Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

10 november 2020 4 min ... 5 Reacties

Lelijke eendjes

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

We weten allemaal dat over smaak niet valt te twisten, maar toch zijn er zo van die modellen uit het verleden die nauwelijks geroemd worden om hun uiterlijke vertoon. Motorrijders.nl ging op zoek naar deze lelijke eendjes die uiteindelijk ook weinig succes op de motormarkt kenden.

Bimota DB3 Mantra

Italianen hebben toch geen slechte smaak voor design? Nee inderdaad, normaal gesproken niet. Alleen sloeg Bimota toch echt de plank mis met de Mantra. De schuldige, Sacha Lakic. De Franse designer met Servische roots is verantwoordelijk voor het ontwerp van de DB3 Mantra, die in 1994 op de IFMA (huidige Intermot in Keulen) voor het eerst werd getoond. Waar Bimota het voornamelijk altijd in de sportieve hoek zocht, moest de Mantra een ander publiek aanspreken. In totaal werden er 454 stuks geproduceerd en dus is het behoorlijk lastig om een Mantra in levenden lijve te aanschouwen. Technisch maakt deze Bimota gebruik van een 86 pk sterke Ducati Monster 900-blok en woog slechts 172 kilo. De Italiaanse twin reed overigens helemaal niet verkeerd, maar de behoorlijke prijs en het vreemde uiterlijk (zie jij ook de mix van een Yamaha TDM850 en Harley’s Road Glide?) zorgden er uiteindelijk voor dat het geen doorslaand succes werd. Enkele jaren later ging ontwerper Lakic trouwens aan de slag met diverse modellen van Voxan. Werden ook geen verkooptoppers, maar gelukkig waren de designs daarvan beter geslaagd.

Foto: Bonhams Motorcycle Department

BMW F650CS Scarver

Al jaren maakt de F-serie deel uit van BMW’s line-up. Net na het millennium schrikt iedereen flink als het doek van de nieuwe F650CS Scarver wordt getrokken. Deze F met Rotax ééncilinder en riemaandrijving moet een nieuw publiek aanboren, die van plan zijn om in stedelijke gebieden de motor te gebruiken. De ‘tank’ dient dan ook als opbergvak, iets dat mogelijk is gezien de benzine in de kont van de Duitser wordt bewaard. David Robb, de ontwerper van de Scarver, bedacht ook enkele leuke kleurtjes voor deze BMW, maar het idee sloeg nauwelijks aan. In 2004 komt er een einde aan de productie van deze opvallende F650CS Scarver.

Foto: BMW Motorrad

Morbidelli 850 V8

Nog een exoot uit de laars, die nauwelijks successen kende. Wat heet, er werden slechts vier exemplaren gebouwd. Giancarlo Morbidelli is geen onbekende in de motorwereld, want in de jaren zeventig heeft hij succes met zijn eigen raceteam. Er worden maar liefst vier wereldtitels behaald, maar de aandacht gaat niet veel later richting zijn zoon Gianni die op weg is naar de Formule 1. Zelf gaat de vermogende Italiaan aan de slag met een droom, het uitbrengen van een straatmotor. Het bekende ontwerpbureau Pininfarina wordt als partner aan het project gekoppeld, maar het design valt in eerste instantie erg tegen. De bouw loopt daardoor vertraging op, maar in 1998 verschijnt dan alsnog de bijzondere V8. Het ontwerp van de achtpitter is veranderd, maar kan nog altijd niet alle handen op elkaar krijgen. Zeker niet als men ook nog eens de exorbitante verkoopprijs hoort. Omgerekend moet de Morbidelli 850 V8 maar liefst 50.000 euro kosten. Een van de vier exemplaren staat overigens in het museum van Giancarlo Morbidelli. Het voormalige bedrijfspand in Pesaro biedt huisvesting aan maar liefst 250 klassiekers. Echt een must-see als je in de buurt van deze badplaats bent.

Suzuki GSX1300 B-King

Enorm snel, maar ook enorm lomp. In 2001 valt Suzuki op tijdens de Tokio Motor Show met een concept op basis van hun Hayabusa. De B-King is gelijk een aparte verschijning en het toch al krachtige blok wordt voorzien van een supercharger. Op het moment dat iedereen inmiddels het concept is vergeten, komen de Japanners alsnog met een productierijpe B-King. In 2008 verschijnt hij op de markt en is iedereen lovend over de prestaties van de fiets. Niet vreemd, gezien de 184 pk en een maximaal koppel van 146 newtonmeter. Maar, het uiterlijk blijft zeer apart. Vooral te danken aan de twee enorme toeters onder de kont. Plus, de B-King leek zo van de set te komen van de Transformers-film. En dat is niet direct een compliment richting het design. De big bike blijft slechts enkele seizoenen in het gamma van Suzuki, want in 2011 valt het doek voor de B-King.

Aprilia Moto 6.5

Gedurfd, maar achteraf is het ontwerp van Philippe Starck toch geen geslaagd motordesign gebleken. Alhoewel, momenteel schijnt de Moto 6.5 weer in verkoopprijs te stijgen. Misschien ook niet heel vreemd, want dat gebeurt natuurlijk wel vaker met kunstwerken. En in die categorie kunnen we deze niet-alledaagse Aprilia wel inschalen. Het doel van de Moto 6.5 was om meer Aprilia’s op straat terug te vinden. De Italiaanse fabrikant uit Noale kende veel successen op de circuits, maar het ontbrak aan een goed productiemodel. Dat moest dus de motor met 650 cc Rotax eencilinder en Starck-ontwerp worden. Al snel had de leiding van Aprilia in de gaten dat de Moto 6.5 niet het grote succes zou worden. In 1996 werd de productie al gestopt, al duurde het nog enkele jaren voordat alle 6.5’s de fabriekshallen hadden verlaten.

Johammer J1

Het is nog altijd vrij moeilijk om elektrische motoren aan de man te brengen, maar de afgelopen jaren hebben we toch de nodige merken en modellen kunnen verwelkomen. Eentje sprong daar duidelijk bovenuit, als we puur en alleen naar het design kijken. Johann Hammerschmid en zijn team pakte het in 2013 duidelijk totaal anders aan, op haast alle vlakken. Zo ook dus op het gebied van ontwerp. Leonie en Jean-Marie Lawniczak gingen op de futuristische toer en het resultaat zien we terug in de J1, het eerste model van de Oostenrijkse fabrikant. Het bizarre uiterlijk wekt zeker de interesse van passanten, maar de daadwerkelijke verkoop blijkt moeizaam te verlopen. Vorig jaar werd er slechts één J1 op kenteken in Nederland gezet. Het aparte design en een behoorlijke kostprijs lijkt geen gelukkige combinatie op te leveren in de huidige, veeleisende motormarkt.

Honda DN-01

Ook de grote spelers op de motormarkt stoten hun hoofd weleens. Wat te denken van Honda’s DN-01? Wederom het bekende verhaal, een concept wordt uiteindelijk omgezet tot een productiemodel. Waar Honda normaal redelijk behoudend is op het vlak van design is dat bij de DN-01 totaal niet het geval. De gedurfde actie pakt uiteindelijk niet uit zoals ze gehoopt hadden, want het publiek blijkt uiteindelijk toch niet zo gecharmeerd te zijn van deze vreemde tweewieler. Is het nu een scooter (de DN-01 beschikt over een automaat) of moeten we ‘m in het cruiser-segment (gezien het design) inschalen? Niemand weet het echt en na twee jaar stopt de productie alweer. Kans is overigens wel groot dat dit een motor wordt die enkel in waarde zal stijgen, juist door zijn afwijkende uiterlijk. De aanschaf van een DN-01 kan zomaar een mooie investering zijn.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Dick Veldhuizen schreef:
    26 augustus 2019 om 12:05

    Een interessant lijstje. De Aprilia Moto 6.5 is volgens mij geen lelijk eendje, maar een kunstwerk en zo staat het terecht ook in de tekst vermeld. Vervang de 6.5 dus maar door het allerergste op twee wielen, de Yamaha Bulldog (2001 – 2005). De Johammer J1 lijkt teveel op een Majestic uit de periode 1927-1930 om nu nog succesvol te kunnen worden.

    Beantwoorden
    1. MotoMan schreef:
      7 november 2019 om 11:27

      Ik ben het eens met Dick veldhuizen m.b.t. de Aprilia Moto 6.5. Het ontwerp is tijdloos en als je je verdiept in de reviews merk je dat er vooral lovend wordt gesproken over de rijeigenschappen. Ja je vind ‘m mooi of lelijk. Smaken verschillen nu eenmaal. Zelf heb ik nu ook een Moto 6.5 en het rijplezier is er bepaald niet minder om in vergelijking met m’n vorige motor (1200 cc en 4 cylinders). Misschien zelfs wel toegenomen omdat de Moto 6.5 zeer wendbaar is en ook snel optrekt, waardoor je met een ‘big smile’ over de weg scheert……

  2. g. Weerink schreef:
    5 december 2020 om 19:22

    de B king vind ik zo slecht nog niet

    Beantwoorden
  3. MotoMan schreef:
    20 december 2020 om 17:24

    Nog even een toevoeging over de Aprilia Moto 6.5: Dat de waarde aan het stijgen is, is goed waarneembaar op verkoopsites. Daar waar 3 tot 4 jaar geleden de prijzen voor een mooie Moto 6.5 rond de 2500 Euro lagen, zijn nu de prijzen bijna verdubbeld. Hellas geldt dat ook voor de steeds moeilijker verkrijgbare onderdelen. Het motorische gedeelte, het Rotaxmotorblok is ook in de Pegaso gebruikt en in de BMW 650. Die onderdelen zijn wel goed verkrijgbaar.

    Beantwoorden
  4. Leo schreef:
    19 februari 2021 om 20:23

    Bedenk bij de Honda DN-01 een hogere (misschien wel elektrische) ruit en je hebt de opvolger van de Pacific Coast 800 !
    Met een andere ruit is het een mooie toermotor.

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 maart 2021 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 december 2020 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 december 2020 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X