Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

20 juli 2021 3 min ... 17 Reacties

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

De strijd om de decibellen is afgelopen jaar verder geëscaleerd. Maar het is een hele rare strijd want er zijn niet twee maar drie partijen die tegenover elkaar staan.

Het is namelijk niet ‘burgers die overlast ervaren versus motorrijders die deze overlast veroorzaken’. Het zijn burgers die zich ergeren, motorrijders die overlast veroorzaken én motorrijders die zich ergeren aan die motorrijders die overlast veroorzaken. Die laatste groep is inmiddels heel erg groot geworden. Er is in zelfs een convenant getekend door tientallen organisaties die zich met motorrijden bezighouden, zoals de MAG, KNMV en Motoshare: ‘Te Luid Geluid Is Uit’.

De ‘Te Luid Geluid Is Uit’-campagne is heel simpel: alle ondertekenaars van het convenant vragen hun achterban om tijdens het motorrijden rekening te houden. Rekening houden met de omgeving en om eventuele overlast zoveel mogelijk te beperken. Dat gaat dan om zowel rijgedrag, als over bijvoorbeeld het ontbreken van dB-killers of het rijden met niet voor weggebruik of de betreffende motor goedgekeurde uitlaten. Ook spreken de ondertekenaars zich uit voor een overheidscampagne die motorrijders op positieve wijze onder de aandacht brengt. Kortom: schroef je dB-killer weer in je uitlaat, mijd dijkwegen op drukke momenten en probeer de groep klein te houden om overlast te beperken en k anderszins rekening met omwonenden te houden.

Kabinet moet stappen ondernemen

Er is niet alleen sprake van een oproep richting motorrijders: ook het kabinet wordt gevraagd stappen te nemen – op basis van maatwerk – zodat de groep welwillende motorrijders niet wordt benadeeld. Dit betekent dus handhaving op lokaal niveau, publiekscampagnes gericht op bewust rijgedrag en een verplichte RDW-keuring bij de montage van een niet-standaard uitlaat. Op deze wijze hoeft er alleen te worden gecontroleerd of de keuring is uitgevoerd om te weten of de uitlaat die gemonteerd is voldoet aan de normen en eisen.

“De strijd kan maar op één manier beslist worden. Zo werkt dat, in polderend Nederland.”

Het kabinet wordt ook vanuit de andere partij bestookt met ideeën, namelijk de kant van de mensen die overlast van motorrijders ervaren. Waarnemend burgemeester Peter Rehwinkel van de gemeente Bergen heeft het voortouw genomen in een campagne vanuit het lokaal bestuur om overlast terug te dringen. Een jaar geleden schreef hij al een opiniestuk in Het Parool, nadat de eerste coronalockdown resulteerde in een toename van motorrijders die helaas vaak veel (geluids)overlast veroorzaakten. Maar daar stopte het niet mee. Samen met wethouder Bekkering ging hij aan de slag om er serieus werk van te maken: ze stuurden een brief naar de minister van infrastructuur en waterstaat en ze riepen andere gemeenten op om zich bij Bergen aan te sluiten. Al zeventig gemeenten deden dat. Met name het gebrek aan decibelkillers wordt door hen gezien als dé meest overlastgevende factor. Hun voorstel om een wettelijke geluidsnorm van maximaal 70dB voor motoren te introduceren is wat ongelukkig en vrijwel onhaalbaar, omdat bijvoorbeeld ook optrekkende vrachtwagens en auto’s gemakkelijk over die 70dB kunnen gaan. Maar de strekking is duidelijk: er moet iets gebeuren.

Drie tegen één

En dat vinden dus zowel die motorrijdersorganisaties die een zeer grote en brede achterban van motorrijders hebben, als de overheid. En zo staat het dus niet twee maar drie tegen één: motorrijders, buurtbewoners én overheid versus… overlastgevende motorrijders. Die strijd kan maar op één manier beslist worden: in het voordeel van die eerste drie groepen. Hoe strikt eventuele nieuwe regels worden, hangt af van de bereidwilligheid van motorrijders. Willen die wel hun ‘geluid’ toch wat te temperen? Hoe minder ze dat doen, hoe strakker de teugels zullen worden aangetrokken. Zo werkt dat, in polderend Nederland.

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Wim de Groot schreef:
    21 juli 2021 om 13:49

    Toch ben ik bang wanneer de politiek zich er mee gaat bemoeien het helemaal fout gaat, zoals bij alle takken van sport of bedrijf waar de politiek zich mee heeft bemoeid het al is fout gegaan.
    Motorrijders bestrijd je met motorrijders en niet met geitenwollen sokken die nog nooit het motorrijden hebben beleefd.

    Beantwoorden
    1. Peter K. schreef:
      23 juli 2021 om 09:23

      Helemaal eens Wim.
      Laten we dit zinloos gedoe niet verder afglijden in discussies en elkaar aanspreken op infantiel gedrag.
      Manno to manno, want motor rijdende vrouwen hebben kennelijk niets te compenseren (rijden goed en volgens de normen, geen haantjes).

    2. Theo Kuiper schreef:
      27 juli 2021 om 16:58

      Zo is het

  2. Ron van vliet schreef:
    22 juli 2021 om 02:31

    Te luid geluid is uit , ben ik het mee eens alleen wordt er nu wel erg ongenuanceerd op motorrijders ingehakt terwijl auto’s en scooters buiten schot blijven en ook regelmatig te veel lawaai produceren

    Beantwoorden
    1. Anna schreef:
      24 juli 2021 om 00:46

      Ik vind lawaai moet kunnen het is de moderne tijd en niet de tijd dat alles nog met paard en wagen ging waar door je alleen hoeven getrap hoorde verlate rustig geluid is dat.
      Daarom rij ik geen paard meer.
      Ik wilgenboom dat lawaai van alle voertuigen blijft veel leuker en die gevoeligerds kunnen de rambam van mij krijgen.
      Ik blijf lekker toch op een benzine scooter die lekker geluid maakt rijden en ook als ik volgend jaar mijn auto rijbewijs halen daarna ook nog voor mijn motor rijbewijs ga,en ja hoor natuurlijk gaan die gewoon lekker geluid maken niks electrisch en niks 70 decibel.
      Man wij wonen gewoon met veel te veel mensen in Nederland en daar zijn ook veel te veel verwende mensen die van stilte houden bij,laat die maar allemaal in het bos wonen.
      En kunnen wij lawaai genieters gewoon van lawaai blijven genieten en hebben wij geen last meer van die klagers.

  3. Gert schreef:
    24 juli 2021 om 11:55

    Motoren weer, en hoe zit het met al die lawaai scooters en bromfietsen?Of de auto’s met open uitlaat?

    Beantwoorden
  4. Hans schreef:
    24 juli 2021 om 17:31

    Anna, beter voor jouw om te gaan emigreren naar een ander land. Denk na en doe even normaal. Verpest het niet voor andere rijders.

    Beantwoorden
    1. Iwe van der Beek schreef:
      27 juli 2021 om 16:04

      Zo is het, als we uit protest extra lawaai gaan produceren geven we de tegenstanders juist meer argumenten

    2. Anna schreef:
      4 augustus 2022 om 16:22

      Kom zeg,jij uit toch ook op jou eigen manier je mening,zo en dat doe ik dus ook

  5. Con schreef:
    24 juli 2021 om 22:11

    Hoop dat er niet te veel Anna’s zijn want dan zijn de laatste dagen voor motorrijden geteld!

    Beantwoorden
  6. Gert schreef:
    25 juli 2021 om 12:00

    Anna (en andere geluidsoverlast veroorzakende motorrijders) doen een (impliciet) beroep op vrijheid, als liberale stroming. Het liberalisme heeft als uitgangspunt zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang de vrijheid van anderen niet wordt beperkt. Kortom, waar Anna stoer de eigen vrijheid najaagt ontneemt Anna anderen de vrijheid om in (relatieve) stilte op geheel eigen wijze te genieten. Onbegrensde vrijheid bestaat niet; onbegrensde vrijheid is chaos.

    Beantwoorden
  7. André schreef:
    27 juli 2021 om 16:38

    Ik ben tegen
    Maar voor dat iedereen los barst leg ik hem even uit.
    Ik ben tegen omdat wij als motorrijders één van de vele groepen zijn die aan het verkeer deelnemen en als het op geluid aan komt zijn er meer groepen die in beeld komen dus als we geluid terug willen dringen doe dit dan met gelijke regels voor alle deelnemers op de weg van motor tot trekker tot sportwagen of vrachtwagen want nu lijkt het net of “de motorrijder” het zwarte schaap is op de weg.
    Ik hoop dat ik nu niemand op zen tenen trap want da’s niet de bedoeling.

    Beantwoorden
  8. Hans Fieman schreef:
    28 juli 2021 om 05:46

    Anna,
    Ga jij even het land uiteten je onaangepast gedrag, emigreer b.v naar Australië of Afrika en ga daar herrie maken voor zolang dat getolereerd wordt.
    Maar ga hier de boel niet lopen verstieren. Ik zeg altijd maar hou de kerk een beetje in het midden.

    Beantwoorden
  9. John Milcarek schreef:
    28 juli 2021 om 11:04

    Dat ze zich eens terug bezig houden met hun treintjes en poppen. Die paar jaar nog dat een verbrandingsmotor nog bestaat gaan ze de motorrijder nog wat pesten.

    Beantwoorden
  10. Wim schreef:
    28 juli 2021 om 14:39

    Ik vind het maar een grote lulkoek, en die muziekfestivals en buren met halve speeltuin en zwembaden in de tuin en jeugd met hun scooters en auto’s op het plein met de muziek keihard. Zo kan ik nog ff doorgaan. Mensen, waar zijn we mee bezig?! Motorrijders zijn in een kwaad daglicht gezet. Maar ja wat doe je aan . dit is mijn mening

    Beantwoorden
  11. Rob schreef:
    30 juli 2021 om 09:33

    Wat is dat toch dat je gelijk naar het buitenland wordt gestuurd als je opkomt voor je rechten. Wat een verschrikkelijke dooddoener is dat en een reactie van lik-me-vestje.
    We zullen samen een oplossing moeten zoeken! Dergelijke reacties zorgen er juist voor dat de motorrijders tegenover elkaar komen te staan -en andere (anti motor)partijen maken daar slim gebruik van- terwijl we allemaal hetzelfde willen: lekker in vrijheid rijden op een motor die we zelf kiezen omdat we die te gek vinden. Luister eens naar elkaar en toon begrip als iemand een andere mening heeft.

    Beantwoorden
  12. René schreef:
    12 december 2021 om 18:59

    Hmmmm…ik vind persoonlijk het geluid van een motor heerlijk, fabrikanten monteren tegenwoordig uitlaten meer naar voren.
    Minder lawaai voor de omgeving, maar je hoort t zelf prima!
    Is ook een vorm van oplossen (polderen) toch😊

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

10 februari 2023 3 min

Motordiefstallen en voordringverbod

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

8 december 2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

1 juli 2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16 mei 2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 maart 2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

2 november 2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13 juni 2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

9 januari 2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28 augustus 2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

3 februari 2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 december 2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30 juli 2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25 december 2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X