Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Pitstop

8 januari 2023 5 min ... 1 Reactie

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Frank Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Noem het een cultmotorfiets, een goed bewaard geheim van de liefhebber of misschien wel een legende. De Suzuki Katana is terug op de Nederlandse wegen. Suzuki greep in 2019 terug op het model waarmee het in de jaren tachtig een designstatement maakte. Op een model, dat nog steeds door een klein groepje Nederlanders enorm wordt gekoesterd. 

Bij Peter Meijer, lid van de KatanaClub Nederland, staan in Hoorn vier Suzuki oude Katana’s in de garage. Twee rijden, de anderen zijn opknappers en komen als het goed is weer terug op de weg. Maar dat is best lastig, want als liefhebber van de eerste generaties Katana’s moet je inventief zijn en behoorlijk handig. Onderdelen zijn steeds moeilijker te vinden, maar liefhebbers weten precies waar ze moeten zijn. 

“Ik maakte de afgelopen jaren vrij veel kilometers op mijn Katana’s. Eigenlijk elke zaterdag pak ik er een uit de garage voor een rit. Maar ik ben nog nooit een andere Katana-rijder tegengekomen”, lacht Meijer. “Nou ja, alleen tijdens de ritten die we maken met de KatanaClub, maar meestal zijn we dan slechts met zijn vieren.” 

Suzuki’s icoon

Dat is eigenlijk opmerkelijk. Hoor je over een Kawasaki Ninja of een Honda Fireblade, dan weet tegenwoordig iedereen waar je het over hebt. Het zijn iconische modellen die nog altijd razend populair zijn. Begin jaren tachtig hoorde ook de Suzuki Katana in dit rijtje thuis. 

Het model, of eigenlijk een hele serie aan modellen, onderscheidde zich door zijn uiterlijk. Met zijn scherpe lijnen, ietwat hoekige uitstraling, zilveren kleuren en stompe zadel is het een fenomeen. Suzuki loopt met dit gedurfde design ver voor op andere Japanse merken. Talloze vooral mannen dromen van deze machine. In Nederland bleef de verkoop iets achter, maar in onder meer Groot-Brittanië en Duitsland waren de motoren erg populair. En toch, de Katana is niet echt blijven hangen.  

Halverwege de jaren tachtig gaat er iets mis. Er komen nog wel nieuwe Katana’s op de markt en bij de liefhebbers vallen ze in de smaak. Maar waar de Ninja en Fireblade decennia lang domineren, raakt de Katana enigszins in de vergetelheid.

Verliefd op een fiets met karakter

Behalve dan bij de echte liefhebber, zoals Meijer. 22 jaar oud is hij, als hij in 2005 zijn eerste Katana koopt. “Daarvoor wisselde ik nog wel eens van motor. Nu was ik opnieuw op zoek naar een motorfiets en struinde Marktplaats af. Daar zag ik de Katana staan, een heel mooi model.” In Diemen vindt hij een verbouwde versie en een originele. Die laatste gaat mee naar huis. Op slag is Meijer verliefd. 

“Het karakter van die motorfiets is geweldig. Hij reed destijds super lekker en dat doet hij nog altijd. Ik hou niet van moderne motorfietsen waar alles makkelijk en comfortabel gaat. Doe mij maar een fiets met karakter. Zo heb ik liever carburateurs dan injectie en voor mij geen ABS en antislip. Doe mij maar die basic oude technieken uit de jaren tachtig.” 

Het blijft niet bij die ene. Tijdens zijn rondjes als postbode ziet de Noord-Hollander regelmatig een Katana met een klapkoplamp staan. “Die dingen waren helemaal nergens te koop. Ik heb daarom een advertentie op internet geplaatst, waarna ik een telefoontje van een motorzaak uit Friesland kreeg. Bleek er daar een te staan. Ik heb hem direct gekocht.” 

Zoektocht naar onderdelen

Zeldzame motorfietsen, daar zijn ook weinig onderdelen voor te vinden. Als je zelf handig bent, is de oplossing simpel. Het wordt speuren in het buitenland of onderdelen van andere modellen monteren, zoals een voorvork en een achterbrug. Meijer doet het beide. Zo breidt het aantal Katana’s bij hem in de garage langzaam uit tot vier. 

“Voordat ik mijn eerste Katana kocht, reed ik onder meer een GS850, GS1000, GS700 en een Honda Super Magna. Maar de Katana onderscheidt zich. De hele beleving is anders. Inmiddels heb ik hem in de loop der jaren zelf wel iets verbouwd. Zo heb ik de remmen en de vering verbeterd, want remmen uit de jaren tachtig zijn niet altijd even goed. Elk jaar ga ik een of twee keer naar de Eifel. Dan is het gewoon een must om goede remmen en vering te hebben. Maar ondanks de aanpassingen, is de lijn in het model gebleven en ben ik niet aan het kuipwerk gekomen.”

De sport van het opknappen

“Het grappige is dat ik als kind nooit een Katana heb zien rijden”, vervolgt Meijer. “Wel reed ik op een Suzuki bromfiets, een ZR 50 SL. De hele garage stond bij mijn ouders vol met brommers. Nadat ik mijn motorrijbewijs had, ben ik overgegaan op motoren.” 

En daar komt binnen enkele jaren zijn eerste Katana en daarna is Meijer verkocht. “Ik zie het als een sport om hem te blijven opknappen.” Met een achtergrond als monteur van bedrijfswagens en met zijn huidige werk in de metaalsector, is de Noord-Hollander handig met motoren. “Ik heb in de loop der jaren een aantal Katana’s gekocht, opgeknapt en weer verkocht. Kom ik er een op mijn pad tegen, dan koop ik hem weer. Zo heb ik nu ook een originele 1100 cc Katana staan. Het blok was niet goed meer, de cilinders kapot. Maar ik heb er een paar zuigers bij gezocht en de cilinders laten uitboren. Nu is het proces begonnen om alles weer in elkaar te zetten. Zodat ik straks weer met een originele Katana de weg op kan.” 

Maar wat als je zelfs op je opknappers de juiste onderdelen niet kunt vinden? “Dan begint de zoektocht op internet. Katana-rijders over de hele wereld kennen elkaar. Ik heb contacten met mensen uit onder meer Japan, Australië, Canada en de USA. Als ik iets zoek dat hier niet voor handen is, hebben zij vaak nog wel een onderdeel. 

Katana retrofiets

Dat Suzuki in 2019 met een nieuwe Katana op de markt is gekomen, is op zich niet heel gek. In de afgelopen jaren kwam onder meer Kawasaki met de Z900RS, BMW met de R Nine T en Yamaha met de XSR. Retromodellen zijn populair en een van Suzuki’s meest herkenbare modellen is de Katana. Dat spraakmakende design komt zonder twijfel terug in de nieuwe versie. Hij is hoekig en heeft de kenmerkende stompe kont en vierkante koplamp.  

Maar waar kenners lovend zijn over de nieuwe machine, houdt Meijer het bij een schaalmodel in huis. Suzuki heeft wat hem betreft te veel afstand genomen van het originele model. “De kuipen zijn gekopieerd, maar dat is het ook wel. Het frame is anders en dat hoge stuur is geen gezicht. Voor mij voelt het niet goed, ook die keer dat ik in de showroom erop zat. Maar ik heb er nog niet op gereden. 

Noodzakelijk is het ook niet voor de Katana-liefhebber. Hij komt op zijn oude Katana nog makkelijk mee met zijn vrienden. “Die hebben moderne motoren als een Triumph Tiger en een BMW GS. Maar mijn machines doen het nog goed, ik kan nog altijd goed meekomen. En het grote voordeel van mijn Katana’s is dat je zelf bij problemen nog iets kunt oplossen. Dat lukt bij een moderne machine met bijvoorbeeld een ABS-storing niet meer.” 

 

KatanaClub Nederland

Suzuki Katana’s zijn er nog zeker in Nederland, maar de meesten staan waarschijnlijk ergens netjes opgepoetst te shinen in een privéverzameling. De motorrijders die er nog wel mee rijden, zijn vaak lid van de KatanaClub Nederland. Deze club heeft een actief forum, waarop leden elkaar helpen bij vragen. Bovendien trekken enkele leden er nog er jaarlijks op uit voor een Katana-rit.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Eric Heijnis schreef:
    8 januari 2023 om 16:19

    Leuk eens iets anders op de weg te zien. Er is een tijd geweest dat de verschillende merken allemaal op elkaar leken. Diversiteit is juist zo leuk. !
    Ook niet voor niets dat retro modellen op de markt komen.
    Yamaha ; maakt u aub weer eens een mooie tweetakt als een RD 350, met de huidige techniek moet dat ook schoon kunnen !

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop

Door Mark Meisner

2 februari 2023 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Mark Meisner

1 februari 2023 4 min

Ein-de-lijk naar Ace Cafe London

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24 januari 2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Stories

Frank Door Frank Andringa

19 januari 2023 4 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10 januari 2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

9 januari 2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 januari 2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Pitstop

Door Mark Meisner

30 december 2022 2 min

Tot volgend jaar!

Pitstop

Door Mark Meisner

15 december 2022 3 min

December showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 december 2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24 november 2022 4 min

Bond, James Bond

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2022 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29 september 2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Pitstop

Door Motorfest Crew

23 september 2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22 september 2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15 september 2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 september 2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

7 september 2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13 augustus 2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Pitstop

Door Bas van der Wal

22 juli 2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 juli 2022 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop

Door Jarno van Osch

20 juli 2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11 juli 2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Pitstop

Door Leonoor Fischer

22 juni 2022 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 juni 2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

2 juni 2022 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25 mei 2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22 mei 2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 april 2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 april 2022 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

8 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Jarno van Osch

30 maart 2022 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Mark Meisner

29 maart 2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23 maart 2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Pitstop

Door Jarno van Osch

17 maart 2022 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Mark Meisner

12 maart 2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 maart 2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Pitstop

Door Jarno van Osch

3 maart 2022 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Pitstop

Door Mark Meisner

1 maart 2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

15 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 februari 2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Pitstop

Door Mark Meisner

8 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Pitstop

Door Mark Meisner

25 januari 2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 januari 2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Pitstop

Door Mark Meisner

14 januari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12 januari 2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 januari 2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

5 januari 2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

28 december 2021 4 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Pitstop

Door Mark Meisner

17 december 2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Door Bas van der Wal

27 november 2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Pitstop

Door Mark Meisner

18 november 2021 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

15 november 2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Pitstop

Door Jarno van Osch

29 oktober 2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Pitstop

Door Jarno van Osch

27 oktober 2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

1 oktober 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29 september 2021 4 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2021 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20 september 2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop

Door Bas van der Wal

17 september 2021 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Pitstop
Manouk

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

14 september 2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

30 augustus 2021 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Jarno van Osch

18 augustus 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Pitstop

Door Mark Meisner

9 augustus 2021 4 min

Showroom – Upgrades

Pitstop

Door Jarno van Osch

26 juli 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

6 juli 2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Pitstop

Door Jarno van Osch

1 juli 2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

Pitstop

Door Mark Meisner

11 juni 2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Pitstop

Door Mark Meisner

2 juni 2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 mei 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Door Leonoor Fischer

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X