Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

21 februari 2021 4 min ... geef een reactie

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

Ondanks alle perikelen rondom het corona-virus sloten we 2020 toch nog positief af. Tenminste, als we naar de verkoopcijfers van nieuwe motoren kijken. Er was zelfs een lichte groei te constateren. In de top van de lijst zien we weer de nodige ‘usual suspects’ en dat is voor ons reden om die eens beet te pakken. Wat is hun historie en waarom verkopen ze zo goed? Ditmaal de Yamaha MT-07.

Het was in 2014 een overduidelijke meesterzet van Yamaha, de introductie van een platform met een volledig nieuw motorblok. Hoewel de Japanners halverwege de jaren nul al probeerden om een succesvolle MT-serie neer te zetten, viel de interesse destijds tegen. Misschien waren deze modellen ook te specifiek, met een dik stampende twin die het nodige karakter aan de MT-01 gaf en een MT-03 waar je moest zien samen te werken met een pittige eencilinder. Door het ontbreken van succes gingen de ingenieurs met een volledig ander plan aan de slag.

MT-01 (2005 -2012)
MT-03 (2006 – 2014)

 

Er moesten motoren komen waar elke rijder met veel plezier op- en afstapt. Een simpele opdracht, maar met een zeer moeilijke uitwerking. Yamaha besluit uiteindelijk om deze missie via twee platforms in het mid-segment (met twee- en een driecilinder) te laten verlopen. Shun Miyazawa, een belangrijke pion binnen Yamaha als het om de nieuwe MT-serie gaat, meldde destijds: ‘We voeren altijd marktonderzoek uit en we wisten zodoende dat er een verandering gaande was in Europa. De motor die we wilden gaan ontwikkelen, moest gemakkelijk in de omgang zijn. Een hoop pk’s of hoge topsnelheid was niet hetgeen we zochten. Het ging ons echt om het plezier dat je gelijk ontvangt van zo’n motor.’

 

Chagrijnig gezicht

De eerste publieke kennismaking met de grootse plannen van Yamaha vindt zeven jaar geleden plaats, met de komst van de MT-07. De sleutel van het succes blijkt al snel in het nieuwe CP2-blok te zitten, want die sluit perfect aan bij de wensen van vele motorrijders. De 689 cc paralleltwin met 270 graden krukas geeft een levendig karakter aan de MT, maar intimideert nooit. Hierdoor is de naked zeer benaderbaar voor haast alle motorrijders en zal niemand met een chagrijnig gezicht van een MT-07 stappen.

Tel daarbij goede stuureigenschappen op, een leuke smoel en een concurrerende verkoopprijs en je hebt een motor in het assortiment zitten dat zomaar een verkoopkanon kan worden. Dat blijkt ook het geval voor deze MT. Zeven jaar na zijn introductie staat deze Japanse twin nog altijd stevig in de top van de Nederlandse verkooplijst. Het blijkt dus zeker geen toevalstreffer te zijn. In 2020 weet de MT-07 achter de ongenaakbare BMW R 1250 GS zelfs plekje 2 te veroveren, met liefst 474 motorrijders die zo’n frivole naked aanschaffen.

Verkoopcijfers stimuleren

Het succes is voor een groot gedeelte te danken aan het gebruikte blok. De CP2-twin dient namelijk ook als krachtbron voor de eveneens succesvolle Tracer 700 (tegenwoordig door het leven gaand als de Tracer 7) en de Ténéré 700. Het enige model met een CP2-blok dat moeizaam verkoopt is de XSR700, maar haast het volledige retro-segment is in de motorwereld eigenlijk een farce te noemen. Die term kunnen we eigenlijk ook wel gebruiken als het aankomt op de marketing van de MT-serie. Onder de noemer ‘The Dark Side of Japan’ probeert Yamaha extra aandacht te creëren voor de verschillende MT-modellen.

Zeker in de eerste jaren sloegen ze de plank volledig mis met bizarre motorkleding (soort van motorcrossprotectoren) in de promo-shots en ridicule PR-teksten over bepaalde sub-culturen in het land van de rijzende zon. Hoewel de Dark Side-campagne nog altijd door Yamaha in leven wordt gehouden, is deze wel een stuk minder scherp uitgevoerd. Tegenwoordig zien we gelukkig weer normale rijbeelden voorbijkomen, zonder naar een geforceerd ‘donker Japan’ te moeten kijken. De MT-serie heeft zo’n soort marketing helemaal niet nodig. En al zeker niet de MT-07. Al jaren is dat namelijk een leuke speelfiets voor haast elke man of vrouw die olie door de aderen heeft lopen. Een proefrit is de beste reclame, daar kan geen Dark Side of Japan-marketing tegenop. De MT regelt het zelf wel en het bewijs vind je automatisch als je de verkooplijst van nieuwe motoren erbij pakt.

Opgefriste neus

Er doemt overigens wel een klein probleem op voor Yamaha, te danken aan de nieuwe 2021-versie van de MT-07. Om aan de strengere Euro 5-eisen te voldoen, moesten de ingenieurs namelijk aan het werk. Naast de aanpassingen aan het CP2-blok liet de Japanse fabrikant tevens toe dat een team van ontwerpers nog eens goed naar het huidige design van de MT-07 keek. Zij besloten om een metamorfose door te voeren en juist daar zit misschien een knelpunt.

Als je de reacties op het wereldwijde web moet geloven, is die restyling namelijk niet zo geweldig geslaagd. Vooral de opgefriste neus met nieuwe koplampgroep krijgt het zwaar te verduren. Het is de vraag of deze driftig tikkende motorrijders überhaupt in de markt waren om een nieuwe Yamaha MT-07 aan te schaffen, maar dat weten we pas als begin volgend jaar de verkoopcijfers van 2021 bekend worden gemaakt. Eens kijken of de MT-07 met een nieuwe neus nog altijd het best verkopende model van Yamaha kan zijn.

De reacties op het wereldwijde web zijn niet mals: Vooral de nieuwe koplampgroep krijgt het zwaar te verduren.

De MT-07 is lang niet de enige op de lijst der verkooptoppers van 2020. Meer lezen? Lees bijvoorbeeld over de oorsprong van het succes dat de Kawasaki Z900 heeft!

Verkooptoppers van Nederland: Kawasaki Z900

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 maart 2021 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 december 2020 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 december 2020 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 oktober 2020 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X