Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

2 november 2021 3 min ... 9 Reacties

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

Er wordt wat afgetest in Nederland. We testen of een microfoon het wel doet voorafgaand aan een optreden, we testen onze kennis bij het kijken van De Slimste Mens, we testen of de soep die we gaan eten niet te heet is en we testen op corona. Maar oktober bleek dit jaar vooral ook een testmaand te zijn voor motorrijders.

Zo testten ze in Deventer of motoren voor geluidsoverlast zorgen, of dat de herrie door iets heel anders komt, meldt De Stentor. De uitslag? Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor een bekeuring dan andere verkeersdeelnemers.

Daar zit een hele lobby aan vast van omwonenden die een snelheidsverlaging willen op bepaalde trajecten, of flitscamera’s, of andere maatregelen die vooral gericht zijn op motoren, omdat ze de geluidsoverlast die ze ervaren met name toeschrijven aan motorrijders. De gemeente wil echter eerst onderzoek doen, om te bepalen of het probleem überhaupt wel bij motorrijders ligt.

Wel steunt Deventer een brief van de gemeente Bergen aan het rijk, waarin ook om maatregelen wordt gevraagd tegen motoroverlast. Denk daarbij aan strengere geluidsnormen waardoor er eerder bekeurd kan worden, een verbod op bepaalde aanpassingen aan motoren (lees: geen aftermarket uitlaten meer) en een verplichte geluids-apk. De druk op het rijk om maatregelen te treffen neemt steeds verder toe, want dit soort acties zijn steeds regelmatiger terug te horen in de media. Dat Deventer kiest voor éérst onderzoek en dan eventueel pas maatregelen is daarbij een goede ontwikkeling.

78% van alle overtredingen van motorrijders betreft een snelheidsovertreding

Er is ook getest hoeveel motorrijders verkeersboetes weten te vergaren in Nederland. Of beter gezegd: gemeten. Zo blijkt uit cijfers van het Ministerie van Justitie en Veiligheid over de periode mei tot en met augustus. Motorrijders kregen maar één procent van alle verkeersboetes in Nederland. Wel werden motorrijders daarbij twee keer zo vaak staande gehouden om de bekeuring in ontvangst te nemen als andere verkeersdeelnemers. Dat kan een vorm van discriminatie door stereotypering zijn. Maar, 78% van alle overtredingen van motorrijders betreft een snelheidsovertreding. Agenten vinden het wellicht extra belangrijk om juist motorrijders ook even persoonlijk aan te spreken op hun overtreding. Zij zijn immers relatief kwetsbaar in het verkeer.

Ik ben zelf ook wel eens staande gehouden wegens een snelheidsovertreding. Ik was me daar overigens totaal niet van bewust, omdat ik er heilig van overtuigd was dat ik 100 mocht rijden op een weg waar dat 80 bleek te zijn. Het verkeer in de andere richting mocht wel 100, altijd fijn dat soort consistentie. Ik kreeg meteen ook een veiligheidspreek. Maar het is dus wel iets om in de gaten te houden. Ik ben dus ook wel benieuwd wie er nog meer staande zijn gehouden en wat de boodschap van de dienstdoende agent dan was?

Rijhulpsystemen lijken motorrijders vaak niet te zien

De European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) test de komende tijd of rijhulpsystemen van auto’s wel goed staan afgesteld voor motorrijders. Vaak lijken die systemen motorrijders niet te zien. Helaas wordt die test onder nogal klinische omstandigheden afgenomen, blijkt uit de voorwaarden. Zo wordt er alleen op een droge weg getest, putten en kuilen mogen er niet in zitten. Er mag geen harde wind zijn en er mogen geen andere voertuigen in een straal van vier meter van de testauto zitten. Snel optrekken van de motorrijder wordt uitgesloten, evenals plotselinge manoeuvres. Tja, de praktijk is natuurlijk vaak anders. Dus díe test zal nog wel een staartje krijgen. Maar ook hier geldt: laten we het positief bekijken: er wordt in ieder geval eindelijk werk gemaakt van het rekening houden met motorrijders. Nu eens testen of het allemaal voldoende werkt.

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Arie Versteeg schreef:
    6 november 2021 om 12:15

    In mijn motorleven, en dat is ondertussen ruim 40 jaar, ben ik drie maal door oom agent staande gehouden. Wat wellicht opvallend is, is dat de twee keer dat het bij een waarschuwing bleef, deze waarschuwing door een motoragent gegeven werd en ik een bekeuring van een stel dienders kreeg die toevallig langsliepen op de plek waar ik net mijn motor op de stoep gereden had om te parkeren.
    Dat motoragenten meer vergevingsgezind zijn richting motorrijders is hier natuurlijk niet mee bewezen maar heeft mij in ieder geval wel veel geld bespaard!

    Beantwoorden
  2. Carlo Smits schreef:
    6 november 2021 om 12:17

    Ben 70 jaar oud. Rij vanaf mijn 18e. 1 rijles, meteen geslaagd. Nog nooit aangehouden op de motor.
    Wel met de auto, meerdere keren.

    Beantwoorden
    1. Hans Hoveling schreef:
      8 november 2021 om 19:49

      Ben 67 jaar oud. Rij vanaf mijn 27e. Ook 1 rijles en direct geslaagd.
      Nog nooit aangehouden met de motor. ca 300k km.
      Waarvoor aanhouden? Alles is prima en ik heb geen brul-uitlaat.

      Ja, met de auto wel meerdere keren aangehouden.
      Maar met auto ook bijna 2 miljoen km meer gereden.

  3. Hans Dekker schreef:
    7 november 2021 om 16:31

    Ben 1 keer, na een vakantie in Tirol, staande gehouden door een Volvo Stationcar met het bord “Folgen Polizei” Dit was op de Autobahn bij Stuttgart. Deze Duitse politiemedewerkers hadden blijkbaar nog nooit een Nederlandse 125cc motorscooter met bagage op de Autobahn gezien. Na controle van rij- en kentekenbewijs kon ik met “Gute Reise” weer doorrijden. Ik ben van mening dat de Duitse Politie, in ieder geval in mijn geval, uiterst correct en beleeft bij een staandehouding optreed. Ik werd ik zelfs door een politiemotor weer terug op de Autobahn gebracht.

    Beantwoorden
  4. Mike the Bike schreef:
    7 november 2021 om 23:20

    Ik rij nu vanaf 17 februari 1979 (42 jaar) onafgebroken motor en nog nooit staande gehouden. ik ben geen voorzichtige maar zeker geen ook geen roekeloze rijder. Heb wel altijd opvallende machines dus ik zou het wel verwachten.

    Beantwoorden
  5. Andries Dijkstra schreef:
    8 november 2021 om 15:11

    Heb nog nooit een snelheidsbekeuring gehad. Ook niet in de 10 jaar dat ik nu een Ducati rijd. Gewoon goed opletten. Wel 1 keer staande gehouden. Op een Moto Guzzi V7. Sneed stukje af door over het fietspad te gaan. Mocht niet van om motoragent. Geen boete want hij vond mijn motor te mooi. Korte preek en toen veel over motoren gepraat. Prima kerels bij de politie.

    Beantwoorden
  6. Hans ten Broeke schreef:
    10 november 2021 om 23:55

    Vroeger op de brommer, Jamathi vaak 1969. Dat is geen brommer dat is een motor! wijzend naar de kick starter. Of die keer dat ik doorreed en even later de agenten de schuur instormden. Het gewone cilindertje zat er al weer op maar de uitlaat nog net niet. De veldwachter graven in de bos uitlaten op de vloer, en ja dat was hem, nog gloeiend heet, brande zijn handen, ik was de klos!
    Z’n 20 jaar geleden het rijbewijs kwijt, het was z’n mooie buitenweg! De enige echte bon in de USA Uhta z’n brede 4 baans weg met 30m midden berm. Rustig voort keutelen met m’n ST1100 komt er een Cherif van achteren, had z’n 15 mijl te hard gereden. Heb de man nooit gezien, maar die hebben Unkoming radar, meten je, rijden een end door dan door de midden berm om van achter te komen.
    Dan krijg je korting omdat je een helm, handschoenen, een pak en laarzen draagd, blijft er 60 dollar over.
    He is dat een nieuwe Dodge Charger? Ja, toen werd het gezellig, geen woord aan gelogen, mocht achter het stuur hij alles uitleggen, hij heeft zelfs een foto gemaakt dat ik naast de auto sta met de bon in de hand. foto en bon zijn er nog.

    Beantwoorden
  7. Ron Blok schreef:
    14 november 2021 om 17:41

    Ik ben 75 jaar oud en rij vanaf mijn 18 de jaar motor ben slechts 1 keer staande gehouden voor het passeren van een file over de doorgaande streep en daarvoor ook een verbaal gehad.

    Beantwoorden
  8. Jack Middelburg schreef:
    18 november 2021 om 11:58

    Ik ben 63 en al 1 keer aangehouden (voor een alcoholcontrole) op zondagochtend in de Biesbosch.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

10 februari 2023 3 min

Motordiefstallen en voordringverbod

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

8 december 2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

1 juli 2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16 mei 2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 maart 2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20 juli 2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13 juni 2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

9 januari 2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28 augustus 2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

3 februari 2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 december 2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30 juli 2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25 december 2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X