Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

13 juni 2021 3 min ... 5 Reacties

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

Naar schatting is er bij zo’n 60 tot 70 procent van alle tweedehands motoren gerommeld met de tellerstand. Om tellerfraude tegen te gaan, wordt op 1 juli de Nationale Motor Pas ingevoerd. Een terechte maatregel volgens Motormuis.

Er stond drie kilometer op de teller toen ik mijn huidige motor kocht. Binnen een jaar waren dat er 25.000 geworden. Als ik ‘m had willen verkopen na dat jaar, dan had ik dat gemerkt in de portemonnee. Waarde is immers grotendeels afhankelijk van de kilometerstand. Voor mij geen probleem, want ik wílde mijn motor helemaal niet verkopen.

Maar er worden jaarlijks natuurlijk wel veel motoren op de tweedehands markt verkocht, want niet iedereen is zo gehecht aan zijn of haar motor als ik. En dan gebeuren er soms gekke dingen met de tellerstand.

Vorig jaar was bij het televisieprogramma Opgelicht! te zien dat er flink gesjoemeld wordt met de tellers van motoren. Tellerfraude dus. Ondanks het feit dat het terugdraaien van kilometertellers uiteraard gewoon verboden is (overigens pas sinds 2014), constateerden de programmamakers dat dit in de praktijk toch heel vaak gebeurt. Het bleek ook makkelijk om dit te doen: er is geen verplichte APK voor motoren en er was ook geen centrale database waarin kilometerstanden bijvoorbeeld bij onderhoud worden genoteerd.

Het is al erg genoeg dat de kilometerstand van zo’n 264.000 voertuigen per jaar in Nederland als ‘verdacht’ wordt aangemerkt. Maar bij motoren is dat nog een stukje erger dan bij auto’s. Als een auto pech onderweg krijgt, dan zijn de gevolgen vaak nog wel te overzien. Als een motor volgens een dealer ‘net nog onderhoud heeft gehad en maar 5.000 kilometer op de teller heeft’, terwijl dit helemaal niet blijkt te kloppen, kan dat uiteraard ernstigere gevolgen hebben. Op vier wielen is het toch makkelijker uitrollen dan op een motor met twee. Dan wil je geen plotseling bokken of vreemde bewegingen van je voertuig.

Verdachte kilometerstanden

Het aantal ‘verdachte’ kilometerstanden is dus hoog. Echt heel hoog. Een motordeskundige bij Opgelicht! stelde dat er naar schatting met zo’n 60 tot 70 procent van alle tweedehands motoren is gerommeld. Hij gaf zelfs aan dat hij in de twintig jaar dat hij onafhankelijke motorkeuringen uitvoerde, nog nooit(!) een handelaar tegen was gekomen die de waarheid vertelde als er bijvoorbeeld sprake was van een schadeverleden.

Met dit soort cijfers kon je er vergif opnemen dat de overheid zou ingrijpen.

Met dit soort cijfers kon je er vergif opnemen dat de overheid zou ingrijpen. En dat is dus ook precies wat er is gebeurd. Per 1 juli wordt na jarenlang gesteggel hierover de Nationale Motor Pas (NMP) in Nederland ingevoerd. Een maatregel die al langer bestaat voor auto’s met de Nationale Auto Pas (NAP). Bij elk bezoek aan een werkplaats wordt dan voortaan de kilometerstand genoteerd, zelfs al kost de reparatie niets. Dit wordt overigens alleen gedaan door bedrijven die bij de RDW zijn aangesloten. Het is dus nog geen waterdicht systeem. En er is dus ook nog steeds geen APK voor motoren, maar dat is weer een hele andere discussie.

Over de Nationale Motor Pas is weinig discussie. De meeste mensen lijken het wel een goed idee te vinden. Voor handelaren is het misschien minder prettig als er echt zóveel van hen zijn tellerfraude plegen. Maar voor motorrijders is het veiliger, goedkoper en eerlijker.

Soms ontstaat nieuw beleid dus bijna vanzelf, gewoon op basis van cijfers en feiten. Dan is een lobby niet eens echt nodig. Hooguit om versnelling in de realisatie van dat beleid te krijgen. Wat mij betreft is de Nationale Motor Pas in ieder geval een goed idee. Het raakt mij alleen voorlopig niet: ik verkoop mijn motor toch niet. Ben je gek!

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Hans van der Made schreef:
    15 juni 2021 om 03:46

    Veel legitieme, goede werkplaatsen zijn niet aangesloten op de RDW. De motorrijder die een goede prijs wil bij verkoop heeft nu een reden om daar weg te blijven. Zoals wel vaker, helpt de ontwikkeling de groten tegen de kleintjes.

    Beantwoorden
  2. Andre van Woerkom schreef:
    15 juni 2021 om 11:14

    Iemand beweert wat en vervolgens wordt daar op voortgebouwd, gepland en nieuwe regelgeving bedacht. Maar wat is nu precies het bewijs?
    Hoeveel under-cover steekproeven zijn bijvoorbeeld gedaan?
    Wat is die gemiddelde tellerafwijking dan?
    Wat hebben eerder in het buitenland doorgevoerde maatregelen precies opgeleverd?
    Ook de bewering dat ‘levensgevaarlijke’ situaties ontstaan komt totaal niet overeen met CBS statistieken en de praktijk van alledag.
    Het lijkt me een plicht van de overheid aan de burgerij eerst deze vragen afdoende te beantwoorden alvorens men tot een volgende stap overgaat.

    Beantwoorden
  3. Rudy schreef:
    15 juni 2021 om 13:17

    Prima initiatief. Het is er voor auto’s, waarom niet ook voor motoren. Alleen is het een oplossing voor geen probleem. Als ik suggereer dat er met geen enkele tellerstand is geknoeid zit ik er naast, maar bewijs daarvoor heb ik niet. En ongevallen met motoren die een technisch mankement hadden, en al helemaal als gevolg van een tellerstand die niet overeen komt met de kilometers die het voertuig er echt op heeft zitten, heb ik nooit genoemd gezien. Maar zekerheid heb ik er ook niet over. Overigens is dit natuurlijk wel het ‘voorstadium’ van een APK.

    Beantwoorden
  4. Rob brouwer schreef:
    19 juni 2021 om 21:18

    Begin van de betutteling is er…op weg naar verplichtte apk en verplichte db keuringen…… brood op de plank voor de dealers dus…

    Beantwoorden
  5. E. de Jonge schreef:
    22 juni 2021 om 10:33

    Een goeie oplossing om het teller probleem op te lossen, maar als er ook een APK komt dan wordt dit ook weer een melkkoe voor de belasting dienst en de RDW net als bij de auto`s . Een echte motorrijder zorgt er wel voor dat zijn Bike in orde is en hoeft niet altijd gekeurd te zijn, naar mijn idee.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

10 februari 2023 3 min

Motordiefstallen en voordringverbod

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

8 december 2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

1 juli 2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16 mei 2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 maart 2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

2 november 2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20 juli 2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

9 januari 2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28 augustus 2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

3 februari 2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 december 2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30 juli 2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25 december 2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X