Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

7 juli 2020 3 min ... geef een reactie

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

Rij door het Oostenrijkse dorpje Mattighofen en het is niet zo moeilijk om te ontdekken dat hier KTM is ontstaan. Zo’n veertig kilometer ten noorden van Salzburg vind je op meerdere gevels een oranje logo prijken.

In het centrum van het dorpje is er eveneens geen ontkomen aan, door een gloednieuw en zeer opvallend gebouw. Sinds 2019 is het hart van Mattighofen namelijk gevuld met de indrukwekkende KTM Motohall. Op deze locatie ontdek je hoe de wereld van het Oostenrijkse motormerk ontstond en alsmaar groeit.

Tegenover de Motohall ligt een smal straatje met de naam Mühlweg. Er valt anno nu niets bijzonders te zien, maar dat was in de jaren dertig en veertig wel anders. Op deze plek runde Hans Trunkenpolz in die tijd namelijk een smederij en gieterij en repareerde voornamelijk vrachtwagens. Dat gebeurde ook tijdens de tweede wereldoorlog, maar naderhand viel er eigenlijk niets meer op te bouwen. Zoals wel vaker moest er een andere richting gekozen worden en dus belandt Trunkenpolz in de motorfietsen. Hij ontwikkelt de R100 en in 1953 is het moment daar. Met drie exemplaren gaat hij naar de Internationale lentebeurs in Wenen en weet ze alle drie te verkopen. Terwijl de economie in Europa langzaam weer opkrabbelt, weet KTM steeds meer mensen te overtuigen om een gemotoriseerde tweewieler te kopen. Zeker als investeerder Ernst Kronreif (De K in KTM) instapt, begint de productie goed te lopen. Eind ’53 bestaat het bedrijf al uit twintig medewerkers en rollen er dagelijks zes motoren uit de fabriekshal.

Met slimme modellen weet KTM alsmaar te groeien. Zo zetten ze bijvoorbeeld de Ponny in, een scooter die in de jaren zestig, zeventig én tachtig een perfect vervoersmiddel is voor de moderne vrouw. Een succesvol samenwerkingsverband met John Penton zorgt voor een doorbraak in Amerika. De motorzaak-eigenaar ziet markt in lichte offroad-motoren, maar geen enkel Amerikaans merk wil met Penton in zee. En dus komt hij bij KTM terecht. Zij zien er wel wat in. Penton verpatst in een periode van acht jaar maar liefst 25.000 exemplaren.

 

 

Aandacht splitsen

Offroad-motoren vormen sowieso een rode draad binnen KTM, want jarenlang wordt het oranje merk enkel geassocieerd met motorcross en enduro. Als KTM in 1991 een faillissement meemaakt, komt het Oostenrijkse merk in handen van Cross Industries en Bajaj Auto. Onder leiding van Stefan Pierer (eigenaar van Cross Industries) wordt de aandacht gesplitst. Het succes op noppen blijft ongehinderd doorgaan, maar KTM wil meer. Ze willen ook slagen op asfalt en dus wordt een pure straatfiets ontwikkeld. De 620 Duke is het eerste bewijs dat de Oostenrijkers een andere weg inslaan. Er volgen meer modellen en KTM groeit alsmaar door, mede door de verschillende aankopen. Zo worden onder meer het Zweedse Husaberg en het Nederlandse WP in de jaren negentig aangekocht.

Met een stabiele basis in de offroad-wereld bouwt KTM gestaag door aan een groeiende line-up voor straatmotoren. Aangezien motorsport al decennialang diepgeworteld in het DNA van het merk zit, verschijnen er tegelijkertijd ook steeds meer KTM’s in de wegrace. Na het millennium, in 2003 om precies te zijn, maakt het merk haar Grand Prix-debuut in de 125 cc. Hoewel het geen gemakkelijk seizoen blijkt te zijn, wordt wel al gelijk in het eerste jaar een podiumplaats behaald. Twee jaar later betreden ze ook de 250 cc.

Grootste Europese motorfabrikant

Steeds meer motorrijders weten KTM ook op de weg te vinden, deels een logisch gevolg door uitbreiding van het modellengamma. De teller staat momenteel op zestien verschillende types, van een RC125 (sport) tot een 1290 Super Adventure R (allroad). In combinatie met flink wat cross- en enduromotoren is KTM momenteel zelfs de grootste Europese motorfabrikant. In 2019 verkochten ze maar liefst 280.099 (!) motorfietsen. En het lijkt erop dat Stefan Pierers honger nog niet gestild is, want hij blijft maar aankopen doen. Zo is Husqvarna inmiddels alweer enkele jaren in het bezit van zijn bedrijf en kocht hij onlangs ook nog GasGas, een merk dat zich voornamelijk bezighoudt met het bouwen van trialmotoren.

Inmiddels heeft Pierer dus drie verschillende motormerken om zich mondiaal te kunnen profileren, al is KTM veruit de belangrijkste pion voor de Oostenrijkse ondernemer. En dat zal waarschijnlijk ook zo blijven, gezien de inspanningen die hij doet om KTM succesvol te houden. Zo stopt Pierer nog altijd het nodige budget in de motorsport, om met goede prestaties het merk zo zichtbaar mogelijk te houden. En dat moet uiteraard leiden tot hogere verkoopcijfers, zodat de motorwereld langzaam oranje kleurt. Pierer is al een aardig eindje op weg.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 december 2020 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 december 2020 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X