Het aantal verkeersdoden is in 2022 gestegen. Met name onder 75+’ers waren er meer overlijdens te betreuren, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek onlangs. De KNMV wijdde ook een bericht aan de nieuwste cijfers, waarbij werd ingezoomd op het aantal verongelukte motorrijders. Dat bleken er afgelopen jaar minder te zijn: een daling van 52 naar 46. De KNMV constateert echter terecht dat je daar toch niet heel blij mee kunt zijn, elke dode is er immers één te veel.
In hetzelfde bericht wordt ook aandacht besteed aan de mogelijke redenen voor de algehele stijging van het aantal verkeersdoden. Naast de toename van het aantal elektrische fietsen, wat bij met name ouderen voor meer problemen zorgt, wordt ook een mentaliteitsverandering in de maatschappij als mogelijke oorzaak genoemd. Hoofd Verkeer en Opleidingen Arjan Everink stelt: “Wat we zien is een maatschappij die verhardt. We worden egoïstischer en er is meer polarisatie, en dat zie je uiteindelijk terug in het verkeer. Een toename van agressie en een afname van vergevingsgezindheid – waarmee ik doel op het opvangen en oplossen van andermans fouten – zijn twee dingen die me opvallen.”
Filerijden
Ik denk dat hij gelijk heeft. En ik denk ook dat dit voor motorrijders potentieel een extra groot probleem is. Ik merk het zelf ook: de afgelopen jaren is het onveiliger gaan voelen in het verkeer. Neem files, waar ik me als motorrijder vaak tussendoor moet wurmen. Voorheen gebeurde het misschien een paar keer per jaar dat een auto ineens – expres – opzij ging om mij tegen te houden. Nu gebeurt dat eerder wekelijks. Ik dacht vroeger altijd dat het waarschijnlijk automobilisten waren die niet weten dat het wettelijk is toegestaan om tussen files door te rijden, maar inmiddels vraag ik mij af of dat de daadwerkelijke reden is van dit hufterige – en ronduit gevaarlijke – gedrag. En dan heb ik het dus nog niet eens over de mobieltjes, die tegenwoordig zo ongeveer elke automobilist in de handen heeft.
Lees ook: Praten in je helm = risico’s zien!
Een andere ontwikkeling die wellicht herkenbaar is qua hufterig gedrag: het niet gebruiken van richtingaanwijzers bij het in- of uitvoegen op rijstroken. Mensen lijken luier te zijn geworden – of ze kunnen even niet signaleren omdat ze dat mobieltje dus al in de hand hebben. Geen idee welke van de twee het is, of misschien wel beide. Maar het gevolg is dat je als motorrijder steeds vaker in een situatie komt, waarbij een auto vlak voor je neus ineens opzij schiet zonder dat ze je überhaupt hebben gezien. Ik moet vaker in de rem knijpen dan mij lief is door dit soort hufterig gedrag.
Alerter?
Nu zijn motorrijders wel wat gewend natuurlijk. Als motorrijder ben je vaak alerter dan een automobilist, omdat jij je ervan bewust bent dat de gevolgen van een fout – hoe klein ook – veel groter kunnen zijn dan in een auto. Wellicht dat dit mede een verklaring is voor de lichte daling van het aantal verkeersdoden onder motorrijders: dat door steeds meer hufterig gedrag in het verkeer van andere verkeersdeelnemers, je als motorrijder nóg alerter bent op mogelijke fouten of anderszins onverwachte acties.
Je zou alleen willen dat álle verkeersdeelnemers extra alert zouden zijn. En dat de mentaliteit in het verkeer zo zou veranderen, dat wanneer iemand een foutje maakt de ander dat niet meteen wil bestraffen. En zeker niet door het eigen voertuig als tank te gebruiken in een poging tot vergelding. Nee, het liefste zouden we zien dat iemand in zo’n situatie juist vriendelijk tegemoet komt om samen de situatie op te lossen.
Dit komt ook door de verschillende culturen die zich van onze gedrags regels niets aan trekken heb hier ervaring mee tot bedreiging toe.
@Anoniem: je bedoelt zeker de:
– ik heb een gesubsidieerde tesla leasebak – cultuur
– ik heb een te grote SUV want dat is veiliger maar dan wel alleen voor mij-cultuur
– blonde vrouw mag een dag in de snelle wagen van haar man rijden – cultuur
– ik moet scheef achter het stuur van mijn seat ibiza hangen om stoer over te komen -cultuur
– dit whats-appje naar mijn dispuutvriendinnetjes over mijn nieuw flirt kan echt niet wachten tot ik thuis ben – cultuur
– ik ben way beyond my midlife dus ik kan het niet meer zo goed lezen daarom zit ik op jouw achterwiel- cultuur
– ik heb de vrijmibo iets te ver doorgevoerd en daarom slinger ik nu – cultuur
etc. etc.
wat volgens mij ook een heel sterke reden is voor dat gedrag is dat de meeste mensen gefrustreerd zijn door de boetes die ze voor alles en nog wat krijgen, neem daarbij nog (in belgie) het hufterige pestende gedrag van vele fietsers in de fietsstraten en de mensen moeten die frustratie kwijt raken. op de overheid of politie gaat dat niet, dus wie blijft er over de medeburgers, en dan is het verkeer voor velen de ideale uitlaatklep.
Ik herken dit meteen. Het is in alles terug te vinden. Van de supermarkt (heel het pad bezet houden door je karretje overdwars te zetten en rustig je product uitzoeken) en in het verkeer.
Zojuist nog een busje die gewoon in het midden van de weg een kruispunt nadert waardoor ik niet de korte bocht naar rechts kan maken (met auto). Ofwel gewoon afdwingen dat je voorrang krijgt.
Richtingaanwijzers worden niet meer gebruikt. Dus gevolg is dat ik, of ik nu met de motor ben of met de auto, bij een rotonde lang wacht tot ik 100 % zeker ben dat ik er op kan rijden. En dan rijd je op de rotonde en komen ze op je afgestormt en op het laatste moment remmen…
Stoplichten worden volledig genegeerd (ach rood… Degene met groen rijd me toch niet aan..???)
Nee, ik voel me ook niet veilig in het verkeer maar pas me wel aan door defenisiever te rijden.
De mentaliteit voor dit alles is dat men IK op de eerste plaats zet.
Maar ook een slechte controle want geen prio. Men staat liever lui langs de weg met een flitser (die geen nut heeft want 10 minuten later is daar een plaatselijke file ontstaan en 500 meter verder rijd men weer bumper op bumper met 130). Ga weer meer opvallend de weg op met controle en pak mensen ook daadwerklijk aan voor de feiten die ze plegen.
Zichtbare en onzichtbare handhaving is volledig verdwenen. Waar de Porches- en Mercedessen van de rijkspolitie duidelijk zichtbaar aanwezig waren haalde je het niet in je hoofd om als een idioot te gaan rijden.
Ook de onopvallende surveillance voertuigen zijn verdwenen, wegbezuinigd. De prikkel om je te gedragen is volledig verdwenen.
Na de coronatijd is het een losgeslagen bende geworden, en hoewel je het niet mag zeggen heeft de toename van de bevolking door immigraten de verkeers veiligheid niet verhoogd, de verkeerscultaar van hun thuisland nemen ze mee en worden de gedragsregels genegeerd.
Het enige wat helpt is dus zichtbare en onzichtbare aanwezigheid van de verkeerspolitie, en een lik op stuk beleid.
Goede onderwerpen op motorrijders.nl…!
Ik ben het zo totaal eens met de antwoorden en het stuk.
Rijd nu 13 jaar motor waaronder woon-werk en verbaas me gedurig over de gedragingen en de reacties.
Als ik afgesneden werd door een invoeger op de snelweg ging ik er wel eens naast rijden en met mijn 2 vingers onder mijn ogen gebarend: “Kijken!?” , zie ik ze dan naar me kijken van “wat doe jij hier?” Ja……..wat doe ik hier…
Hun hufterig gedrag triggerd je eigenlijk als een belediging van je menselijke eer; de kunst is om er doorheen te kijken en in rust te reageren als wie je bent, je staat erboven.
Dat ik eerder zoiemand probeerde bewust te maken van het gedrag, laat ik nu maar, mensen worden steeds agressiever, merk ik.
Ik heb op Youtube een filmpje gezet van één van mijn woon-werk ritten filerijden A1 > A10 Noord.( K75RT Filerijden) Hierin zie je goed hoe het gaat..
Vrachtwagenchauffeurs merken ons eerder op dan automobilisten en proberen zelfs ruimte te maken.
Het zou denk ik goed zijn een herexamen in te voeren om de 10 jaar en de automobilist mee te laten rijden met een motorrijder, vrachtwagen en bus in de opleiding.
En wat te denken van de. Audi’s, BMW’s en Volvo’s, die met een rotvaart onderweg zijn naar hun schoonmoeder, of juist er vandaan. Altijd opletten of er niet eentje aan komt scheuren.
Die korte lontjes heb ik net ervaren , ik werd ingehaald en gesneden waardoor ik bijna viel , toen ik de bestuurder vroeg waarom hij mij snee stapte hij woedend uit en gaf mij een zeer harde vuistslag , gelukkig is het nummerbord genoteerd , soms droom ik wel eens om te gaan emigreren , ik bedoel maar
Toch een kleine nuance: inderdaad is er van alles aan te merken op onze medeweggebruikers, maar ook motorrijders zijn niet geheel onschuldig.
Dus ook even de hand in eigen boezem steken, graag.
Dat doe ik regelmatig, deden automobilisten dat ook maar eens meer.
Om maar niet te praten van de toch wel erg in het oog springende groep motorrijders met blerpijpen, die veel te hard rijden op plaatsen waar het niet handig is voor de overige weggebruikers, direct op andermans fouten wijzen, enz enz.
Gelukkig is is het maar een kleine groep, maar verpest het wel voor de rest.
Wordt m.i. te weinig genoemd.
Er wordt gepleit voor elke 10 jaar een herexamen, maar welke percentage motorrijders doet af en toe een opfriscursus? Bv een VRO.
Oh wat erg, al die verhalen / reacties.
Ik rij misschien niet zo veel als ik zou willen maar inderdaad, er is geen dag zonder dat ik het het gevaarlijke rijgedrag van anderen niet kan bevatten.
Wat mij wel opvalt is, zodra ik de grens overga, in welke richting dan ook, het respect voor elkaar, in zijn algemeenheid merkbaarder is dan in ons zo mooi klein landje.
Zoals iemand laat weten, ‘soms droom ik wel eens om te gaan emigreren’.
Ride safe to everyone!
Beste groet.
Mijjn devies is:
Ontstressen, anticiperen, geef ruimte aan elkaar, houd afstand.
En blijf hoffelijk. (geef desnoods voorrang, laat iemand invoegen etc.)
En nog makkelijker hou je aan de verkeerswetten en verkeersregels.
Vooral veel motor en rijplezier voor alle voertuigen gewenst.
Gewenst door deze autorijder, motorrijder, gravelaar en MTB-er.
Ja ik maak wel het nodige mee in het verkeer. Gestopt met wielrennen want dat vond ik nog het gevaarlijkst van alllemaal, toch wel minimaal 3 bijna ongelukken per rit.
Ik rijd dagelijks motor en kan het bevestigen.
Helaas moet ik er bij zeggen dat het hufterige weggedrag niet alleen is weggelegd voor de 4 wielers.
Het is een algemeen verschijnsel wat bij motorrijders net zo goed aanwezig is als bij de rest van het verkeer.
Op de weg houd ik graag een stuk afstand van andere motorrijders, aangezien er veel zijn die erg onvoorspelbaar rijden.
Daarbij worden mororen tegenwoordig veel verkocht juist vanwege de files.
Mensen denken tegenwoordig dan geen last meer te hebben van de files.
Of eigenlijk, emn denkt op de motor de andere fijn voorbij te kunnen rijden.
Je ziet dan ook dat veel motorrijders altijd en overal iedereen voorbij proberen te steken.
Voor het stoplicht altijd naar voren rijden, en dan vooraan over de streep, dwars voor de voorste auto gaan staan.
Bij file in de stad altijd over de trambaan er voorbij rijden.
En in de file er er tussendoor waar het maar kan en dan met een stevig gangetje ook.
Natuurlijk moet men daarbij zoveel mogelijk kabaal maken om maar gehoord te worden.
motoren nieuw van de dealer maken tegenwoordig al behoorlijk kabaal.
En dan verwonderd reageren dat mensen zich gaan ergeren aan de motorrijders.
De wat minder gevoelige autorijder rijd dan het gat dicht als er een motorrijder aan komt.
De wat aggressievere autorijder gaat motorrijders snijden.
Ja, en waarom dan toch ???
Kijk ook es in de spiegel bij deze vraag.
Een motor is geen excuus om te rijden als een aso !
Je maakt daar geen vrienden mee.
Denk je dat ik maar wat zit te wauwelen ??
Kijk dan maar eens filmpjes op youtube.
Daar zijn genoeg filmpjes van motorrijders die lopen te schreeuwen over het weggedrag van anderen terwijl ze zelf rijden als idioten.
Veel te hard, inhalen waar het niet kan, enz enz.
Men gedraagt zich alsof de regels niet gelden voor motorrijders.
En dan klagen als het mis gaat.
Ik zal hier wel weer es geen vrienden mee maken,
maar in de speiegel kijken is moeilijk.
De waarheid is hard.
En toch …..
Je heb de situatie op de weg voor een deel in je eigen hand.
Vergeet dat niet.
En ikke ?
Euhm
Wel ik rijd ook best wel es te hard en zo, maar probeer toch richting het overige verkeer enigsinds voorkomend te zijn.
In de file ga ik er alleen tussendoor als het echt erg opstroopt.
Zolang het nog enigsinds rolt, rol ik gewoon mee.
Veel relaxter.
En betreft dat “een motor mag tussen de file door”
Dat is ingevoerd in een tijd dat de meeste motoren nog luchtkoeling hadden.
Het is toen toegestaan om tussen de files door te rijden als alles stil staat om te voorkomen dat de motoren heet liepen. (geld voor moderne motoren eigenlijk niet meer)
Daarbij, wat velen vergeten is het alleen toegestaan met matige snelheid en dan alleen tussen de meest linkse rijstroken.
Volledig eens met jouw verhaal met name betreffende het met grrot snelheidsverschil tussen de files. Zelfs al rijd de file 50 kmh dan nog heb je van die gekken die er tussendoor willen.
Het argument van voor de auto’s gaan staan bij een verkeerslicht omdat men sneller weg zou zijn is ook volledig achterhaalt met de huidige electrische voertuigen, deze kunnen vaak sneller optrekken dan menig motorrijder.
Wat mij opvalt is dat naast het hufterige gedrag ook (nieuwe) auto’s niet echt meehelpen om de bestuurder alert te houden. Wel eens een Tesla in de file proberen in te halen??? Bestuurder slaapt half, omdat de auto zichzelf mooi in het midden van de rijbaan houdt.
Probleem 1: bestuurder slaapt half 🙂 of is met alles behalve autorijden bezig
Probleem 2: doordat de Tesla in het midden blijft rijden kan je als motorrijder er dus niet echt lekker tussendoor.
Probleem 3: bestuurder is geirriteerd als ie opeens merkt dat ie toch in een auto blijkt te zitten, als je voorzichtig kenbaar maakt toch heel graag er langs te willen….
Overigens: dit geldt niet alleen voor Tesla’s, maar voor al die nieuwe auto’s die “zelfrijdende” mogelijkheden hebben. Helemaal vervelend als het een matig systeem is, waardoor de auto slingerend in de baan probeert te blijven..
Actie geeft reactie is nog steeds van kracht. Zodra je moet reageren op de ietwat vreemde actie van een mede weggebruiker geeft een reactie van jezelf wat weer een vreemde manouvre voor het overige nabije verkeer. Dit domino effect stopt pas bij het begrip van een ander.
Nou moet ik zeggen dat dit probleem voor zover mij bekend alleen in Nederland voorkomt . Ik maak maak veel kilometers in het buitenland mee met de motor en dan is het een verademing hoe alles daar gaat in het verkeer.
Wel eens in Parijs geweest? ;0)