Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

10 februari 2023 3 min ... 16 Reacties

Motordiefstallen en voordringverbod

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

Er is vaak leuk nieuws over motorrijden, maar januari kenmerkte zich toch door een paar slechtnieuwsberichten voor motorrijders. Zo bleek dat het aantal gestolen motoren in 2022 is toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor.

Liefst 1 op de 472 motoren wordt op enig moment gestolen, en van al die gestolen motoren krijgt de eigenaar deze uiteindelijk in maar 1 op de 5 gevallen weer terug. Veel gestolen motoren worden verkocht voor onderdelen. De meest gestolen motoren in absolute aantallen waren Yamaha (354) en BMW (247).

Ik heb zelf een Honda en dacht de potentiële diefstaldans dus even te ontspringen, maar ook daar werden er 201 van gestolen. Mijn eigen Honda werd overigens al een keer bijna gestolen, voordat ik mijn rijbewijs überhaupt had: ik had de motor alvast gekocht terwijl ik nog les had en de sleutelset bewaarde ik in een blik op een kast. En toen werd er ingebroken in mijn huis, een uur voordat ik terugkwam van een week lange vakantie… Veel spullen waren meegenomen, inclusief dat complete blik.

De motor stond er gelukkig nog. Die heb ik diezelfde avond nog weg laten slepen door het bedrijf waar ik mijn motor gekocht had, om te voorkomen dat de inbreker terug zou komen om hem alsnog mee te nemen. Het kostte 1500 euro om de sloten te vervangen. Gelukkig dekte mijn polis van KNMV Verzekeringen de kosten (diezelfde verzekeraar heeft trouwens ook wel wat goede tips om diefstal te voorkomen). Sindsdien bewaar ik nooit meer sleutels van wat dan ook op dezelfde plek. Maar ja, dat is achteraf.

‘Voordringverbod’

Het andere slecht nieuws bericht kwam uit juridische hoek: het blijkt voor motorrijders niet toegestaan om bij een verkeerslicht tussen de auto’s of via een voorsorteerstrook naar voren te rijden om bij het verkeerslicht vooraan te gaan staan. In een rechtszaak over precies zo’n manoeuvre werd een boete van maar liefst 240 euro voor ‘op een kruispunt niet de richting volgen die de voorsorteerstrook aangeeft’.

De motorrijder gaf aan het veiliger te vinden om als motorrijder vooraan te staan, zoals dat ook bij files geldt. Sterker nog: zoals dat zelfs in de filegedragscode van Stichting Motorplatform zwart op wit is gezet in 1991. De rechter vond stoppen voor een verkeerslicht echter iets anders dan moeten stoppen in een file en dat het gebruik van voorsorteerstroken ook echt niet de bedoeling was.

De boete werd dus terecht geacht. Als motorrijder heb ik daar toch wel moeite mee. Die veiligheid vind ik ook het belangrijkste argument om zoveel mogelijk te voorkomen dat ik achter in een rij moet aansluiten van stilstaand of zeer langzaam rijdend verkeer. Autorijders zijn vaak Oost-Indisch blind (i.p.v. doof) als het om motorrijders gaat. De kans dat een auto je van achteren van je sokken rijdt is dus bepaald niet afwezig.

Daarnaast voelt het ook wat gek dat je wél in een file in het middendeel tussen twee rijstroken mag rijden, terwijl je jezelf dan dus tussen de rijen auto’s door priegelt, terwijl veel meer ruimte pakken op een voorsorteerstrook (veiliger dus!) níet mag. Dat de rechter een zeer formalistische afweging maakt op basis van de letter van de wet is zijn of haar goed recht, maar de verkeersveiligheid voor motorrijders wordt er bepaald niet beter van.

Ik denk overigens niet dat er heel veel agenten zijn die boetes uitdelen voor motorrijders die bij een verkeerslicht naar voren rijden. Of niet regelmatig in ieder geval. Maar ik hoop dat degenen die dat wel doen en dit lezen, voortaan overwegen om met de hand over het hart te strijken. In ons belang.

Motormuis

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Rene schreef:
    10 februari 2023 om 10:52

    Motormuis, is het verboden voordringen niet iets anders dan jij beschrijft. De boete was volgens mij gegeven omdat de motor via het linksafslaan vak naar voren was gereden. Hij had dus in dit geval links af moeten slaan. Daar was volgens mij de boete voor.

    Beantwoorden
    1. Pascal schreef:
      13 februari 2023 om 17:47

      Klopt: de motorrijder is via het linksafslaan voorsorteervak langs de ‘file’ gereden en daar vooraan blijven staan.
      Toen het licht voor rechtdoor op groen sprong is hij alsnog rechtdoor gegaan.
      Dus de boete was terecht.
      Was hij netjes vooraan in de rij voor rechtdoor gaan staan, dan had hij waarschijnlijk geen prent gehad…

  2. Jos schreef:
    10 februari 2023 om 12:09

    Deze situatie was anders. De motorrijder kwam buitenom, via een ander voorsorteervak. Dat mag inderdaad niet.

    “Voordringen” is een verkeerde woordkeus. Er wordt niemand mee benadeeld en wanneer de situatie het ook toelaat is het inderdaad veiliger. (Motoren worden in een wachtrij of file vaak over hoofd gezien. Men is gefocusd op de auto ervoor).
    Het voorkomt bovendien mogelijke inhaalakties verderop.

    Beantwoorden
  3. Pieter schreef:
    10 februari 2023 om 19:11

    Het is nog steeds toegestaan om binnen dezelfde rijstrook elkaar te passeren. Er wordt nergens in de wet specifiek gesproken over een file of wat dan ook. Elkaar passeren binnen dezelfde rijstrook mag, file of niet. De uitspraak van de rechter ging over het passeren via een voorsorteervak en daarna niet de voorgeschreven richting volgen. Dat je dan naast een auto staat voor het verkeerslicht mag, echter niet de stopstreep voorbij gaan. Het is toch telkens weer dat er gezeur is over het passeren van een voertuig op dezelfde rijstrook. HET MAG. Waarom dan telkens het beeld schetsen dat je bij een verkeerslicht niet naar voren mag. Het is gewoon toegestaan. De rechter heeft hier ook geen uitspraak over gedaan.

    Beantwoorden
  4. Jan Jouke schreef:
    10 februari 2023 om 19:18

    De regel is simpel: naar voren rijden mag, mits je op je eigen strook blijft. Via een voorsorteerstrook naar voren rijden is ook niet veilig en irritant voor andere weggebruikers.
    Tussen de files door rijden op de snelweg is een totaal andere siruatie. Overigens ook aan regels gebonden.
    MvG, Jan Jouke.

    Beantwoorden
  5. Jim schreef:
    10 februari 2023 om 20:34

    Ondanks dat het veiliger is om naar voren te rijden, zelfs via een leeg ander voorsorteervak en de rechter naar de letter van de wet gelijk heeft. Denk ik dat het behoorlijk toeval was dat daar nou net die agent aanwezig was die, ook naar de letter van de wet handelde.
    In 99% of nog meer van de gevallen staat die agent daar niet… dus ik vermoed dat ik zelf voor veiligheid zou kiezen.

    Beantwoorden
  6. de Jong schreef:
    10 februari 2023 om 22:05

    De Nederlandse overheid zijn gewoon een stelletje clowns bij elkaar. Ik geef een voorbeeld.( Rotterdam) 2 baanswegen versmallen naar 1 baan. Motor rijder moet dan van noord naar zuid in de file achter de auto’s blijven rijden. Maar in de file (4 baans) mag je overal tussen door kachelen. Wat is gevaarlijker. Die clowns roepen maar wat om wat geld in het laatje te brengen. Terwijl je geen 1 boete in NL hoeft te betalen. Kijk op verkeersborden.nl. de overheid wil alleen verdienen en niks te hoeven doen.

    Beantwoorden
    1. Paulus schreef:
      11 februari 2023 om 13:30

      verkeersborden.nl ; niks te vinden op die site…..je wordt meteen doorgestuurd naar ETEF.nl ??????
      Gr Paulus

    2. Aad schreef:
      11 februari 2023 om 14:00

      Hetgeen de Jong schreef is totale onzin .
      `10 febr 22.05 uur , ik denk dat hij een reactie wil uitlokken , hierbij de 1e dan 🙂

  7. Jeroen schreef:
    12 februari 2023 om 13:08

    Ik heb zelf nooit de neiging gehad om vooraan te staan bij een stoplicht, ook als is er de mogelijkheid ervoor. Op de motor neem ik mijn tijd en heb niet het gevoel dat ik gevaar loop als ik achter in de rij sta.

    Het kan zijn dat ik in een rustig deel van Nederland woon waar de mensen minder gehaast zijn. Daardoor is er ook minder kans op ongelukken.

    Beantwoorden
  8. Mohammed schreef:
    13 februari 2023 om 08:03

    Ik heb doorgaans de gewoonte gewoon in de rij mee op te rijden,
    Maar werd daar een jaar terug aan herinnert dat dat toch niet zo veilig is
    Ik werd door een achterop komend busje aangereden.
    Die was afgeleid en had mij te laat in de gaten.
    De klap was dusdanig hard dat mijn motor total-loss was, en dat hij met zijn busje ook niet meer verder kon.
    Hier in Amsterdam (op die straat) zijn de rijbanen gescheiden door tramrails.
    Veel motoren gaan de rij voorbij over de tramrails, en de politie bekeurd daar ook op.
    Doorgaans de bekende 240 Euro.
    Ondanks dat voel ik mij niet echt veilig in de rij tegenwoordig

    Beantwoorden
  9. Arie van der Harst schreef:
    13 februari 2023 om 11:09

    Ik zet mijn motor in een zware verankerde wielklem met ingebouwd slot. Het heet BUNKER. Echt een heel fijne oplossing.

    Beantwoorden
  10. Jasper de Vries schreef:
    13 februari 2023 om 20:27

    Om achteropkomend verkeer te attenderen is het wellicht een idee om de alarmlichten even aan te doen als je achter een rij auto’s aansluit.

    Beantwoorden
  11. Edgard Gommeren schreef:
    14 februari 2023 om 07:33

    Ik ben anderhalf jaar geleden op de fiets aangereden door een motor die om een bus heenreed, via het voorsorteervak voor links. Ik zag alleen een leeg kruispunt en had dat niet verwacht. En ja, ik reed door rood.
    Maar ik lag wel 8 dagen op traumachirurgie.

    Beantwoorden
  12. Jungerius schreef:
    14 februari 2023 om 10:42

    Ik denk dat het er ook echt aan ligt hoe je naar voren rijdt. Rij je netjes, zonder anderen te hinderen terwijl er genoeg tijd en ruimte is naar voren toe, dan zal je een stukje buiten de lijnen rijden echt wel vergeven worden.

    Ik kan mij genoeg manieren en voorbeelden bedenken hoe naar voren te rijden waarbij meneer agent graag even een praatje met je wilt maken. Die prent moest juridisch gezien sowieso ergens aan opgehangen worden. Denk niet echt dat het letterlijk ging omdat de motorrijder over de witte streep ging, maar de manier waarop, en dat de agent zich op dat verbod beriep om een sanctie voor asociaal rijgedrag uit te kunnen schrijven.

    Beantwoorden
  13. Corne schreef:
    15 februari 2023 om 08:51

    Over een voorsorteervlak van een andere richting rijden is erg irritant. Je zet door de lus in het wegdek het verkeerslicht (voor bv. Linksaf) in werking waardoor anderen langer moeten wachten. Dat geeft de irritatie bij de andere weggebruikers, niet het feit dat je op dezelfde strook tussen de autos door naar voren kruipt.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

8 december 2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

1 juli 2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16 mei 2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 maart 2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

2 november 2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20 juli 2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13 juni 2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

9 januari 2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28 augustus 2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

3 februari 2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 december 2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30 juli 2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25 december 2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X