Hoe overleefden motorrijders de Tweede Wereldoorlog, wat deed de KNMV voor haar leden en welke rol speelde de redactie van Motor?
Wie mocht denken dat het bondsorgaan sombere gedachten ventileerde vergist zich. Het oorlogsleed werd vanaf 1940 tussen de regels door vermeld. Bewust werd gekozen voor saamhorigheid, vasthouden van het motorgevoel en de imaginaire gedachte aan het aantrappen van het stalen ros. Voorzichtigheid tegenover ‘de mof’ was geboden.
Ter ere van de bevrijding hebben wij een op de Tweede Wereldoorlog geïnspireerde route die je als geheel of in delen kunt rijden.
Download route
De hele route is 661 km. In het bestand vind je de route in een viertal delen, hierdoor heb je meer de tijd om musea te bezoeken of de routen in delen te rijden. Ook is complete route aanwezig met en zonder de lus naar Zeeland.
De start van de route is bij de Amerikaanse begraafplaats in Margraten en gaat vandaar naar Vlissingen en Domburg om vervolgens via Son en Best noordwaarts te trekken naar Apeldoorn.
De delen zijn:
- Margraten naar Vlissingen
- Vlissingen naar Best
- Best naar Driel
- Driel naar Apeldoorn
De volgende oorlogmonumenten kom je tegen tijdens de route:
- Amerikaanse begraafplaats Margraten
- Monument voor Vlissingse bevrijders
- Monument voor gevallen Belgische en Noorse soldaten Domburg
- Museum Bevrijdende Vleugels Best
- Plaquette Screaming Eagles , Droppingzone Son
- Oorlogsmuseum in Overloon
- Vrijheidsmuseum in Groesbeek
- Polenmonument in Driel
- Hotel de Wereld in Wageningen
- Militair Ereveld Grebbeberg in Rhenen
- Droppingzone Operation Marketgarden Ginkelse Hei Ede
- Airborne Museum, Villa Hartenstein in Oosterbeek
- Informatiecentrum Slag om Arnhem in Arnhem onder de John Frost brug
- Oorlogsmuseum 40 – 45 Schaarsbergen in Arnhem
- Bevrijdingsmonument in Loenen
- Paleis het Loo in Apeldoorn