Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Pitstop, Zelfbouw

14 maart 2021 4 min ... 1 Reactie

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Frank Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Zijn custom made zadels gaan de hele wereld over. Van Japan tot Amerika en van Scandinavië tot aan Australië. Ambachtsman Marcel Miller heeft met Miller Seats in zes jaar tijd een grote naam opgebouwd. “De details van je motor die je terug laat komen in het zadel, die maken het verschil. Daarin herken je de passie voor een motorfiets.”

Uit een afgetimmerde ruimte in een grote loods in Zutphen klinkt het kenmerkende geluid van een naaimachine. Een grote man met een perfect gestylde baard, armen vol tatoeages en een hippe pet bedient de machine. Geconcentreerd stikt hij het leer voor een kings and queens zadel. Voor hem op de werkbank, volgeplakt met vale stickers, liggen enkele zadels die ook wachten een leren huid. Dit is het domein van Miller Seats.

“Hier gebeurt het”, lacht Marcel Miller. “Wekelijks maak ik hier zo’n 8 tot 10 zadels voor klanten uit de hele wereld. Ik krijg in de meeste gevallen een zadelpan, de basis van het zadel, opgestuurd. Van een solo seat tot het zadel van een café racer en van een kings and queens tot een wegracer. Klanten weten over het algemeen precies wat ze willen. Via Facetime en Whatsapp heb ik tijdens het proces van het maken van een zadel regelmatig contact met hen. Samen kijken we hoe dik het foam moet zijn, welke kleur leer het wordt en welke kleur de stiksels moeten zijn.”

Bekijk ook de video: De Ambachtsman – Marcel Miller

Van meubelmaker tot custom zadelbouwer

Miller is in zijn werkplaats helemaal in zijn element. Op de lts ontdekt hij het meubelmaken en stofferen. Het past bij hem. Na zijn opleiding werkt hij op verschillende plekken en komt uiteindelijk bij een bedrijf terecht waar hij werkt aan custom banken voor de beroemde Volkswagen T1 busjes. Als een vriend begint met het bouwen van custom shortcut choppers, maakt Miller zijn eerste stappen op het gebied van custom zadels. Het blijkt zijn passie. Een eigen bedrijf met klanten over de hele wereld volgt.

“Zelf had ik eigenlijk nooit iets met motoren. Ik heb bijvoorbeeld niet eens een rijbewijs, die moet er nog steeds komen. Maar ik vind het prachtig om aan motorfietsen te bouwen. Die custom motoren, dat zijn een soort van kunstvoorwerpen voor me. Het is vet om te zien hoe alles verandert, van de tank en de spatborden tot aan een custom frame.”

Het zadel is daarbij een belangrijke eyecatcher. “Alle lijnen moeten kloppen en dat is in het geval van custom motorfietsen vaak een uitdaging. Die zadelpannetjes zijn vaak asymmetrisch. Ik probeer het zadel dan zo te shapen dat het zo symmetrisch mogelijk wordt. Soms is dat een behoorlijke uitdaging. Maar het is tof om te doen, het houdt mijn vak spannend.”

Proces

Het maken van een custom zadel begint met de wens van de klant. Die stuurt foto’s op van wat hij wil. “Dan beoordeel ik of dat mogelijk is. Als ik ermee uit de voeten kan, dan kunnen ze de pan opsturen. Die ga ik schuimen met een dubbele laag foam met een hoge densiteit, zodat het een goede veerkracht heeft. Vervolgens geef ik hem de juiste vorm met een speciale elektrische schaar.”

Ondertussen ontvangt de klant regelmatig foto’s of wordt er met beeld gebeld. “Dan kunnen zij aangeven of dit is wat ze er van verwachten. Moet het zadel iets dikker of juist iets dunner? Is de vorm zo in orde? Vervolgens komt er een plastic folie omheen, zodat het weer er niet in kan gaan zitten. Tot slot maak ik het leer op maat, naai het in de gewenste patroon en bekleed het zadel ermee.”

“Klanten komen hier voor van alles. Een gelaserd logo, geen probleem. Een wegracezadel met veel borduursels, dat regel ik”, lacht de zadelbouwer. “Laatst was er een man met een scrambler. Die wilde een zadel met felgroen krokodillenleer. Die moest op zijn rode fiets, die haast naar het roze neigde. Dan denk je wel even: ‘Wat een combinatie.’ Maar toen het zadel eenmaal op de fiets zat, geweldig. Dat paste precies. Dat had hij knap bedacht. Ik vind het leuk als mensen zo out of the box durven te denken. Maar er zijn ook verschillende klanten die mij de vrije hand geven. Dan kijk ik naar de foto’s van hun motorfiets, het spuitwerk en de striping, en dan ga ik ermee aan de slag.”

Vakmanschap

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er op internet voor enkele tientjes ook al mooie zadels te vinden zijn bij Chinese webshops. Marcel Miller lacht. “De basis van die zadels, de pan, is nog wel goed. Maar die dingen zitten vaak voor geen meter en ze sluiten niet aan op de tank of een subframe. Een fabrieksmatig gemaakt zadel op een custom motor, dat kan niet. Die moet op maat worden gemaakt. Bovendien, er zit geen liefde in. De kwaliteit van het leer is slecht, de stiksels slordig. En als je goed kijkt, zie je de pennenstrepen er nog op zitten. Dat is toch doodzonde voor een mooie custom bike. Het zadel is een belangrijk blikvanger.”

“De details zoals de kleur van de stiksels, die precies overeen komt met de striping van je motor of dat detail op je velg, die maken het verschil. Dat zijn details die er toe doen, die je fiets net dat beetje extra geven geven.”

Zelf laat de zadelbouwer zich inspireren door andere zadelbouwers. “Die solo seats van Bates, die bestaan al zo lang. Die vind ik echt tof. Daarnaast ben ik gek op de kings and queens zadels uit de jaren ‘60 en ‘70. Wat ik ook tof vind, is een apart caféracerzadel. Een combinatie van klassiek en futuristisch. Dat zie ik dan voorbij komen op Instagram bij zadelmakers in het buitenland. Met hen ouwehoer ik daarover. Het is leuk om op deze manier technieken met elkaar te delen. In deze wereld zijn we niet echt concurrenten van elkaar, maar zien we elkaar meer als collega’s.”

Het perfecte zadel

Marcel Miller geniet ervan om mee te denken met de klant. “Ik beschouw mijn werk nog altijd als mijn hobby. Het is elke dag weer anders. Het ene moment werk je aan een zadel voor een caféracer, dan weer een chopper of een bobber. De ene klant heeft enkele tienduizenden euro’s te besteden voor het bouwen van custom motorfiets, de ander slechts duizend euro of iets meer. Maar beiden delen dezelfde passie. Samen werken we aan een zadel. Dat maakt het geweldig.”

Tegelijkertijd blijft de blik van Miller kritisch. Hij streeft continu naar het perfecte zadel. “Wanneer het zadel klaar is, dan moet ik net zo tevreden zijn als de klant zelf. Of eigenlijk misschien nog wel iets blijer. Ben ik niet tevreden, dan gaat het mes erin. Maar doordat je tijdens het proces zoveel contact hebt met de klant, gebeurt dit eigenlijk nooit.”

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. martine schreef:
    9 april 2021 om 19:52

    Mooi dat wij in Nederland dit soort vakmannen mogen hebben.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop

Door Mark Meisner

2 februari 2023 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Mark Meisner

1 februari 2023 4 min

Ein-de-lijk naar Ace Cafe London

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24 januari 2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Stories

Frank Door Frank Andringa

19 januari 2023 4 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10 januari 2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

9 januari 2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 januari 2023 5 min

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 januari 2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Pitstop

Door Mark Meisner

30 december 2022 2 min

Tot volgend jaar!

Pitstop

Door Mark Meisner

15 december 2022 3 min

December showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 december 2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24 november 2022 4 min

Bond, James Bond

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2022 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29 september 2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Pitstop

Door Motorfest Crew

23 september 2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22 september 2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15 september 2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 september 2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

7 september 2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13 augustus 2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Pitstop

Door Bas van der Wal

22 juli 2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 juli 2022 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop

Door Jarno van Osch

20 juli 2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11 juli 2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Pitstop

Door Leonoor Fischer

22 juni 2022 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 juni 2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

2 juni 2022 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25 mei 2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22 mei 2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 april 2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 april 2022 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

8 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Jarno van Osch

30 maart 2022 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Mark Meisner

29 maart 2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23 maart 2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Pitstop

Door Jarno van Osch

17 maart 2022 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Mark Meisner

12 maart 2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 maart 2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Pitstop

Door Jarno van Osch

3 maart 2022 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Pitstop

Door Mark Meisner

1 maart 2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

15 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 februari 2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Pitstop

Door Mark Meisner

8 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Pitstop

Door Mark Meisner

25 januari 2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 januari 2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Pitstop

Door Mark Meisner

14 januari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12 januari 2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 januari 2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

5 januari 2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

28 december 2021 4 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Pitstop

Door Mark Meisner

17 december 2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Door Bas van der Wal

27 november 2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Zelfbouw
Motoronderdelen voor zelfbouw

Door Sjaak van Hal

22 november 2021 3 min

Zelfbouwproject? Denk ook hier aan!

Pitstop

Door Mark Meisner

18 november 2021 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

15 november 2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Pitstop

Door Jarno van Osch

29 oktober 2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Pitstop

Door Jarno van Osch

27 oktober 2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

1 oktober 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29 september 2021 4 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2021 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20 september 2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop

Door Bas van der Wal

17 september 2021 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Pitstop
Manouk

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

14 september 2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

30 augustus 2021 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Jarno van Osch

18 augustus 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Pitstop

Door Mark Meisner

9 augustus 2021 4 min

Showroom – Upgrades

Zelfbouw

Frank Door Frank Andringa

27 juli 2021 3 min

6 ultieme tips voor het customizen van je motor

Pitstop

Door Jarno van Osch

26 juli 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

6 juli 2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Pitstop

Door Jarno van Osch

1 juli 2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

Pitstop

Door Mark Meisner

11 juni 2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Pitstop

Door Mark Meisner

2 juni 2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 mei 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Door Leonoor Fischer

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Zelfbouw
BMW NineT

Door Mark Meisner

26 mei 2019 4 min

Verschillende type custom motoren

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X