Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

02-11-2020 3 min ... 5 Reacties

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Door Motormuis

...
TwitterFacebookWapp

Veel mensen die hun motorrijbewijs halen, reden daarvoor al brommer. Daardoor hebben ze al ervaring met het rijgedrag van een gemotoriseerd voertuig. Dat is een voordeel tijdens je motorrijles. Want als je nog nooit op iets zwaarder dan een fiets hebt gezeten is een motor op allerlei fronten wennen.

Het gewicht dat in balans moet blijven, je moet op het verkeer letten, je hebt een zware helm op je hoofd en handschoenen aan waardoor je geen directe feedback in je vingers krijgt op wat je doet. En je moet met je handen en voeten ineens allerlei handelingen tegelijk verrichten, alsof je op een drumstel speelt.

Nou heb ik toen ik jong was ooit wat drumlessen gevolgd, maar dat was geen groot succes. Ik had weinig ritmegevoel en de coördinatie van armen en benen tegelijkertijd liet te wensen over. Ik vreesde de motorrijles dan ook een beetje, met die drumervaring als geschiedenis. En ik had óók nog nooit op een brommer gezeten.

En ja, in het begin vond ik het ook lastig. Je wilt graag dat je controle hebt over je motor, maar in de eerste lessen was het echt andersom: de motor had controle over mij. ‘Kijk voor je, kijk in je spiegels, niet te hard remmen met je voet, schakel op tijd, kijk om je heen, schakel eerder terug…’ De opmerkingen van de rijinstructeur bleven maar komen, terwijl ik vooral nog dacht: wat is die motor zwaar! En inderdaad, groentje als ik was, liet ik hem dus vanuit stilstand tot twee keer toe vallen. Ik was er zo eentje, ja.

Mijn rijinstructeur bleef er heel rustig onder, terwijl de motor flinke schade had.

Maar het ergste moest nog komen: bij les vier moesten we achtjes rijden, op een stuk weg waar je eigenlijk niet genoeg ruimte had om dat goed te doen. Dat vond ik althans, want er zat aan het eind van de lus een stoeprand die vrij ver omhoog stak. Drie keer raden wat er gebeurde: ik gaf midden in die lus per ongeluk gas, schoot de stoeprand op, schrok daarvan en in plaats van dat ik remde gaf ik van schrik opnieuw gas en knalde tegen een twee meter verderop staande superlaag hekje (pakweg 25cm). De motor kwam in één klap tot stilstand en ik vloog over het hekje en klapte een meter verder ‘head first’ op de grond. Foutje, bedankt.

Mijn rijinstructeur bleef er heel rustig onder, terwijl de motor flinke schade had. Ik stond te trillen op mijn benen en hij nam me mee terug naar de rijschool, achter op zijn motor. Daarbij reed hij expres flink door, wat me gek genoeg geruststelde: met ervaring, rust en zelfverzekerdheid kon het wél.

Toch duurde het een paar weken voor ik weer op durfde te stappen. Maar dat was toen wel uit volle overtuiging. Natuurlijk maakte ik nog steeds foutjes, maar ik leerde dat hoe meer je reed, hoe meer grip je kreeg op het rijden zelf. Ik kreeg eindelijk controle over de motor. Het werd minder druk in mijn hoofd en ik begon routine te ontwikkelen. Schakelen ging steeds meer automatisch, gematigd remmen met mijn rechtervoet kon ineens op intuïtie en ervaring, ik kon al het verkeer om me heen scannen en zag voor mijn gevoel álles. Toen ik uiteindelijk voldoende kennis, kunde en ervaring had om te mogen afrijden, nam ik nog wat extra lessen: hoe meer routine, hoe meer die automatische reacties in mijn systeem kwamen en hoe veiliger motorrijden werd.

Ik heb daar tot op de dag van vandaag geen spijt van. 100.000 kilometer verder heb ik nog geen énkele verkeersboete gehad (wat met de auto wel anders is!). Juist omdat je op de motor op alles voorbereid bent en ervan uitgaat dat er uit elk straatje ineens een ambulance kan schieten, zie je meer en voel je verkeerssituaties beter aan. Dat leer je bij motorrijles. Ik althans. Ik kan beginnende motorrijders dan ook alleen maar adviseren om niet al te snel examen te wíllen doen, ook al kost het misschien wat extra. Better safe than sorry. En het rijden wordt er alleen maar leuker van!

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

...
TwitterFacebookWapp
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookWapp

Reacties

geef een reactie
  1. Default Gravatar
    medusaro
    05-11-2021 om 19:33

    Ik denk dat maatregelen die worden opgetuigd om motorrijders meer veiligheid op de weg te bieden een goede stap is. Mijn ervaring is dat er ook tijdens de autorijlessen een paar lessen motorrijden zouden moeten komen om een beter begrip te kweken bij de autobestuurder hoe om te gaan met motorrijders en er dat ze er niet van uitgaan dat die motorrijder wel kan remmen als zij nog even voor de motorrijder insnijden op de weg of op een rotonde. Ook het achterop rijden bij een motorrijder door een automobilist is een puntje van aandacht. De automobilist staat er niet bij stil dat wanneer een motorrijder zijn gas loslaat, zijn snelheid snel terugloopt en dat als je als automobilist er te dicht achter rijdt het bijna onoverkomelijk is dat je de motorrijder van achter aanrijdt. Afstand houden is voor motorrijders heel belangrijk, maar ook automobilisten zouden meer afstand moeten houden bij voorrijdende motorrijders.

    Beantwoorden
  2. Default Gravatar
    Fons
    16-11-2020 om 11:56

    Ik rij al 46 jaar en heb vorige jaren nog bijkomende opleidingen gevolgd. Steeds leer je nog bij.

    Beantwoorden
  3. Default Gravatar
    Huub
    09-11-2020 om 20:15

    Persoonlijk 4 rijlessen gehad in 1985.
    Daarvoor al 4 jaar bromfiets gereden met laatste 2 jaar 15000 km/ jaar.
    Direct geslaagd voor motorexamen.
    Eerste 9 jaar 350000 km gereden.zomer en winter. Rij na 36 jaar nog steeds motor.
    1 x boete gehad voor 5 km te snel op snelweg.????

    Beantwoorden
  4. Default Gravatar
    Petra
    09-11-2020 om 12:52

    Na 5j niet gereden dit jaar weer opgestapt. Investering gedaan in “opstart” en 6u met instructeur rondgereden. Das weer een andere ervaring dan “les” maar gewoon gezellig rijden met feedback, tips&trics. Waarna ik weer met meer gevoel en zelfvertrouwen op pad kon.

    Beantwoorden
  5. Default Gravatar
    Eric Heijnis
    09-11-2020 om 12:42

    Ja klopt idd !! Mijn rijinstructeur zei toen ; je bent nu op examen niveau. Nu willen we daar nog boven komen zodat je op 120% zit en zeker slaagt. Een rijschool treffen die je niveau in het begin al té laag inschat kan een verkeerde start teweeg brengen bij een leerling. En wat te denken van dat je dan je “papiertje” de rest van je leven mag houden.? Ik ben vóór af en toe een cursus of je rijvaardigheid verhogen. Op hogere leeftijd gaan je vaardigheden achteruit.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

22-11-2023 2 min

Verkeersongevallen in het nieuws

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

03-10-2023 3 min

Wat vinden motorrijdende Kamerleden belangrijk?

Motormuis

Door Motormuis

06-08-2023 3 min

Nieuwe verkiezingen: een kans voor motorrijders?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21-07-2023 2 min

Je bent een rund als…

Motormuis

Door Motormuis

12-06-2023 3 min

Lang leve de (goede) motorclubs

Motormuis

Door Motormuis

08-05-2023 2 min

Hufterig gedrag naar motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28-04-2023 3 min

Motorrijdende verkeersregelaars onmisbaar

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

10-02-2023 3 min

Motordiefstallen en voordringverbod

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

08-12-2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14-11-2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

06-10-2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21-09-2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23-08-2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

01-07-2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10-06-2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30-05-2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16-05-2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

07-03-2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18-01-2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30-11-2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

02-11-2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28-09-2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29-07-2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20-07-2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13-06-2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15-05-2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

04-04-2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25-02-2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18-01-2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

09-01-2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21-09-2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28-08-2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26-06-2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

02-03-2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

03-02-2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15-12-2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11-11-2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

07-10-2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13-09-2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30-07-2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10-05-2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

02-04-2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27-03-2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25-12-2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

07-12-2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29-11-2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25-11-2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

08-11-2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Powered by KNMV

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Privacy- en cookieverklaring

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X