Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

14 december 2020 3 min ... 3 Reacties

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

Je zou haast denken dat ze gratis weggegeven worden. Ga maar eens op een zaterdagmiddag naar een willekeurige multibrand-dealer en observeer het parkeerterrein voor een paar uurtjes. We durven te wedden dat je flink wat Honda’s gaat tellen. Vreemd is dat ook niet, want de Japanse fabrikant is het grootste motormerk ter wereld.

Aan de huidige Nederlandse verkoopcijfers zou je dat overigens niet zeggen, want de afgelopen jaren ging het niet al te best met Honda in ons land. Het blijkt echter totaal geen juiste afspiegeling te zijn van de huidige toestand van het merk. Wereldwijd verkochten ze in 2019 namelijk meer dan 20 miljoen motorfietsen en dat is dan weer een verdubbeling ten opzichte van het aantal in 2010. Heel slecht gaat het dus niet met Honda.

Het is een knappe prestatie die ze daar in Japan hebben weten neer te zetten. In iets meer dan zeventig jaar tijd is er een waar imperium opgebouwd en dat alles vanuit de handelsgeest van Soichiro Honda. De Japanner richt vlak na de tweede wereldoorlog een werkplaats op en ziet in de jaren erna de vraag in eenvoudig transport stijgen. Honda duikt er gelijk op en begint fietsen te bouwen met 500 gekochte radiogeneratoren van Mikuni. Niet veel later ziet Model A het levenslicht, een vervoersmiddel dat volledig door Honda ontwikkeld en gebouwd wordt. Direct is ook duidelijk dat Soichiro Honda alles op alles zet om hoge kwaliteit te leveren. Diverse onderdelen kunnen goedkoper geproduceerd worden, maar Honda-san kiest voor het duurdere proces. Het betaalt zich gelijk uit, want het model verkoopt uitermate goed.

Nog betere producten

Het kersverse merk krijgt daarna vrij plotseling te maken met technische malheur bij verschillende modellen, maar gelukkig kunnen ze de stijgende lijn weer voortzetten door de 250 en 350 cc Dream-modellen. Eind jaren vijftig maken ze nog een klapper, met de komst van de Super Cub. Het model wordt uiteindelijk zelfs het bestverkochte vervoersmiddel ooit. In diezelfde tijd start Honda ook met de verkoop in andere landen, zoals de Verenigde Staten. Ook daar is het merk gelijk succesvol.

Het is ook de periode dat Honda besluit om te gaan racen met zijn motoren, met als doel om nog betere producten te kunnen maken. In 1959 doen ze voor het eerst mee aan de Isle of Man TT, maar het is niet direct een groot succes. De mindere resultaten zorgen ervoor dat de Japanse fabrikant alles op alles zet om zo snel mogelijk het podium te kunnen bestijgen.

Twee jaar later weten ze dat al voor elkaar te krijgen. En hoe! Mike ‘the bike’ Hailwood wint de TT in zowel de 125 als 250 cc-klasse. Ook in het wereldkampioenschap maakt Honda indruk door twee titels te pakken. De Australiër Tom Phillis is de beste coureur in de 125 cc, Hailwood schenkt Honda de titel bij de kwartliters.

In één klap

Op het moment dat Honda uitgroeit tot de grootste motorfabrikant ter wereld storten ze zich ook op de productie van auto’s. In 1963 komen ze met de T360 en slechts twee jaar later weten ze ook succes te boeken in de Formule 1. Het zegt alles over de visie die bij Honda heerst. De verkoop van motorfietsen blijft maar doorgroeien en dat dankt de Japanse fabrikant aan verschillende iconische modellen, waarbij de CB750 Four de meeste impact genereert. In oktober 1968 presenteren ze deze motor en is een directe rechtse in het gezicht van de Europese motorindustrie. Met dit model zetten de Japanners zich in één klap op de kaart.

In de daaropvolgende decennia is Honda een toonaangevend merk binnen de motorindustrie en de nieuwe modellen blijven elkaar opvolgen. Racesuccessen ontbreken uiteraard ook niet en er zijn maar weinig competities waar Honda nog nooit een wereldtitel won.

Ook anno 2020 is er niets veranderd aan de sportieve aspiraties van het merk en spelen ze een belangrijke rol in haast alle takken van de motorsport. Die diversiteit vind je ook terug in de huidige line-up van Honda, waardoor in principe elke motorrijder bij het Japanse merk terecht kan. Of het nu gaat om een lichte CB125F, multifunctionele CRF1100L Africa Twin of de übersnelle CBR1000RR-R Fireblade; iedereen vindt wel een geschikte ‘brommert’ bij club Honda.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Rickkie schreef:
    29 oktober 2020 om 21:27

    Nou, dat iedereen wel iets geschikt vind bij Honda, ben ik ’t niet mee eens. Gelukkig zijn er meerdere merken.

    Beantwoorden
  2. KawaMario schreef:
    18 december 2020 om 19:54

    Tegenwoordig maken ze gelukkig weer wat spannendere fietsen dan pakweg 10,15 jaar geleden. Technisch wel altijd zeer goed…net zoals mijn Z 🙂

    Beantwoorden
  3. Theo van Osch schreef:
    23 december 2020 om 14:30

    Mooi in het kort de geweldige ontwikkeling en door braak van Honda weer gegeven in tekst en beeld.

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 december 2020 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X