Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.
Ik heb zelf mijn motorrijbewijs gehaald in een tijd dat er nog geen onderscheid was tussen verschillende typen motoren of leeftijden waarop je een specifiek motorrijbewijs mocht halen.
Je weet wel: een tijd waarin alles nog simpel en eenvoudig was en het roze papiertje gewoon betekende dat je de weg op mocht op wat voor motor je ook maar wilde. Daarna werd het iets ingewikkelder met een leeftijdsgrens van 21 om direct op een ‘zware’ motor te mogen rijden.
Sinds 2013 gelden er echter andere regels voor rijbewijzen, zoals je ongetwijfeld weet of zelf hebt ondervonden. Voor motorrijbewijzen werd toen bepaald dat er verschillende categorieën kwamen: A1, A2 en A, waarbij de categorie afhing van het vermogen van de motor, de leeftijd en de ervaring van de motorrijder. Al vanaf hun zeventiende verjaardag mochten jongeren motorrijles nemen. Maar voor een rijbewijs voor zwaardere motoren werd de leeftijdsgrens juist naar achteren opgeschoven. Positieve en negatieve elementen voor motorfanaten dus.
"Waarschijnlijk komen er ergens in 2025 weer nieuwe regels voor motorrijbewijzen. Zet maar alvast in je agenda."
We zijn nu acht jaar verder en de EU werkt wederom aan een herziening van de rijbewijsrichtlijn. Zoals met bijna alles dat in Brussel gebeurt kost zo’n herziening ongelooflijk veel tijd. Pas in de tweede helft van 2022 zal er een voorstel op tafel liggen waar de Europese Commissie dan over moet beslissen. Daarna duurt het nog meerdere jaren (!) voordat de behandeling in het Europees Parlement en in de afzonderlijke lidstaten afgerond is. Het ziet er dus naar uit dat we misschien ergens in 2025 weer nieuwe regels voor motorrijbewijzen krijgen in Nederland. Zet alvast maar in je agenda.
Tot de nieuwe richtlijn er is, wordt er natuurlijk flink gelobbyd over hóe de eisen voor rijbewijzen eventueel moeten worden gewijzigd. De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) bijvoorbeeld, pleit er bij de Commissie voor om de leeftijd waarop motorrijders mogen beginnen met lessen te verlagen naar 16 jaar. Zo kunnen beginnende motorrijders meer rijervaring opdoen. Dit zou er ook voor kunnen zorgen dat jongeren minder gebruik maken van de bromfiets, waarmee momenteel relatief veel verkeersongevallen plaatsvinden vanwege een gebrek aan opleiding.
De KNMV pleit er ook voor om onderzoek te doen naar de relatie tussen leeftijd, voertuigvermogen en verkeersveiligheid. Want er is misschien wel een relatie tussen leeftijd en motorveiligheid, maar hoe het precies zit met de relatie tussen voertuigvermogen, leeftijd en de kans op een ongeval in de praktijk: dat is onduidelijk. Een wetenschappelijke evaluatie lijkt hier een logische oplossing voor.
Een ander interessant punt is dat er wordt gepleit voor het gelijkschakelen van automatische- en schakelmotoren. Momenteel mag er alleen examen worden gedaan op een schakelmotor, terwijl overheden juist proberen meer mensen te verleiden om op een elektrische motor te gaan rijden. Dat botst natuurlijk, dus die drempel wegnemen lijkt ook een logische stap.
Naast die lobby door belangenbehartigers kun je trouwens zélf ook aan de EU laten weten wat je belangrijk vindt voor een nieuw beleid. Check daarvoor deze enquête van de Europese Commissie.
Maar goed: het gaat allemaal nog jaren duren voor er écht iets verandert. Jullie Motormuis blijft uiteraard dicht op het dossier zitten. Wordt vervolgd!

Afrijden op een automaat mag nu ook al alleen niemand weet dat en er is geen rijschool die een automaat heeft.
Als ik het goed voorheb was er dedtijds (2012-13 ) vooral in Nederland geen animo om de leeftijd van 18 j naar 16 j aan te passen. Onderzoek zou immers aangetoond hebben dat de ongevallen spectaculair zouden stijgen. Gezien België Ndl veelal volgt wou men er destijds bij ons ook niet van weten. Benieuwd of daar nu op termijn verandering zou kunnen in komen.
Leeftijd voor A1 verlagen naar 16 jaar. En meteen ook het verschil tussen snorfietsen (max 25km/u) en bromfietsen (max 45km/u) opheffen en er gewoon één van maken: snorfietsen die max 25km/u kunnen en mogen rijden en daar ook op handhaven. Laat al die jongens en meisjes die harder dan 25 willen rijden maar een A1 rijbewijs halen!
waarom zo moeilijk doen .Denk dat het gevaarlijker word. Heb mijn auto rijbewijs van 91 en mag maar met een 125 rijden. Vroeger was het een stuk beter.
Hier ontgaat mij de logica even van: ‘om de leeftijd waarop motorrijders mogen beginnen met lessen te verlagen naar 16 jaar. Zo kunnen beginnende motorrijders meer rijervaring opdoen. Dit zou er ook voor kunnen zorgen dat jongeren minder gebruik maken van de bromfiets, waarmee momenteel relatief veel verkeersongevallen plaatsvinden vanwege een gebrek aan opleiding’ ..ik zou dan zeggen: maak de opleiding voor bromfiets intensiever en beter. Jongens van 16 hebben loshangende synapsen en denken aan meisjes (en vice versa) en maken zich zorgen over proefwerken, Over het algemeen maken jongeren zich nauwelijks zorgen over zoiets als doodgaan en zijn ze minder gevoelig voor het concept ‘gevaar’. Hard rijden op een motor is als drugs: erg gevaarlijk, lekker en verslavend en als je je niet kan beheersen, loopt het slecht met je af. 16-jarigen hebben per saldo minder verkeerservaring dan mensen van een paar jaar ouder en missen dus ook het nodige inzicht.. Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat dit geen goed idee is, Tenzij je de bevolkingsgroei een beetje wilt indammen.
Graag “ De Theorie afschaffen “ we dont need it if you allready have a license , change this rule please