Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.
Afgelopen maand vond er een rechtszaak plaats waar veel belangstelling voor was vanuit motorrijders. Niet gek, want het betrof een zaak over de voorgenomen pilot van de gemeente Vaals om een aantal wegen af te sluiten voor motoren.
Dat was bedoeld als experiment om te kijken of dat zou helpen tegen geluidsoverlast van motoren, om de verkeersveiligheid te verbeteren en om de natuur te beschermen.
Niet alleen motorrijders en actiegroepen kwamen tegen dit voornemen in verweer, ook buurgemeente Gulpen-Wittem. Die buurgemeente was zelfs de partij die officieel bezwaar maakte en naar de rechtbank stapte. Nu denk je misschien dat dat was omdat ze de uitgangspunten van de gemeente Vaals niet onderschreven.
Zo kun je beredeneren dat ook andere voertuigen voor geluidsoverlast zorgen, bijvoorbeeld auto’s of vrachtwagens. Of je kijkt naar pilots die eerder gedaan zijn waaruit blijkt dat de verkeersveiligheid niet per se toeneemt bij wegafsluitingen. Of je bedenkt dat motoren veel minder uitstoot van schadelijke stoffen veroorzaken dan eerdergenoemde auto’s of vrachtwagens.
Maar nee, niets van dat alles. De gemeente Gulpen-Wittem had een veel simpelere inzet: ze vonden het besluit tot wegafsluiting onzorgvuldig voorbereid, niet goed gemotiveerd en een evenredige belangenafweging ontbrak.
Het probleem voor Gulpen-Wittem: door de afsluitingen zouden motoren moeten keren en hun weg moeten vervolgen op een manier waarbij dat alléén via de gemeente Gulpen-Wittem zou kunnen. En dat zou dáár dan natuurlijk weer potentieel overlast kunnen veroorzaken. De rechtbank was het hier mee eens en gaf Gulpen-Wittem gelijk. Er ging dus een streep door de wegafsluitingen.
Blijf alert als motorrijder
Ik weet alleen niet of we er als motorrijder nu echt blij mee moeten zijn. Een inhoudelijke behandeling van de argumentatie van de gemeente Vaals kwam bij de rechtbank niet eens aan de orde. Dat was ook lastig geweest overigens, daar volgens Gulpen-Wittem en de rechtbank de motivatie van Vaals niet goed was opgezet.
De conclusie die na afloop van de rechtszaak min of meer werd getrokken was dat gemeenten dus nog beter gezamenlijk op moeten trekken in pogingen om hinder te verminderen. Ze willen een waterbedeffect voorkomen, maar het gaat nog steeds alleen over motorrijders die overlast zouden veroorzaken. Dat uitgangspunt is natuurlijk al in twijfel te trekken.
Het ziet er echter naar uit dat we de inhoudelijke discussie dus pas op een later moment gaan krijgen. Blijf dus alert als motorrijder, sluit je aan bij actiegroepen, kom in het verweer als je rechten als motorrijder eenzijdig worden bedreigd en maak duidelijk bij politici en desnoods in de rechtbank dat er heus wel motorrijders zijn die -bewust- overlast veroorzaken, maar dat dit bij andere vervoersmiddelen en bestuurders daarvan net zo vaak gebeurt.
Als je al wil ingrijpen op het gebied van geluidsoverlast, natuur en verkeersveiligheid, behandel dan iedereen gelijkwaardig. En zoek uit wat het échte probleem is en pak dát aan.

Naar aanleiding van bovenstaande heb ik vorig jaar een brief gestuurd naar de gemeente Vaals die ik hieronder bijvoeg. Ze hebben telefonisch contact met mij opgenomen en ik heb een uitgebreid gesprek gehad met iemand van het gemeentebestuur. Ze zei me dat mijn brief in de raad behandeld zou worden en ik hier bericht van zou krijgen. Ik heb aangeboden om als motorrijder op de bekende motorstops in het heuvelland flyers uit te delen als ze die ter beschikking zouden stellen. Helaas heb ik niets meer van de gemeente Vaals vernomen.
Geacht gemeentebestuur van de gemeente Vaals.
Mijn naam is Henk —-, motorrijder en wonende in Gulpen. Ik heb vernomen dat U net als vorig jaar rond deze tijd weer motorrijders de toegang gaat ontzeggen op bepaalde wegen in de gemeente Vaals. Vorig jaar heb ik er niet op gereageerd maar nu wil ik toch mijn ongenoegen kenbaar maken.
Ik wil U eerst het volgende uitleggen. Je hebt motorrijders en rijders op motoren. Wat is het verschil zult U denken. Er is wel degelijk verschil en wel het volgende.
Motorrijders rijden uit passie op hun motor, houden zich aan verkeersregels en hebben respect voor andere weggebruikers. Rijders op motoren zijn een veel kleinere groep mensen die totaal niets met het begrip motorrijders gemeen hebben. Zij rijden hoofdzakelijk in het weekend op hun motor en dan het liefst in groepsverband. Vele onder deze groep vinden het dan noodzakelijk om zich tegenover hun mede rijders te bewijzen door harder te rijden ,vaak buiten de verkeersregels en overmatig lawaai te maken door met hoog toerental te rijden om maar stoer over te komen. Ik kan me zeer goed voorstellen dat zich een hoop mensen en dan vooral de bewoners van het heuvelland zich hier mateloos aan storen. Laat ik U verzekeren dat ook ik en mijn mede motorrijders zich hieraan storen. Maar het stoort de groep motorrijders niet alleen dat die rijders op motoren zich asociaal gedragen maar ook zeer zeker dat wij als groep mede de dupe zijn van dat asociale gedrag. U gaat alle motorrijder weren in het weekend op bepaalde wegen en ik kan U verzekeren dat wij als groep motorrijders zich behoorlijk gediscrimineerd voelen. De overheid stelt regels op en moeten die dan ook handhaven. Het moet niet zo zijn dat als er om welke reden dan ook niet of niet genoeg gehandhaafd kan worden dat een hele groep waarvan zich zeker 90 % aan de geldende regels houd over een kam geschoren word. Als er een rotte appel tussen 100 mooie appels ligt wordt ook niet de hele kist weggegooid maar wordt de rotte appel eruit gehaald. Als er, vooral in de weekenden, veel meer gehandhaafd zou worden en de pakkans van die groep die zich asociaal gedraagt veel groter is zal zich dat heel snel rond spreken en zullen ze zich wel bedenken om met hun asociale gedrag de stoere bink uit te hangen.
Vorig jaar noemde U de afsluiting een pilot, nu een proef. Wat wordt het volgend jaar? Een definitieve sluiting voor motoren? Wij, groep motorrijders, zijn daar absoluut geen voorstander van en ook, zoals U uit reacties merkt, een groot deel van de bewoners van het heuvelland zijn het met de maatregelen die U neemt ook niet eens.
Dat mij met een goedgekeurd motorvoertuig de toegang wordt ontzegd terwijl ik me aan de geldende regels houd is op geen enkele manier te rechtvaardigen. Ik mag daarom ook aannemen dat U in de toekomst geen wegen definitief gaat sluiten voor motoren maar zoals het hoort, meer en strenger gaat handhaven.
Met vriendelijke (motor) groet:
gezien het feit dat er meer dan lief is aan herrie van automobielen en motoren.
Jammer dat er op de verkeerde manier protest tegen wordt gedaan, dit is volslagen niet nodig.
ga bij de bevoegde besturen protesteren, dat die maar eens gaan handhaven inplaats van wegen afsluiten, het leven is zo simpel.
Simpel:voor alles wat rijd auto,motor,scooters of fietsers, TE LUID IS UIT !
Veiligheid van het motorrijden is zelf goed weten wat je doet en goed op je medeweg gebruikers te letten.Het gebeurt toch vaak een keer dat je niet gezien wordt door je medeweg gebruikers gebruikers.Te hard rijden moet je op het circuit doen .Er is een groep die zich misdraagt deze moeten ze aanpakken niet de normale motor rijders.Straten dicht gooien is niet de oplossing tegen dit soort rijgedrag.
Geluidsoverlast door pubers en nog altijd puberende mensen in midlife crises tot oude opa’s ana toe, is van alle tijden.
Ook is het chronisch gebrek aan handhaving in Nederland van alle tijden.
Een keer herrie willen maken, kan ik in komen.
Maar constant met een kloot herrie rond rijden omdat het in Nederland “mag” is wat anders.
Het wordt hoogste tijd dat er eens gehandhaaft wordt.
En dan hoeft nog niet eens iedereen er aan te geloven, maar in ieder geval de grootste galbakken.
Net zo goed autotjes met open uitlaat (waar de kat al tussen weg gehaald is om meer dB’s te produceren) als ook motoren.
En dan nog es een keer:
!!! VEEL GELUID IS NIET EVENREDIG AAN MOOI GELUID !!!
De duidelijkr aanpak zit in het aanpakken van het overgeproduceerde geluid van het uitlaatsysteem.Je rijgedrag kan enorm bijdragen aan het genot van de bestuurder een vooral omgeving..Vergeet vooral niet..je bent te gast en gedraag je daar ook naar..Zo houden we motorrijden leuk.
Het probleem is heel simpel. Er is te weinig politie om de lawaai schoppers
aan te pakken dus maar afsluiten,dat is het makkelijkste.
Zoals zo vaak worden de relax rijdende toerrijders de dupe van de kabaal makende en/of hardrijders.
Erg jammer. Deze laatste groep heeft daar geen boodschap aan en realiseren zich niet dat ze de tegenstanders in de kaart spelen.
Inderdaad, ons aan de norm houden, maar dan moet er ook gehandhaafd worden. Zo weer je de jongens die denken dat de Rijndijk een TT-circuit is. Die verpesten het voor ons allemaal.
De meeste motorrijders houden zich wel aan de geluidsnormen. Het is meestal een minderheid van zogenaamde ‘motorrijders’ die hier maling aan hebben.
Dus overheid pak die genen aan, die ook daad werkelijk het meeste lawaai en last veroorzaken. En laat de goede rijders met rust!
Belachelijk dat altijd de motorrijders.
Geluidsoverlast bezorgen .
Maar dat ze eens naar de automobilisten
Moeten kijken met circuit uitlaten .
Die tegenwoordig in is bij jonge autorijders
Er gewoon voor zorgen dat we ons als motorrijders aan de geluidsnormen houden?
Doe je best hè 😃
Het is een goed en duidelijk stukje, maar aan de andere kant kijk ook eens naar diegene die met open uitlaten rijden het is ook niet leuk als je in je tuin zit en er komen constant van deze motor rijdende groepen langs.die ook nog eens extra gas geven. Dus houd als motor rijders rekening met je mede mens. Dan kunnen we met z’n allen blijven genieten van het mooie Nederlandsche landschap.
U geeft helemaal gelijk maar er moet gehandhaafd worden en dat gebeurd niet of nauwelijks. Ik ben zelf ook mototrijder sinds 45 jaar geleden en stoor me ook aan die herrie.
Regelmatig rij ik met plezier door het heuvellandschap omdat ik daar ook geboren ben. De motorrijder word nu als de zondebok aangewezen en dat vind ik niet correct, er rijden ook herrie makende auto’s en wat dacht u van het gedrag van sommige fietsers?
Ik zou zeggen meer handhaven maar dan wel met gelijke monniken en gelijke kappen.