De internationale motorbeurzen. Het is de ideale plek voor motorfabrikanten om hun concepts en prototypes te laten zien. Maar vaak ga je deze bijzondere motoren uiteindelijk niet op straat terugzien. Wij zochten vier voorbeelden bij elkaar.
Aprilia FV2 1200 Concept
Vlak na het millennium leek het erop dat de Italiaanse firma uit Noale met de Blue Marlin zou komen, maar een jaar later werd al duidelijk dat deze streetfighter voor altijd door het leven zou gaan als prototype. Het was niet haalbaar om er een productiemodel van te maken. Zes jaar later trok Aprilia wederom veel publiek naar hun stand met een prototype. Op de EICMA van 2007 werd de gloednieuwe SMV 750 Dorsoduro enigszins in de schaduw gezet door de bruut ogende FV2 1200 Concept. Het design was scherp en futuristisch, waardoor de FV2 nogal een opvallende verschijning was. Daarnaast had Aprilia een mooie mix te pakken door fraaie technieken (carbon fiber frame, parellogram voorvering en de nodige elektronica) te combineren met een sterk 1200 cc V-twin blok en extreem laag gewicht van onder de 160 kilo. Dat deed hopen op een productierijp exemplaar in 2008, maar helaas schopte de FV2 het uiteindelijk nooit tot een serieproduct.

Honda EVO6
Tijdens de Tokyo Motor Show van 2007 toonde Honda maar liefst drie prototypes. Het meest opvallende model van het trio was duidelijk de EVO6. Het Japanse merk staat niet direct bekend om hun gedurfde ontwerpen, maar daar was bij deze muscle-bike geen sprake van. De styling oogde agressief, waarbij terecht veel aandacht naar de krachtbron van de EVO6 ging. Uit de naam kon je ook opmaken dat dit prototype gebruik maakte van de zescilinder die Honda al eerder in de Goldwing lepelde. Maar helaas, geen enkele sprint bij een verkeerslicht werd ooit uitgevoerd door de EVO6. De durf ontbrak bij Honda om dit model daadwerkelijk op de markt te brengen, net zoals de CB1100R Concept. Een bloedmooie reïncarnatie van vervlogen endurance-jaren. Ook die kwam er niet. Daarentegen werd enkel nummer drie in productie gebracht, de CB1100F. Juist het model met het meest behoudende ontwerp van het trio aan prototypes.

Lees ook: Lelijke eendjes
Yamaha Tesseract
Af en toe moet je eens iets anders proberen en dat deed Yamaha door de Tesseract in 2007 te presenteren. Veel motorrijders vinden wellicht dat er twee wielen te veel aan deze creatie zaten, maar Yamaha wist wel degelijk het motorgevoel te behouden. Zo maakte de Tesseract gebruik van een V-twin met ondersteunende elektromotor en ontving je eenzelfde ‘hanggevoel’ als op een motor met twee wielen. Saillant detail is dat dit model werd ontworpen door Luciano Marabese, de man die ook achter de technologie van de Piaggio MP3 zit. Plus, drie jaar na de onthulling van de Tesseract richt hij Quadro op. Dit merk staat nu bekend om de drie- en vierwielers. Yamaha liet het idee overigens ook niet volledig varen, want in 2015 dook ineens de OR2T op. Wederom een motor met leaning multi wheel-technologie, zoals de Japanners het zelf noemen. Ook dit model bleef experimenteel, maar achter gesloten deuren werd inmiddels hard doorgewerkt aan de LMW-techniek. Na de komst van de Tricity (een lichte scooter met drie wielen) werd vorig jaar ook de driewielige Niken gepresenteerd, aangedreven door het blok van de MT-09. Het is dus zeker niet voor niets geweest, de introductie van de Tesseract in 2007.

Caterham Brutus 750
Het prototype van ontwerper Alessandro Tartarini werd op de EICMA van 2012 gepresenteerd en moest de SUV onder de motoren worden. Niet veel later werd de Brutus 750 net even anders weggezet, ditmaal door Caterham. De autofabrikant veranderde nauwelijks iets aan het prototype, behalve de kleurstelling. Wederom kwam het niet tot productie van de dikke 750 cc eenpitter (gemaakt door het Chinese Dinli) die vooral opvalt door de enorme noppenbanden en de bijzondere styling. Caterham besloot eveneens om het project af te stoten en zodoende kwam het concept uiteindelijk in handen van Moto Parilla. Het bedrijf probeerde eerder al verschillende e-bikes op de markt te krijgen via crowdfunding-site Kickstarter, maar het lukte meerdere malen niet. De SUV750, zoals de Brutus door Moto Parilla neergezet werd, is dan ook niet terug te vinden op Kickstarter. Het lijkt er dus sterk op dat er geen productie gaat ontstaan van deze bijzondere creatie. Op de website van Moto Parilla ontbreekt overigens ook ieder spoor van de SUV750.

Ik vind dit een gave motor
Aanvankelijk vond ik het maar een mickye mouse model, helemaal niet om aan te zien, maar dat is niet meer zo. In Azie is het een fantastische machiene. Rustig en om zonder herrie tractorend door een off country road te gaan. De brede banden gaan smooth zonder schade te maken door het terrein. Ik had een ander klein model ander merk, ik zelf 187 cm., maar sodeknetter gewoon okay en lekker.