Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest ’21
Skip to content

Pitstop

27 maart 2021 3 min ... 3 Reacties

De kick van de 500 Euro Challenge

Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Met een afgeschreven brik en een groep gelijkgestemden duizenden kilometers reizen. Sjoerd Dijkstra begint te glunderen wanneer hij aan de 500 Euro Challenge denkt: “De eerste motor die ik hiervoor kocht, kostte mij een proefpakketje whiskey, een broodje zalm en een broodje haring.”

500 Euro Challenge

In 2013 hoort Dijkstra voor het eerste van een 500 Euro Challenge, een soort van Carbage Run voor motoren. Een groep vrienden bedacht in de kroeg dat het leuk was om een motor voor maximaal 500 euro te kopen en voor maximaal 150 euro op te knappen. “Vervolgens zouden ze samen op motorvakantie”, herinnert Dijkstra zich. “Ik heb contact met hen opgenomen over de regels, er zelf nog een paar bij bedacht en in 2014 mijn eerste eigen 500 Euro Challenge georganiseerd.”

De eerste challenge die Dijkstra organiseert, brengt de deelnemers via het Zwarte Woud naar Zwitserland en Italië. “Dan rij je met zulke oude barrels de Stelvio op en dan kijken mensen je meewarig aan”, lacht de Fries. “’Waar staat je auto?’ Die vraag hebben we al vaker gehoord.”

Brand

Maar met motoren die voor een habbekrats zijn gekocht en waar voor maar weinig geld onderhoud aan is gepleegd, kan wel eens iets misgaan. “We reden door Zwitserland en één van de mensen in onze groep had problemen met de elektra. We hadden daarom al een kapje van de motor gehaald, zodat als er iets gebeurde, we er direct bij zouden kunnen.”

En op een benzinestation gaat het mis. Terwijl de mannen stoppen, vliegt een van de motoren in brand. “Die medewerker van de benzinepomp kreeg zowat een hartverzakking. Maar we hadden een sleutel bij de hand en konden direct de accu lostrekken. Door de hitte weg te nemen, stopte de brand. In de dodemansknop bleek een fout contactje te zitten. We hebben ter plekke nieuwe draadjes getrokken en een uur later konden we weer verder.”

2014 is een succes. Daarna volgen er edities in 2015, 2017 en 2019. “In 2015 kreeg ik zelf pech. De koppakking knalde uit mijn oude GL650 Silverwing, terwijl we op dat moment in de omgeving van Cortina d’Ampezzo waren. Nou, in Italië hadden ze nog nooit deze motor gezien. Een koppakking hiervoor was dus ook niet te koop. Ik heb een vriend in Nederland gebeld, die heeft er een besteld en drie dagen later zelf naar Italië gebracht. Ter plekke op de camping hebben we hem vervangen. Konden we daarna weer met zijn allen weer verder.”

Oude rommel

Dat is ook direct de kick van de 500 Euro Challenge voor Dijkstra. Met minimale middelen en met gelijkgestemde mensen twee weken op motorvakantie. “Bij ons gaat het niet om mooie kleren of mooie motoren. Het is gewoon oude rommel. Soms valt er onderweg wel eens uitlaat af of doet de elektra het even niet. Maar we rijden, krijgen pech en lossen dat allemaal onderweg op.”

“Het leuke is dat de groep deelnemers heel verschillend is. Er doen mannen en vrouwen van 21 tot 57 jaar aan mee. Maar als we eenmaal weer twee dagen op de motor zitten, dan voelen we ons allemaal weer zestien. Hier komen mooie vriendschappen uit voort.”

‘Nooit meer dan 350 euro betaald’

500 euro lijkt weinig geld om een motorfiets te kopen waarmee je op fatsoenlijke wijze ruim 3.000 kilometer kan rijden. Toch is het echt niet onmogelijk, weet de Leeuwarder. “Het meeste dat ik ooit heb betaald voor een motorfiets waarmee ik meedeed aan de challenge, was 350 euro. Daarmee kocht ik destijds een Yamaha Royal Star Venture. Soms mankeert er van alles aan de machine die je koopt, soms is hij gewoon goed. De laatste motor die ik kocht was een XJ 900. Daar hoefde echt niets aan te gebeuren. Maar het blijft het leukste dat je iets koopt, er van alles aan verandert en dat hij het dan uiteindelijk goed doet.”

“Weet je, als je bijna alles zelf kunt doen, dan kom je al een heel eind. Koop een motor die iets goedkoper is dan die 500 euro en je sleutelbudget van 150 euro neemt toe. Hij moet een keer een beurtje hebben, een nieuwe accu, lucht- en oliefilter en nieuwe olie en dan loopt hij wel weer.

Zelf onderhoud uitvoeren? Bekijk onze video’s.

De 53-jarige Dijkstra heeft misschien het geluk dat hij is opgegroeid in een periode dat er niet zoveel was. “Als ik vroeger iets wilde, dan moest ik het zelf oplossen. Er was geen geld en ook geen informatie. Maar als je je daar een beetje voor interesseert, dan word je hier vanzelf handig in. Bovendien kun je tegenwoordig alles op internet opzoeken. YouTube is je grote vriend.”

Tip voor de beginner

Lijkt het je ook leuk om mee te doen aan een 500 Euro Challenge? Dan zal je eerst een motorfiets moeten kopen. “Er is genoeg te koop voor een paar centen”, is Dijkstra’s ervaring. “Kies vooral voor een wat lichtere motorfiets. De meeste zware motoren zijn door de jaren heen behoorlijk mishandeld. Lichte motorfietsen verdwijnen na een paar jaar juist een garage in en staan daar tijden stof te happen. Het materiaal blijft daardoor goed.”

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Hielke schreef:
    27 maart 2021 om 17:51

    Leuk geschreven! Ik heb vorig jaar voor 400 euro een dikke Japanner gekocht voor de Challenge van dit jaar. Die gaat helaas niet door, maar misschien gaan we met een kleinere groep op pad.

    Beantwoorden
  2. Magda schreef:
    28 maart 2021 om 11:20

    Prachtig .
    . En wat jullie allemaal mee maken zijn 1000zenden euro’s waard ..
    Genieten van de vrijheid…
    Ik heb geen motor.. maar geniet van de verhalen …

    Beantwoorden
  3. Albert schreef:
    5 april 2021 om 03:46

    lijkt mij fantastisch, een keer meedoen met deze challenge. Ik houd het in de gaten!

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

  • Pitstop

Door Mark Meisner

23 maart 2021 4 min

Showroom – Upgrades

  • Pitstop

Door Frank Andringa

17 maart 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

16 maart 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Pitstop

Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 maart 2021 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina