Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Pitstop

14 september 2021 3 min ... 3 Reacties

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

...
TwitterFacebookE-mail

Altijd al eens willen ervaren hoe het is om op een circuit te rijden? Dat kan, maar daar is wel wat voor nodig! Allereerst natuurlijk een motor en de juiste uitrusting. Maar aan welke eisen moet jouw motor voldoen en wat is de juiste uitrusting die je moet dragen? Manouk van Ooijen, circuitrijder en rij-instructeur voor 1 en 1+ groepen op circuit Zolder (België), geeft met deze artikelen tips en adviezen aan startende circuitrijders.

Type motor

Een racemotor is niet per se nodig. Met nagenoeg elk type motor is het mogelijk om het circuit rijden te ervaren. Een naked bike, tourmotor of een racemotor, het kan allemaal! De motor moet wel technisch in orde zijn! Controleer de motor goed op lekkages. Een lekkage brengt niet alleen schade toe aan de motor, maar levert ook gevaarlijke situaties op de baan op. Een spoor van olie of koelvloeistof wil je niet op het circuit achterlaten.

Het controleren van de remmen is ook erg belangrijk. Voldoende remdruk en remblokken mét voldoende remvoering is een must! Rechte en niet versleten remschijven ook. Onwijs belangrijk wanneer je op straat rijdt, maar op het circuit des te meer vanwege de hogere snelheden die je rijdt. Verder moeten alle onderdelen goed gemonteerd zitten zodat er niets zomaar losraakt. En dan doelen we op kappen, stuurdoppen, koplampen, etc. Loop de motor rondom goed na en controleer alle zichtbare delen die eventueel los kunnen raken.

Ga je met jouw straatmotor het circuit op? Haal de spiegels eraf of plak ze af! Voor de kijktechniek is het niet van belang wat er achter je gebeurt. Enkel het zicht naar voren is belangrijk!

De banden

De conditie van de banden en de bandenspanning is ook van belang. Dit zorgt voor de benodigde wegligging. De juiste bandenspanning is van meerdere factoren afhankelijk. Het merk/type band, droge of natte baan, de staat van de band, temperatuur van het asfalt én de belasting die de band gaat krijgen. De geadviseerde bandenspanning van de fabrikant houd je aan minus 0.4bar. De band warmt tijdens het rijden dusdanig op waardoor de druk gelijk komt met de aanbevolen bandenspanning van de fabrikant.

Wanneer je de band belast op het circuit wordt de lucht in de band warmer en loopt de bandenspanning op. Als beginner is het lastig te zeggen aan welke factoren je moet denken, maar daar is een goede oplossing voor! Op een circuit is een bandenservice aanwezig, zij kunnen jou altijd van advies voorzien. Vermeld welk type band jij rijdt en je ervaring op het circuit, zodat zij een goede richtlijn kunnen geven.

Circuit rijden

Welke helm?

De juiste uitrusting klinkt heel logisch, maar wat is nou eigenlijk de juiste uitrusting? Een ECE goedgekeurde helm is de eerst vereiste. Hij moet absoluut schadevrij zijn, niet opgelapt na een val. Je weet nooit hoe de binnenschaal er na een val aan toe is. Wanneer de helm is gevallen door een crash of val van een tafel kan de binnenschaal gebroken zijn en biedt hij niet meer de juiste bescherming die nodig is. Bij schade, direct de helm vervangen!

Een helm moet overal op het hoofd en wangen goed aansluiten. Wanneer de sluiting gesloten is onder de kin, mag de helm niet makkelijk afzonderlijk van het hoofd te bewegen zijn. De sluiting van een helm is tevens van belang. Er zijn verschillende soorten sluitingen, zoals de kliksluiting en de dubbel D-sluiting. Beide sluitingen zijn goed gekeurd met het ECE-keurmerk, de dubbel D-sluiting is het meest veilige. Wanneer er kracht op komt te staan, trekt deze zich vaster. De kliksluiting daarentegen kan het begeven bij teveel kracht. In de racerij is een dubbel D-sluiting verplicht! Als beginnend circuitrijder is het echter wel toegestaan om aan een circuitdag deel te nemen met een ECE goedgekeurde helm met kliksluiting. Mocht je een nieuwe helm aanschaffen, dan is het aan te raden om voor deze sluiting te kiezen.

Kledingkeuze

Tevens is goede beschermende kleding mét rugprotectie een must. Het is tijdens circuitdagen toegestaan om met textiele kleding te rijden, maar het advies is zeker een leren pak. Hoge laarzen die de enkel volledig bedekken zijn, net als in goede staat verkerende motor handschoenen vereist.

Dan is alles gereed om het circuit op te gaan. De motor is in goede staat en de juiste kleding is aanwezig. Boek voor de beste ervaring een trainingsdag waarmee je met ervaren instructeurs het circuit op gaat. Hierdoor leer je vanaf de basis direct de juiste bochten- en kijktechniek. Zonder enige ervaring een vrije circuitdag rijden, raad ik sterk af. De kans is groot dat de snellere rijders om je oren suizen waardoor een ongeluk makkelijk kan gebeuren.

In het volgende artikel vertel ik meer over het nemen van bochten en kijktechnieken! Hier is veel in te leren en bij de juiste technieken zijn snellere rondetijden makkelijker te halen.

Manouk van Ooijen begon haar carrière in de motorcross, Haar circuitdebuut was in de Lincoln Ladies Cup tijdens de Ducati Club race op het TT-circuit van Assen. Hedendaags geeft ze op circuit Zolder (België) bij Motorsportschool Zolder les als circuit instructeur voor 1 en 1+ groepen.

Blijf ons volgen via de nieuwsbrief (stukje doorscrollen) en social-media om up-to-date te blijven met Manouk’s adviezen!

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Peter schreef:
    13 juli 2019 om 10:40

    Bij de kleding mis ik de rug beschermer ?

    Beantwoorden
    1. Manouk van Ooijen Manouk van Ooijen schreef:
      15 juli 2019 om 08:10

      Beste Peter,
      De rug beschermer staat natuurlijk genoemd in de eerste zin. Deze beschermer mag zeker niet missen! Ik cirteer; ‘ Tevens is goede beschermende kleding mét rugprotectie een must.’

  2. Hans schreef:
    3 augustus 2020 om 10:32

    Manouk, goede morgen. Graag jouw advies. Ben vorig jaar begonnen te motorrijden, ben 52 jaar. Heb mijzelf een Turismo RC SCS gekocht met 110pk en alle mogelijke veiligheidssnufjes : (cornering) ABS, tractiecontrole, quickshifter up & down en het smart clutch system van Rekluse. Heb nu 5000kms afgelegd alsook al enkele motorvaardigheidscursussen gevolgd. Ik ga in September via de SMridingschool een beginnerscursus volgen op Mettet. Ik zou mijzelf graag een 2dehandsmotor aankopen voor op circuit (maar ook wel inschrijven). De ene zegt dat ik het best zal leren rijden op een Duc 748 (2cyl, opbouwend vermogen, old school koppelen), de andere zegt een japanner…..mijn voorkeur gaat uit naar een F3 800 met quickshifter, alhoewel de meesten van mijn vrienden zeggen dat ik dan niet echt zal leren rijden (koppelen, remmen, sturen,…..) want deze moderne machines doen veel zelf…..met dank voor je mening,

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24 januari 2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Stories

Frank Door Frank Andringa

19 januari 2023 4 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10 januari 2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

9 januari 2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 januari 2023 5 min

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 januari 2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Pitstop

Door Mark Meisner

30 december 2022 2 min

Tot volgend jaar!

Pitstop

Door Mark Meisner

15 december 2022 3 min

December showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 december 2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24 november 2022 4 min

Bond, James Bond

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2022 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29 september 2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Pitstop

Door Motorfest Crew

23 september 2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22 september 2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15 september 2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 september 2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

7 september 2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13 augustus 2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Pitstop

Door Bas van der Wal

22 juli 2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 juli 2022 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop

Door Jarno van Osch

20 juli 2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11 juli 2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Pitstop

Door Leonoor Fischer

22 juni 2022 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 juni 2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

2 juni 2022 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25 mei 2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22 mei 2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 april 2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 april 2022 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

8 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Jarno van Osch

30 maart 2022 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Mark Meisner

29 maart 2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23 maart 2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Pitstop

Door Jarno van Osch

17 maart 2022 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Mark Meisner

12 maart 2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 maart 2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Pitstop

Door Jarno van Osch

3 maart 2022 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Pitstop

Door Mark Meisner

1 maart 2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

15 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 februari 2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Pitstop

Door Mark Meisner

8 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Pitstop

Door Mark Meisner

25 januari 2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 januari 2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Pitstop

Door Mark Meisner

14 januari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12 januari 2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 januari 2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

5 januari 2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

28 december 2021 4 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Pitstop

Door Mark Meisner

17 december 2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Door Bas van der Wal

27 november 2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Pitstop

Door Mark Meisner

18 november 2021 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

15 november 2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Pitstop

Door Jarno van Osch

29 oktober 2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Pitstop

Door Jarno van Osch

27 oktober 2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

1 oktober 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29 september 2021 4 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2021 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20 september 2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop

Door Bas van der Wal

17 september 2021 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

30 augustus 2021 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Jarno van Osch

18 augustus 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Pitstop

Door Mark Meisner

9 augustus 2021 4 min

Showroom – Upgrades

Pitstop

Door Jarno van Osch

26 juli 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

6 juli 2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Pitstop

Door Jarno van Osch

1 juli 2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

Pitstop

Door Mark Meisner

11 juni 2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Pitstop

Door Mark Meisner

2 juni 2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 mei 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Pitstop

Door Mark Meisner

3 maart 2021 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Door Leonoor Fischer

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X