Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.
Geluid is onlosmakelijk verbonden aan het motorrijden. Want zelfs als je een volledig elektrische motorfiets onder je bips hebt, heb je nog altijd te maken met rijwind en omgevingsgeluid. Oordoppen helpen, maar nog steeds is het volledig je eigen keuze of je ze indoet. Daar gaat de politiek zich niet mee bemoeien. Nee, die heeft zaken als geluidshinder veel hoger op de agenda staan.
In maart werd het motorseizoen ineens, met volle kracht geopend door het prachtige weer. Je struikelde dan ook bijna over de motorrijders. Ik zelfs letterlijk, want vlak voor mijn neus probeerde een motorrijder de stoep op te rijden om te parkeren. Hij zag echter niet dat er direct na de stoep een diepe kuil zat. Ik riep nog: ‘pas op!’ maar hij hoorde het niet en het ging mis. Hij verloor zijn evenwicht (grote motor, kleine motorrijder) waardoor de motor langzaam zijwaarts helde, tot hij op de grond klapte. De motorrijder kon er nog net van wegspringen en ik als voorbijganger op de stoep struikelde er half overheen in mijn poging om de val nog te breken.
Gelukkig was er geen schade. Geen fysieke althans. De motor had wat krasjes, waar de pakweg vijftigjarige motorrijder beteuterd naar stond te kijken. Samen tilden we zijn blauwe Kawasaki 1400 GTR met enige moeite weer overeind. Dat ding moet minstens 300 kilo hebben gewogen. Ik kon hem melden dat ik in mijn beginfase als motorrijder ook een paar keer iets soortgelijks had gehad. In mijn geval wat het een zware motor die juist vanuit stilstand omkieperde toen ik mijn evenwicht even verloor. ‘Ik zit voor het eerst dit jaar weer op de motor, krijg je dit!’, zei de man teleurgesteld.
Doppen
‘Hoorde je me niet?’, vroeg ik hem. ‘Nee, sorry. Teveel herrie van de motor denk ik.’ Er ontstond een gesprek over oordopjes, die hij namelijk niet droeg. Ik gebruik ze zelf al jaren: Sennheiser in-ear dopjes die ik aansluit op mijn telefoon, zodat ik radio of muziek kan luisteren onderweg terwijl het geluid van de motor en wind wordt gefilterd. Het zorgt ervoor dat ik niet alleen geniet van het rijden, maar ook nog gewoon bijgepraat wordt over het nieuws of extra ontspan door naar muziek te luisteren. Ik weet dat er motorrijders zijn die er niet aan moeten dénken om naar de radio te luisteren als ze motorrijden, maar ik heb het juist andersom. Dat is ook omdat ik anders dus telkens gek wordt van die herrie van de wind en motor.
Goed voor mijn oren zal het echter niet zijn. Het volume moet vrij hard staan om te kunnen verstaan wat er op de radio wordt gezegd. Zeker als iemand via een telefoonverbinding in de uitzending zit, is het praktisch niet te verstaan. Dan hoor je ‘ghhgh ghghgh gh’, waarna de presentator zegt: ‘Zo, dát is echt super interessant zeg!’. Helemaal niet frustrerend…
Maar zoals gezegd: de meeste motorrijders willen geen geluid van hun telefoon horen tijdens het motorrijden. Ik ben denk ik die gekke uitzondering op de regel. De meeste motorrijders willen gewoon geen gehoorschade oplopen en geen last hebben van herrie. Gelukkig zijn daar goede oplossingen voor. De KNMV kondigde recent nog een samenwerking aan met NOIZEZZ. Dat maakt oordoppen op maat die het schadelijke (!) geluid van de motor, uitlaat en wind filteren. De beleving blijft echter intact en de doppen zorgen dat je omgevingsgeluiden nog wel gewoon goed kunt horen. Zo kun je ook anticiperen op die omgeving, als dat nodig is.
Bescherming
Ik kan ze iedereen aanraden, dat soort oordopjes. Een paar minuten op de snelweg zónder bescherming kan immers al tot gehoorschade lijden. Daar zit je niet op te wachten. Ik verwacht niet dat er vanuit Den Haag een verplichting voor gehoorbescherming zal komen, dat vinden ze ongetwijfeld te veel bemoeienis.
Trouwens, in Den Haag zijn ze nu sowieso veel meer bezig met de gehoorbescherming van mensen. Al is het dan de gehoorbescherming van mensen die motorrijders langs horen komen. Direct na de opening van het nieuwe motorseizoen stonden de kranten alweer vol met artikelen over de voortgang van de bestrijding van die geluidshinder. Diezelfde geluidshinder die ondanks alle maatregelen toch verder toegenomen lijkt te zijn. In 2018 kregen 1482 bestuurders van een motor-, brom-, of snorfiets (in de cijfers van de politie is dit één groep) een bon vanwege het onnodig produceren van geluid. Vorig jaar waren dat er al 2927. Of zou er simpelweg eindelijk meer gehandhaafd worden? Zou die lobby om dat voor elkaar te krijgen eindelijk zijn vruchten hebben afgeworpen? Zou mooi zijn als daar duidelijkheid over kwam.

Daar ís duidelijkheid over. In een bijeenkomst met KNMV, MAG en Nefom heeft de Politieacademie begin dit jaar laten weten dat de handhaving op geluid geïntensiveerd is.
Je weet ook van de actie van de MAG (de Motorrijders Actie Groep) met als thema: “Te luid geluid is uit” ?
Er zijn teveel motoren die teveel geluid maken, gevolg, de mooie dijkjes worden voor ons afgesloten en dat is ontzettend jammer. We willen toch motorrijden? Of willen we lawaai maken? dan kun je beter naar een hardstyle concert gaan. Ik weet het wel, ik rijd liever, maar laten we rekening houden met de mensen om ons heen, Dat is prettig voor iedereen.
Wat nogal storend is is dat de mannen met die lawaaipapegaai motoren het verpesten voor anderen, steeds meer mooie wegen daardoor afgesloten worden en er straks niet veel meer aan is.
En het mooist is dat ze denken dat andere het ook gaaf vinden die herrie.
Hier moet bij de motor rijles aandacht aan besteed worden.
Als je begint met lessen moet er eigenlijk wegwerp oordopjes beschikbaar gesteld worden en waarom je die moet gebruiken.
Ik rij altijd al met op maat gemaakte oordoppen en rij vast niet zonder
Ik heb jarenlang zonder oordoppen gereden. 40000km per jaar.
Heb nu de hele dag een fluittoon in mijn oor.
Erg irritant maar mijn eigen stomme schuld.
Ik raad nu dus iedereen aan om met oordoppen te rijden.
Volgens mij was er altijd al een wet geluidhinder voor motoren . Als men in de jaren zeventig een Marshall demper onder zijn , b.v. Honda plaatste was de kans groot dat die er de zelfde dag alweer onderuit kon . Denk dat handhaving gewoon versloft is geraakt . Ook het naar muziek of radio luisteren lijkt mij niet geheel een goed plan . Horen is een belangrijk zintuig op , zeker , een motor .
Het is begrijpelijk dat “ men “ zich stoort aan een motor die overmatig lawaai maakt … het is natuurlijk ook zo dat meer geluid ook ongelukken voorkomt.
Niet elke auto bestuurder is 100% met auto rijden bezig.
Telefoon gebruik/ muziek/ app-en / kaartlezen of net even gezellig op het terras gezeten enzovoort… dan is een beetje herrie niet prettig maar iedereen is wel weer bij de les.