Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest ’21
Skip to content

Pitstop

23 maart 2021 4 min ... 3 Reacties

Showroom – Upgrades

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

Zin om je motor te verbeteren, maar geen idee waar te starten? Wij hebben een lijst met regelrechte upgrades voor beter bochtenwerk, een fijnere zit op de langere rit én gewoon lekkerder motorrijden.

Banden

Wil je motor maar niet zo lekker sturen zoals jij wil? Grote kans dat de banden niet voor het juiste gevoel zorgen. De ene band is immers de andere niet. Goedkoop wil niet altijd goed zijn en ga zeker ook niet zomaar lukraak af op de adviezen van de dealer. Er zijn echt honderden banden te vinden met dito reviews en toch zeer verschillende eigenschappen. Heeft jouw motor nieuwe banden nodig? Maak er dan eens een zoektocht van. Banden hebben verschillende compounds (samenstellingen) en verschillende vormen waardoor haast iedere band een ander karakter heeft. Leg eens een vijftal naast elkaar. ‘Puntige’ banden zijn bijvoorbeeld heel speels en leg je makkelijk plat in de bocht. Hoe ronder de banden zijn, des te minder speels ze aanvoelen. Het voordele van een rondere band is wel dat je deze veel minder snel ‘hoekig’ slijt. Hierdoor blijft het neutrale stuurgevoel ook bij veel gebruik optimaal en heb je veel minder snel het gevoel dat de bocht als het ware ‘invalt’. Dat is iets waar puntigere banden veel sneller last van hebben.

Meer info →

 

Valbescherming

Je hoopt dat het nooit gebeurt maar de kans is altijd aanwezig: Omvallen. We hebben het niet over de bocht uitvliegen of een ongeluk krijgen maar over die kleine foutjes die wel eens gebeuren. Een gladde grond bij het tankstation, net een voetje verkeerd bij het parkeren of het stoepje verkeerd inschatten en je ligt zo naast je motor. Een setje valbeschermers kan een hoop schelen in kapot kuipwerk of andere beschadigingen. Voorkomen is immers goedkoper dan repareren!

Meer info →

 

Rearset

Het duurste item uit deze lijst, maar wel een interessante. Met custom rearsets verplaats je de voetsteunen naar een sportievere óf juist comfortabelere plek. Iets naar achteren en omlaag en er ontstaat een minder scherpe hoek van je kniehouding. Rijd je veel met de stepjes aan de grond, monteer de steps dan hoger voor meer speelruimte in de bochten.

Meer info →

 

Tankpads

Bij enthousiast rijden zorg je voor een stabielere motor door de knieën tegen de tank te drukken. Maar wil je echt goede grip, dan zijn tankpads een handige hulp. Plak op beide flanken van de tank een plakkaat rubber en je hebt ineens veel meer controle over de motor. Je knieën hebben hierdoor meer grip op de tank waardoor je bij snel accelereren en hard remmen niet meer over het zadel schuift.

Meer info →

 

Koplamp

Vervang het standaard H4 of H7 lampje in de koplamp voor een betere lamp. Eventueel vervangen (indien mogelijk) naar LED of Xenon is ook nog een optie, maar wel gelijk een stuk duurder. Een deftige lamp van Philips kan al veel schelen.

Meer info →

 

Knipperlichten

Dit kan wat werk zijn, maar kleinere knipperlichten monteren staat altijd wel heel sjiek. Je kunt ze voor een habbekrats van Alie afhalen, maar +100 euro van Motogadget is ook geen probleem. Het enige waar je rekening mee moet houden is het verschil tussen gloeilampjes en LED. Stap je over, dan moet je met weerstanden gaan werken óf met een ander knipperrelais. Lees je dus nog even in voor jouw type motor wat handig is voordat je met een super snel knipperend lichtje of niet knipperend knipperlicht voor schut staat.

Meer info →

 

Spatbord

In het Engels wordt dit ook wel een ‘Tail Tidy’ genoemd. Met name de nieuwere motoren hebben vaak een erg lange houder zodat de kentekenplaat tot achter het achterwiel komt te hangen. Dat is verplicht om de motor te mogen verkopen in de Europese Unie. Helaas breekt zo’n enorme taartschep eigenlijk altijd met de sportieve lijnen van je motor. Met een tail tidy los je dit op. Dit is een redelijke goedkope manier om jouw motor een sportievere look te geven. Het verschilt per motor: of de zaag moet in het spatbord of je schroeft zo de oude eraf en plaatst er een tail tidy voor terug. Combineer dit met een setje LED knipperlichten en je rijdt gelijk rond met een schoon kontje! Let wel even op of je achterwiel nu niet al het vuil op je rug en buddyseat deponeert. In dat geval is een hugger misschien ook nog een goed idee. Dat is een kort spatbord dat bijna direct boven het achterwiel zit om het meeste vuil op te vangen.

Meer info →

 

Bagage

Laat je de motor nu te vaak staan omdat je toch meer mee moet nemen dan wat in je binnenzak of onder het zadel past? Kijk dan eens voor een handige tas of koffer op de motor. Het gemak wint het snel van de looks! Gooi de nette kleding in de tas en rij gewoon op de motor naar kantoor waar je je omkleed. Tussen de files door ben je toch sneller op de zaak waardoor je tijd genoeg over houdt om even om te kleden. En de terugreis? Die kun je mooi afwisselen door lekker binnendoor te rijden!

Meer info →

 

Grips

Wij vermoeden dat 95% van de motorrijders nooit de handvatten vervangt. Toch kan dit een mooie optie zijn om de motor meer naar je eigen smaak te brengen. Ze zijn er met rubber afgewisseld met aluminium met een kleurtje om te matchen met jouw motor, maar ook volledig met supergrippy rubber voor fijnere controle over het stuur.

Meer info →

 

Hendels

Naast de handvatten vallen eigenlijk ook de hendels onder de niet-veel-aangepaste-items van de motor. Rem/koppelingshendels zijn er ook in verschillende maten én kleuren te krijgen en geven echt een mooie look aan de motor. Combineer kleuren, kies voor kortere of juist langere hendels en multi-instelbare exemplaren. Ga je vaak onderuit? Kies dan voor hendels die omhoog klappen bij een val. Liever een paar krassen erop dan die hendels steeds weer moeten vervangen, toch?

Meer info →

 

Stalen remleidingen

Veel nieuwe motoren worden al uitgevoerd met stalen remleidingen, maar heb jij nog oldskool ‘rubberen’ leidingen, dan is een upgrade naar stalen remleidingen echt een aanrader. Remmen voelen direct wat strakker aan én het staat ook nog eens mooi. Heb je zelf ervaring met het verversen van remvloeistof? Dan is deze upgrade makkelijk zelf uit te voeren.

Meer info →

 

Zadel

Heb jij ook zo’n last van je achterste na een lange rit? Dan is het standaard zadel vervangen een aanrader om het rijgenot te verbeteren. Schrik niet van de prijzen, een beter zadel is een flinke uitgave maar geloof ons: bij lange ritten is het een verademing. Daarbij zijn sommige zadels ook nog eens te personaliseren. Verschillende structuren en gekleurd stiksel kan de look van je motor helemaal afmaken.

Meer info →

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Aad Kraaijenbrink schreef:
    26 maart 2021 om 19:19

    Hi,
    Ik lees en kijk altijd met heel veel interesse naar jullie teksten ,maar NU ben ik flink teleurgesteld. Na elk onderwerp over je motor “verwennen” staat er een aanwijzing om verder te kijken en wat krijg je dan ?? ALLEMAAL ENGELSE BEDRIJVEN>! \\\\\hebben we geen Nederlandse zaken die ons aan die wijzigingen enz kunnen helpen ?? Zeg me dat ik het verkeerd zie !
    Sorry ik snap daar niks van en erger me rot .

    Beantwoorden
    1. Mark Meisner schreef:
      26 maart 2021 om 19:50

      Hi Aad,

      Balen dat je zo teleurgesteld bent in het artikel. Het zijn inderdaad (op Philips na) buitenlandse bedrijven, maar niet allemaal Engels zoals je aangeeft. Er zitten ook Duitse en Italiaanse fabrikanten bij.

      Daarnaast linken we zoveel mogelijk door naar de fabrikant zelf. Uiteraard kun je bij een aantal fabrikanten ook zelf bestellen, maar beter is om de lokale motordealer te steunen die de producten bij jou in de buurt verkoopt. Bij elke fabrikant zul je een lijst vinden met een dealer bij jou in de buurt.

      Fijne avond nog!

  2. Hans schreef:
    27 maart 2021 om 05:56

    Leuke aanvulling kan een motorcamera zijn. Heb zelf goede ervaringen met diverse modellen van Innovv.
    Kan je nog eens nagenieten van je motortochten.

    Wat het vervangen van de koplamp door LED of Xenon. Dit is geen plug-and-play aanpassing. Het gevaar bestaat namelijk dat je lichtbeeld compleet veranderd en hierdoor zelfs minder licht krijgt op de plek waar je dit wilt hebben. Sterker nog, de kans dat je je tegenliggers gaat verblinden wordt ook groter. Dit komt door het feit dat de spiegel van je koplamp is afgesteld op de originele lamp. Bij een LED of Xenon lamp zit vaak het lichtpunt van de lamp op een andere plek. Hierdoor veranderd het lichtbeeld.
    Helaas kom ik nog te vaak van die LED/Xenon-wannabees (motor & auto) tegen die zelfs nog de maan willen verlichten.

    Wat de koppeling/remhendels betreft, in Duitsland kunnen ze streng zijn op aanpassingen van je motor. Lees dit maar eens https://www.motorfietsblog.nl/mag-ik-met-imitatie-rem-en-koppelingshendels-op-mijn-motor-in-duitsland-rijden/

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

  • Pitstop

Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

  • Pitstop

Door Frank Andringa

17 maart 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

16 maart 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Pitstop

Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 maart 2021 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina