Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

1 juli 2022 2 min ... 8 Reacties

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

In juni waren er in één weekend ineens vijf doden bij verschillende motorongelukken. Het was een weekend waarin ik zelf ook op de motor was gestapt vanwege het mooie weer. Ik schrok al van het eerste bericht van een dodelijk ongeluk, omdat dat vlak in de buurt was van waar ik zelf die dag had gereden. Dat er uiteindelijk maar liefst vijf doden waren te betreuren in twee luttele dagen was dieptreurig.

Helaas lijkt het ook onderdeel te zijn van een recente trend. In 2020 kwamen er 44 mensen bij motorongelukken om het leven, in 2021 waren dat er maar liefst 52. In hoeverre de coronacrisis daar een rol bij gespeeld heeft is moeilijk te duiden: waar de één juist meer thuis bleef, pakte de ander juist de motor tijdens de crisis om er even tussenuit te zijn. Hoe dan ook: elke dode is er één te veel, dus er moet echt alles op alles worden gezet om meer dodelijke ongevallen te voorkomen.

De KNMV zei het al vaker: ‘motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden.’ Want tja, een flink deel van de al dan niet dodelijke ongevallen is eenzijdig. Te snel een bocht willen nemen, een verhoging op de weg niet tijdig zien, onvoldoende rekening houden met ander verkeer; allemaal zaken waar je zelf als motorrijder iets aan kunt doen. Je moet wel, want je bent immers je eigen kreukelzone op een motor.

Niemand ziet je!

Natuurlijk moeten wegen ook dusdanig worden ingericht dat ze veilig zijn voor motoren. Dus geen verhoogde wegafscheidingen op slecht zichtbare plaatsen bijvoorbeeld. En natuurlijk moeten andere weggebruikers ook voldoende rekening houden met motorrijders, maar de wal moet het schip ook keren: de beste verdediger van je eigen veiligheid op de motor ben je zelf.

Houd er dus gewoon standaard rekening mee dat níemand je ziet. Dat je géén voorrang krijgt als je daar wel recht op hebt. Dat er altijd uit elke mogelijke weg of richting een ambulance of politieauto aan kan komen, of een vluchtauto, of een op zijn telefoon kijkende vrachtwagenchauffeur. Vertrouw niets en niemand behalve jezelf. Als je op die manier op de motor zit, altijd alert om je heen kijkend in alle richtingen, dan scheelt dat al bijna alles.

Daarnaast is ervaring natuurlijk ontzettend belangrijk. Hoe oud je bent, bepaalt slechts gedeeltelijk hoe veilig je rijdt. Iemand van 60 die voor het eerst op een motor stapt zie ik eerder fouten maken dan iemand van 23 die al vanaf zijn 18e rijdt. Daarom vind ik het ook goed dat de eerdergenoemde KNMV zich momenteel hard maakt voor een wijziging van de vereisten voor het motorrijbewijs.

Zij roepen op tot een verruiming van de lichtste categorie motorfietsen om deze aantrekkelijker te maken voor de jonge bestuurder of voor de doelgroep die de motorfiets vooral gebruikt als forens. Dat klinkt misschien vreemd, omdat de theorie is dat je op lichte motorfietsen minder snel brokken maakt, maar in de praktijk slaan nieuwe motorrijders die lichtere categorie over, omdat ze die té licht vinden: ze kunnen er bijvoorbeeld bij het invoegen op een weg vaak slecht mee accelereren, wat juist gevaarlijk kan zijn.

Laat beginnende bestuurders maar vooral veel meters maken. Juist de praktijkervaring met het inschatten en omgaan met risico’s doet er toe. En dan hoop ik dat die jaarlijkse ongevalcijfers weer naar beneden kunnen worden afgebogen.

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Marcel Ruesen schreef:
    1 juli 2022 om 19:20

    Het hoeft dus duidelijk niet aan een op zijn telefoon kijkende vrachtwagenchauffeur te liggen! Ben nu 69 en heb bijna 40 jr op de vrachtwagen gezeten en ben NOOIT bij een ongeval betrokken geweest door mijn schuld! Rij nog steeds motor ook schadevrij!! Mijn zoon is nu 41 is ook chauffeur en is begonnen met een Aprilia 125cc, totdat hij zwaarder mocht rijden en daarmee leer je goed motorrijden! Hij rijdt nog maar incidenteel met de motor op de openbare weg. Ook omdat hij vind dat er teveel idioten op de weg zitten die naar zijn zeggen hun rijbewijs op de kermis geschoten hebben ipv verdiend met goed rijden. Ook rijd hij niet onverdienstelijk op het circuit waar hard rijden WEL belangrijk is!

    Beantwoorden
  2. Frans schreef:
    1 juli 2022 om 19:29

    Ja , die VRO risico cursus van de KNMV is nog niet zo’n slecht idee , zou verplicht moeten zijn , inderdaad , ga er van uit dat niemand je ziet , en als je hard wilt rijden huur dan een dag het circuit , op de weg kan dit absoluut niet , 60 km en 80 km /u kan ook prima . ANTICIPEER !!!!!!

    Beantwoorden
  3. Hans schreef:
    1 juli 2022 om 19:37

    Laat ieder beginnende motor bestuurder eerst maar aantonen dat ze i.d.d. Twee jaar gereden hebben op een motor met minder vermogen voordat ze zwaardere motoren mogen gaan rijden. En niet na behalen rijbewijs na twee jaar met meer vermogen mogen gaan rijden.
    Want er zijn altijd slimmeriken bij die gewoon twee jaar wachten na behalen rijbewijs.

    Beantwoorden
  4. Hans schreef:
    1 juli 2022 om 20:03

    Ik probeer altijd zoveel mogelijk te anticiperen, en als het dan eens een stukje wat rustiger is en geen zijwegen of uitritten, dan pas wil ik wel eens even iets harder rijden.

    Beantwoorden
  5. martine schreef:
    1 juli 2022 om 20:54

    Ik ben het er zeer mee eens, als je rijd op de motor houd er ALTIJD rekening mee dat de verkeersdeelnemers jou niet zien!!!!! Houd de 2 sec regel aan afstand is heel erg belangrijk.
    ik ben het niet eens met de gezegde dat als je ouder bent en net een rijbewijs hebt dat je dan geen ervaring hebt. Ik heb mijn motorrijbewijs vijf jaar geleden gehaald en ik ben nu 53 en zeker weten dat ik goed rijd hoor. (al 30 jaar een autorijbewijs.) Neem gewoon geen risico, zorg dat autorijders jouw respect krijgen.

    Beantwoorden
  6. Jos schreef:
    2 juli 2022 om 12:01

    Veiligheid begint m.i. toch vooral ook bij jezelf, zorg iig dat je goed zichtbaar bent en voer altijd verlichting! Zelf heb ik een gele helm en een gele jas en het valt me op dat toch het leeuwendeel van de motorrijders donkere kleding dragen.
    Ook zijn er altijd wel een aantal motorrijders die met mooi weer klaarblijkelijk hun beschermende kleding niet nodig hebben, of misschien te warm vinden? Terwijl er toch degelijke doorwaaijassen te koop zijn, die van alle bescherming zijn voorzien en waarin je toch het gevoel hebt dat je in je t shirt op de motor rijdt.
    Waar m.i. ook zeker kritisch door de wetgever naar gekeken zou moeten worden is de regelgeving rond de MP3 en soortgelijke driewielers. Het merendeel van deze bestuurders zie ik doorgaans geheel zonder beschermende kleding rijden. Bovendien zie je veelal aan de rijstijl dat defensief rijden een tamelijk onbekend fenomeen lijkt te zijn. Ik ben zelf ook een ex MP3 rijder maar toen ik het motorscooter rijden wel echt leuk begon te vinden heb toch gekozen om m’n motorrijbewijs te gaan halen en dat bleek naderhand ook zeer zinvol te zijn.
    Een korte verplichte ‘rijopleiding’ lijkt met het ook op de veiligheid voor deze mensen toch wel een noodzaak.

    Beantwoorden
  7. Istismeguys schreef:
    2 juli 2022 om 16:01

    Ja, Ik zeg tijdens trainingen regelmatig “hard rijden” kan iedereen, maar
    “hard remmen” en “goed (in)sturen” vereist wel wat meer stuurmanskunst.
    Zonder controle heb je meer kans op kont-rollen.

    Beantwoorden
  8. George schreef:
    8 oktober 2022 om 09:10

    Ik denk dat ook de kosten van het iedere keer examen doen meespeelt. De zwaarte van de motor maakt niet veel uit ,ik zie genoeg 600 cc motorfietsen die een 1200 zoek rijden .

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

10 februari 2023 3 min

Motordiefstallen en voordringverbod

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

8 december 2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16 mei 2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 maart 2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

2 november 2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20 juli 2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13 juni 2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

9 januari 2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28 augustus 2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

3 februari 2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 december 2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30 juli 2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25 december 2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X