Tom van Appeldoorn

19-07-2023

Fabrikanten kunnen de meest dromerige namen aan hun modellen geven. Wij verzamelden een aantal modellen die – al dan niet toevallig – hun naam delen met een plaats.

01 - Triumph Thruxton

Eigenlijk moet het ‘For Thruxton’ zijn, maar dat voorvoegsel is in de loop der jaren verdwenen aan de Triumph Thruxton. Van oorsprong werden een aantal Bonneville-motorblokken apart gehouden op de fabricagelijn in de Triumphfabriek in Hinckley zodat die ingekrat konden worden voor de races op het circuit van Thruxton, bij het gelijknamige dorpje met een populatie van 650 mensen (in 2011). Die werden dan ook nog eens wat sneller gemaakt.

Later waren die apart gehouden ‘raceblokken’ gewilde dingen door de eerste generatie caféracers, die ze in hun verbouwde straatmotoren hingen. Zo kom je uit bij de moderne Thruxton, die het ‘snelle’ Bonnevilleblok in het frame heeft hangen en eruitziet als een caféracer! Overigens, voor wie denkt dat Bonneville een daadwerkelijk plaats is heeft het mis. Of ja, er bestaat in zowel België als Frankrijk wel een Bonneville, maar deze motoren en blokken zijn vernoemd naar de Amerikaanse zoutvlakte met diezelfde naam. Daar is geen dorp of stad met dezelfde naam te vinden en dus nemen we ‘m niet op in deze lijst.

02 - Honda Deauville

Hoewel Honda zo Japans is als het maar kan zijn is hun Deauville op-en-top Europees. De 680cc v-twin in het frame kent zijn oorsprong in een Transalp (ook al zo’n Europeaan) en de naam stamt van de Franse badplaats aan de Normandische kust. Zo’n beetje tussen Le Havre en Caen in.

Overigens spreek je dat naar verluidt niet uit als ‘deuviel’ maar – op z’n Frans – als ‘doeviel’. Waarom dit kustplaatsje precies als naamgever van dit model is gekozen? Daar is nog geen sluitende conclusie voor te vinden, behalve dat het lekker klinkt.

03 - Honda FT500/VT500FT Ascot

Waar fabrikanten hun motoren vaak vernoemen naar illustere racecircuits waar successen geboekt zijn (of de waan daarvan mee opgewekt wil worden), koos Honda een iets ander circuit. Om geassocieerd te worden met een zekere klasse en status werd de naam ‘Ascot’, naar de gelijknamige paardenrenbaan in het Engelse dorp Ascot gekozen.

Althans, dat is de verklaring die we kunnen vinden waarom de middenklasse sedan van Honda, gelanceerd in 1989, die naam draagt. Een naam die in die tijd al in gebruik was bij Honda voor de FT500 Ascot (ééncilinder) en VT500FT Ascot (v-twin), die tussen 1982 en 1984 in productie waren.

"De Panigale-lijn van Ducati is niet vernoemd naar een dorp of stad"

04 - Ducati Panigale

Oké, eigenlijk een buitenbeentje in deze lijst. De Panigale-lijn van Ducati is niet vernoemd naar een dorp of stad, maar naar een wijk: Borgo Panigale. Ooit een zelfstandig plaatsje, maar al in 1937 opgeslokt door het snel uitdijende Bologna.

Deze wijk in het westen van de stad staat bekend om de industrie, maar met name om het enorme fabricagecomplex van Ducati.

05 - Moto Guzzi V100 Mandello

Naar goed Italiaans gebruik wordt er binnen de landsgrenzen altijd goed naar elkaars successen gekeken. Zo ook door de motormerken. Zoals Ducati haar volledige racelijn naar de wijk vernoemde waar de fabriek gevestigd is, zo doet Moto Guzzi dat met haar nieuwste telg: de V100 Mandello.

Mandello del Lario is het dorpje waar Moto Guzzi al nagenoeg sinds de oprichting, in 1921, is gevestigd. Oké, eigenlijk startte het verhaal in Genua, maar al snel werd de werkplaats verhuisd naar Mandello. Het plaatsje is precies wat je van een dorpje in het bergachtige Lombardije verwachten mag: pittoresk ingeklemd tussen het Comomeer en de bergen. Mocht je er nog nooit geweest zijn is dit echt een aanrader. Het hele dorp ademt Moto Guzzi, met in veel winkelruiten wel een helm, onderdeel of volledige motor te vinden.

06 - Honda Varadero

Net als met de Deauville hebben we geen reden kunnen vinden waarom deze motor heet zoals hij heet. Wat we wel weten is dat Varadero een kustplaatsje op Cuba is en bekend staat als één van de bekendste en grootste badplaatsen in het hele Caribische gebied. Volgens de overlevering was het ook een plaats waar maffiabaas Al Capone graag resideerde in de zomer.

De Honda Varadero is in feite de grote broer van de Transalp, uitgerust met de 996 cc v-twin die we ook kennen uit een VTR1000F Firestorm. Vanaf 2001 werd de Varadero in Spanje geproduceerd, in de fabrieken van Montesa in Barcelona. Overigens bestaat er ook een lichtere Varadero in de vorm van een 125cc.

07 - Vespa Montlhéry

Een vreemde eend in de bijt omdat er maar één van gebouwd werd, maar deze Vespa deelt wel zijn naam met een plaatsje. Een Frans plaatsje om precies te zijn, onder de rook van Parijs. De Vespa Montlhéry kreeg deze naam omdat er met deze bijzondere 125cc tweetaktmachine op 7 april 1950 in één klap 17 wereldrecords verbroken. End at werd dus op het circuit van Montlhéry gedaan.

Dat circuit was een uitgelezen kandidaat voor een dergelijke gelegenheid, onder meer door de ovale vorm van de baan met in de bochten een verkanting van maximaal 52 graden. Perfect om langere tijd met hoge snelheden te rijden. De gemiddelde snelheid waarmee deze records verbroken werden was – houd je vast – een verpletterende 136,9 km/u.

08 - Yamaha Santa Barbara

Zeg de jaren zestig en je zegt Japanse revolutie. Zeker in de Verenigde Staten wisten de Japanse merken een flinke vinger in de pap te krijgen met betaalbare, betrouwbare motorfietsen. Honda scoorde door in te spelen op mensen die wel een affiniteit voor motorfietsen hadden, maar zichzelf niet als ‘biker’ zagen. Daar wilde de andere merken dan weer graag een graantje van meepikken, waaronder ook Yamaha. Zij kwamen op de proppen met de Santa Barbara.

Een 125cc machine die voornamelijk bekendstaat om het ‘autolube-systeem’: een apart olietankje voor continue smering tijdens het rijden. De naam komt van het Californische Santa Barbara, een kuststadje ten westen van Los Angeles. Lang was de motor overigens niet in productie. Na de introductie in 1964 werd de productie in 1965 alweer gestopt.

09 - Moto Guzzi Le Mans

Een Italiaanse motor vernoemd naar het Frans dorpje bij het iconische stratencircuit. Op het eerste oog een wat gekke combi, maar als je iets van racegeschiedenis in motorland weet, dan weet je dat de Bol d’Or jarenlang verreden werd op het circuit van Le Mans. Ook Moto Guzzi deed in de jaren zeventig mee, wat ze deden met hun 750cc V7 Sport.

Door die voorgeschiedenis, de doorontwikkeling van de 750 Sport en de overname van het motormerk door De Tomaso, ontstond het idee voor een 850cc sportmotor met moderne sportieve lijnen. Het resultaat werd in 1975 op de internationale motorbeurs in Milaan (EICMA) gepresenteerd als zijnde de 850 Le Mans. Strakke lijnen en een sportieve ‘lage’ bouw zorgde voor een enorm sportief ogende motorfiets die erg in de smaak viel.

Uiteindelijk werd de Le Mans in verschillende uitvoeringen en later ook als 948,8 cc ‘1000’ geproduceerd tot in 1993.

10 - Triumph Daytona

Daytona Beach in Florida is al meer dan honderd jaar een plek waar motor- en autofanaten samenkomen om snelheidsrecords te zetten. De vlakke zandstranden van de badplaats zijn daar namelijk ideaal voor. In de loop der jaren onderstond er zelfs een circuit en in 1937 werd hierop de eerste editie van de ‘Daytona 200’ georganiseerd; een endurancerace over 200 mijl (of 320 kilometer) voor motorfietsen. Een indrukwekkende afstand, die voor grootse verhalen zorgde in de motorwereld. Niet één, maar twee merken hebben een iconisch model in haar gamma opgenomen door successen in deze wedstrijd in Daytona.

Triumph was er als eerste bij. Toen in 1966 Buddy Elmore op een Tiger T100 de wedstrijd won, werd de ‘Daytona’-naam direct het volgende jaar meegegeven aan de verkopende 500cc-modellen: de T100R Daytona. Toen de wedstrijd ook in 1967 gewonnen werd door een T100R Daytona was de naam een blijvertje. Sindsdien hebben we meerdere Daytona’s gezien, waarvan de 675(R) de laatste niet-gelimiteerde variant was. Tegenwoordig wordt er in de Moto2 nog steeds geracet met de inmiddels 765cc driecilinder waarvan in 2019 een gelimiteerde ‘Moto2’-editie te koop kwam. Maar vooralsnog blijft Triumph erbij dat het geen supersport zoals de Daytona meer in haar gamma wil opnemen.

11 - Moto Guzzi Daytona

…maar ook Moto Guzzi heeft een Daytona gekend. Op basis van de 850 Le Mans (zie nummer 09) die als ‘niet krachtig genoeg’ bestempeld werd om mee te racen, werd een 1000cc achtklepper ontwikkeld. Omdat de Amerikaan Dr. John Wittner succes boekte met de 850 Le Mans in het Amerikaanse AMA-kampioenschap, werd hem de nieuwe 1000cc motor toebedeeld waarmee hij de dorstige Japanse machines zoek reed. Na verdere doorontwikkeling werd de Moto Guzzi 1000 Daytona in 1990 eindelijk op de markt.

12- Ducati 750 Imola

Het Europese antwoord op de Daytona 200 is de Imola 200, georganiseerd op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari (beter bekend als het circuit van Imola) bij Imola. Voor de gelegenheid van de eerste race over 200 mijl in 1972, prepareert Ducati acht van haar 750cc racers gebaseerd op de 750 GT en doopt die ‘750 Imola’.

De Engelse coureur Paul Smart wist de endurancerace te winnen, waarna Ducati zijn succes vierde door een replica van zijn machine te bouwen in de vorm van de 750SS. Die wordt in 1977 opgevolgd door de iconische 900SS. Later, in 2006, volgde nóg een viering van deze overwinning met de Ducati PaulSmart 1000 LE. Dat model werd getekend door de wereldberoemde motorfietsdesigner Pierre Terblanche die ook veel andere Ducati’s ontwierp.

Zijn we nog modellen of plaatsen vergeten? Laat het hieronder weten!

Reacties

geef een reactie
  1. Wat zou nou een mooie NL plaatsnaam zijn die je aan een motor zou willen/kunnen geven?

    1. Een elektrische motor met de naam Doodstil zou kunnen. Of die populair wordt is maar de vraag.
      Hengelo (gld) zou een goeie naam kunnen zijn. Daar wordt nog steeds straatracen gehouden die georganiseerd worden door MC Hamove. In hetzelfde straatje zou Luttenberg (luttenbergring) ook kunnen. Daar wordt nog steeds met klassiekers gereden op een bijna originele stratencircuit.

      Er zullen vast nog meer plaatsen in Nederland zijn waar straatraces zijn gehouden of nog worden georganiseerd. Misschien een leuk artikel voor deze site.

    2. Een heel tof idee Wijnand, en ook al leuke suggesties van Jeroen!

      We hebben natuurlijk Monster in Zuid-Holland (die kunnen we gewoon claimen wat ons betreft), maar als ik een keuze moet maken zou ik gaan voor een plaats met enige betekenis in de racerij mét een sprekende naam. ‘Rockanje’ heeft wel iets, of ‘Gannita’ naar de oude crossbaan in het Gelderse Gendt. Benieuwd naar wat mensen nog meer aan associaties hebben!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *