Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

15 december 2019 2 min ... 9 Reacties

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

Vergeleken met automobilisten hebben motorrijders het maar zwaar, als het gaat om veiligheid. Autogordels, kreukelzones, kooiconstructies en airbags zijn allemaal vormen van 'passieve veiligheid' waar automobilisten van kunnen profiteren. Motorrijders hebben minder opties: helmen en fatsoenlijke motorkleding, daar moeten we het ongeveer mee doen. Dat is al decennialang zo. We weten dan ook allemaal dat je als motorrijder 30 keer meer kans hebt op een dodelijk ongeluk dan wanneer je in een auto zit.

But wait, there’s more!

Want de laatste jaren is er iets nieuws bij gekomen: ontwikkelingen op het gebied van actieve veiligheid. Autofabrikanten geven namelijk aan dat maatregelen om de passieve veiligheid te verbeteren vrijwel uitontwikkeld zijn, dus zoeken ze het elders. Antiblokkeersystemen (die wij ook hebben) en elektronische stabiliteitscontrole. Hiermee wordt ingegrepen in de besturing van de auto met als doel ongelukken te voorkomen of minder ernstig te laten zijn. We hebben het hier dus plat gezegd over rijhulpsystemen. Ze zijn bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten, maar dat gaat bepaald nog niet helemaal lekker.

Dat zeg ik niet alleen zelf als geïrriteerde motorrijder die om de haverklap van de weg wordt gereden door plotseling remmende of uitwijkende auto’s, maar dat zegt ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Die heeft onlangs het rapport ‘Wie stuurt? Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer’ gepubliceerd. Daarin staat in meer dan 150 bladzijdes uitgelegd wat er allemaal mis gaat of mis kan gaan door die nieuwe rijhulpsystemen.

In het onderzoek is geen enkele aandacht voor ons als motorrijder!

Wat willekeurige voorbeelden: de camera’s kunnen vies zijn en daardoor foutieve data doorgeven. Software is nog onvoldoende ontwikkeld waardoor soms automatisch gas wordt gegeven terwijl er juist geremd moet worden (of andersom). Software kan kwetsbaar zijn voor hacken (zie je dat horrorscenario al voor je: dat je stuur ineens wordt omgegooid door een hacker vanuit zijn zolderkamer?). Bestuurders weten onvoldoende hoe de rijhulpsystemen precies werken (en drukken daardoor op knopjes waardoor de auto ineens harder of juist langzamer gaat). Camera’s die diepladers niet herkennen (dodelijk ongeval in 2017 bij Den Bommel). Auto’s die pas te laat het noodremsysteem in werking laten treden omdat ze invoegende auto’s van de zijkant niet snel genoeg herkennen. Autopilots die geen rekening houden met rotondes. Auto’s die binnen de lijntjes horen te blijven, maar er door slechte detectie ineens toch overheen gaan (dodelijk ongeval in 2019 in Zeeland). Zomaar een greep uit de zaken die mis gaan.

Het vervelende van het rapport van de OVV is dat het woord ‘motorrijder’ er welgeteld nul keer in voorkomt. Het gaat voortdurend over auto’s en vrachtauto’s, en hooguit worden ‘zwakke deelnemers in het verkeer’ nog eens genoemd. Waarbij wordt gedoeld op fietsers of voetgangers. In het onderzoek is geen enkele aandacht voor ons als motorrijder, terwijl wij toch wel een hele specifieke groep vormen die altijd al in een risicocategorie valt. En die nu extra veel last heeft van automobilisten die onvoldoende uitontwikkelde rijhulpsystemen gebruiken -mede zodat ze lekker illegaal op hun mobieltje kunnen zitten kijken, wat de situatie er altijd nog veiliger op maakt, not-. De les van vandaag is dus tweeledig: 1) als motorrijder nog beter opletten omdat auto’s steeds meer een éigen wil hebben, en 2) als motorrijders moeten we gaan lobbyen bij instanties die rijhulpsystemen ontwikkelen of er beleidsregels voor maken om beter rekening te houden met ons. Werk aan de winkel dus.

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Michiel schreef:
    16 december 2019 om 21:36

    Hoezo 30 keer groter risico op overlijden dan een automobilist? Uit welk onderzoek blijkt dat?

    Beantwoorden
    1. PJ van Dijk schreef:
      17 december 2019 om 10:40

      Dat is aantal verkeersdoden per modaliteit gedeeld door aantal kilometers per modaliteit. Hoef je geen onderzoek voor te doen, staat gewoon jaarlijks in de cijfers van het CBS

    2. Trx850 schreef:
      27 juni 2020 om 07:53

      30x vaker klopt wel, maar de gemiddelde motorrijder zit op amper 3000 km per jaar, hoe meer kilometers een motorrijder maakt per jaar laat deze 30x fors dalen, daar wordt helaas niet naar gekeken, rij zelf 10/15 000 per jaar en verbaas mij soms over acties van “ eendagsvliegen” op een motor

  2. Dick Potze schreef:
    16 december 2019 om 22:42

    Ik moet zeggen dat dit verhaal over rijhulpsystemen wel heel erg negatief is. Er worden een paar voorbeelden uigelicht waar het mis ging. Hoeveel voorbeelden zijn er dan waar het wel goed ging. Maar we moeten er wel om denken dat de bestuurder zelf moet opletten en niet gaat denken , de auto regelt het wel..

    Beantwoorden
  3. Henk Denkers schreef:
    17 december 2019 om 18:39

    Klopt helemaal, dit is nog lang niet voldoende ontwikkeld of het wordt al gebruikt.
    Hierbij zijn motorrijders, fietsers en voetgangers de pineut.
    Ik denk hierbij aan de ongelukken die er bijvoorbeeld met de “ zelfsturende” Tesla zijn gebeurd.

    Beantwoorden
  4. TdB schreef:
    17 december 2019 om 20:20

    Ik zou het persoonlijk wel prettig vinden wanneer de mens weer een rol van belang gaat spelen bij het autorijden. Je merkt heel vaak dat automobilisten meer als passagier in de auto zitten dan als bestuurder. Als dat eenmaal je standaard uitgangspunt is wanneer je op de motor zit een dat de basis is van alles wat je doet op de weg is probleem minder groot

    Beantwoorden
  5. tralejbus schreef:
    3 januari 2020 om 11:51

    Rij al een jaar niet op openbare wegen met de motor en voel me fantastisch. Er is echt niets te zoeken. Files, vangrails, stoplichten, trajectcontroles, whatsappers enz. Ik zit lekker veilig in mijn bus met mijn motor achterin op weg naar een circuit waar je daar echt van kan genieten.

    Beantwoorden
  6. Peter schreef:
    4 februari 2020 om 16:14

    Ik heb zélf leren rijden, in de auto en op de motor. Hoe méér van die elektronische flauwekul er in/op de auto/motor zit hoe “makkelijker” de mens wordt. Er kan je toch niets gebeuren met al die elektronische vangnetten? En al helemáál niet als je ook nog eens winterbanden hebt ?

    Beantwoorden
  7. S Markerink schreef:
    27 februari 2020 om 14:10

    het is belachelijk dat ze deze apparaten zo de weg op laten gaan. Ik moet er niet aan denken dat je zo de weg af word gereden door zo’n zelfhulp auto.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

10 februari 2023 3 min

Motordiefstallen en voordringverbod

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

8 december 2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

1 juli 2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16 mei 2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 maart 2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

2 november 2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20 juli 2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13 juni 2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

9 januari 2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28 augustus 2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

3 februari 2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30 juli 2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25 december 2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X