tussen vorm en functie. Je moet genoeg gevoel hebben om dingen er gaaf uit te laten zien, maar tegelijkertijd ook voldoende technische kennis hebben om te weten wat wel of niet werkt in de praktijk. Als je van het ene of het andere net niet genoeg kaas gegeten hebt, dan wordt dit werk erg moeilijk. Het balanceren op die scheidslijn, het streven naar iets beter en mooier maken, dat is waar ik echt van houd.”

Als we hem vragen hoe hij zichzelf nou eigenlijk zou omschrijven, staart Stenegärd een tijdje naar een hoek van zijn werkkamer. Met zijn hand op zijn kin – verscholen onder een zorgvuldig getrimde baard – antwoordt hij: “Ik zou mezelf niet omschrijven als een technicus, maar eigenlijk ook niet als een kunstenaar. Ik geef functie een vorm. Dat is voor mij het belangrijkste. Iedereen met wie ik werk weet dat we, in de geschiedenis van het merk, hier slechts een korte tijd zijn, en we willen allemaal iets moois achterlaten. Iets waar een volgende generatie op verder kan bouwen.”

Eerst het huiswerk

De juiste strategie. Welke markt je op welk moment aanspreekt. Het zijn slechts een paar van de uitdagende hobbels die genomen moeten worden voordat er überhaupt een pen op papier gezet kan worden.

Op de vraag wanneer in de ontwikkeling van een nieuwe motor het designproces plaatsvindt, blijft Stenegärd voorbeelden geven. Je zou dan ook kunnen zeggen dat het een fluïde proces is: design is er altijd en overal. “Het initiële idee voor de ontwikkeling van een motorfiets kan uit verschillende hoeken komen. In feite kan het bij alle verschillende afdelingen van het bedrijf beginnen.

Lees ook: Het Indian Motorcycle Museum

De truc is om de ideeën te filteren op potentie. Want als puntje bij paaltje komt, is het gewoon belangrijk dat er geld verdiend wordt met je idee. Levert het niets op, dan komt er namelijk geen vervolg. Zo simpel is het.” Heeft een idee potentie, dan moet het benodigde huiswerk gedaan worden. Zo kijken Stenegärd en zijn collega’s van andere afdelingen waar het segment heengaat, maar natuurlijk ook naar wat de klant verwacht.

“Het is belangrijk om de laatste trends en ontwikkelingen goed in de gaten te houden. De spreekwoordelijke vinger aan de pols. Is het idee daarna nog steeds sterk genoeg? Dan zet je de stap naar het management om budget vrij te maken voor die motor.”

Al met al is het heel erg veel schakelen tussen de verschillende afdelingen. “Wat moet het motorblok kunnen, welke extra’s komen er op zo’n motor? Allemaal dingen die van invloed zijn op het design. Natuurlijk heb je daarvoor al wat sferische ‘visiebeelden’ gemaakt, waarmee andere afdelingen een beeld krijgen bij het idee. Wat de motor moet zijn, hoe hij moet voelen… dit soort dingen moeten duidelijk zijn voor je begint met het creëren van een definitief beeld waar je naartoe kan werken. Dat is het eerste moment dat de pen écht op het papier gezet wordt. Dan wordt het serieus.”

Fases

Een geheel nieuwe motor krijgt ergens tussen de twee en vijf jaar de tijd om ontwikkeld te worden, afhankelijk van hoe ingewikkeld het project is. Een motor waar een nieuw frame of motorblok voor ontwikkeld moet worden heeft nu eenmaal tijd nodig. De periode die nodig is om iets te ontwikkelen geeft ook direct aan hoe belangrijk het is om aan te voelen waar de markt naartoe gaat. Mis je de boot of blijkt een trend zich niet verder te ontwikkelen, dan kost het veel tijd en geld. Dat aanvoelen is dan ook een kunst op zich.

Stenegärd legt uit hoe het proces vervolgens verloopt. “Vaak hebben we een competitie waarin verschillende ontwerpers hun beste poging doen om het idee een gezicht te geven.” Hoe zo’n tekening vorm krijgt verschilt erg per persoon. “Als vuistregel zou je kunnen zeggen dat je altijd bij de wielen begint. Daarmee heb je in één klap duidelijk wat de proporties van de andere elementen moeten zijn.”

Het team waarvan Stenegärd aan het hoofd staat, is met vijf ontwerpers niet bijzonder groot. Dit team werkt aan alle projecten binnen Indian Motorcycle. “Verder hebben we binnen het moederbedrijf Polaris de beschikking over zo’n tien kleivormgevers en ook tien mensen die met een technisch tekenprogramma op de computer werken. Deze vormgevers zorgen ervoor dat de ideeën en tekeningen tastbaar en praktisch uitvoerbaar worden gemaakt.”

Als het proces op ongeveer 80 procent is, begint de designafdeling met het kleiontwerp. Dat helpt om de daadwerkelijke lijnen zichtbaar te krijgen, zodat er eventueel nog wat bijgesteld kan worden om de motor er perfect uit te laten zien. In deze fase van het proces gaan alle ontwerpen flink wat keren heen en weer voor er definitief een klap op wordt gegeven.

“Mijn dagen zitten over het algemeen vol met besprekingen. Het onderwerp van zo’n meeting kan iets supergedetailleerds zijn als de vorm van de remklauw die iemand niet aanstaat. Het verschilt afhankelijk van de fase waar het project in kwestie zich in bevindt. Maar het is nodig omdat alles gewoon goed moet zijn voor je de onderdelen gaat maken. Dan begint het namelijk echt geld te kosten.”

Voor de coronapandemie reisde Stenegärd zo’n 300 dagen per jaar voor zijn werk. Nu werkt hij bijna volledig vanuit zijn huis op Gotland. “Het heeft me laten zien dat ik misschien wel wat meer werk vanuit huis kan doen in de toekomst.” De meetings die hij doet zijn allemaal via videoverbinding, maar op zich maakt dat het proces niet lastiger. Echt lastig is het om de balans tussen de afdelingen goed te krijgen. En dat is soms een beetje als polderen. Hoewel iedereen binnen het bedrijf de visie deelt, zal ook iedere afdeling een klein beetje meer naar links of rechts willen met het eindproduct.

"Het kleiontwerp helpt om de daadwerkelijke lijnen zichtbaar te krijgen"

Platformen

Een van de eerste grote projecten waar de Zweed aan gewerkt heeft binnen Indian, is de nieuwe Chief-lijn. Een instapmodel cruiser waarbij het een van de hoofddoelen was om het design niet overmatig aanwezig te laten zijn. “Zo is er ruimte overgebleven voor de klant om de motor naar eigen smaak te verbouwen als hij dat zou willen.”

Een mooi voorbeeld van de dingen die het team tijdens het voorwerk leert van klant- en marktonderzoek. De Chief is ook een goed voorbeeld van het zogenaamde ‘platformen’. Een platform is in feite een kosteneffectieve manier om verschillende motoren te maken door gebruik te maken van hetzelfde frame, motorblok en rijwielgedeelte.

“In principe is het niet veel anders dan vroeger; het grootste verschil is dat het nu een naam heeft gekregen. Alles wordt duurder, over de hele breedte van het proces. Ik denk dat als je het slim doet, je het maximale uit ieder onderdeel kan halen.”

Hoewel het misschien klinkt alsof er op deze manier nog maar weinig artistieke vrijheid overblijft voor een ontwerper, ziet Stenegärd juist kansen: “Ik denk dat er dankzij het platformen een hoop motoren gemaakt kunnen worden die normaal financieel gezien geen schijn van kans zouden hebben gehad.

Als een motor veel verschillende onderdelen kan gebruiken van andere motoren, dan kan het bedrijf meer richtingen aanbieden, meer smaken als het ware.” Een caféracer of een door flattrack geïnspireerd model kan dan opeens wel gebouwd worden, waar dat vroeger veel te veel geld zou gaan kosten.

“Dat is ook wat de klant van tegenwoordig wil. Vroeger kon je één motor bouwen en daarvan leven. Nu zijn er veel meer niches waar de klant zich in bevindt en waar hij of zij in bediend wil worden. Door te platformen is dat mogelijk.”

Op de vraag hoe het voelt om een motor waar hij aan gewerkt heeft in levende lijve voorbij te zien rijden, leeft Stenegärd zichtbaar op. “Als iemand bereid is om duizenden euro’s uit te geven om die motorfiets te kopen, een machine die in feite nergens écht voor nodig is omdat er genoeg andere vormen van vervoer zijn om van A naar B te komen… pff. Wow. Dat voel je echt wel in je hart. Dat voelt goed.”

Speciaal voor de introductie van de nieuwe Chief-lijn maakte Indian Motorcycle een minidocumentaire over het model. In vijf afleveringen neemt projectleider Ola Stenegärd je mee in het ontwikkelingsproces, van de eerste inspiratie tot de kleinste details. In de video’s figureren ook Ola’s lokale motorvrienden op hun custom motoren. Bekijk de afleveringen op YouTube.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop

Door Mark Meisner

2 februari 2023 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Mark Meisner

1 februari 2023 4 min

Ein-de-lijk naar Ace Cafe London

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24 januari 2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Stories

Frank Door Frank Andringa

19 januari 2023 4 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10 januari 2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

9 januari 2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 januari 2023 5 min

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 januari 2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Pitstop

Door Mark Meisner

30 december 2022 2 min

Tot volgend jaar!

Pitstop

Door Mark Meisner

15 december 2022 3 min

December showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 december 2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24 november 2022 4 min

Bond, James Bond

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2022 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29 september 2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Pitstop

Door Motorfest Crew

23 september 2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22 september 2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15 september 2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 september 2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13 augustus 2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Pitstop

Door Bas van der Wal

22 juli 2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 juli 2022 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop

Door Jarno van Osch

20 juli 2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11 juli 2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Pitstop

Door Leonoor Fischer

22 juni 2022 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 juni 2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

2 juni 2022 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25 mei 2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22 mei 2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 april 2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 april 2022 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

8 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Jarno van Osch

30 maart 2022 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Mark Meisner

29 maart 2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23 maart 2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Pitstop

Door Jarno van Osch

17 maart 2022 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Mark Meisner

12 maart 2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 maart 2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Pitstop

Door Jarno van Osch

3 maart 2022 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Pitstop

Door Mark Meisner

1 maart 2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

15 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 februari 2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Pitstop

Door Mark Meisner

8 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Pitstop

Door Mark Meisner

25 januari 2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 januari 2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Pitstop

Door Mark Meisner

14 januari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12 januari 2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 januari 2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

5 januari 2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

28 december 2021 4 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Pitstop

Door Mark Meisner

17 december 2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Door Bas van der Wal

27 november 2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Pitstop

Door Mark Meisner

18 november 2021 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

15 november 2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Pitstop

Door Jarno van Osch

29 oktober 2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Pitstop

Door Jarno van Osch

27 oktober 2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

1 oktober 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29 september 2021 4 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2021 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20 september 2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop

Door Bas van der Wal

17 september 2021 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Pitstop
Manouk

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

14 september 2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

30 augustus 2021 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Jarno van Osch

18 augustus 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Pitstop

Door Mark Meisner

9 augustus 2021 4 min

Showroom – Upgrades

Pitstop

Door Jarno van Osch

26 juli 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

6 juli 2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Pitstop

Door Jarno van Osch

1 juli 2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

Pitstop

Door Mark Meisner

11 juni 2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Pitstop

Door Mark Meisner

2 juni 2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 mei 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Door Leonoor Fischer

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X