De MT-07 is lang niet de enige op de lijst der verkooptoppers van 2020. Meer lezen? Lees bijvoorbeeld over de oorsprong van het succes dat de Kawasaki Z900 heeft!
Ondanks alle perikelen rondom het corona-virus sloten we 2020 toch nog positief af. Tenminste, als we naar de verkoopcijfers van nieuwe motoren kijken. Er was zelfs een lichte groei te constateren. In de top van de lijst zien we weer de nodige ‘usual suspects’ en dat is voor ons reden om die eens beet te pakken. Wat is hun historie en waarom verkopen ze zo goed? Ditmaal de Yamaha MT-07.

Het was in 2014 een overduidelijke meesterzet van Yamaha, de introductie van een platform met een volledig nieuw motorblok. Hoewel de Japanners halverwege de jaren nul al probeerden om een succesvolle MT-serie neer te zetten, viel de interesse destijds tegen. Misschien waren deze modellen ook te specifiek, met een dik stampende twin die het nodige karakter aan de MT-01 gaf en een MT-03 waar je moest zien samen te werken met een pittige eencilinder. Door het ontbreken van succes gingen de ingenieurs met een volledig ander plan aan de slag.
Er moesten motoren komen waar elke rijder met veel plezier op- en afstapt. Een simpele opdracht, maar met een zeer moeilijke uitwerking. Yamaha besluit uiteindelijk om deze missie via twee platforms in het mid-segment (met twee- en een driecilinder) te laten verlopen. Shun Miyazawa, een belangrijke pion binnen Yamaha als het om de nieuwe MT-serie gaat, meldde destijds: ‘We voeren altijd marktonderzoek uit en we wisten zodoende dat er een verandering gaande was in Europa. De motor die we wilden gaan ontwikkelen, moest gemakkelijk in de omgang zijn. Een hoop pk’s of hoge topsnelheid was niet hetgeen we zochten. Het ging ons echt om het plezier dat je gelijk ontvangt van zo’n motor.’

Chagrijnig gezicht
De eerste publieke kennismaking met de grootse plannen van Yamaha vindt zeven jaar geleden plaats, met de komst van de MT-07. De sleutel van het succes blijkt al snel in het nieuwe CP2-blok te zitten, want die sluit perfect aan bij de wensen van vele motorrijders. De 689 cc paralleltwin met 270 graden krukas geeft een levendig karakter aan de MT, maar intimideert nooit. Hierdoor is de naked zeer benaderbaar voor haast alle motorrijders en zal niemand met een chagrijnig gezicht van een MT-07 stappen.
Tel daarbij goede stuureigenschappen op, een leuke smoel en een concurrerende verkoopprijs en je hebt een motor in het assortiment zitten dat zomaar een verkoopkanon kan worden. Dat blijkt ook het geval voor deze MT. Zeven jaar na zijn introductie staat deze Japanse twin nog altijd stevig in de top van de Nederlandse verkooplijst. Het blijkt dus zeker geen toevalstreffer te zijn. In 2020 weet de MT-07 achter de ongenaakbare BMW R 1250 GS zelfs plekje 2 te veroveren, met liefst 474 motorrijders die zo’n frivole naked aanschaffen.

Verkoopcijfers stimuleren
Het succes is voor een groot gedeelte te danken aan het gebruikte blok. De CP2-twin dient namelijk ook als krachtbron voor de eveneens succesvolle Tracer 700 (tegenwoordig door het leven gaand als de Tracer 7) en de Ténéré 700. Het enige model met een CP2-blok dat moeizaam verkoopt is de XSR700, maar haast het volledige retro-segment is in de motorwereld eigenlijk een farce te noemen. Die term kunnen we eigenlijk ook wel gebruiken als het aankomt op de marketing van de MT-serie. Onder de noemer ‘The Dark Side of Japan’ probeert Yamaha extra aandacht te creëren voor de verschillende MT-modellen.
Zeker in de eerste jaren sloegen ze de plank volledig mis met bizarre motorkleding (soort van motorcrossprotectoren) in de promo-shots en ridicule PR-teksten over bepaalde sub-culturen in het land van de rijzende zon. Hoewel de Dark Side-campagne nog altijd door Yamaha in leven wordt gehouden, is deze wel een stuk minder scherp uitgevoerd. Tegenwoordig zien we gelukkig weer normale rijbeelden voorbijkomen, zonder naar een geforceerd ‘donker Japan’ te moeten kijken. De MT-serie heeft zo’n soort marketing helemaal niet nodig. En al zeker niet de MT-07. Al jaren is dat namelijk een leuke speelfiets voor haast elke man of vrouw die olie door de aderen heeft lopen. Een proefrit is de beste reclame, daar kan geen Dark Side of Japan-marketing tegenop. De MT regelt het zelf wel en het bewijs vind je automatisch als je de verkooplijst van nieuwe motoren erbij pakt.
Opgefriste neus
Er doemt overigens wel een klein probleem op voor Yamaha, te danken aan de nieuwe 2021-versie van de MT-07. Om aan de strengere Euro 5-eisen te voldoen, moesten de ingenieurs namelijk aan het werk. Naast de aanpassingen aan het CP2-blok liet de Japanse fabrikant tevens toe dat een team van ontwerpers nog eens goed naar het huidige design van de MT-07 keek. Zij besloten om een metamorfose door te voeren en juist daar zit misschien een knelpunt.
Als je de reacties op het wereldwijde web moet geloven, is die restyling namelijk niet zo geweldig geslaagd. Vooral de opgefriste neus met nieuwe koplampgroep krijgt het zwaar te verduren. Het is de vraag of deze driftig tikkende motorrijders überhaupt in de markt waren om een nieuwe Yamaha MT-07 aan te schaffen, maar dat weten we pas als begin volgend jaar de verkoopcijfers van 2021 bekend worden gemaakt. Eens kijken of de MT-07 met een nieuwe neus nog altijd het best verkopende model van Yamaha kan zijn.

