Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Inloggen
Skip to content

Pitstop

1 juni 2023 4 min ... 8 Reacties

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Frank Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Kun je je het voorstellen dat BMW in de jaren zestig van de vorige eeuw overwoog om te stoppen met het produceren van motorfietsen? Dat de productie zelfs helemaal werd stilgelegd in 1967? Onmogelijk, zouden we nu zeggen. Maar even leek het erop dat het merk zou verdwijnen. Dit is het verhaal van de succesvolste motorproducent van de laatste tien jaar die elke crisis wist te overleven.

De iconische boxermotorblokken die ervoor zorgen dat elke motorliefhebber een BMW al vanaf tientallen meters afstand herkend. Het blauwwitte logo, dat op elke motortank schittert en het geluid dat de fan kippenvel bezorgt. BMW kent een grote schare fans. Niet vreemd, want van een degelijke machine is het in de afgelopen decennia uitgegroeid tot een stijlicoon. De avontuurlijk R 1250 GS, de snelle S 1000 RR of de stijlvolle R 18, het Duitse merk lijkt de plank niet meer mis te kunnen slaan.

Crisis

Maar hoe glansrijk het merk er tegenwoordig op staat, hoe anders was dat in het verleden. Crisissen overwinnen, daarvan lijken ze bij BMW een specialiteit te hebben gemaakt. En uit een van die crisissen is de motorfietsentak ontstaan.

Honderd jaar geleden. De Eerste Wereldoorlog is achter de rug en het Verdrag van Versailles is getekend. Duitsland is schuldig en moet onder meer enorme herstelbetalingen doen. Ook economisch zijn er verschillende maatregelen. Zo mogen er geen militaire vliegtuigmotoren meer worden gebouwd. Een enorme klap voor Bayerische Motoren Werke, dat een paar jaar eerder nog door het leven gaat als Bayerische Flugzeug Werke. De poorten van de fabriek gaan dicht.

Wat doe je als je geen vliegtuigmotoren meer mag bouwen? Dan concentreer je je op het produceren van remmen voor spoorwegwagens onder een andere naam. Na weer een overnamen keert de naam BMW terug bij het Bayerische Flugzeug Werke. Geen vliegtuigmotoren worden er meer geproduceerd, wel motoren voor andere apparaten.

Briljante ingenieur

Binnen het bedrijf werkt een ingenieur die internationaal al bekendheid geniet: Max Fritz. In 1914 wint Christian Friedrich Lautenschlager de GP van Frankrijk met een auto waarbij Fritz het motorblok heeft ontworpen. In de Eerste Wereldoorlog ontwikkelt Fritz de BMW III en BMW IV vliegtuigmotoren. Eind 1922 krijgt hij de opdracht een motorfiets te ontwerpen. Binnen vier weken ligt er een ontwerp op ware grootte op zijn tekentafel: de R32.

Het model mag gerust revolutionair worden genoemd. Hij voldoet aan de kwaliteitsstandaard van BMW en mag daarom als eerste motorfiets de merknaam dragen. Bij de presentatie tijdens de Salon de Automobile in Parijs is iedereen het erover eens. Dit is motorfiets van de toekomst. Wie had destijds kunnen bedenken hoe gelijk zij hadden. Die o zo herkenbare boxermotor, bijna honderd jaar laten zien we die nog steeds terug in het design.

Legendarisch record

De R32 is een stimulans voor BMW. Het ene na het andere succesvolle model rijdt in de jaren daarna de fabriek in Beieren uit. Robuust sterk en snel. In 1937 pakt het merk een legendarisch record. Ernst Henne racet met een snelheid van 279,5 kilometer per uur over de Autobahn Frankfurt-Darmstadt. Dit record blijft maar liefst 14 jaar staan!

Nieuw onheil

Maar nieuw onheil staat voor de deur. Als in 1939 de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, ligt de productie van motorfietsen voor consumenten vrijwel stil. Er moeten weer vliegtuigmotoren worden gebouwd voor het leger. Ondertussen heeft de Sovjet-Unie de hand weten te leggen op de BMW R71 zijspancombinaties. Zij vormen de basis voor hun Ural en Dnjepr motoren. Motorfietsen worden nog wel gebouwd, alleen in opdracht van de Wehrmacht. De R75 Wehrmachtsgespann moet in grote getale worden geproduceerd produceren. Dat gebeurt in de fabriek in Eisenach.

Als halverwege de oorlog het tij keert, ontkomen de BMW fabrieken ook niet aan bombardementen. Na de Duitse nederlaag staat het bedrijf voor nieuwe problemen. De fabriek in Eisenach ligt in de DDR en is niet meer bereikbaar vanuit het Westen. Daarnaast zijn de fabrieken in Berlijn en München ontmanteld. Dit lijkt het einde van BMW.

Maar opnieuw weten de Duitsers creatief door te blijven werken. Er worden herstelwerkzaamheden voor het Amerikaanse leger verricht en huishoudelijke apparaten geproduceerd. Drie jaar na de geallieerde overwinning rijdt de eerste BMW motorfiets weer uit de fabriek in München. Een wonder op zich. BMW moet machines lenen van andere bedrijven om de R24 te bouwen en heeft toestemming nodig van de geallieerden. Maar het lukt en de productie neemt snel toe.

 

Van Wirtschaftswunder tot tobber

In de jaren vijftig is BMW weer ongekend snel terug op niveau. Het Wirtschaftswunder is geslaagd. Maar de creativiteit blijft achterwege. En komen in rap tempo nieuwe modellen op de markt, maar sexy zijn ze niet. Wel degelijk, betrouwbaar en waardevast. En dat zijn doorgaans geen positieve termen. Daarop valt de ontwikkeling stil in de jaren zestig.

De motorfietsenfabriek verhuist in 1966 naar Berlijn en ondertussen bestaan er in München grote twijfels. Moet er nog wel worden doorgegaan met de productie van nieuwe motorfietsen? De nieuwe 5 serie in 1969 brengt een nieuwe ommekeer. BMW Motorrad leeft nog.

En hoe. Waar Britse motormerken en masse het loodje leggen door de opkomst van de Japanners, komt BMW goed door de jaren zeventig heen. In de jaren 80 komt het met de R 80 G/S op de markt. Een allroad die in de dertig jaar daarna zich ontwikkeld tot een van de populairste motormodellen. Sterker nog, de BMW R1250GS/Adventure mag zich tegenwoordig veruit de populairste motor van Nederland noemen en BMW is het meest verkochte motormerk.

De term degelijk valt al lang niet meer. Over betrouwbaar en waardevast wordt niet meer gesproken. En toch. Iedere motorrijder weet wat hij in huis haalt met een BMW. Een buitengewoon betrouwbare machine. Maar vooral een motor waar het avontuur vanaf straalt. En dat is lekker meegenomen, in een markt waarbij gevoel een heel belangrijke rol speelt.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Andre van de Water schreef:
    21 augustus 2020 om 21:04

    Op mijn 6e jaar zag ik toen de splinternieuwe R100RS op de markt verschijnen, en dacht die motor wil ik later rijden. Nu heb ik BMW motoren altijd mooi gevonden, maar als tegenhanger kwam op mijn 16e de GPZ900r uit. Na een aantal Japanse motoren, ben ik nu begonnen aan het BMW avontuur. Inmiddels wel 53 maar ja ik rij nu een F800ST en het rijdt waar BMW voor staat. Zeer betrouwbaare machine die in iedere facet zijn mannetje staat.
    En een ding weet ik nu zeker, de volgende wordt opnieuw BMW.

    Beantwoorden
  2. Jack schreef:
    19 februari 2021 om 21:46

    Het zal 1962 zijn geweest dat oom Cor voor kwam rijden op een motorfiets. Mijn grote broer zei dat het een BMW was. Dus allemaal naar buiten om oom Cor’s nieuwe voertuig te bewonderen. Helemaal verguld was ik toen ik een rondje mee mocht rijden voorop de tank. Nu weet ik dat het een R60/2 was maar sindsdien was een motorfiets voor mij synoniem met BMW. Pas op mijn 54 ste haalde ik mijn motorrijbewijs en natuurlijk kocht ik een BMW. Een K75 die ik na een jaar inruilde voor een K1100 LT. Die sneuvelde helaas bij een domme crash en ik had 2 jaar nodig om weer voldoende hersteld te zijn om weer op te stappen. Ditmaal op een ja raad het al, BMW. Een R1150R. Die oom Cor toch…….

    Beantwoorden
  3. Dé Reijne schreef:
    1 juni 2023 om 21:02

    De redding van BMW kan worden toegeschreven aan de /5-modellen met 500, 600 en 750 cc (de grootste met vacuümcarburateurs) in 1969. Nieuw: startmotor, knipperlichten, twee spiegels, wisselstroomdynamo enz. Begeleid door zeer aansprekende reclamecampagnes met mooi rijdende figuren in berglandschap! De kickstarter verdween pas met de /6-modellen.

    Beantwoorden
  4. Larry van Putten schreef:
    1 juni 2023 om 22:28

    BMW is en blijft uniek voor mij. In 1969 was ik 17 jaar en kocht ik mijn eerste BMW Boxer, een R 50 uit 1961 voor het bedrag van 1850 gulden. Ik heb er veel aan gesleuteld, omgebouwd tot chopper, weer teruggebouwd en er nog mee heen en weer naar Spanje gereden met mijn meisje achterop en bagage in geïmproviseerde tassen. In die tijd waren òf Engelse twins òf nieuwe Japanners het ding. Mijn R50 vond men maar een ouwelullenfiets voor een gastje van 18. Ik heb er drie jaar probleemloos op gereden tot ik een z.g.a.n. R75/5 kon kopen voor 5200 gulden, best veel geld in die tijd. Na een paar jaar weer weggedaan omdat ik een boot wilde kopen. Het heeft tot mijn 50e geduurd voordat ik mijn derde BMW, een R100R Mystic kocht. Ook een R1200RS is er nog geweest een paar jaar terug en momenteel rijd ik een F850GS, iets heel anders maar ook weer een ideale, handelbare en vlotrijdende alleskunner. Oh ja, tussendoor heb ik nog zo’n 15 andere merken en modellen gereden, maar nu op mijn 71e zeg ik: BMW is het en blijft het!

    Beantwoorden
  5. MohKraats schreef:
    2 juni 2023 om 09:33

    Het is mooi hoe BMW door de tijden heen overleeft heeft.
    Aan mijn lijf echter geen BMW.
    Ik heb een keer de fout gemaakt een R1100RT te kopen.
    Heb daar veel aan verbeterd maar het ding liep gewoon niet mooi rond.
    De zit was fijn, maar het blok liep gewoon niet naar het zin.
    Dealers naar laten kijken.
    Een BMW specialist naar laten kijken.
    Die vonden dat hij beter liep als nieuw.
    Maar als dat beter is als nieuw, laat BMW dan maar zitten.
    Liever een motor die wel mooi rond kan lopen.

    Ligt het aan mij ??
    Wel, wat mij opviel is dat iedereen die motoren de hemel in prijzen, totdat je op BMW fora gaat graven.
    Je komt overal ellende tegen
    Een blog tegen gekomen van iemand die zo een R1100RT nieuw gekocht had en er 120.000 km mee had gereden en alles had bij gehouden.
    Die vond het een fantastische motor.
    Als ik dan zijn blog doorkijk, zie ik dat hij al die tijd nooit meer als 2000km aan een stuk gereden heeft zonder problemen.
    Hij had zelfs de bak al een keer laten vervangen.
    En zo ben ik meer tegen gekomen.
    Een directe collega had ook een BMW.
    Als hij een rit wilde gaan maken, ging de motor eerst naar de dealer voor een reparatie. Voor die motor had hij geen garage nodig, die stond vaker in de werkplaats van de dealer als bij hem thuis. En die motor was moderner, en had hij nieuw gekocht.
    Op de een of andere manier zijn de meeste BMW rijders blind voor de ellende die ze er mee hebben.
    Mijn conclusie: een BMW voldoet zeer goed als status symbool.
    Je kan zo een ding alleen rijden als je over veel geld beschikt,
    want je komt veel, erg dure reparaties tegen.

    Greez,
    Moh

    Beantwoorden
    1. L. van Putten schreef:
      4 juni 2023 om 21:35

      Ja ja, bij alles waar het over BMW gaat steken ook BMW haters de kop op. Het merk doet iets met mensen. Love it or hate it. En op internetfora wordt graag overdreven, zoals ook door U.

  6. Albert schreef:
    2 juni 2023 om 19:26

    Vroeger maakte BMW degelijke betrouwbare gebruikers motors. Tijden ( want mensen) veranderen en BMW heeft helemaal zijn oude filosofie losgelaten. Ik rij zelf een K75RT, waarvan gezegd wordt dat het het beste is wat BMW ooit gemaakt heeft. De K100 en de K75 waren zo goed dat ze zo goed als nooit bij de dealer terug kwamen. Dat is commercieel niet interessant voor BMW natuurlijk en BMW (met ook een nieuwe generatie aan het stuur…) is bewust minder goed gaan produceren. Ook zijn ze volledig de Jappen achterna gegaan ( Tegenwoordig kun je niet meer zien of het een japanner of een BMW is, maar dat zal ook door het onpersoonlijke CAD/ CAM ontwerpen komen) ze hebben hun eigenwijze vernieuwende filosofie losgelaten. De K75/ K100 was de eerste motor met ABS, de eerste motor met brandstofinjectie en de oude R was de eerste motor met volle kuip. De K75 is 11 jaar in productie geweest, de K13 slechts 2 jaar Niet iedereen zal gecharmeerd zijn van zo’n goeie oude lobbes, Maar persoonlijk vind ik de K75 ontzettend mooi en prefereer verre de toegepaste autotechniek en de betrouwbaarheid. Dit is mijn 2e K75, de eerste had 320K op de teller. Bij 50.000KM zijn ze pas goed ingelopen. Er zijn mensen die zo’n K kopen om hem dan zo goedkoop mogelijk de grond in te rijden om hem vervolgens op marktplaats te ‘pleuren’. Zulke mensen weten in mijn optiek zulke motoren niet te waarderen, Zonde. Toch is er gelukkig ook een kleine schare fans, waaronder ik, Ik rij mijn K tot ik mijn been niet meer over het zadel krijg. Maar de nieuwe generatie moet ik inderdaad ook niets van hebben. Overigens zijn ze ook ‘ schofterig’ duur geworden. Als je je motor bij de dealer inlevert, dan niesen ze dit er bij en ze niesen dat er even bij en dan kunnen wij de snot van de hoge rekening afvegen zeker…
    Nee….. BMW heeft wat mij betreft zijn beste tijd gehad.
    De Duitsers zouden zeggen: “Finger weg!”

    Beantwoorden
  7. A GOVERS schreef:
    5 juni 2023 om 17:55

    Toen ik buiten mijn woonplaats werk vond kwam er al snel een motor. Een r90s. Wat een beer. Alleen loei koud in de winter, zonder de moderne kleding, dus toen ik hem kon ruilen in 1978 kwam er een r100rs van net een jaar oud. Op deze motor rij ik nu ruim 40 jaar en heb hem nog steeds. Een paar jaar geleden een f800gs bij gekocht. Aan beide motoren ben ik verknocht en nog steeds een enthousiaste motorfan op mijn 81 jaar en hoop nog een aantal jaren van mijn 2 bmw,s te genieten.ab de jutter

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

12 mei 2023 3 min

De verloren schoonheid van het verdwalen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 april 2023 5 min

Ode aan de Yamaha Fazer: ‘Deze machine heeft me zoveel plezier gebracht’

Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

16 april 2023 1 min

Roads to ride

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 april 2023 5 min

Liefde voor de prijswinnende Rickman Metisse Triumph Bonneville

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

11 maart 2023 5 min

Ad Donkers: “Werken aan zijspannen, dat kan ik niet loslaten denk ik.”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 februari 2023 7 min

Retrobikes – Gehypete blijvertjes

Pitstop

Door Mark Meisner

2 februari 2023 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Mark Meisner

1 februari 2023 4 min

Ein-de-lijk naar Ace Cafe London

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24 januari 2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Stories

Frank Door Frank Andringa

19 januari 2023 4 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10 januari 2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

9 januari 2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 januari 2023 5 min

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 januari 2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Pitstop

Door Mark Meisner

30 december 2022 2 min

Tot volgend jaar!

Pitstop

Door Mark Meisner

15 december 2022 3 min

December showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 december 2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24 november 2022 4 min

Bond, James Bond

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2022 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29 september 2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Pitstop

Door Motorfest Crew

23 september 2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22 september 2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15 september 2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 september 2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

7 september 2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13 augustus 2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Pitstop

Door Bas van der Wal

22 juli 2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 juli 2022 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop

Door Jarno van Osch

20 juli 2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11 juli 2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Pitstop

Door Leonoor Fischer

22 juni 2022 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 juni 2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

2 juni 2022 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25 mei 2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22 mei 2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 april 2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 april 2022 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

8 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Jarno van Osch

30 maart 2022 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Mark Meisner

29 maart 2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23 maart 2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Pitstop

Door Jarno van Osch

17 maart 2022 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Mark Meisner

12 maart 2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 maart 2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Pitstop

Door Jarno van Osch

3 maart 2022 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Pitstop

Door Mark Meisner

1 maart 2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

15 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 februari 2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Pitstop

Door Mark Meisner

8 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Pitstop

Door Mark Meisner

25 januari 2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 januari 2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Pitstop

Door Mark Meisner

14 januari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12 januari 2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 januari 2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

5 januari 2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

28 december 2021 4 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Pitstop

Door Mark Meisner

17 december 2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Door Bas van der Wal

27 november 2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Pitstop

Door Mark Meisner

18 november 2021 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

15 november 2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Pitstop

Door Jarno van Osch

29 oktober 2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Pitstop

Door Jarno van Osch

27 oktober 2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

1 oktober 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29 september 2021 4 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2021 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20 september 2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop

Door Bas van der Wal

17 september 2021 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Pitstop
Manouk

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

14 september 2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

30 augustus 2021 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Jarno van Osch

18 augustus 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Pitstop

Door Mark Meisner

9 augustus 2021 4 min

Showroom – Upgrades

Pitstop

Door Jarno van Osch

26 juli 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

6 juli 2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Pitstop

Door Jarno van Osch

1 juli 2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

Pitstop

Door Mark Meisner

11 juni 2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Pitstop

Door Mark Meisner

2 juni 2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Door Leonoor Fischer

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X