De winter komt eraan, het weer is guur en de zin om te motorrijden is dusdanig ver afgenomen dat je jouw motor nog even één keer vertroetelt voor hij de winterstalling in gaat. Tijd om hem winterklaar te maken!
Het is zover, je hebt de keus gemaakt om dit seizoen niet meer op de motor te stappen. Je gaat de motor winterklaar maken want je wenst je motor het beste toe. Hoe pak je dit aan, waar begin je mee en waar houdt je zéker rekening mee. Wij hebben de tips voor jou onder elkaar gezet!
De eerste stap, wáár ga je de motor neer zetten?
Ben je in het bezit van een garage of ruime schuur waar je hem neer kunt zetten? Heb je een kleine krappe schuur, een afdak in de tuin of staat hij de winter geheel overgelaten aan de weersomstandigheden op de stoep?
Heb je een garage of een ruime schuur, dan is dit het beste voor de motor. Is deze verwarmd, dan is dit natuurlijk helemaal top. In een kleine schuur kan hij ook prima staan, mits je rekening houdt met het eventueel tegen de motor stoten tijdens bezigheden in de schuur. Overwintert hij door ruimtegebrek buiten voor de deur, dan is een externe stalling een goede oplossing. Een opslagplek zoals Shurgard hebben ruimtes voor motoren beschikbaar. Hier kun je de motor voor de wintermaanden droog en warm neerzetten. Reken hierbij op prijzen variërend van 50 euro tot 100 euro per maand. Een andere oplossing is het kiezen van een winterstalling bij een motorwinkel. Goedhart Motoren rekent bijvoorbeeld 12.50 euro per week aan stallingskosten en is wekelijks opzegbaar. Ook zorgen zij dat de motor bij het ophalen in het nieuwe seizoen gewassen is, met de juiste bandenspanning op z’n banden staat en een opgeladen accu heeft.
Praktische tips
In alle gevallen is het aan te raden om de motor met een hoes weg te zetten, dit om ervoor te zorgen dat er niet overal stof op en ín kan komen. Wegzetten op zijn middenbok of paddockstands om de banden van de grond te houden is ook een advies. Hiermee zorg je ervoor dat de banden niet continu op één plek belast worden. Is er veel bedrijvigheid rond de motor, zorg dan voor extra bescherming door iets voor de motor te zetten en/of dekens over de motor te leggen zodat er niets per ongeluk op kan vallen en een kras of deuk kan veroorzaken. En de motor op slot zetten is ook zeker een aanrader, mocht er onverhoopt een dief komen kijken. Voorkomen is beter dan genezen!
Teveel lucht in de tank betekent vocht en vocht veroorzaakt oxidatie in de tank.
Oké, je weet waar je hem neer gaat zetten, maar dan?
Rij naar de motorwinkel of bedrijf met automaterialen en schaf een flesje Forte Motor Power II aan. Tank zo dicht mogelijk bij huis de benzinetank helemaal vol en giet dit flesje bij deze volle tank. De volle tank zorgt ervoor dat de binnenzijde niet gaat oxideren. Teveel lucht betekend vocht en vocht veroorzaakt roest. Het flesje Forte Motor Power II zorgt ervoor dat er geen uitzakking en afzetting ontstaat door de benzine in de carburateurs of injectie-systeem. Is jouw motor voorzien van carburateurs, dan is het verstandig om de vlotterbakken onderop de carburateurs leeg te laten lopen. Dit om ervoor te zorgen dat er zeker geen afzetting ontstaat in de vlotterbakken waardoor sproeiers verstopt raken bij je eerste rit.
Afspoelen en voorzien van een beschermende laag
Bij thuiskomst van het tanken is het aan te raden eventuele pekel goed van de motor af te spoelen met koud water, de motorfiets nog even helemaal te wassen en alles even goed na te lopen. Dit om ervoor te zorgen dat er nergens vuil aanwezig is welke voor corrosie kan zorgen. Maak de vorkpoten goed schoon en droog. Vervuiling kan hier voor corrosie in het chroom zorgen en dit is funest voor de keerringen. Spuit hierna de motor geheel in met siliconenspray. De siliconenspray zorgt voor een beschermende laag over de motor en vocht krijgt hierdoor geen kans om het metaal te laten corroderen. Spuit NIET op de banden en remschijven! Anders is de eerste rit na de stalling erg spannend door gladde banden en niet werkende remmen!

Over spannend gesproken, wat te doen met de accu?
Het is raadzaam om de accu aan een druppellader te hangen. Staat de motor in een koude schuur, dan is het raadzaam om de accu uit de motor te halen en in huis elke maand een dag aan de druppellader te hangen. Zakt het kwik niet onwijs in de garage/schuur, dan kan hier hij ook prima bijgeladen worden. Koppel de lader direct op de accu of via een connector die je aangesloten is op de accu. Optimate heeft hier hele mooie oplossingen voor en het vergemakkelijkt verdere keren van het bijladen van de accu. Van alles open schroeven en loshalen is dan niet meer nodig om bij de accu te komen!
Tijd om te slapen
Nu is het tijd om de hoes over de motor te trekken, hem nog even een klopje te geven op het zadel als bedankje voor de fijne ritten dit jaar. Tot volgend jaar, tot volgend seizoen!
Geef een reactie