Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden
Nu de lente is losgebarsten en corona nog steeds zorgt voor een gebrekkig aantal uitgaansmogelijkheden, lijken er in vergelijking met andere jaren opvallend veel motorrijders op de weg te zijn. Daar zitten uiteraard de gebruikelijke motorfans tussen die voor hun werk of plezier elk jaar regelmatig op de motor stappen. En dan krijg je de regering en hun APK-plicht.
Maar er zitten er toch ook aardig wat bij die hun machine al enkele jaren onder een steeds dikker laagje stof zagen verdwijnen. Dat kan problematisch zijn, want een gemotoriseerd voertuig dat niet regelmatig wordt onderhouden, kan gebreken gaan vertonen. ‘Rust roest’, zoals het spreekwoord luidt.
Gelukkig zijn motorrijders gekke Henkie niet. Zij weten dat het voor hen ongelooflijk belangrijk is dat een motor in orde is voor je erop stapt om te gaan rijden. De mensen om mij heen? Die geven hun motor vrolijk mee aan een onderhoudsmonteur voordat ze weer op pad gaan na de winterstop.
Ik ken overigens geen motorrijder die níet regelmatig een controle aan zijn of haar motor laat uitvoeren. Of dat zelf doet, want dat is hartstikke mooi werk. En dat gaat goed: het aantal keren dat een motor betrokken is bij een ongeluk omdat er een defect aan de motor was, is amper te tellen. Niet omdat het er zoveel zijn, maar omdat het er zo wéinig zijn. Uit onderzoek na onderzoek blijkt dat er nauwelijks ongelukken zijn door defecten aan een motor. In zo’n 88% van de gevallen ligt een menselijke fout ten grondslag aan een ongeluk. Slecht in 0,3% van de gevallen komt dit door een technisch mankement.
Elke keer weer die discussie
Toch duikt keer op keer de discussie in de politiek op over een APK-plicht voor motoren. Soms wordt die in Nederland zelf aangezwengeld, soms in Europees verband. Volgens de huidige EU-wetgeving mogen lidstaten zelf bepalen of ze een APK-plicht instellen. Nederland, Ierland en Finland hebben zo’n plicht niet, andere landen wel. Ook recentelijk is er door het Europees Parlement weer een resolutie geweest waarin wordt opgeroepen voor een EU-brede verplichting.
Geen Algemene Periodieke Keuring dus voor mij, maar een Achternamiddagje Passievol Kletsen.
De meeste motorrijders en brancheorganisaties en verenigingen zijn tegen een dergelijke verplichting. Een APK kost motorrijders onnodig geld en lost een praktisch niet-bestaand probleem op. Daarbij is het doel van een APK-plicht om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit kun je beter en sneller bereiken door andere maatregelen. Meer onderzoek naar ongeval preventie en financiering voor rijopleidingen kan daar veel meer aan bijdragen. Diverse provincies in Nederland maken dan ook al enige tijd geld vrij voor aanvullende rijvaardigheidstrainingen, voor mensen die soms zelfs al jarenlang motorrijden maar hun rijtechniek en inzicht in het verkeer willen verfijnen. Dat zet veel meer zoden aan de dijk dan een zoveelste administratieve en technische verplichting.
Ik schaar me achter dat standpunt. Ik zou zelf ook nooit de weg op gaan met een motor waarvan ik niet zeker wist of die wel veilig was. In een auto heb je toch veel sneller het gevoel dat een technisch mankement hooguit betekent: ‘rustig uitrollen’, bij een motor kunnen de gevolgen veel groter zijn. Dus laat mij maar gewoon gezellig op regelmatige basis bij mijn onderhoudsmonteur buurten, even fijn bijpraten over de nieuwe ontwikkelingen, motoren en leuke nieuwe rijroutes. Geen Algemene Periodieke Keuring dus voor mij, maar een Achternamiddagje Passievol Kletsen.

De meeste motorrijders rijden (voor hun hobby)minder km met hun motor .dan mensen met hun auto. Dan men dan het ook eerlijk willen doen dan moetenze alle voertuigen die gebruikt maken van de openbare weg. Dus ook landbouwvoertuigen , 25 km brommobiel fietsen en oldtimers.
traktoren worden al ge-APK’t. en een 26km brommobiel is echt een ander ding dan een 750cc fiets.
Maar wat mij hier het meeste stoort is de kleuterhouding. “Als ik niet mag dan ook een ander niet.” Gewoon APK laten doen die 30 euro kost je de kop niet en zo filteren wij al die aso’s er uit die denken dat het stoer is om veel herrie te maken.
Tja, de discussie loopt al jaren. Net als die van begin december ieder jaar. Ik vrees dus dat de APK er zal komen. De APK zal veelal overbodig zijn als je het mij vraagt.
Pierre maakt een goed punt, doe het dan voor alle gemotoriseerde voertuigen (tractoren, brommers, etc.), voor de eerlijkheid.
Een motorrijder zoals ik rijd nu 40+ jaren eerst op een Honda 750 Four F1 Supersport ook mijn vriendin nu mijn vrouw sinds 35 jaar getrouwd, toen en nu sinds 2011 op Yamaha XJ 700 S met veel plezier ook nu nog de zomerse tourtochtjes met zwager en schoonzus of met vrienden heerlijk, maar het onderhoud heb ik altijd zelf gedaan voor zover mogelijk. Dit jaar nieuwe accu gemonteerd en er zit een gaatje in de demper die ik moet dichten, verder kan ik niet zoveel meer als invalide (2 vernauwingen in de rug met verschoten rug wervel), maar rijden op de motor gaat nog steeds en ben ik erg blij om.
Enig idee wat er gekeurd zou worden?Buiten banden, verlichting & remmen kan me niet zoveel bij voorstellen. Je bent je eigen kreukelzone dus die zaken check je toch al geregeld.
Ben ooit onderuit gegaan door een verkeerd uitgevoerde reparatie en sinddien doe ik al het onderhoud zelf. Er komt sindsdien geen vreemde met gereedschap aan mijn motorfiets., Dus veel verder dan visuele inspectie zal een apk keurmeester bij mij niet komen.
APK voor motoren. Ik heb ook een Spaanse motor en die wordt om de paar jaar professioneel gecontroleeerd. Kost weinig. Levert regelmatig levensgevaarlijke problemen op, zoals één van de technici me vertelde. Maar het heeft Spanje vrij gemaakt van een gigantisch probleem hier. Dat van de geluidsoverlast van de herrie ASOS hier. Dus voor mij APK snel invoeren. Trouwens alle argumenten contra, die ik hier aantreft, incl die vd muis zijn niet terzake en vooringenomen. Is het niet gigantisch elitair te denken, dat 100% van de motorbezitters fantastisch, zo niet super perfect voor hun motor zorgt, er niet één met een slechte band rondrijd, een vrijwel gladde remklauw of en ketting die bijna doorslaat. Beste motormuis, denkt u op zo’n ongeloofwaardige vooringenomen manier de motor belangen te vertegenwoordigen? Ik niet. U demonstreerd hiermee alleen maar, dat u niet serieus bent te nemen.
Mee eens met geluidlast, waar motoren krijgen 100% de schuld terwijl de buren zien de voertuig niet – maar ik heb het gezien en gehoord met eigen oog en oor – ASOS in hot-hatch auto’s met open buisjes aan het rondjes rijden. Dus ik geloof niet dat een motor APK lost het op. Nog sterker – als uitgelegd bij de manifstatie in Brussel enkele jaren geleden, een motor APK brengt *geen* voordeel (dit wordt gecontrolleerd en aangetoond in ongeval statistieken jaar op jaar). Geen voordeel behalve voor de politici die willen profiteren van de steun uit de anti-motor lobby.
Tja let op er is 1 probleem: de lawaaipijpen. Dus als het er wel van komt hebben we het aan die lui te danken.
Als die asoos met die herrie pijpen niet aangepakt worden dan komt die APK er gewoon. Ik kan de politiek daar helaas geen ongelijk in geven. Dus spreek de collega motorrijder er op aan als zijn motor te veel lawaai maakt! Motorclubs zouden hun moeten weigeren. En Politie, kom achter die pc vandaan en ga controles uitvoeren!
Nederlanders ,meedelanders , en de rest ……wat een gedoe weer om dingen die al jaren zo zijn…..
Tuurlijk wil iedereen rustig în zijn achtertuin zitten…..
Maar ja , dan ook geen bbq meer of feestjes tot middennacht……
En de vizite gaat maar met de bus…..parkeer probleem ook gedeeltelijk opgelost……..
Ik weet zeker dat de motorrijder altijd op tijd zijn onderhoud laat uitvoeren,
het vervelende vd apk is dat je er weer een verplichting bij hebt.
ik ben altijd zuinig op mijn motor en let er goed op.
Met een apk wil het niet altijd zeggen of die keuring betrouwbaar is. Het is de verantwoording vd motorrijder zelf.
Of je het wilt of niet, het komt er gewoon aan. Op 25 februari 2021 heeft de Commissie Transport en Toerisme van het Europees Parlement ( TRAN ) de Europese Commissie verzocht om motorfietsen op te nemen in de algemene verplichting tot periodieke technische keuring, als onderdeel van een groter plan om verkeersveiligheid in de Europese Unie te vergroten. “Het Europees Parlement wil verplichte periodieke technische keuringen voor alle motorfietsen en bromfietsen in elke lidstaat. Geen uitzonderingen”, zo meldt de FEMA.
De Europese Unie wil geen uitzonderingen meer door lidstaten op wetgeving en dat kan ook gunstig uitpakken, denk aan het motorrijbewijs voor 16 jaar ipv de nu huidige idiote constructie.
In het groter geheel is het ook logisch, omdat straks alle voorschriften hetzelfde zijn voor motoren kunnen wegen niet meer afgesloten worden omdat dat tegen de Europese regelgeving in gaat.
Het is een keuze, of geen APK en straks erg beperkt worden in waar we mogen rijden of wel APK en dan een uniforme regelgeving waardoor we wel kunnen blijven rijden.
Ik heb zelf 5 verschillende motorfietsen , van 1 tot 6 cylinder dus liefhebber. De opmerkingen over lawaaipijpen hierboven deel ik. Steeds meer wegen worden afgesloten voor motorfietsen vanwege de overlast. De regelgeving mbt lawaaipijpen is mij niet duidelijk, handhaving is er niet. Ook langzaamrijders die hier voorbijkomen, bijvoorbeeld groepjes dikke twins, zijn vaak oorverdovend. Motorrijders met lawaaipijpen zouden toch moeten beseffen dat ze zichzelf hiermee in de voet schieten, omstanders hinderen en andere motorrijders op den duur ook benadelen.
Mbt APK: in de praktijk zijn motorfietsen meestal in een goede staat van onderhoud, Misschien omdat praktisch alle motorrijders ook liefhebbers zijn.
Die APK voor motoren moet er natuurlijk komen, Wat een onzin om er klakkeloos van uit te gaan dat motorrijders dat allemaal wel op orde hebben, omdat je zelf niemand kent die niet naar z’n motor omkijkt. Er zijn waarschijnlijk net zoveel motorrijders die even een beurt overslaan. Vraag eens aan een gemiddelde motorzaak hoeveel motoren met achterstallig onderhoud ze tegenkomen (versleten remschijven, remblokken, oude vloeistoffen, droge ketting). Als er niets aan de hand is, hoef je ook geen zorgen te maken om de keuring en hoeft deze ook niet zoveel te kosten. Als er wel iets aan de hand is, kom je er op tijd achter.
Hier een reactie van iemand die langs een mooie motorroute woont!
De gemeente heeft borden geplaatst met minder herrie= minder overlast, nou valt mij op dat 50% die deze borden zien nog ff flink aan het gas gaan hangen.
Ik heb niks tegen motorrrijders maar geloof mij als je in het weekend in je tuin zit wordt je er niet vrolijk van, ook in dit geval moeten de goede bloeden voor de kwaden! Ik zeg meer controle op deze routes en aanpakken, En om het hoofdpunt nog even te benoemen APK is goed en veilig voor iedereen zie wat Erwin schrijft hierboven.
De APK voor een motor is kolder want ik en ik denk heel veel andere motorrijders het belangrijk vinden om op een veilige motorfiets te rijden en dit is voor een motoreigenaar heel makkelijk om dit zelf in de hand te hebben vind ik.
Dit vergeleken met een auto is toch even een heel ander verhaal.
Zelf rij ik ruim 8 jaar motor en ik ben dan ook een doorgewinterde rijder die zelfs met sneeuw nog naar mn werk rijdt en in deze 8 jaar nog nooit een technisch gebrek gehad waardoor er een gevaarlijke situatie is ontstaan.
Oh…..nee das niet waar ik heb eens stil gestaan omdat ik was vergeten dat ik op reserve reedt en ik dit ff was vergeten. 😛
Blij dat er tegenwoordig benzinemeters op zitten. 😉
Over geluid hoeven we het niet te hebben voor APK want dit kan bij een auto ook (te) luid zijn maar de uitlaat is wel luchtdicht en dus APK goed gekeurd.
Dat betekend niet dat sommige motorrijders en ook bestuurders het te bont maken en te veel DB’s produceren maar die komen de politie wel eens tegen en daar mogen ze ook flink op bekeuren maar een APK gaan hanteren hiervoor is ook kolder.
Apk kolder laat me niet lachen niet iedereen is zo als jij met onderhoud ken er diverse die met banden tot het gaatje gaan, remmen oh dat kan nog wel ff. Je neemt deel aan gemotoriseerd verkeer waarvan de helft APK plicht heeft en de helft niet ! LEG DAT MAAR EENS UIT. Ik heb een buurman die nergens naar kijkt ook niet met zijn auto, pas als het kapot is of niet meer werkt dan ondernemen we actie, te laat dus voor ieders veiligheid. APK laat maar komen ik ben er niet bang voor en jij ook niet als je hem idd zo goed onderhoud!
Hier în România is het voor alle voertuigen verplicht , 1 maal în de twee jaar.
Gewoon kleine controle op remmen en onderhoud….
Ook de aanhangers onder 750 kg….
apk of niet is dit weer geldtrekkerij van uit de overheid?
Wat mij betreft keihard àlle gemotoriseerde weggebruikers een APK! En das incl. het scoormobiel van oma Annie…
Als je ziet wat voor wrakken er af-en-toe op de weg rijden, en hoeveel een aan motoren en brommers etc geknoeid wordt … dan is het ècht hard nodig.
Veiligheid blijft natuurlijk het belangrijkste aspect. Gelukkig zijn veel mensen verstandig en laten hun motoren regelmatig onderhouden. Ik vind het overigens goed wanneer er meer aandacht besteed zou worden aan rijvaardigheidstrainingen. Ik denk dat iedereen daar belang bij zou kunnen hebben. https://janssensautoservice.nl/index.php/werkplaats/onderhoud-en-apk
Gratis apk dan maar……
En die kale banden motoren van sommige rijscholen, mogen die gewoon lesgeven dan?
APK voor motor houdt in dat net als bij autoos alles naar de mening van de APK-gast goed of afgekeurd wordt alleen maar om zoveel mogelijk geld uit je zak te kloppen. Autoos worden steeds beter, als je nu een deukje in je bumper rijdt dan keuren ze je auto al af omdat dat onveilig zou zijn? GAAN ZE OOK DOEN BIJ MOTORS als er een deuk in het spatbord zit? …
Ze maken heel de motorbranche zo kapot want de eisen worden zwaardere en zwaarder en een motor naast een auto wordt te duur, vooral als ze kilometergeld gaan rekenen in de nabije toekomst, naast peperdure brandstof dat ook nog en de meesten stappen er van af of beginnen er niet eens meer aan. Goedkoper rijden ho maar openbaar vervoer stijgt met hun prijzen mee net als bij huur en koopwoningen gaat. En wat denk je van mensen die forenzen tussen huis en werk gaat de werkgever dat kilometergeld betalen
want dan blijft er niet veel meer van je inkomen over zoals ze nu bezig zijn die idioten in den haag….. waarom hoeft iemand met ene electrische auto geen wegenbelasting te betalen nu? Het zijn immers de mensen met de dikke portefeulles die die EV autoos kunne betalen voor jan met de korte achternaam zijn ze onbetaalbaar….. geldt overigens ook voor elchtrische motors een bereik van een paar kilometer maakt mij niet blij, weg motor vakanties, electrisch is waardeloos stap dan gelijk over op waterstof heb je ook geen vieze chemische accu bedrijven nodig, waar bulldozers van 4 ton door het zuur rijden en na twee jaar al versleten zijn… jee dat is pas echt milieuvriendelijk hoor…..ze kunne hun veters niet eens strikken daar i Den Haag… en europese unie is alleen maar op geld uit meer niet…..
Uitlaten worden beschadigd met gevolg Geluidsoverlast
Hallo
Ik kom als motorfietsmonteur regelmatig banden tegen met 3 cijfer code dus meer dan 20 jaar oud dat geldt ook voor remslangen en losgeroeste remvoering.
Hoezo Apk niet nodig.
Apk cursus was in1987 al klaar nu de doorvoering nog .
Ik vrees een uitzondering te zijn op de regel. Ik breng mijn motor pas sinds de laatste jaren regelmatig voor onderhoude weg. Voorheen heb ik 15 jaar motor gereden zonder echt om te kijken naar de technische staat. Het is zo voorgekomen dat ik op het canvas rondreed en hier door anderen op geattendeerd werd. Ook kwam het voor dat ik soms chroeven vond onder de motor waarvan niet altijd de herkomst te herleiden was door mijzelf
Wat te denken van de uitstoot. Soms is het van een motor nog meer als van een auto. Afstellen door een erkende instantie of verplichte keuring invoeren. Ieder weekend geweldig last van geluidsoverlast in het Limburgse heuvelland. Laat de apk voor motoren maar komen. Zelfreflectie in motorland lijkt een utopie.