Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

16 mei 2022 3 min ... 19 Reacties

Motorrijders en pestgedrag

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

Motorrijden is veiliger geworden door de reductie van de maximumsnelheid op de autosnelweg van 130 naar 100 km per uur. Toch ziet een significant gedeelte van de Nederlandse motorrijders het als een soort van pestgedrag vanuit de overheid. Maar pestgedrag, daar kunnen motorrijders best aardig mee omgaan, zeker als groep.

Motorrijden is dankzij de snelheidsverlaging naar 100 kilometer per uur op snelwegen veiliger geworden. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van Rijkswaterstaat is gedaan. Ook al ging de maatregel letterlijk tegelijkertijd in met de coronacrisis (om precies te zijn op 16 maart 2020), de toegenomen veiligheid is ook los van de pandemie prima te meten, meldden de onderzoekers. Op snelwegen waar de limiet tussen zes uur ‘s morgens en zeven uur ‘s avonds naar 100 kilometer per uur ging, daalde het aantal ongevallen namelijk sneller dan op rijkswegen waar de snelheid al 100 kilometer per uur wás. Er waren liefst 56% minder slachtoffers op de snelwegen waar nu ook een lagere limiet voor gold, in vergelijking met de 31% op de wegen waar die limiet al lager was. En ook het aantal verongelukte motorrijders daalde dus.

Er zijn veel mensen die de lagere snelheid goed kunnen waarderen. Veel motorrijders zijn er blij mee dat er niet meer zo hard wordt gereden. Er zijn nu ook minder grote snelheidsverschillen, tussen de verschillende voertuigen die op de snelweg rijden. Een vrachtwagen die met slechts 80 kilometer per uur plots de linkerbaan kiest om te gaan inhalen, is makkelijker te ‘ontwijken’ wanneer je slechts 100 kilometer per uur rijdt in plaats van 130. Maar er zijn natuurlijk ook motorrijders die de snelheidsverlaging pestgedrag van de overheid vinden. Ik weet zelf eigenlijk nog niet zo goed in welke categorie ik val. Ik vind het fijn om af en toe het gas even open te trekken. Maar ik vind het wellicht nog fijner om heelhuids thuis te komen. Wordt toch wel gewaardeerd door de omgeving, een levende Motormuis in huis.

Pestgedrag

Laten we er voorlopig dus maar blij mee zijn, die lagere snelheid. Goed voor motormuizen en klimaat en milieu. Stikstof dan weer niet voldoende, begrepen we onlangs van een rechter. En daar was het nu net voor bedoeld. Tja. Maar goed, pestgedrag dus. Op zich kunnen motorrijders daar heel goed mee omgaan. Dat bleek onlangs in IJmuiden. Zo’n duizend motorrijders – waaronder ondergetekende – verzamelden zich daar om een zestienjarig meisje dat gepest werd op school, te begeleiden naar haar examengala. Voor mij voor de zoveelste keer een mooie bevestiging dat motorrijders zich echt onderdeel voelen van een gemeenschap. Motorrijden is aan de ene kant individuele vrijheid, maar aan de andere kant is dat wel een vrijheid die we willen delen met anderen.

We groeten elkaar, met een losse hand of een uitgestoken voet. We helpen elkaar door schuin achter elkaar te rijden en we steunen anderen als ze dat nodig hebben. Als groep, als een geheel. In dit geval dus om een meisje te ondersteunen dat wel een kleine duizend gemotoriseerde tweewielers kon gebruiken. Of beter gezegd: de berijders van die motoren. Als collectief maken we ons hard tegen pesten of tegen zaken waarvan we vinden dat ze in Den Haag of Europa niet goed geregeld worden. Die kracht, dat gezamenlijk optrekken (met maximaal 100 kilometer per uur dus…), dat maakt motorrijden zo mooi. En ook ons werk om de politici in Den Haag te laten zien hoe beleid voor motorrijders nog slimmer kan. En wellicht ook dat tegen pesten.

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Freerk schreef:
    17 mei 2022 om 11:14

    Allemaal leuk en aardig maar toch vind ik nog steeds uit eigen ervaring wanneer ik mij gewoon aan de snelheid houd, dat het merendeel (wel meer dan 80 %) van de automobilisten gewoon sneller rijd dan zelfs 110. Met uitschieters naar boven.

    Beantwoorden
    1. Henk Boon schreef:
      18 mei 2022 om 19:31

      Waarschijnlijk rijden ze op een satelieten gebaseerde snelheid. Die is veel betrouwbaarder dan de gemonteerde snelheidsmeters en ik doe er graag nog 10% bovenop. Noem het burgelijke ongehoorzaamheid of lef of hoe jij de definitie ook er aan geeft. Ik vind het leuk. Oja, en ben geen rookie meer. Al meer dan 50 jaar mijn rijbewijzen in bezit.

  2. J.jager schreef:
    20 mei 2022 om 19:46

    Alleen de peuken uit het raam gooien moet nog een speciale wet komen.
    Op de A2 tot 2x toe een peuk al brandend tussen tank en been. Aso op niveau!!

    Beantwoorden
  3. john schreef:
    20 mei 2022 om 20:33

    die 100km/u is enkel goed voor het bereik voor elektrische wagens!!

    Beantwoorden
  4. Jeroen schreef:
    20 mei 2022 om 20:44

    Je gaat toch geen 100 rijden met de motor op de snelweg.. dan snap je het echt niet.

    Beantwoorden
  5. tini v dijk schreef:
    20 mei 2022 om 21:15

    meestal 100 goed behalve wanneer er gevaar dreigt of wordt weg gedrukt dan dus remmen of gas open

    Beantwoorden
  6. SchijtaandeOverheid schreef:
    20 mei 2022 om 22:58

    100 km per uur is natuurlijk belachelijk en alleen maar ingevoerd om rijdend Nederland te pesten. En het heeft geen donder met het milieu te maken.
    Het is gewoon om controle te kunnen uitvoeren over mensen om rijdend NL te kunnen controleren.
    Ik houd mij absoluut niet aan die belachelijke opgelegde snelheden van deze corrupte overheid. En heb daar graag een fikse bekeuring voor over!

    Beantwoorden
    1. havana45 schreef:
      22 mei 2022 om 10:13

      Door die bekeuring te betalen,steun je diegenen die als corrupte ambtenaren omschrijft.Ze organiseren borrel middagen enzovoorts van jouw bekeuring.

    2. Richard schreef:
      23 mei 2022 om 13:38

      Dit soort maatregelen hebben heelveel invloed op het milieu. Kijk maar eens naar het brandstofverbruik 100km en 130km/hr en reken dat maar eens door over al die 1000den auto’s per. Ons land is niet zo groot dat uren gaat schelen als je van noord naar zuid rijdt en dan vertrek je 15min eerder.

    3. Nico schreef:
      26 mei 2022 om 20:32

      Fijn voor jou .
      Ik hoop dat je er gelukkig van word .

  7. Ruud van Dijk schreef:
    21 mei 2022 om 01:36

    Ik ervaar het als buitengewoon risicovol gedwongen door regelgeving tussen een cluster automobilisten te moeten blijven rijden die zich al append en telefonerende met een slaapverwekkende 100 kilometer per uur over een snelweg voortbeweegt die gebouwd is om veilig 140 te kunnen rijden. Met een snelheidsverschil van 5 km pu er voorbij kruipen is ook levensgevaarlijk maar met een veilige 20 25!km pu inhalen levert je met een beetje pech een vette bekeuring op. Op de snelweg rijden was toch al niet mijn hobby maar sinds die waanzinnige regel zien ze mij en waarschijnlijk veel andere motorrijders daar helemaal niet meer.

    Logisch dat er minder motorrijders op de snelweg verongelukken, die verongelukken nu op de alternatieve route.

    Beantwoorden
  8. Willem schreef:
    21 mei 2022 om 09:33

    Best interessant die gevoelens over de maximum snelheid op de snelwegen. Zeker wanneer men het gevoel heeft dat er mensen in Den Haag betaald worden om te kijken hoe ze het beste de medeweggebruikers kunnen pesten. Met name ook het gevoel dat je je daar echt niet aan kan houden.
    En ik ben het wel eens met hoe die 100 km/u voel. Echt saai. Het scheelt alleen wel een berg brandstof, merkte ik met de recente hoge liter prijzen.
    Maar wat ik me blijf afvragen is of het ‘stoute’ gedrag zich puur en alleen voorkomt bij de maximumsnelheids-regel op de snelweg. Of zijn het de regels over de snelheid in het algemeen, dus ook de bebouwde kom, woonwijken met veel kinderen of woonerven? Of zijn het ook andere verkeersregels zoals voorrangsregels bij bijvoorbeeld VOP’s of onoverzichtelijke straten van rechts?
    De mensen en hun gedrag in het verkeer is best interessant, ook reflecterend op mijzelf. Velen zouden in ieder geval wel een waarschuwings-sticker kunnen gebruiken met de tekst: “Let op, ik ben de beste bestuurder en heb altijd gelijk.”

    Toffe artikelen hier trouwens!

    Beantwoorden
    1. havana45 schreef:
      22 mei 2022 om 10:19

      Het is de mens en niet de regels of wetten. Bekijk je eigen gedrag als je op een gewone fiets rijd, die zijn nl extra beschermd in het verkeer. Het gedrag van fietsers vindt ik soms erg aso.

  9. Rocus schreef:
    21 mei 2022 om 14:40

    Wat een slijmerig en quasi positief stukje!!. Iedere automobilst en motorrijder weet dat bij 100 de alertheid afneemt en voertuigen minder goed worden opgemerkt worden door de lagere snelheidsverschillen. Daarnaast krijg je clustervorming waardoor – juist vooral voor de motorrijder – sneller ongelukken ontstaan. Ik heb deze statistiek nooit kunnen geloven om bovengenoemde reden en heb deze berichten altijd als bewuste misleiding en manipulatie door de overheid ervaren.

    Beantwoorden
  10. Gerard schreef:
    21 mei 2022 om 16:27

    Teleurstellend dat vooral mensen reageren die vinden dat ze harder (moeten kunnen) rijden. De eerste drie dingen die je leert als motorrijder zijn immers veiligheid, veiligheid en veiligheid.
    En dat gemauw over slaapverwekkend is inderdaad slaapverwekkend.

    Beantwoorden
  11. 4 seizoen dagelijkse rijdester ( vrouw) & trucker schreef:
    22 mei 2022 om 23:25

    Tja , kunnen de koekendozen , vooral de onervaren generatie met automatische schakelbakken hun aan die lage snelheid nog beter bezighouden met appen , telefoneren , nagels lakken enzovoort. Zelf tel ik koeien en hun vlekken bij lage snelheid. Ben minder alert en uit saaiheid meer vermoeid. Makkelijker geïrriteerd ook. Ik betaal benzine en wegenbelasting om ergens te geraken. Anders deed ik wel een ritje te paard ( lekker een cadeautje “natuur” achterlaten voor het commissariaat)
    We gaan ook vaker in elkaars dode hoek gaan hangen bij zelfde snelheid. Inhalen , wat in een korte tij zou moeten gebeuren gaat niet aan lage snelheid , meer middenvakklevers. Invoegen ook gevaarlijk. Vak 1 vrachtwagens , vak 2 trage autootjes en daar moet je dan tussen ?
    Nanny states , no thx

    Beantwoorden
  12. Koen schreef:
    24 mei 2022 om 21:28

    Ben ik net nieuw op deze mooie site, lees en voel ik toch heel veel negatieve energie. Het gaat alleen maar over de snelheid van 100km/h. Ietsje breder kijken, sta iets meer open voor een andere zienswijze en het hoeft niet zo negatief te zijn. Sluit je aan bij het positieve van de motorrijder waar over geschreven wordt, daar wordt een mens toch blij van?

    Beantwoorden
  13. E. Jansen schreef:
    13 juni 2022 om 12:01

    Als buschauffeur op lijndiensten rij ik veel over de Veluwe en omstreken. Helaas moet ik constateren dat veel motorrijders denken op de TT van Assen te rijden. Ik kom zelden een motorrijder tegen waarvan ik denk: he die rijdt nu eens normaal. Dit weekend weer 5 doden waarvan van een het vermoeden bestaat dat hij al eerder gevaarlijk verkeersgedrag vertoonde. Een jongen van nog maar 25 jaar. Dit weekend kwam ik weer een motorrijder tegen met blote benen en blote armen. Als deze motorrijder valt kun je hem van de weg schrapen. Elk jaar vallen er weer dodelijke slachtoffers onder de motorrijders in het verkeer. Dan geven we maar gauw de ander de schuld zoals de automobilist die afslaat bijvoorbeeld. Maar motorrijders rijden veel te hard en ze zijn er voor je er goed en wel erg in hebt. Een keer met je ogen knipperen en ze liggen op je motorkap. Wat te denken als je met een bus voor een verkeerslicht staat en er komt er weer eentje die schuin voor je over de streept gaat staan om maar als eerste weg te kunnen sprinten. Kan me niet voorstellen dat je dat tijdens de motorrijlessen op die manier wordt bijgebracht. Evenals in de file staan en er maar tussendoor willen. Waarom niet net als een automobilist gewoon netjes in de file aansluiten? Blij dat ik geen motorrijder ben. Ik zou in mijn broek schijten als ik op zo’n ding zou moeten zitten. Zolang ze zichzelf doodrijden heb ik er geen enkel bezwaar tegen. Maar vaak nemen ze een ander onschuldig slachtoffer in mee.

    Beantwoorden
    1. Renske schreef:
      2 juli 2022 om 07:33

      Belachelijke reactie!
      Ik lees al dat je geen motorrijder bent, beter, maar ken wel de verkeersregels!
      “Als er voor een rood verkeerslicht een rij auto’s staat, mag je daar dus langs rijden om vooraan bij het stoplicht te staan.”
      “Sinds 1991 mag je op de motor langzaam tussen de file door rijden. Om dit veilig te laten verlopen is er een filegedragscode opgesteld door het Motorplatform”

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

10 februari 2023 3 min

Motordiefstallen en voordringverbod

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

8 december 2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

1 juli 2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 maart 2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

2 november 2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20 juli 2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13 juni 2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

9 januari 2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28 augustus 2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

3 februari 2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 december 2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30 juli 2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25 december 2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X