Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

25 juli 2020 3 min ... geef een reactie

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

De internationale motorbeurzen. Het is de ideale plek voor motorfabrikanten om hun concepts en prototypes te laten zien. Maar vaak ga je deze bijzondere motoren uiteindelijk niet op straat terugzien. Wij zochten vier voorbeelden bij elkaar.  

Aprilia FV2 1200 Concept

Vlak na het millennium leek het erop dat de Italiaanse firma uit Noale met de Blue Marlin zou komen, maar een jaar later werd al duidelijk dat deze streetfighter voor altijd door het leven zou gaan als prototype. Het was niet haalbaar om er een productiemodel van te maken. Zes jaar later trok Aprilia wederom veel publiek naar hun stand met een prototype. Op de EICMA van 2007 werd de gloednieuwe SMV 750 Dorsoduro enigszins in de schaduw gezet door de bruut ogende FV2 1200 Concept. Het design was scherp en futuristisch, waardoor de FV2 nogal een opvallende verschijning was. Daarnaast had Aprilia een mooie mix te pakken door fraaie technieken (carbon fiber frame, parellogram voorvering en de nodige elektronica) te combineren met een sterk 1200 cc V-twin blok en extreem laag gewicht van onder de 160 kilo. Dat deed hopen op een productierijp exemplaar in 2008, maar helaas schopte de FV2 het uiteindelijk nooit tot een serieproduct.

Honda EVO6

Tijdens de Tokyo Motor Show van 2007 toonde Honda maar liefst drie prototypes. Het meest opvallende model van het trio was duidelijk de EVO6. Het Japanse merk staat niet direct bekend om hun gedurfde ontwerpen, maar daar was bij deze muscle-bike geen sprake van. De styling oogde agressief, waarbij terecht veel aandacht naar de krachtbron van de EVO6 ging. Uit de naam kon je ook opmaken dat dit prototype gebruik maakte van de zescilinder die Honda al eerder in de Goldwing lepelde. Maar helaas, geen enkele sprint bij een verkeerslicht werd ooit uitgevoerd door de EVO6. De durf ontbrak bij Honda om dit model daadwerkelijk op de markt te brengen, net zoals de CB1100R Concept. Een bloedmooie reïncarnatie van vervlogen endurance-jaren. Ook die kwam er niet. Daarentegen werd enkel nummer drie in productie gebracht, de CB1100F. Juist het model met het meest behoudende ontwerp van het trio aan prototypes.

Yamaha Tesseract

Af en toe moet je eens iets anders proberen en dat deed Yamaha door de Tesseract in 2007 te presenteren. Veel motorrijders vinden wellicht dat er twee wielen te veel aan deze creatie zaten, maar Yamaha wist wel degelijk het motorgevoel te behouden. Zo maakte de Tesseract gebruik van een V-twin met ondersteunende elektromotor en ontving je eenzelfde ‘hanggevoel’ als op een motor met twee wielen. Saillant detail is dat dit model werd ontworpen door Luciano Marabese, de man die ook achter de technologie van de Piaggio MP3 zit. Plus, drie jaar na de onthulling van de Tesseract richt hij Quadro op. Dit merk staat nu bekend om de drie- en vierwielers. Yamaha liet het idee overigens ook niet volledig varen, want in 2015 dook ineens de OR2T op. Wederom een motor met leaning multi wheel-technologie, zoals de Japanners het zelf noemen. Ook dit model bleef experimenteel, maar achter gesloten deuren werd inmiddels hard doorgewerkt aan de LMW-techniek. Na de komst van de Tricity (een lichte scooter met drie wielen) werd vorig jaar ook de driewielige Niken gepresenteerd, aangedreven door het blok van de MT-09. Het is dus zeker niet voor niets geweest, de introductie van de Tesseract in 2007.

 

Caterham Brutus 750

Het creatieve idee van ontwerper Alessandro Tartarini werd op de EICMA van 2012 gepresenteerd en moest de SUV onder de motoren worden. Niet veel later werd de Brutus 750 net even anders weggezet, ditmaal door Caterham. De autofabrikant veranderde nauwelijks iets aan het prototype, behalve de kleurstelling. Wederom kwam het niet tot productie van de dikke 750 cc eenpitter (gemaakt door het Chinese Dinli) die vooral opvalt door de enorme noppenbanden en de bijzondere styling. Caterham besloot eveneens om het project af te stoten en zodoende kwam het concept uiteindelijk in handen van Moto Parilla. Het bedrijf probeerde eerder al verschillende e-bikes op de markt te krijgen via crowdfunding-site Kickstarter, maar het lukte meerdere malen niet. De SUV750, zoals de Brutus door Moto Parilla neergezet werd, is dan ook niet terug te vinden op Kickstarter. Het lijkt er dus sterk op dat er geen productie gaat ontstaan van deze bijzondere creatie. Op de website van Moto Parilla ontbreekt overigens ook ieder spoor van de SUV750.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 december 2020 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 december 2020 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X