Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest ’21
Skip to content

Pitstop

28 februari 2021 3 min ... 2 Reacties

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

Ondanks alle perikelen rondom het corona-virus sloten we 2020 toch nog positief af. Tenminste, als we naar de verkoopcijfers van nieuwe motoren kijken. Er was zelfs een lichte groei te constateren. In de top van de lijst zien we weer de nodige ‘usual suspects’ en dat is voor ons reden om die eens beet te pakken. Wat is hun historie en waarom verkopen ze zo goed? Ditmaal de Kawasaki Z900.

Het is voor Kawasaki hard nodig om halverwege de jaren tien een opvolger aan te wijzen voor de Z800. De naked wordt namelijk in het middensegment om de oren geslagen door de concurrentie. Vaak komt ‘ie zwaar hijgend over de finish als de Japanner het gevecht in een multi-test aan moet gaan met sterke(re) soortgenoten. Heel vreemd is telkens dat eindresultaat niet, want de Z blijkt nogal ‘stevig gebouwd’. Een overgewicht van ruim 20 kilo helpt ‘m niet echt als hij de boksring instapt.

Dat vraagt dus om een rigoureuze ommezwaai en die komt er uiteindelijk ook. Het is een verademing om eind 2016 op de EICMA te horen dat de Japanners met een serieus antwoord komen voor de populaire naked-klasse. En wel in de vorm van de Z900. Direct is duidelijk dat de technici in Kobe ditmaal hun werk prima voor elkaar hebben. Het verschil met zijn voorganger kan haast niet groter zijn en dat merken ook de journalisten die afreisen voor het gebruikelijke introductie-ritje. Stuk voor stuk komen ze tot dezelfde conclusie, er is weer een heerlijk pretpakket beschikbaar bij Kawasaki. De enige vraag die gesteld moet worden: Valt er de nodige markt te veroveren met een motor zonder noemenswaardige elektronica? Juist in een tijd dat elektronische vangnetten enorm in opkomst zijn.

Journalisten: "er is weer een heerlijk pretpakket beschikbaar bij Kawasaki"

Het lijkt de Z900-koper maar weinig te deren, want de naked doet het gelijk uitstekend in de verkooplijsten. Zelfs vier jaar na zijn introductie is dat nog steeds het geval. En ja, dan mag je uiteraard spreken van een erg goede motorfiets. Het is namelijk niet gemakkelijk om jaren achter elkaar een model populair te laten zijn. De Kawasaki Z900 lukt het, want ook de tweede generatie blijft meer dan prima verkopen.

Waar ze in 2017 bewust kiezen om geen elektronica toe te voegen, voegen ze alsnog tractieregeling toe op de 2020-versie. Geen probleem, want alle andere plussen staan nog altijd als stevige palen boven water. De vierpitter klinkt lekker, geeft je meer dan voldoende speelruimte met 125 pk en stuurt heerlijk scherp. Het is, zoals bij meer modellen die in de hogere regionen van de verkooplijst staan, wederom een optelsom van de nodige positieve punten. Naast een goed blok en fijn stuurkarakter mag je daar ook de prijs toe rekenen, want die is eveneens zeer concurrerend.

Waanzin op twee wielen

Het is overigens goed om te zien dat deze Z900 weer een verkoopsucces is, want dat verdient de Z-serie van Kawasaki. Voornaamste reden, de rijke historie van deze lijn moet voortgezet worden. Voor het begin van Kawasaki’s Z moeten we trouwens aardig wat jaartjes terug, 1972 om precies te zijn. In de herfst van dat jaar presenteren de Japanners hun antwoord op de revolutionaire Honda CB 750 Four.

Deze legendarische vierpitter doet enkele jaren eerder de motorindustrie op zijn grondvesten schudden en Kawasaki wil maar al te graag een tik uitdelen aan hun Japanse concurrent. Honda is ze in ’68 namelijk te snel af met de CB 750, op het moment dat ook Kawasaki drukdoende is met de ontwikkeling van een 750 cc viercilinder viertakt. Dat idee verdwijnt daardoor in de prullenbak en de ingenieurs in Kobe krijgen een nieuwe missie toegekend. Zorg voor een geschikt antwoord op de CB 750 Four.

De overtreffende trap moeten ze zien te bereiken met de Z1. Net als de huidige Z werken ze in die tijd met een 900 cc viercilinder. Naast dezelfde blokconfiguratie is er trouwens nog een belangrijke overeenkomst te zien tussen dit paar, namelijk het verkoopsucces. Ook de Z1 blijkt namelijk een schot in de roos te zijn. Evenals de Z900 in 2017 krijgt deze klassieker extreem goede reviews in de motorbladen. Het leidt tot drukte bij de Kawasaki-dealers, want iedereen valt voor de Z1.

Niet vreemd ook, gezien het bijzonder hoge vermogen dat de vierpitter levert. Tegenwoordig kijken we niet meer op van 82 pk en een top van 215 kilometer per uur, maar begin jaren zeventig staat het gelijk met waanzin op twee wielen. De geboorte van de Z1 leidt uiteindelijk tot een indrukwekkende serie, want bijna vijftig jaar later vinden we nog steeds meerdere Z-modellen in het assortiment van Kawasaki.

En dat niet enkel de Z900 een goed verkopende naked voor de Japanse fabrikant is, blijkt uit het feit dat we ook zijn kleinere broertje in de top-10 van de verkooplijst nieuwe motoren tegenkomen. De Z650 met paralleltwin doet weinig onder voor zijn grotere broer, want in 2020 weet dit model uiteindelijk 357 harten te stelen. Daarmee pakt ie P5 in de ‘lijst der lijsten’, terwijl we de Z900 terugzien op plekje 3. Het verschil, zo’n 82 exemplaren. Je kunt dus wel stellen dat de Z-serie na een halve eeuw nog altijd springlevend is. De serie is zelfs van kritiek belang voor Kawasaki: Het zijn inmiddels hun best verkopende modellen.

De Z900 is lang niet de enige op de lijst der verkooptoppers van 2020. Meer lezen? Lees bijvoorbeeld over de oorsprong van het succes dat de Yamaha Ténéré 700 geniet!

Verkooptoppers van Nederland: Yamaha Ténéré 700

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Leon schreef:
    28 februari 2021 om 13:52

    Die z900 retro is ook echt prachtig!

    Beantwoorden
  2. Peter schreef:
    5 maart 2021 om 19:29

    Sinds anderhalf jaar in het bezit van een Z900. Na jaren supersport hebben gereden de overstap gemaakt naar de naked van Kawasaki.
    Wat een heerlijke motor!!!!!

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

  • Pitstop

Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

  • Pitstop

Door Mark Meisner

23 maart 2021 4 min

Showroom – Upgrades

  • Pitstop

Door Frank Andringa

17 maart 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

16 maart 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Pitstop

Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 maart 2021 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina