Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Kawasaki Versys 1000, Pitstop

20 februari 2019 4 min ... geef een reactie

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

Op zoek naar een betrouwbare motor om met twee personen te gaan toeren? Zowel in Nederland als ver weg? Dan is de Versys 1000 zeker wat voor jou! Met zijn beschaafde, maar meer dan voldoende 120Pk, fijne zit voor de lange afstand én elektronische vering (SE-model) is hij dé perfecte reismotor.

Twee dagen lang reed ik de Versys op de eilanden Lanzarote & Fuerteventura om hem even goed aan de tand te voelen. Niet alleen over strak asfalt, maar ook de binnenwegen met slechtere ondergronden kwamen aan bod. En daar excelleerde de Versys 1000 SE dan ook direct met zijn KECS elektronische vering.

Fuerteventura
De Versys 1000 SE excelleert met zijn KECS elektronische vering

De cockpit

De zit is meer dan prima. Het zadel is stevig genoeg om zonder pijn een dag te rijden en de knoppen op het stuur zijn goed bereikbaar. De SE-versie is uitgevoerd met een multifunctioneel TFT-scherm waardoor het menu er netjes uitziet. De niet-SE versie moet het doen met een LCD-scherm. Waar de SE-versie het beste in uitblinkt zijn de extra opties. Riding modes, zoals Sport, Rain, Road of Rider (komen we later nog even op terug), adaptieve bochtenverlichting en de KECS elektronische vering. Ons advies, kies direct het SE-model om alle fun uit de motor te kunnen halen!

Het windscherm is verstelbaar, maar hiervoor moet je wel de cruise-control gebruiken! Waarom? Je hebt twee handen nodig om het scherm links en rechts los te draaien, omhoog te trekken (of omlaag) en hierna weer vast te draaien. Het kan ook met één hand, maar wij raden toch aan om hiervoor even te stoppen. Is wel zo veilig! De windbescherming in zijn laagste stand is trouwens al zeer goed, de vraag is dan ook hoe vaak je deze hierna nog gaan verstellen.

Riding modes

De SE is uitgevoerd met verschillende rij-modi. Het omschakelen hiervan gaat niet zonder slag of stoot. Hoe te handelen? Gas dicht, mode-knop omhoog of omlaag om te wisselen, na 3 seconden is de volgende modi gekozen en kan het gas er weer op. Drie seconden is lang, erg lang. Wil je van Sport naar Rain, dan zijn dit twee stappen en ben je minimaal 6 seconden van het gas af. Tijdens het het rijden merkte we wel op dat de sportstand voor de meeste rijders meer dan voldoende is, waardoor het wisselen van modus niet veel zal gebeuren.

Maar! Staat hij dan op een andere stand, dan is dit goed merkbaar! Bij Sport gaat alles los en kun je naar volle overtuiging je rijbewijs kwijtraken. Bij regen reageert de motor rustiger op de gashendel en is er 75% van het volle vermogen voorhanden. Traction-control schakelt dan ook eerder in, waardoor je er zeker van kunt zijn dat de elektronica er in ieder geval alles voor doet om de glimmende kant boven te houden!

Naast Sport, Road & Rain is er ook nog Rider. Door in het menu te duiken is het mogelijk om naar eigen wens een persoonlijke instelling te maken. Pas hier zowel de voor- als achtervering aan, de hoeveelheid beschikbare paardenkrachten en bepaal wanneer de traction-control in moet grijpen.

Maar hoe rijdt de Versys?

Ja, heerlijke. Het is echt opstappen, wegrijden en na 10 min ben je gewend aan de wendbaarheid en alle knoppen aan het stuur. De aanwezige 120PK en 102NM is op papier misschien niet schrikbarend hoog. Maar moet dat? Je bent zo over de toegestane snelheid heen en er is voldoende power voorhanden om makkelijk in te halen. In zijn 6e versnelling door een dorpje rollen met 50km/u gaat probleemloos en zonder terug te schakelen geef je na het dorp weer gas voor een lekkere bochtensnelheid.

Vergelijk hem niet met het 160PK tweecilinder blok van een Multistrada. Is dat een nadeel? Nee, zeker niet! Dit is een allemansvriend met zat koppel onderin en een fijne vermogensafgifte over de hele toerenbereik. Trek je hem door tot de hogere toeren, dan krijg je ook nog eens een hele fijne beloning! De standaard uitlaat mag dan qua geluid wat tam zijn, het inlaat-geluid daarentegen is heerlijk als je het gas goed open trekt! Je hoort het blok gulzig zuigen naar lucht, dat geeft toch wel het gevoel dat je meer dan genoeg power voorhanden hebt.

Quickshifters komen steeds meer van de racemotoren naar de toer-motoren en na wat gewenning rijdt dit fijn, maar ook lui-makend. Opschakelen gaat onwijs makkelijk. Gewoon een tik omhoog met de teen en je zit weer een versnelling hoger. Omlaag wil hij wel eens haperen, maar dat is op te lossen met een tikje gas of alsnog de koppeling te gebruiken. Het is een minpuntje, maar ook een kwestie van wennen. Noem het ‘karakter’, in positieve zin.

De KECS-vering is een genot om mee te rijden. Binnen een mum van tijd past de demping zichzelf aan op de ondergrond, waardoor zelfs een wasbord vlak gestreken wordt. Doordat je hierdoor meer vertrouwen krijgt in de wegligging, kan het wel zijn dat je met een te hoge snelheid een bocht in duikt. Op dat moment merk je dan ook dat je op het limiet aan het rijden bent en iets minder stabiel in de bocht ligt.

Zonder terug te schakelen geef je na het dorp weer gas voor een lekkere bochtensnelheid

Pluspunten:

  • De aanwezige pk’s zijn meer dan voldoende om met z’n tweeën met bepakking te toeren.
  • De remmen grijpen straf aan en hebben genoeg gevoel op het wegdek. Erg makkelijk te doseren.
  • Op een aantal slechte wegen voelde je de traction-control ingrijpen. Met 260KG natgewicht is het toch wel fijn dat een computer zorgt dat je niet onderuit gaat.

Minpunten:

  • Terugschakelen met de quick-shifter verliep niet altijd vlekkeloos.
  • Vering kan wat slap zijn als je te hard de bocht in duikt op een slechte ondergrond.
  • Het windscherm is wat omslachtig te verstellen, een hendel of enkele draaiknop had handiger geweest.
Genieten tussen het vulkaangesteente, dat doe je moeiteloos met de Versys

Conclusie

Gewoon een fijne motor om mee te rijden, betrouwbaar zoals Kawasaki-motoren zijn met een soepel te rijden blok. De KECS elektronische vering is een heerlijke toevoeging en zorgt ervoor dat je na een rit over verschillende ondergronden niet meer terug wilt naar de conventionele vering op een motor. Cruise-control is een leuk voordeel, alsmede de bochtenverlichting, maar de lichtvoetigheid met een machine van 260kg is toch wel het grootste rijgenot.

Geniet nog even na met deze beelden vanaf de zonnige Canarische Eilanden en ga langs bij de plaatselijke Kawasaki-dealer voor een proefrit!

 

Kawasaki Versys1000 Launch
Kawasaki Lanzarote
TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 december 2020 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 december 2020 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Route
Fuerteventura

Door Mark Meisner

15 oktober 2020 1 min

Op zoek naar luwte op Fuerteventura

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Route

Door Mark Meisner

15 maart 2019 1 min

Vulkanen op Lanzarote

  • Reisgebied
Kawasaki Versys1000 Launch

Door Mark Meisner

14 maart 2019 3 min

Lanzarote

  • Reisgebied
Fuerteventura

Door Mark Meisner

7 maart 2019 3 min

Fuerteventura

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X