Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

21 oktober 2020 3 min ... 1 Reactie

Welkom in het groene kamp

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

De meeste bezoekers van Motorrijders.nl kennen Kawasaki waarschijnlijk door hun motoren, maar het Japanse merk doet veel en veel meer. Niet voor niets heten ze officieel dan ook Kawasaki Heavy Industries.

Noem een vervoersmiddel en Kawasaki heeft ervaring met de bouw ervan. Auto’s, check. Helikopters, check. Onderzeeërs, check. Locomotieven, check. Sinds de oprichting door Shozo Kawasaki in 1878 is het Japanse bedrijf op heel veel vlakken actief geweest. Die veelzijdigheid dankt de Japanse fabrikant vooral aan Kojiro Matsukata, die in 1896 aan het roer kwam te staan.

Hij volgde Shozo Kawasaki op en dacht grootser. Naast de bouw van schepen wilde hij zich ook op treinverkeer en luchtvaart toespitsen. Na meer dan honderd jaar is Kawasaki nog steeds op heel veel fronten actief. Zo kun je bij het Japanse merk onder meer terecht als het gaat om vliegtuigen, helikopters, treinen, turbines, olietankers, ATV’s, jet ski’s, robotics én zelfs ruimtestations.

Maar als Motorrijders.nl zoomen we natuurlijk in op de meest belangrijke tak van Kawasaki, de afdeling motoren. Voor het begin moeten we terug naar halverwege jaren vijftig, als er via het submerk Meihatsu verschillende motoren op de markt worden gebracht. Een aantal jaren later komt er voor het eerst een embleem van Kawasaki luchtvaart op de tank te zitten.

Het is een duidelijk teken dat de Japanners zich meer gaan concentreren als het op motoren aankomt. Zo kopen ze Meguro op, een merk dat zich in die tijd al drie decennia bezighoudt met de productie van motoren. Na wat lichte machines brengt Kawasaki in 1966 de W1 uit. De luchtgekoelde paralleltwin met 650 cc is niet direct een succes, maar dat verandert niet heel veel later met de komst van de H1 Mach III.

Uitstel, geen afstel

Het sprintkanon haalt maar liefst 60 pk uit zijn krachtbron, een 500 cc driecilinder tweetakt. Hoewel de rij-eigenschappen niet al te best zijn, zet Kawa zichzelf met dit model wel neer als een rebels merk. Ietsje daarna, zeg rond 1970, is het haast een vereiste als motormerk om een 750 cc in je pakket te hebben, een revolutie die Honda inzet met de komst van hun CB750 Four. In 1969 zetten zij een dikke viercilinder op de markt die ook nog eens voor Jan Modaal betaalbaar is.

Kawasaki is op datzelfde moment eveneens met een 750 bezig, maar zijn net te laat met hun lancering en dus besluiten ze om de introductie van de Z1 uit te stellen. Ze verhogen zodoende de cilinderinhoud van de geplande Z1 naar 900 cc, om een passend antwoord te hebben op de CB750. In ’72 presenteren ze deze luchtgekoelde vier-in-lijn en al snel blijkt het een juiste keuze te zijn om er een 900 cc van te maken. De 82 pk sterke Z1 wordt een succesnummer voor de Japanners.

 

De verkoop van Kawasaki-motoren stijgt flink en dus wordt er logischerwijze stevig doorgepakt. Zo zetten ze een eigen fabriek op in de Verenigde Staten, een belangrijke markt voor het groene merk. De oorsprong van die bepalende kleur is zelfs te danken aan de Amerikaanse tak van Kawasaki.

Evenals veel andere merken gebruikt Kawasaki een rode tint voor haar racemotoren, maar dat verandert in 1969. Ze willen opvallen, een duidelijke eigen identiteit ontwikkelen en dus vraagt Kawa aan spuiter Rollin ‘Molly’ Sanders (ook bekend vanwege zwart-gele Yamaha striping) om met wat verschillende variaties voor hun racemonsters te komen.

Zijn laatste demo-kuipwerk die hij aan de Amerikaanse Kawasaki-leiding toont, is limoengroen. Het is de kleur die ze kiezen, omdat deze erg opvalt en nog niet eerder is gezien. Voor het eerst verschijnen de Kawasaki’s in deze opvallende kleur tijdens de Daytona 200 van 1969. Sinds die editie is het Japanse merk aan de kleur groen verbonden.

In eerste instantie is de kleur enkel bestemd voor de race-activiteiten van Kawasaki, maar daar komt in 1982 verandering in met de komst van de Z1000R Eddie Lawson Replica. Daarna wordt de groene kleur steeds vaker gelinkt aan straatmodellen, helemaal met de komst van de Ninja-serie.

In 2022 kan Kawasaki overigens bogen op zestig jaar ervaring in de motorindustrie en ze blijven uiteraard bezig om de motorliefhebbers naar het groene kamp toe te trekken. Dat doen ze onder meer door technologische hoogstandjes uit de hoge hoed te toveren, waarbij ze natuurlijk kennis opdoen binnen de andere takken van Heavy Industries.

Het is dan ook niet heel vreemd dat Kawasaki het enige motormerk is dat momenteel een compressor aangedreven motor in de modellenlijn heeft zitten. En wat te denken van de elektrische toekomst die we tegemoet gaan? Als Kawasaki daar als het ‘groene’ merk geen sterke troef in kan zetten, dan weten we het ook niet meer.

 

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Hans ten Broeke schreef:
    23 oktober 2020 om 22:34

    Jullie slaan de 250 Samurai en de 350 Avenger over, beide met roterende inlaat.
    Voor die tijd zeer modern in design waar wij als opgeschoten jongens bij stonden te watertanden, zeker als de twee broers met beide een Samurai bij de plaatselijke kroeg naast elkaar wegspoten.

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 december 2020 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 december 2020 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X