Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

21 december 2020 4 min ... geef een reactie

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Zijn custom made zadels gaan de hele wereld over. Van Japan tot Amerika en van Scandinavië tot aan Australië. Marcel Miller heeft met Miller Seats in zes jaar tijd een grote naam opgebouwd. “De details van je motor die je terug laat komen in het zadel, die maken het verschil. Daarin herken je de passie voor een motorfiets.”

Uit een afgetimmerde ruimte in een grote loods in Zutphen klinkt het kenmerkende geluid van een naaimachine. Een grote man met een perfect gestylde baard, armen vol tatoeages en een hippe pet bedient de machine. Geconcentreerd stikt hij het leer voor een kings and queens zadel. Voor hem op de werkbank, volgeplakt met vale stickers, liggen enkele zadels die ook wachten een leren huid. Dit is het domein van Miller Seats.

“Hier gebeurt het”, lacht Miller. “Wekelijks maak ik hier zo’n 8 tot 10 zadels voor klanten uit de hele wereld. Ik krijg in de meeste gevallen een zadelpan, de basis van het zadel, opgestuurd. Van een solo seat tot het zadel van een café racer en van een kings and queens tot een wegracer. Klanten weten over het algemeen precies wat ze willen. Via Facetime en Whatsapp heb ik tijdens het proces van het maken van een zadel regelmatig contact met hen. Samen kijken we hoe dik het foam moet zijn, welke kleur leer het wordt en welke kleur de stiksels moeten zijn.”

Bekijk ook de video: De Ambachtsman – Marcel Miller

Van meubelmaker tot custom zadelbouwer

Miller is in zijn werkplaats helemaal in zijn element. Op de lts ontdekt hij het meubelmaken en stofferen. Het past bij hem. Na zijn opleiding werkt hij op verschillende plekken en komt uiteindelijk bij een bedrijf terecht waar hij werkt aan custom banken voor de beroemde Volkswagen T1 busjes. Als een vriend begint met het bouwen van custom shortcut choppers, maakt Miller zijn eerste stappen op het gebied van custom zadels. Het blijkt zijn passie. Een eigen bedrijf met klanten over de hele wereld volgt.

“Zelf had ik eigenlijk nooit iets met motoren. Ik heb bijvoorbeeld niet eens een rijbewijs, die moet er nog steeds komen. Maar ik vind het prachtig om aan motorfietsen te bouwen. Die custom motoren, dat zijn een soort van kunstvoorwerpen voor me. Het is vet om te zien hoe alles verandert, van de tank en de spatborden tot aan een custom frame.”

Het zadel is daarbij een belangrijke eyecatcher. “Alle lijnen moeten kloppen en dat is in het geval van custom motorfietsen vaak een uitdaging. Die zadelpannetjes zijn vaak asymmetrisch. Ik probeer het zadel dan zo te shapen dat het zo symmetrisch mogelijk wordt. Soms is dat een behoorlijke uitdaging. Maar het is tof om te doen, het houdt mijn vak spannend.”

Proces

Het maken van een custom zadel begint met de wens van de klant. Die stuurt foto’s op van wat hij wil. “Dan beoordeel ik of dat mogelijk is. Als ik ermee uit de voeten kan, dan kunnen ze de pan opsturen. Die ga ik schuimen met een dubbele laag foam met een hoge densiteit, zodat het een goede veerkracht heeft. Vervolgens geef ik hem de juiste vorm met een speciale elektrische schaar.”

Ondertussen ontvangt de klant regelmatig foto’s of wordt er met beeld gebeld. “Dan kunnen zij aangeven of dit is wat ze er van verwachten. Moet het zadel iets dikker of juist iets dunner? Is de vorm zo in orde? Vervolgens komt er een plastic folie omheen, zodat het weer er niet in kan gaan zitten. Tot slot maak ik het leer op maat, naai het in de gewenste patroon en bekleed het zadel ermee.”

“Klanten komen hier voor van alles. Een gelaserd logo, geen probleem. Een wegracezadel met veel borduursels, dat regel ik”, lacht de zadelbouwer. “Laatst was er een man met een scrambler. Die wilde een zadel met felgroen krokodillenleer. Die moest op zijn rode fiets, die haast naar het roze neigde. Dan denk je wel even: ‘Wat een combinatie.’ Maar toen het zadel eenmaal op de fiets zat, geweldig. Dat paste precies. Dat had hij knap bedacht. Ik vind het leuk als mensen zo out of the box durven te denken. Maar er zijn ook verschillende klanten die mij de vrije hand geven. Dan kijk ik naar de foto’s van hun motorfiets, het spuitwerk en de striping, en dan ga ik ermee aan de slag.”

Vakmanschap

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er op internet voor enkele tientjes ook al mooie zadels te vinden zijn bij Chinese webshops. Miller lacht. “De basis van die zadels, de pan, is nog wel goed. Maar die dingen zitten vaak voor geen meter en ze sluiten niet aan op de tank of een subframe. Een fabrieksmatig gemaakt zadel op een custom motor, dat kan niet. Die moet op maat worden gemaakt. Bovendien, er zit geen liefde in. De kwaliteit van het leer is slecht, de stiksels slordig. En als je goed kijkt, zie je de pennenstrepen er nog op zitten. Dat is toch doodzonde voor een mooie custom bike. Het zadel is een belangrijk blikvanger.”

“De details zoals de kleur van de stiksels, die precies overeen komt met de striping van je motor of dat detail op je velg, die maken het verschil. Dat zijn details die er toe doen, die je fiets net dat beetje extra geven geven.”

Zelf laat de zadelbouwer zich inspireren door andere zadelbouwers. “Die solo seats van Bates, die bestaan al zo lang. Die vind ik echt tof. Daarnaast ben ik gek op de kings and queens zadels uit de jaren ‘60 en ‘70. Wat ik ook tof vind, is een apart caféracerzadel. Een combinatie van klassiek en futuristisch. Dat zie ik dan voorbij komen op Instagram bij zadelmakers in het buitenland. Met hen ouwehoer ik daarover. Het is leuk om op deze manier technieken met elkaar te delen. In deze wereld zijn we niet echt concurrenten van elkaar, maar zien we elkaar meer als collega’s.”

Het perfecte zadel

Miller geniet ervan om mee te denken met de klant. “Ik beschouw mijn werk nog altijd als mijn hobby. Het is elke dag weer anders. Het ene moment werk je aan een zadel voor een caféracer, dan weer een chopper of een bobber. De ene klant heeft enkele tienduizenden euro’s te besteden voor het bouwen van custom motorfiets, de ander slechts duizend euro of iets meer. Maar beiden delen dezelfde passie. Samen werken we aan een zadel. Dat maakt het geweldig.”

Tegelijkertijd blijft de blik van Miller kritisch. Hij streeft continu naar het perfecte zadel. “Wanneer het zadel klaar is, dan moet ik net zo tevreden zijn als de klant zelf. Of eigenlijk misschien nog wel iets blijer. Ben ik niet tevreden, dan gaat het mes erin. Maar doordat je tijdens het proces zoveel contact hebt met de klant, gebeurt dit eigenlijk nooit.”

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 december 2020 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X