Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.
Afgelopen maand vond er een rechtszaak plaats waar veel belangstelling voor was vanuit motorrijders. Niet gek, want het betrof een zaak over de voorgenomen pilot van de gemeente Vaals om een aantal wegen af te sluiten voor motoren.
Dat was bedoeld als experiment om te kijken of dat zou helpen tegen geluidsoverlast van motoren, om de verkeersveiligheid te verbeteren en om de natuur te beschermen.
Niet alleen motorrijders en actiegroepen kwamen tegen dit voornemen in verweer, ook buurgemeente Gulpen-Wittem. Die buurgemeente was zelfs de partij die officieel bezwaar maakte en naar de rechtbank stapte. Nu denk je misschien dat dat was omdat ze de uitgangspunten van de gemeente Vaals niet onderschreven.
Zo kun je beredeneren dat ook andere voertuigen voor geluidsoverlast zorgen, bijvoorbeeld auto’s of vrachtwagens. Of je kijkt naar pilots die eerder gedaan zijn waaruit blijkt dat de verkeersveiligheid niet per se toeneemt bij wegafsluitingen. Of je bedenkt dat motoren veel minder uitstoot van schadelijke stoffen veroorzaken dan eerdergenoemde auto’s of vrachtwagens.
Maar nee, niets van dat alles. De gemeente Gulpen-Wittem had een veel simpelere inzet: ze vonden het besluit tot wegafsluiting onzorgvuldig voorbereid, niet goed gemotiveerd en een evenredige belangenafweging ontbrak.
Het probleem voor Gulpen-Wittem: door de afsluitingen zouden motoren moeten keren en hun weg moeten vervolgen op een manier waarbij dat alléén via de gemeente Gulpen-Wittem zou kunnen. En dat zou dáár dan natuurlijk weer potentieel overlast kunnen veroorzaken. De rechtbank was het hier mee eens en gaf Gulpen-Wittem gelijk. Er ging dus een streep door de wegafsluitingen.
Blijf alert als motorrijder
Ik weet alleen niet of we er als motorrijder nu echt blij mee moeten zijn. Een inhoudelijke behandeling van de argumentatie van de gemeente Vaals kwam bij de rechtbank niet eens aan de orde. Dat was ook lastig geweest overigens, daar volgens Gulpen-Wittem en de rechtbank de motivatie van Vaals niet goed was opgezet.
De conclusie die na afloop van de rechtszaak min of meer werd getrokken was dat gemeenten dus nog beter gezamenlijk op moeten trekken in pogingen om hinder te verminderen. Ze willen een waterbedeffect voorkomen, maar het gaat nog steeds alleen over motorrijders die overlast zouden veroorzaken. Dat uitgangspunt is natuurlijk al in twijfel te trekken.
Het ziet er echter naar uit dat we de inhoudelijke discussie dus pas op een later moment gaan krijgen. Blijf dus alert als motorrijder, sluit je aan bij actiegroepen, kom in het verweer als je rechten als motorrijder eenzijdig worden bedreigd en maak duidelijk bij politici en desnoods in de rechtbank dat er heus wel motorrijders zijn die -bewust- overlast veroorzaken, maar dat dit bij andere vervoersmiddelen en bestuurders daarvan net zo vaak gebeurt.
Als je al wilt ingrijpen op het gebied van geluidsoverlast, natuur en verkeersveiligheid, behandel dan iedereen gelijkwaardig. En zoek uit wat het échte probleem is en pak dát aan.

Het is een goed en duidelijk stukje, maar aan de andere kant kijk ook eens naar diegene die met open uitlaten rijden het is ook niet leuk als je in je tuin zit en er komen constant van deze motor rijdende groepen langs.die ook nog eens extra gas geven. Dus houd als motor rijders rekening met je mede mens. Dan kunnen we met z’n allen blijven genieten van het mooie Nederlandsche landschap.
U geeft helemaal gelijk maar er moet gehandhaafd worden en dat gebeurd niet of nauwelijks. Ik ben zelf ook mototrijder sinds 45 jaar geleden en stoor me ook aan die herrie.
Regelmatig rij ik met plezier door het heuvellandschap omdat ik daar ook geboren ben. De motorrijder word nu als de zondebok aangewezen en dat vind ik niet correct, er rijden ook herrie makende auto’s en wat dacht u van het gedrag van sommige fietsers?
Ik zou zeggen meer handhaven maar dan wel met gelijke monniken en gelijke kappen.
Er gewoon voor zorgen dat we ons als motorrijders aan de geluidsnormen houden?
Doe je best hè 😃
Belachelijk dat altijd de motorrijders.
Geluidsoverlast bezorgen .
Maar dat ze eens naar de automobilisten
Moeten kijken met circuit uitlaten .
Die tegenwoordig in is bij jonge autorijders
De meeste motorrijders houden zich wel aan de geluidsnormen. Het is meestal een minderheid van zogenaamde ‘motorrijders’ die hier maling aan hebben.
Dus overheid pak die genen aan, die ook daad werkelijk het meeste lawaai en last veroorzaken. En laat de goede rijders met rust!
Inderdaad, ons aan de norm houden, maar dan moet er ook gehandhaafd worden. Zo weer je de jongens die denken dat de Rijndijk een TT-circuit is. Die verpesten het voor ons allemaal.
Zoals zo vaak worden de relax rijdende toerrijders de dupe van de kabaal makende en/of hardrijders.
Erg jammer. Deze laatste groep heeft daar geen boodschap aan en realiseren zich niet dat ze de tegenstanders in de kaart spelen.
Het probleem is heel simpel. Er is te weinig politie om de lawaai schoppers
aan te pakken dus maar afsluiten,dat is het makkelijkste.
De duidelijkr aanpak zit in het aanpakken van het overgeproduceerde geluid van het uitlaatsysteem.Je rijgedrag kan enorm bijdragen aan het genot van de bestuurder een vooral omgeving..Vergeet vooral niet..je bent te gast en gedraag je daar ook naar..Zo houden we motorrijden leuk.
Geluidsoverlast door pubers en nog altijd puberende mensen in midlife crises tot oude opa’s ana toe, is van alle tijden.
Ook is het chronisch gebrek aan handhaving in Nederland van alle tijden.
Een keer herrie willen maken, kan ik in komen.
Maar constant met een kloot herrie rond rijden omdat het in Nederland “mag” is wat anders.
Het wordt hoogste tijd dat er eens gehandhaaft wordt.
En dan hoeft nog niet eens iedereen er aan te geloven, maar in ieder geval de grootste galbakken.
Net zo goed autotjes met open uitlaat (waar de kat al tussen weg gehaald is om meer dB’s te produceren) als ook motoren.
En dan nog es een keer:
!!! VEEL GELUID IS NIET EVENREDIG AAN MOOI GELUID !!!
Veiligheid van het motorrijden is zelf goed weten wat je doet en goed op je medeweg gebruikers te letten.Het gebeurt toch vaak een keer dat je niet gezien wordt door je medeweg gebruikers gebruikers.Te hard rijden moet je op het circuit doen .Er is een groep die zich misdraagt deze moeten ze aanpakken niet de normale motor rijders.Straten dicht gooien is niet de oplossing tegen dit soort rijgedrag.
Simpel:voor alles wat rijd auto,motor,scooters of fietsers, TE LUID IS UIT !