De Z900 is lang niet de enige op de lijst der verkooptoppers van 2020. Meer lezen? Lees bijvoorbeeld over de oorsprong van het succes dat de Yamaha Ténéré 700 geniet!
Ondanks alle perikelen rondom het corona-virus sloten we 2020 toch nog positief af. Tenminste, als we naar de verkoopcijfers van nieuwe motoren kijken. Er was zelfs een lichte groei te constateren. In de top van de lijst zien we weer de nodige ‘usual suspects’ en dat is voor ons reden om die eens beet te pakken. Wat is hun historie en waarom verkopen ze zo goed? Ditmaal de Kawasaki Z900.

Het is voor Kawasaki hard nodig om halverwege de jaren tien een opvolger aan te wijzen voor de Z800. De naked wordt namelijk in het middensegment om de oren geslagen door de concurrentie. Vaak komt ‘ie zwaar hijgend over de finish als de Japanner het gevecht in een multi-test aan moet gaan met sterke(re) soortgenoten. Heel vreemd is telkens dat eindresultaat niet, want de Z blijkt nogal ‘stevig gebouwd’. Een overgewicht van ruim 20 kilo helpt ‘m niet echt als hij de boksring instapt.
Dat vraagt dus om een rigoureuze ommezwaai en die komt er uiteindelijk ook. Het is een verademing om eind 2016 op de EICMA te horen dat de Japanners met een serieus antwoord komen voor de populaire naked-klasse. En wel in de vorm van de Z900. Direct is duidelijk dat de technici in Kobe ditmaal hun werk prima voor elkaar hebben. Het verschil met zijn voorganger kan haast niet groter zijn en dat merken ook de journalisten die afreisen voor het gebruikelijke introductie-ritje. Stuk voor stuk komen ze tot dezelfde conclusie, er is weer een heerlijk pretpakket beschikbaar bij Kawasaki. De enige vraag die gesteld moet worden: Valt er de nodige markt te veroveren met een motor zonder noemenswaardige elektronica? Juist in een tijd dat elektronische vangnetten enorm in opkomst zijn.

Het lijkt de Z900-koper maar weinig te deren, want de naked doet het gelijk uitstekend in de verkooplijsten. Zelfs vier jaar na zijn introductie is dat nog steeds het geval. En ja, dan mag je uiteraard spreken van een erg goede motorfiets. Het is namelijk niet gemakkelijk om jaren achter elkaar een model populair te laten zijn. De Kawasaki Z900 lukt het, want ook de tweede generatie blijft meer dan prima verkopen.
Waar ze in 2017 bewust kiezen om geen elektronica toe te voegen, voegen ze alsnog tractieregeling toe op de 2020-versie. Geen probleem, want alle andere plussen staan nog altijd als stevige palen boven water. De vierpitter klinkt lekker, geeft je meer dan voldoende speelruimte met 125 pk en stuurt heerlijk scherp. Het is, zoals bij meer modellen die in de hogere regionen van de verkooplijst staan, wederom een optelsom van de nodige positieve punten. Naast een goed blok en fijn stuurkarakter mag je daar ook de prijs toe rekenen, want die is eveneens zeer concurrerend.
Waanzin op twee wielen
Het is overigens goed om te zien dat deze Z900 weer een verkoopsucces is, want dat verdient de Z-serie van Kawasaki. Voornaamste reden, de rijke historie van deze lijn moet voortgezet worden. Voor het begin van Kawasaki’s Z moeten we trouwens aardig wat jaartjes terug, 1972 om precies te zijn. In de herfst van dat jaar presenteren de Japanners hun antwoord op de revolutionaire Honda CB 750 Four.
Deze legendarische vierpitter doet enkele jaren eerder de motorindustrie op zijn grondvesten schudden en Kawasaki wil maar al te graag een tik uitdelen aan hun Japanse concurrent. Honda is ze in ’68 namelijk te snel af met de CB 750, op het moment dat ook Kawasaki drukdoende is met de ontwikkeling van een 750 cc viercilinder viertakt. Dat idee verdwijnt daardoor in de prullenbak en de ingenieurs in Kobe krijgen een nieuwe missie toegekend. Zorg voor een geschikt antwoord op de CB 750 Four.

De overtreffende trap moeten ze zien te bereiken met de Z1. Net als de huidige Z werken ze in die tijd met een 900 cc viercilinder. Naast dezelfde blokconfiguratie is er trouwens nog een belangrijke overeenkomst te zien tussen dit paar, namelijk het verkoopsucces. Ook de Z1 blijkt namelijk een schot in de roos te zijn. Evenals de Z900 in 2017 krijgt deze klassieker extreem goede reviews in de motorbladen. Het leidt tot drukte bij de Kawasaki-dealers, want iedereen valt voor de Z1.
Niet vreemd ook, gezien het bijzonder hoge vermogen dat de vierpitter levert. Tegenwoordig kijken we niet meer op van 82 pk en een top van 215 kilometer per uur, maar begin jaren zeventig staat het gelijk met waanzin op twee wielen. De geboorte van de Z1 leidt uiteindelijk tot een indrukwekkende serie, want bijna vijftig jaar later vinden we nog steeds meerdere Z-modellen in het assortiment van Kawasaki.
En dat niet enkel de Z900 een goed verkopende naked voor de Japanse fabrikant is, blijkt uit het feit dat we ook zijn kleinere broertje in de top-10 van de verkooplijst nieuwe motoren tegenkomen. De Z650 met paralleltwin doet weinig onder voor zijn grotere broer, want in 2020 weet dit model uiteindelijk 357 harten te stelen. Daarmee pakt ie P5 in de ‘lijst der lijsten’, terwijl we de Z900 terugzien op plekje 3. Het verschil, zo’n 82 exemplaren. Je kunt dus wel stellen dat de Z-serie na een halve eeuw nog altijd springlevend is. De serie is zelfs van kritiek belang voor Kawasaki: Het zijn inmiddels hun best verkopende modellen.

Sinds anderhalf jaar in het bezit van een Z900. Na jaren supersport hebben gereden de overstap gemaakt naar de naked van Kawasaki.
Wat een heerlijke motor!!!!!
Die z900 retro is ook echt prachtig!