Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

28 augustus 2020 2 min ... 8 Reacties

Het belang van motards in sportevenementen

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

Er rijden zo’n 65 motards mee in de Tour de France, die 29 augustus van start gaat. Bijna twee maanden later dan normaal, maar hij gaat door. De Tour stopt immers voor niets en niemand, ook niet voor corona.

Er zijn veel verschillende motards, zoals de motorrijdende begeleiders van het peloton heten. Zo zijn er zes motards met cameramannen of -vrouwen die zorgen voor de prachtige beelden en radioverslagen die we dagelijks voorgeschoteld krijgen. Er zijn zestien motoren met fotografen achterop, er is één medische motorfiets, er zijn drie motorrijdende wedstrijdorganisatoren, twee motards die drinken en eten rondbrengen, één motor die de afstand tussen het peloton en een kopgroep duidt, er zijn stewards die controleren op vals spel, er is een motor die reservewielen meedraagt en er zijn tot slot zo’n 30 motoren die de route afzetten.

Voor motorrijders is het zijn van een motard in de Tour de France een soort heilige graal. Het is geweldig om mee te maken, het is spannend, leerzaam, maar ook zeer veeleisend: als motard bij zo’n wielerkoers zit je al snel vijf tot zeven uur op de motor, wekenlang, soms in de snikhete zon. Uiteraard is die hitte er vooral als je met slechts 10-15 kilometer per uur bergop moet rijden, wat zelfs zonder passagier al lastig kan zijn, maar nu ben je zelf al zwaar bepakt en heb je iemand achterop die zelden stil zit.

Dronken uitgelaten toeschouwers

Hij of zij staat, draait of leunt bijvoorbeeld opzij met een loodzware camera. Dan rennen er ook nog dronken of anderszins uitgelaten toeschouwers mee die je voor de wielen lopen. En tussendoor moet je ook nog zien te voorkomen dat je de profrenners onderuit rijdt of dat je ze een oneerlijk voordeel geeft. Uit onderzoek van de TU Eindhoven blijkt dat een renner 5,4 seconde tijdwinst per kilometer kan boeken door achter een motorrijder te plakken.

Spannend en veelzijdig dus, maar dat geldt niet alleen voor de Tour. Motards rijden ook mee in andere wielerkoersen, bij hardloopwedstrijden en soms zelfs op het ijs, bijvoorbeeld bij de alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee.

Wil je zelf motard worden? Dat is vaak lastig.

Je hebt voor grote evenementen veel ervaring (en connecties) nodig. Bij kleinere koersen, wedstrijden en andere evenementen zijn er meer kansen. Maar in Nederland geldt dan weer dat de politie vaak het werk als motard doet, omdat motorbegeleiding waarbij aanwijzingen worden gegeven formeel alleen mag worden geregeld door getrainde politieagenten. Veel eerdergenoemde functies zijn daardoor voorbehouden aan hen, of aan experts.

Krappe bezetting

Door een te krappe politiebezetting komen echter steeds meer wedstrijden onder druk te staan, met name in het amateurveld. Daarom wordt er bij het Rijk gelobbyd voor het toestaan van motorbegeleiding door vrijwilligers, mits zij hier een gespecialiseerde en gecertificeerde rijopleiding voor volgen. Dat schiet nog niet heel erg op, omdat minister Grapperhaus er geen grote haast mee lijkt te hebben. Dit terwijl het voor veel motorrijders die betere risicoperceptie, voertuigbeheersing en koersregels willen aanleren en ook nog een hart hebben voor sport een geweldige optie zou zijn.

Tijd om daar weer eens achteraan te gaan dus. Het haakje daarvoor is er: vorig jaar beloofde de minister om met de Wielerunie in gesprek te gaan. Mocht daar niets uitkomen, dan zou hij zelfstandig actie ondernemen. Sindsdien is het erg stil gebleven, dus tijd voor wat rumoer in het Haagse!

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. J v Vlimmeren schreef:
    28 augustus 2020 om 17:21

    Geweldig idee waar we bij het MBT al me bezig zijn , groots idee op voorhand jammer dat het steeds duurder word en daardoor voor vele niet bereikbaar

    Beantwoorden
    1. fred schreef:
      26 september 2020 om 23:36

      Welke MBT

  2. Jan Kemkers schreef:
    28 augustus 2020 om 20:50

    Motard worden in Nederland kan zeker. Bij het MBT Assen zijn we met meer dan 100 rijders die allerlei taken vervullen; ook bij wielerwedstrijden. Natuurlijk begin je met eenvoudige taken, Bij gebleken geschiktheid ligt er meer voor je klaar, maar altijd stel je je de eigen veiligheid en die van derden als prioriteit.Je staat met reden op een plek. De motor is je handzame vervoer. Maar enkele rijders doen speciaal werk, zoals met functionarisen rijden. Je werkt in een team en daar moet je wel in willen passen[ teamplayer]
    En ja het is ook leerzaam, vaak gezellig vooral bij het eten na afloop.
    Goed kunnen werken met je Garmin is een pre,

    Beantwoorden
  3. Wim Nottelman schreef:
    28 augustus 2020 om 23:40

    Ik ben zelf motard bij Motor BegeleidingsTeam. Ik wil graag op de hoogte blijven van jullie activiteiten en nieuwsbrief

    Beantwoorden
  4. Ben JAJ Hansen schreef:
    29 augustus 2020 om 00:55

    Is een heel goed initiatief, wat ik van harte toejuich.. Zou zo’n cursus wel willen volgen en me aanmelden voor zulke werkzaamheden bij evenementen. Doe dat al initieel bij de Bredase Singelloop.

    Beantwoorden
  5. Monnie IJsebaert schreef:
    29 augustus 2020 om 09:04

    Dit probleem speelt al enkele jaren een gebrek aan ervaren motorverkeetsregelaars. Waarom omdat de overheid steeds nieuwe eisen uit de hoge hoed tovert welke niet erg motiverend zijn waardoor er veel afhaken. En een speciale opleiding wie gaat dat betalen. Wij vrijwilligers dan blijven er nog minder over. Nee eens een goed plan van aanpak maken tussen de KLPD LE en ons motorrijders die evenementen begeleiden.

    Beantwoorden
  6. Peter Riepma schreef:
    23 december 2020 om 20:37

    Hoi motards????
    Het motard zijn in Nederland, bij wielerkoersen, superleuk werk. Een opleiding is er voorzover ik weet niet!
    Wat ik wel ervaren heb en zeker ook mee wil geven: de navigatie, om buiten de koers om, routes te maken thuis is van essentieell belang. Kun je dit niet, dan wordt het zenuwslopend voor jezelf. Haal ik mijn kruispunt of de te blokkeren zijweg wel of niet, voordat de koers langskomt.
    Het leuke van de te maken routes die je buiten de koers om gaat rijden, is de voorpret thuis achter je pc, met je navigatiekaart en je te gebruiken navigatie apperatuur.
    Beheers je dit, dan ga je rustig en met een goed gevoel doen, waarvoor je bent gevraagd, het beveiligen van een koers.
    Vr. Gr. Peter Riepma

    Beantwoorden
  7. harry schreef:
    9 januari 2022 om 16:12

    ik ga de cursus volger van de KNWU doen, en hoop dit jaar mijn eerste koersen als motard te gaan doen.
    iemand ervaring met deze cursus

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

10 februari 2023 3 min

Motordiefstallen en voordringverbod

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

8 december 2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

1 juli 2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16 mei 2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 maart 2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

2 november 2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20 juli 2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13 juni 2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

9 januari 2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

3 februari 2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 december 2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30 juli 2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25 december 2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X