Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

3 februari 2020 2 min ... 8 Reacties

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

Even serieus: wie bedénkt al die ‘verhoogde rijbaanscheidingen’ eigenlijk die je als motorrijder steeds vaker tegenkomt, en lang niet altijd alleen bij rotondes? Is dat een meneer of een mevrouw ergens op de vijftiende verdieping van een of andere toren in Den Haag?

Iemand die nog nooit een motor van dichtbij heeft gezien?

Dat moet bijna wel toch? Want kom op zeg: opstaande stoepranden midden op een weg, dat is toch idioot? En dan zijn ze vaak ook nog eens in een onopvallende kleur -noem het gerust camouflage-, zodat je als motorrijder met een beetje mazzel nog net 1/100e van een seconde hebt om het obstakel te signaleren, om te bedenken hoe je er in vredesnaam nog omheen kunt én daar dan ook nog naar moet handelen. Vooral in het donker erg leuk. Niet dus. Levensgevaarlijk.

Ik snap het wel hoor: verhoogde rijbaanscheidingen, drempels en andere vaartverminderende of ordenende instrumenten zijn allemaal goedbedoeld: je wilt daar immers botsingen mee voorkomen. Voor auto’s werken ze prima, maar voor motorrijders is het echt een ander verhaal. De rijbaanscheidingen worden formeel vaak ‘overrijdbaar’ genoemd. Daarbij is in de praktijk alleen aan auto’s gedacht, want motorrijders kunnen bij een te late signalering van het obstakel (bijvoorbeeld bij het wisselen van rijbaan of als je moet uitwijken als er pal voor je plotseling wordt geremd) niet ‘gewoon’ even over de verhoging rijden zoals een auto dat doet. Grote kans dat je dan onderuit gaat. En dat terwijl het allemaal simpel op te lossen is: regel dat een ‘overrijdbare’ hindernis dat ook is voor motoren. En als je dan toch bezig bent, breng dan ook een contrastkleur aan zodat je het obstakel ook daadwerkelijk kunt zien.

Vrij simpel op te lossen dus. Sowieso zou het goed zijn als bij het wijzigen van een weginrichting -wat vaak achteraf gebeurt- rekening gehouden móet worden met motorrijders. Want er zijn nu zelfs voorbeelden te vinden van onderbroken belijning -waar je dus overheen mag- waarbij je dan júist tegen een niet-contrastrerende verhoging aanrijdt. Het aantal voorbeelden van kruisingen, wegen en verhogingen die specifiek voor motorrijders voor problemen zorgen is helaas nog steeds erg groot.

Er zijn veel ‘quick wins’ mogelijk, die relatief weinig geld kosten.

Gelukkig is er vorig jaar veel geld vrijgemaakt door het Rijk voor het verbeteren van verkeersveiligheid. Dat betekent voor ons als motorrijders en voor een organisatie als de KNMV dat individuele gemeenten en provincies moeten worden aangespoord om specifieke verkeerssituaties die gevaar opleveren voor motorrijders aan te pakken. Er zijn veel ‘quick wins’ mogelijk, die relatief weinig geld kosten. Maar het zou motorrijders wel enorm kunnen helpen. Kijk alleen maar eens op Google hoe vaak je bij een eenzijdig ongeval een motor ziet liggen naast een verhoging. Het is zo makkelijk om je evenwicht te verliezen door alleen maar een randje aan te tikken, er kan veel schade en ellende worden voorkomen door wat simpele aanpassingen aan een aantal wegen.

Natuurlijk moet je als motorrijder zelf ook goed op blijven letten waar je rijdt, maar tussen theorie en praktijk zit helaas toch altijd een gat wat ‘ongeluk’ heet. Het heet ook niet voor niets zo: het was door niemand bedoeld, maar toch gaat er iets mis. Je eigen alertheid staat natuurlijk altijd voorop in het verkeer, maar de infrastructuur mag best een beetje meehelpen.

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Ton Gooijers schreef:
    3 februari 2020 om 22:56

    Levens gevaarlijk en ook meestal niet goed zichtbaar

    Beantwoorden
  2. Caroline schreef:
    4 februari 2020 om 12:42

    Idd een levensgevaarlijke situatie ! Misschien toch niet zo goed over nagedacht .

    Beantwoorden
  3. Gijs van Hesteren schreef:
    4 februari 2020 om 13:09

    Eens met deze columnist!

    Beantwoorden
  4. Dany schreef:
    4 februari 2020 om 16:49

    Dat is levens gevaarlijk aan de motorrijder zijn leven wordt niet na gedacht !!!!!

    Beantwoorden
  5. Jan Paul Geerts schreef:
    8 februari 2020 om 22:41

    Zeer waarschijnlijk bedacht door iemand die geen motorrijd(st)er is.

    Beantwoorden
  6. Herman schreef:
    27 mei 2020 om 23:00

    Als er door dit soort dingen schade ( zowel lichamelijk als materieel ) wordt veroorzaakt is volgens mij de wegbeheerder mede aansprakelijk lijkt mij hij moet zorgen dat de weg veilig is voor al het verkeer dus ook voor de motorrijder
    Zo maar obstakels plaatsen die de verkeersveiligheid in gevaar brengen (in dit geval voor motorrijders ) is volgens mij verboden

    Beantwoorden
  7. Selma schreef:
    3 juni 2020 om 19:24

    Onze neef heeft vier jaar moeten aanbellen bij de gemeente van zijn dorp om er een geplaatst te krijgen na diverse ongelukken: 3 gewonden en een dode hond. Bij hem werd geplaatst onder drie voorwaarden: (1) dat te veel bestuurders zich niet aan de regels houden en (2) het ook tot ongevallen leidt en (3) alleen toen er er budget voor was.

    Als iedereen zich netjes aan de regels houdt verdwijnen ze misschien vanzelf, want hij heeft er zelf ook last van, en kan het belastinggeld van hem, u en mij ergens anders aan worden besteed.

    Beantwoorden
  8. Anoniem schreef:
    10 juli 2020 om 18:16

    hatelijke dingen inderdaad

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

10 februari 2023 3 min

Motordiefstallen en voordringverbod

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

8 december 2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

1 juli 2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16 mei 2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 maart 2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

2 november 2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20 juli 2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13 juni 2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

9 januari 2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28 augustus 2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 december 2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30 juli 2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25 december 2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X