Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.
Het produceren van onnodig geluid in het verkeer is niet toegestaan in Nederland. Daarom worden motoren ook geacht een db-killer te hebben, voluit: een decibellenkiller.
Maar veel motorrijders halen zodra ze hun motor gekocht hebben de fabrieksuitlaat van hun motor af en zetten er eentje op die juist méér geluid produceert, omdat ze dat leuker vinden. Db-killers worden om diezelfde reden vaak verwijderd.
Een vriend van me heeft het laatst andersom gedaan, toen hij een tweedehands motor kocht. Daar zat een zeer luidruchtige ‘aftermarket’ uitlaat op, die hij wilde vervangen door de originele, mét db-killer. De originele uitlaat bleek kwijt te zijn, maar een db-killer verrichte wonderen. De uitlaat van zijn motor oogt nu als een woeste leeuw die elk moment zijn koninklijke brul kan laten horen, maar zodra hij start en wegrijd hoor je hooguit een klein pufje en een zuchtje, en daarna kun je alweer genieten van de vogeltjes die in omliggende bomen zitten te fluiten.
Maar ja: zo is híj. Hij vindt motorrijden fantastisch, maar dat hoeft voor hem persoonlijk niet gepaard te gaan met veel volume. Andere motorrijders hebben andere overwegingen. Die vinden het vaak juist fijn om een ronkend geluid te hebben. Maar mag dat eigenlijk wel?
Het antwoord is ingewikkeld. Aftermarket uitlaten die voor de productie van extra volume zorgen, mogen gewoon worden verkocht. Er zijn geen regels die verkoop of montage verbieden. Dit komt doordat ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor op het circuit, waar ze zijn toegestaan. Maar op de openbare weg zijn ze verboden. En zie daar de spagaat voor motorrijders in de praktijk: we weten allemaal dat veel motorrijders er júist de openbare weg mee op gaan. Dat leidt helaas tot veel klachten van mensen die langs wegen wonen waar veel motorrijders over rijden. Met het toegenomen aantal motorrijders op de weg sinds de start van de coronacrisis, leidt dat nu ook steeds vaker tot maatregelen tegen die geluidsoverlast.
Motorrijders die hun motor graag horen, zullen dus in actie moeten komen.
Zo wordt er de laatste tijd vaker gehandhaafd op geluidsoverlast, waar overigens boetes van bijna 400 euro per overtreding op staan. In de gemeente Krimpenerwaard is er bijvoorbeeld zelfs een motie over aangenomen, met aanvullend een oproep aan het gemeentebestuur om ‘een actieve lobby richting het parlement en kabinet op te starten om het aantal decibels te verlagen.’
Precies rond de tijd dat het nieuws over deze motie verscheen twitterde VVD-Kamerlid Remco Dijkstra (zelf een motorrijder) dat hij overweegt een limiet te introduceren voor het aantal toegestane dB’s. Ik neem aan dat hij een nieuw limiet bedoeld, want er is al een wettelijke limiet. Momenteel is dat voor de zwaarste motoren 106dB, waar voor auto’s de limiet 95dB is. In de praktijk mag je daar nog 2dB van afwijken bij een meting. Ter vergelijking: een kettingzaag produceert ongeveer 105dB, een haardroger 75dB.
Als motorrijders die hun motor graag horen dat willen blijven doen, zullen ze dus in actie moeten komen. Vermoedelijk kiezen veel motorrijders er voor om af te wachten of het in de praktijk allemaal zo’n vaart zal lopen met strengere normen en handhaving. Maar je merkt dat de kritiek in de samenleving toeneemt, dus voor je het weet ligt er ineens nieuwe wetgeving, of volgt strengere handhaving. Wees dus alert, in alle opzichten.
Motormuis

Ik ben ook wel van n beetje geluid maar vorige week zat ik op het terras en kwamen er2 Harley’s langs en ja ik kan mij de klachten dan wel voorstellen, zeker als ze nog denken dat het gas voor de toeschouwers even aangezet moet worden. Mensen zaten met handen op de oren . Dat kan wel minder
Niet alleen Harleys
Wat dacht je van 99,99% van de racers met hun acraplofniks uitlaten van aliexpress?
Alsof ze op een circuit zitten
Janken gas geven bij starten, als een debiel door het verkeer etc etc
Ik zou eens als ik jou was een middagje posbank gaan staan
Mooi stuk natuurgebied, mooi stuk voor motorrijdrs vanwege bochtige weg
En ja ook ik ben motorrijder
Met standaard uitlaten 81 DB vanaf fabriek
Vind ik mans zat al dat kabal hoeft voor mij niet
Beste Huub,
Waarom altijd er een merk (waarschijnlijk niet jouw voorkeur) specifiek bijhalen. Ken zat van die Japanse fluitketels (oh jee nu doe ik het zelf) die op de dijkjes bij ons voor echte irritatie zorgen. Laat elkaar in elkaars waarde.
Groeten, Geert
Asociaal rijbewijs levenslang inleveren en motor in de schredder.Waarom ik zo fel reageer ? Omdat ik enige jaren met mijn fiets in een tunnel reed en zn aso met z,n aso uilaat nog even extra lawaai maakte sindsdien heb ik een suis in m,n oor en de huisarts vertelde mij dat dit nooit meer weg gaat.Ook aangifte bij de politie proberen te doen maar die vertelde mij dat aso motorrijders gaan prioriteit is.OverheihDOE ER IETS AAN !!! MVG G.KOK.
Het zijn altijd die Harleys.
Ook in Duitsland worden die niet aangehouden…daar moet iets aan gedaan worden.
Dat komt omdat wij Harley rijders niet door Duitsland vliegen maar tuffen!??
Jaloers?
Ik woon langs de lek en denk toch echt dat 98% van de overlast toch echt van racers komt niet van die pruttelende Harley
Beste motormuis even een enkele foutjes aanduiden in uw tekstje.
1) Er zijn aftermarket uitlaten met EU keuring en DB killer die geschikt zijn voor op de openbare weg.
2) Veel motars willen dat ze gehoord worden omdat dut in veel opzichten veiliger is.
(Hier kan ik zelf meespreken uit eigen ervaring na bijna 6x aangereden te zijn op de autosnelweg.
En een collega motar die een iets luidere uitlaat had (wel origineel) hoorden ze aankomen en veranderden ze niet zo maar van hun rijvak.)
Te veel herrie kan ik ook niet mee akkoord gaan,en laat het juist degene zijn die dit alles naar de knopen helpen.
Als jij 6x bijna bent aangereden zou ik eerst maar eens in de spiegel kijken… Rijstijl?
lawaai beter voor de veiligheid ??? laat me niet lachen ! het lawaai is gewoon om op te vallen en zo de grote meneer uit te hangen … dat kleine kinderen dat doen neem ik nog aan maar een motard van rond de 50 jaar niet .. iedereen moet rustig kunnen leven , ook de niet motorrijders die een terasje willen doen
Tot voor kort reed ik voor mijn werk jaarlijks meer dan 50k km in een auto en mijn ervaring is dat ik de motoren pas hoor als ze me voorbij gaan.
Verder valt op dat er nogal wat motorrijders zijn die zich verstoppen in het verkeer door een verkeerde positie op de weg.
Beste Paul, Dat je al 6 keer bent aangereden op de snelweg kan bijna alleen maar komen omdat het verschil in snelheid te groot is. Als kind dacht ik altijd dat je als motorrijder geen snelheidslimiet had omdat ook toen al veel rijders alleen maar aan het racen waren.
Dat blijkt dus niet zo te zijn. Motorrijders hebben dezelfde limiet als een auto (echt waar)
Wat jij zegt over meer herrie is veiliger is echt belachelijk. Gewoon je aan de snelheid houden en in de file er rekening mee houden dat een automobilist niet de hele tijd in de spiegels kijkt of jij weer met een rotgang aankomt rijden.
De vlag uit als er weer een uit de bocht gevlogen is.
Binnen één jaar en een half komt motorfiets keuring in Belgie in werking en zal die luidruchtigen uitschakelen en ’t word tijd ook, ik rij ook al vele jaren met verschillende moto’s met normale uitlaten !
Ik kan me voorstellen dat mensen er klaar mee zijn, ik erger me ook als er motor met veel lawaai voorbij komt of als ik achter een motor rijd met veel kabaal, ik rijd zelf ook motor maar wel met een standaard uitlaat zo mogen van mij de kentekens meteen in nemen van motor die geluidsoverlast veroorzaken.
“Motorrijders die hun motor graag horen, zullen ze dus in actie moeten komen” WAt IS DAT NU VOOR EEN QUOT!
Motorijders moeten beseffen dat lawaai niet kan, hun verantwoordelijkheid nemen, en hun eigen ik aan de kant zetten. Het resultaat zie je. Binnenkort rijden we nog alleen op snelwegen! Europese norm op decibels en verbod op verkoop van sportuitlaten.
Dat bedoeld Motormuis ook, dat ze stappen ondernemen zodat hun motor minder lawaai maakt. Niet met z’n allen in hun 2e versnelling naar het Malieveld rijden 🙂
Zelf rijd ik nog met een standaard uitlaat. Ik moet wel zeggen dat het geluid nou niet echt inspirerend is. Ik snap dus best dat er rijders zijn die wat meer grom in het geluid willen. Maar laten we het verschil zien van een open pijp of een nette uitlaat. Ook het extra gas geven bij een groep mensen. Dat geeft nu eenmaal veel irritatie. We moeten toch met z’n allen gebruik kunnen maken van de weg. We willen toch allemaal van onze hobby genieten. Denk een beetje aan elkaar dan kan er een hoop.
Gisteren op het vrijthof in Maastricht kwamen 2 Harley’s en een wannebee Harley langs. Deze maakte zoveel lawaai dat honderde mensen moesten stoppen met praten en er spontaan een alarm van een andere motor afging.
Maar wat hadden ze een lol met z’n drieën,,,,,,,,
Jezelf motorrijden noemen en toch het woord “herrie” gebruiken? Hier klopt iets niet. #fake
Het issue is helemaal niet het type motor of uitlaat, Daar staart iedereen zich blind op en gaat gelijk in de aanval en verdediging. Zo kom je nergens.
Het gaat om de mensen die er op rijden, en hoe ze er op rijden. Met de stilste motor kan je nog steeds heel veel mensen irriteren als je constant gas staat te geven voor het stoplicht en als een achterlijke weg spuit bij groen licht.
Het is een mentaliteitskwestie die los staat van welk voertuig dan ook. Waarom stoort men zich dan ook aan grote groepen wielrenners die niet eens een motor hebben?
Rij normaal, schakel op voor lagere toeren als je door een dorpje rijd en hou je aan de opgegeven snelheid. Sta niet idioot te gassen voor een stoplicht, rij rustig weg en met shortshiften kan je nog steeds erg snel weg zijn.
Als we een beetje rekening houden met de omgeving en onze hersenen gebruiken dan worden we niet aangezien als verkeershooligans.
Ton Verkleij
BMW R1200 GSA met standaard demper.
Interessant dat er overal naar de 106dB voor motoren en 95dB voor auto’s wordt verwezen.Dat zijn de waarden die gehanteerd worden bij een statische meting. Ofwel, de geluidsmetingen zoals de politie die af zal nemen. 50cm onder een hoek van 45 graden vanaf de uitlaat mond, met 50% toerental.
Voor een type goedkeuring wordt er totaal anders gemeten, namelijk rijdend / dynamisch. Er wordt dan op een testbaan 40m gereden, waarbij de aanvangssnelheid 50km betreft, vanaf meetpunt het gas vol open wordt getrokken en bij volgende punt volledig los… de meetwaarden die daaruit voorkomen geven het rijdende geluid wat dus veel waarheidsgetrouwer is.
Europees zijn hier ook gewoon regels en waarden voor. Namelijk Euro4 norm 80dB en Euro5 Norm 77dB.
Ofwel die motor die statisch 106dB produceert mag tijdens de dynamische meting nog altijd maar 80 of 77dB produceren.
Daarbij kan het zelfs zo zijn dat een motor die bij een statische meting een zeer hoog aantal dB’s produceert, dit rijdend best minder kan zijn dan een motorfiets die statisch gemeten lagere waarden gaf.
Ik vindt het totaal niet erg dat er gehandhaafd gaat worden op geluid. Maar die het dan wel overeenkomstig met de realiteit. Ofwel dynamisch en niet statisch zoals in Oostenrijk en Zwitserland nu zal worden gedaan.
Voorbeeld: mijn Triumph van 2019 produceert statisch 97dB, waardoor ik dus bepaalde wegen in Oostenrijk en Zwitserland zal moeten mijden. Dat terwijl ik dynamisch 75dB produceert.
Kijk ik naar een wat oudere BMW GS 1200 dan zit die op 95dB statisch en mag nog net Oostenrijk en Zwitserland de betreffende wegen op, echter dynamisch produceert deze 88dB.. Ofwel de in praktijk stillere motor wordt verboden terwijl een in de praktijk luidere door mag rijden…
Krom… echter als er één schaap over de dam is… ben ik bang dat soortgelijke onredelijke manier van afsluiten snel in meer landen zal gaan volgen.
Het valt gewoon op dat rijders met veel geluid,aangespoord door dat geluid om als idoten te gaan rijden. Denk dat hier het grootste probleem zit.Dit zie je ook vaak bij automobilisten met herriepijpen die denken dat ze Nikkie Lauda zijn.
Beetje krom geschreven,niet goed opgelet.
Strenge geluidnormen, helemaal prima. Lawaai voegt niets toe aan lekker rijden. Ok, je bent jong/oud maar nog steeds puberaal onzeker, je wilt opvallen, indruk maken, anderen laten weten dat je er bent. Verzet tegen het saaie normaal. Samen met andere liefhebbers naar een avondvullend concert van Harley Davidson en andere uitlaatmerken gaan in de Ziggo Dome, gaaf man. Wel jammer dat ik niet meer overal mag rijden. Leer momentje: Anderen niet tot last zijn, is toch iets wat jezelf ook overal van anderen verwacht?
Geluid, het is wat een deel van het motorrijden motorrijden maakt. Geloof me, ik vind het geluid van een Harley, bobber of boxer (of anders) geweldig om te horen. Het is zelfs meer “bijtend” voor je gevoel als je zelf rijdt en dat geluid hoort.
Wat ik me ook kan voorstellen, dat als je achtertuin in de buurt ligt van een populaire route, dat je niet zit te wachten op ~3300 motoren (Zie Oostenrijk) die Op drukke dagen passeren (weekend bijv.). Al zou je stellen dat 1/3e passeert op een zaterdag dan zijn dat 2 motoren per minuut! Geloof me, je wilt toch ook niet dat elke 30 seconden een alarm afgaat in je woonkamer?
Als we het zo zien, volgens mij moeten we ons gezamenlijk erbij neerleggen dat motorrijden helemaal prima is, maar laten we ons inspannen op de stijl en het geluid. Daar moeten we ons voor inspannen, anders ben ik ook bang dat de A16 onze speeltuin wordt.
Het wordt tijd dat er eens actie genomen wordt tegen die asociale motorrijders met die blérpijpen. Het enige wat ze er mee bereiken is dat mensen chagrijnig worden en dat de overheid op een gegeven moment actie gaat nemen. Op EU niveau gaan er weer stemmen op om de APK voor motoren verplicht te maken. Ik ben daar altijd tegen geweest, maar ga er nu de voordelen van inzien. Zo raken we die herrieschoppers kwijt. Trouwens de politie mag ook wel eens gaan optreden, daar gebeurt ook nog te weinig.
Wat een slecht artikel zeg. Als automobilist (geen motorrijder) deed ik altijd erg mijn best om motoren juist een veilige plek op de weg te geven. Plaats maken bij file, extra goed uitkijken, plaatsmaken voor iemand die iets vlotter van paar mooie bochten wil genieten… Maar nu de overlast de laatste jaren zo toeneemt betrap ik mezelf op heel andere gedachten. Agressief geluid zorgt voor een agressieve reacties. Het is tijd dat de slechten worden aangepakt zodat de goeden er niet onder hoeven te lijden.
Kletskoek, Italiaanse en hoogtoerige motoren hebben dit euvel. Tourmotors HD, BMs en Goldwings zijn niet tot last.
Als ik in La douce France rijd met mijn HD met mijn bromgeluid, horen ze mij goed aankomen en zwaaien!!! Dit geluid is nostalgisch want iedereen, en zelfs de jeugd doet hen eraan denken dat de HD kolonnes Europa heeft bevrijd.
Laat de nostalgie leven. Lang leve het geluid. Maar…..niet overdrijven!!!
Wanneer gaat een gemeenteraadslid of de politie of de handhavers eens een middagje zitten op de boulevard om te luisteren naar het geluidsoverlast van motoren, brommers en bepaalde auto’s op de boulevard van Katwijk ? Het gaat veel rijders vooral om zoveel mogelijk geluid te produceren .
.
Het is de rijd dat niets meer kan of mag. Er word al zoveel afgenomen . Zo word al ieder woord wat een negatieve betekenis zou hebben uit de handel genomen. Het probleem. Hier in Nederland is dat we overal over vallen. Nederland is verziekt. Ineens is iedereen natuurfreak en moet ieder beetje lawaai gemeden worden. Mensen denk eens na! De wereld is al zo agressief geworden. Laat de motorrijders met rust. Vroeger waren we zeer tolerant en verdraagzaam naar elkaar. Alles was mogelijk. En met een simpele vraag en antwoord op te lossen. Nu moet ineens de politiek zich ermee gaan bemoeien. Stop met deze onzin, en het spuien van je ongenoegens. Nederland moet weer vrij zijn. Als iedereen zich toleranter op steld, hebben we ook meer voor elkaar over. Hoop dat 2021 een beter jaar word dan 2020 en 2019.
Kennelijk ben jij zo iemand die vindt dat je omgeving tolerant moet zijn met betrekking tot het geluid dat jij produceert maar hoef jij omgekeerd niet tolerant te zijn naar je omgeving. Dat heet in gewoon Nederlands ‘asociaal’.
De naam die je gebruikt in je post zegt trouwens al genoeg…
Snel allemaal elektrisch gaan rijden
Idee!
Zet de fabrieks uitlaat terug. Zet een koptelefoon op onder je helm die jouw motor geluid registreert en versterkt. (Er is vast wel zoiets incl.volumeknop). Geniet als motorrijder in real time van je 120 db. zonder overlast voor de omgeving. Iedereen blij!
Ik kan me er iets bij voorstellen dat mensen de overlast van motoren en het geluid als hinderlijk ervaren. Maar wat is het probleem, in de winter rijden er haast geen motoren, en het gaat ook niet s’nachts door: Ok wel op een mooie zomerdag. Maar diegene die daar zo last van heeft gaat dus ook nooit met het vliegtuig, want die maakt ook heel veel lawaai. Of naar een popconcert. Ik vind je moet ook wel wat kunnen verdragen, maar zou mooi zijn als we wat rekening met elkaar houden.
Een beetje geluid in de motor lijkt mij wel veiliger, vooral als er weer zo’n appende automobilist op de weg is.
Mensen vergeten dat motorrijders niet allen geluid maken omdat ze het leuk vinden, maar ook voor hun eigen veiligheid wie mij niet ziet, hoort mij wel aan komen, maar nu niet meer met de beperking van decibels ik vind het ook belachelijk en kinderachter wel tot 400 euro boete voor een beetje geluid mensen waar gaat dit toch naar toe in Nederland mag ik tot 22.00 s’avons zoveel herrie maken als ik wil en waarom niet op de weg is mij een raadsel zeker iets uit Amerika overgewaaid en onze veiligheid dan?????? zo wil ik alle moptorijder dus oproepen om voor hun veilegheig te vechten en deze wet moet weg
De mensen beginnen stilaan niets meer te verdragen. Gun mensen de vrijheid van de motor en het geluid hoort er nu eenmaal bij en als we nu allemaal ons eigen leven gaan leiden en niet wat een ander doet dan zouden we veel gelukkiger zijn. Er zal wel bij iedereen iets zijn wat van een ander stoort.
Ik heb een motor met een S&S (Harley) blok die echt niet stil is, maar wel met uitlaten die origineel van de fabriek komen die de motor gebouwd heeft. Dus dan zou ik allerlei dempers en db killers er op moeten zetten om nog de weg op te mogen terwijl de motor op deze manier is goedgekeurd door het RDW? Dat zou ik best heel vreemd vinden…
Tetecht dat die luide motoren worden aangepakt. Zijn denk ik mannen met een midlifecrisis of et wordt rhuis niey geluisterd naar hun. Dus dan moet de rest van NL maar luisteren. IrritNt gedoe van die mannen. Ik rij ook motor maar.met originele uitlaten. Ik zou mij doodschamen.om vroeg eeg te rijden in min. Buurtje. Kunnen et geen meetpalen ontwikkeld worden die hey geluid meten van een.motor of auto??