Zin om je motor te verbeteren, maar geen idee waar te starten? Wij hebben een lijst met regelrechte upgrades voor beter bochtenwerk, een fijnere zit op de langere rit én gewoon lekkerder motorrijden.
Banden
Wil je motor maar niet zo lekker sturen zoals jij wil? Grote kans dat de banden niet voor het juiste gevoel zorgen. De ene band is immers de andere niet. Goedkoop wil niet altijd goed zijn en ga zeker ook niet zomaar lukraak af op de adviezen van de dealer. Er zijn echt honderden banden te vinden met dito reviews en toch zeer verschillende eigenschappen. Heeft jouw motor nieuwe banden nodig? Maak er dan eens een zoektocht van. Banden hebben verschillende compounds (samenstellingen) en verschillende vormen waardoor haast iedere band een ander karakter heeft. Leg eens een vijftal naast elkaar. ‘Puntige’ banden zijn bijvoorbeeld heel speels en leg je makkelijk plat in de bocht. Hoe ronder de banden zijn, des te minder speels ze aanvoelen. Het voordele van een rondere band is wel dat je deze veel minder snel ‘hoekig’ slijt. Hierdoor blijft het neutrale stuurgevoel ook bij veel gebruik optimaal en heb je veel minder snel het gevoel dat de bocht als het ware ‘invalt’. Dat is iets waar puntigere banden veel sneller last van hebben.
Valbescherming
Je hoopt dat het nooit gebeurt maar de kans is altijd aanwezig: Omvallen. We hebben het niet over de bocht uitvliegen of een ongeluk krijgen maar over die kleine foutjes die wel eens gebeuren. Een gladde grond bij het tankstation, net een voetje verkeerd bij het parkeren of het stoepje verkeerd inschatten en je ligt zo naast je motor. Een setje valbeschermers kan een hoop schelen in kapot kuipwerk of andere beschadigingen. Voorkomen is immers goedkoper dan repareren!
Rearset
Het duurste item uit deze lijst, maar wel een interessante. Met custom rearsets verplaats je de voetsteunen naar een sportievere óf juist comfortabelere plek. Iets naar achteren en omlaag en er ontstaat een minder scherpe hoek van je kniehouding. Rijd je veel met de stepjes aan de grond, monteer de steps dan hoger voor meer speelruimte in de bochten.
Tankpads
Bij enthousiast rijden zorg je voor een stabielere motor door de knieën tegen de tank te drukken. Maar wil je echt goede grip, dan zijn tankpads een handige hulp. Plak op beide flanken van de tank een plakkaat rubber en je hebt ineens veel meer controle over de motor. Je knieën hebben hierdoor meer grip op de tank waardoor je bij snel accelereren en hard remmen niet meer over het zadel schuift.
Koplamp
Vervang het standaard H4 of H7 lampje in de koplamp voor een betere lamp. Eventueel vervangen (indien mogelijk) naar LED of Xenon is ook nog een optie, maar wel gelijk een stuk duurder. Een deftige lamp van Philips kan al veel schelen.
Knipperlichten
Dit kan wat werk zijn, maar kleinere knipperlichten monteren staat altijd wel heel sjiek. Je kunt ze voor een habbekrats van Alie afhalen, maar +100 euro van Motogadget is ook geen probleem. Het enige waar je rekening mee moet houden is het verschil tussen gloeilampjes en LED. Stap je over, dan moet je met weerstanden gaan werken óf met een ander knipperrelais. Lees je dus nog even in voor jouw type motor wat handig is voordat je met een super snel knipperend lichtje of niet knipperend knipperlicht voor schut staat.
Spatbord
In het Engels wordt dit ook wel een ‘Tail Tidy’ genoemd. Met name de nieuwere motoren hebben vaak een erg lange houder zodat de kentekenplaat tot achter het achterwiel komt te hangen. Dat is verplicht om de motor te mogen verkopen in de Europese Unie. Helaas breekt zo’n enorme taartschep eigenlijk altijd met de sportieve lijnen van je motor. Met een tail tidy los je dit op. Dit is een redelijke goedkope manier om jouw motor een sportievere look te geven. Het verschilt per motor: of de zaag moet in het spatbord of je schroeft zo de oude eraf en plaatst er een tail tidy voor terug. Combineer dit met een setje LED knipperlichten en je rijdt gelijk rond met een schoon kontje! Let wel even op of je achterwiel nu niet al het vuil op je rug en buddyseat deponeert. In dat geval is een hugger misschien ook nog een goed idee. Dat is een kort spatbord dat bijna direct boven het achterwiel zit om het meeste vuil op te vangen.
Bagage
Laat je de motor nu te vaak staan omdat je toch meer mee moet nemen dan wat in je binnenzak of onder het zadel past? Kijk dan eens voor een handige tas of koffer op de motor. Het gemak wint het snel van de looks! Gooi de nette kleding in de tas en rij gewoon op de motor naar kantoor waar je je omkleed. Tussen de files door ben je toch sneller op de zaak waardoor je tijd genoeg over houdt om even om te kleden. En de terugreis? Die kun je mooi afwisselen door lekker binnendoor te rijden!
Grips
Wij vermoeden dat 95% van de motorrijders nooit de handvatten vervangt. Toch kan dit een mooie optie zijn om de motor meer naar je eigen smaak te brengen. Ze zijn er met rubber afgewisseld met aluminium met een kleurtje om te matchen met jouw motor, maar ook volledig met supergrippy rubber voor fijnere controle over het stuur.
Hendels
Naast de handvatten vallen eigenlijk ook de hendels onder de niet-veel-aangepaste-items van de motor. Rem/koppelingshendels zijn er ook in verschillende maten én kleuren te krijgen en geven echt een mooie look aan de motor. Combineer kleuren, kies voor kortere of juist langere hendels en multi-instelbare exemplaren. Ga je vaak onderuit? Kies dan voor hendels die omhoog klappen bij een val. Liever een paar krassen erop dan die hendels steeds weer moeten vervangen, toch?
Stalen remleidingen
Veel nieuwe motoren worden al uitgevoerd met stalen remleidingen, maar heb jij nog oldskool ‘rubberen’ leidingen, dan is een upgrade naar stalen remleidingen echt een aanrader. Remmen voelen direct wat strakker aan én het staat ook nog eens mooi. Heb je zelf ervaring met het verversen van remvloeistof? Dan is deze upgrade makkelijk zelf uit te voeren.
Zadel
Heb jij ook zo’n last van je achterste na een lange rit? Dan is het standaard zadel vervangen een aanrader om het rijgenot te verbeteren. Schrik niet van de prijzen, een beter zadel is een flinke uitgave maar geloof ons: bij lange ritten is het een verademing. Daarbij zijn sommige zadels ook nog eens te personaliseren. Verschillende structuren en gekleurd stiksel kan de look van je motor helemaal afmaken.
Hi,
Ik lees en kijk altijd met heel veel interesse naar jullie teksten ,maar NU ben ik flink teleurgesteld. Na elk onderwerp over je motor “verwennen” staat er een aanwijzing om verder te kijken en wat krijg je dan ?? ALLEMAAL ENGELSE BEDRIJVEN>! \\\\\hebben we geen Nederlandse zaken die ons aan die wijzigingen enz kunnen helpen ?? Zeg me dat ik het verkeerd zie !
Sorry ik snap daar niks van en erger me rot .
Hi Aad,
Balen dat je zo teleurgesteld bent in het artikel. Het zijn inderdaad (op Philips na) buitenlandse bedrijven, maar niet allemaal Engels zoals je aangeeft. Er zitten ook Duitse en Italiaanse fabrikanten bij.
Daarnaast linken we zoveel mogelijk door naar de fabrikant zelf. Uiteraard kun je bij een aantal fabrikanten ook zelf bestellen, maar beter is om de lokale motordealer te steunen die de producten bij jou in de buurt verkoopt. Bij elke fabrikant zul je een lijst vinden met een dealer bij jou in de buurt.
Fijne avond nog!
Leuke aanvulling kan een motorcamera zijn. Heb zelf goede ervaringen met diverse modellen van Innovv.
Kan je nog eens nagenieten van je motortochten.
Wat het vervangen van de koplamp door LED of Xenon. Dit is geen plug-and-play aanpassing. Het gevaar bestaat namelijk dat je lichtbeeld compleet veranderd en hierdoor zelfs minder licht krijgt op de plek waar je dit wilt hebben. Sterker nog, de kans dat je je tegenliggers gaat verblinden wordt ook groter. Dit komt door het feit dat de spiegel van je koplamp is afgesteld op de originele lamp. Bij een LED of Xenon lamp zit vaak het lichtpunt van de lamp op een andere plek. Hierdoor veranderd het lichtbeeld.
Helaas kom ik nog te vaak van die LED/Xenon-wannabees (motor & auto) tegen die zelfs nog de maan willen verlichten.
Wat de koppeling/remhendels betreft, in Duitsland kunnen ze streng zijn op aanpassingen van je motor. Lees dit maar eens https://www.motorfietsblog.nl/mag-ik-met-imitatie-rem-en-koppelingshendels-op-mijn-motor-in-duitsland-rijden/
Beste redactie leuk zo’n lijstje met ‘hippe’ aanpassingen. Een waarschuwing is wel op zijn plaats dat sommige buitenlanden in de EU vreemd aankijken tegen dergelijke aanpassingen van met name de verlichting.