Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.
De strijd om de decibellen is afgelopen jaar verder geëscaleerd. Maar het is een hele rare strijd want er zijn niet twee maar drie partijen die tegenover elkaar staan.
Het is namelijk niet ‘burgers die overlast ervaren versus motorrijders die deze overlast veroorzaken’. Het zijn burgers die zich ergeren, motorrijders die overlast veroorzaken én motorrijders die zich ergeren aan die motorrijders die overlast veroorzaken. Die laatste groep is inmiddels heel erg groot geworden. Er is in zelfs een convenant getekend door tientallen organisaties die zich met motorrijden bezighouden, zoals de MAG, KNMV en Motoshare: ‘Te Luid Geluid Is Uit’.
De ‘Te Luid Geluid Is Uit’-campagne is heel simpel: alle ondertekenaars van het convenant vragen hun achterban om tijdens het motorrijden rekening te houden. Rekening houden met de omgeving en om eventuele overlast zoveel mogelijk te beperken. Dat gaat dan om zowel rijgedrag, als over bijvoorbeeld het ontbreken van dB-killers of het rijden met niet voor weggebruik of de betreffende motor goedgekeurde uitlaten. Ook spreken de ondertekenaars zich uit voor een overheidscampagne die motorrijders op positieve wijze onder de aandacht brengt. Kortom: schroef je dB-killer weer in je uitlaat, mijd dijkwegen op drukke momenten en probeer de groep klein te houden om overlast te beperken en k anderszins rekening met omwonenden te houden.
Kabinet moet stappen ondernemen
Er is niet alleen sprake van een oproep richting motorrijders: ook het kabinet wordt gevraagd stappen te nemen – op basis van maatwerk – zodat de groep welwillende motorrijders niet wordt benadeeld. Dit betekent dus handhaving op lokaal niveau, publiekscampagnes gericht op bewust rijgedrag en een verplichte RDW-keuring bij de montage van een niet-standaard uitlaat. Op deze wijze hoeft er alleen te worden gecontroleerd of de keuring is uitgevoerd om te weten of de uitlaat die gemonteerd is voldoet aan de normen en eisen.
“De strijd kan maar op één manier beslist worden. Zo werkt dat, in polderend Nederland.”
Het kabinet wordt ook vanuit de andere partij bestookt met ideeën, namelijk de kant van de mensen die overlast van motorrijders ervaren. Waarnemend burgemeester Peter Rehwinkel van de gemeente Bergen heeft het voortouw genomen in een campagne vanuit het lokaal bestuur om overlast terug te dringen. Een jaar geleden schreef hij al een opiniestuk in Het Parool, nadat de eerste coronalockdown resulteerde in een toename van motorrijders die helaas vaak veel (geluids)overlast veroorzaakten. Maar daar stopte het niet mee. Samen met wethouder Bekkering ging hij aan de slag om er serieus werk van te maken: ze stuurden een brief naar de minister van infrastructuur en waterstaat en ze riepen andere gemeenten op om zich bij Bergen aan te sluiten. Al zeventig gemeenten deden dat. Met name het gebrek aan decibelkillers wordt door hen gezien als dé meest overlastgevende factor. Hun voorstel om een wettelijke geluidsnorm van maximaal 70dB voor motoren te introduceren is wat ongelukkig en vrijwel onhaalbaar, omdat bijvoorbeeld ook optrekkende vrachtwagens en auto’s gemakkelijk over die 70dB kunnen gaan. Maar de strekking is duidelijk: er moet iets gebeuren.
Drie tegen één
En dat vinden dus zowel die motorrijdersorganisaties die een zeer grote en brede achterban van motorrijders hebben, als de overheid. En zo staat het dus niet twee maar drie tegen één: motorrijders, buurtbewoners én overheid versus… overlastgevende motorrijders. Die strijd kan maar op één manier beslist worden: in het voordeel van die eerste drie groepen. Hoe strikt eventuele nieuwe regels worden, hangt af van de bereidwilligheid van motorrijders. Willen die wel hun ‘geluid’ toch wat te temperen? Hoe minder ze dat doen, hoe strakker de teugels zullen worden aangetrokken. Zo werkt dat, in polderend Nederland.

Hmmmm…ik vind persoonlijk het geluid van een motor heerlijk, fabrikanten monteren tegenwoordig uitlaten meer naar voren.
Minder lawaai voor de omgeving, maar je hoort t zelf prima!
Is ook een vorm van oplossen (polderen) toch😊
Wat is dat toch dat je gelijk naar het buitenland wordt gestuurd als je opkomt voor je rechten. Wat een verschrikkelijke dooddoener is dat en een reactie van lik-me-vestje.
We zullen samen een oplossing moeten zoeken! Dergelijke reacties zorgen er juist voor dat de motorrijders tegenover elkaar komen te staan -en andere (anti motor)partijen maken daar slim gebruik van- terwijl we allemaal hetzelfde willen: lekker in vrijheid rijden op een motor die we zelf kiezen omdat we die te gek vinden. Luister eens naar elkaar en toon begrip als iemand een andere mening heeft.
Ik vind het maar een grote lulkoek, en die muziekfestivals en buren met halve speeltuin en zwembaden in de tuin en jeugd met hun scooters en auto’s op het plein met de muziek keihard. Zo kan ik nog ff doorgaan. Mensen, waar zijn we mee bezig?! Motorrijders zijn in een kwaad daglicht gezet. Maar ja wat doe je aan . dit is mijn mening
Dat ze zich eens terug bezig houden met hun treintjes en poppen. Die paar jaar nog dat een verbrandingsmotor nog bestaat gaan ze de motorrijder nog wat pesten.
Anna,
Ga jij even het land uiteten je onaangepast gedrag, emigreer b.v naar Australië of Afrika en ga daar herrie maken voor zolang dat getolereerd wordt.
Maar ga hier de boel niet lopen verstieren. Ik zeg altijd maar hou de kerk een beetje in het midden.
Ik ben tegen
Maar voor dat iedereen los barst leg ik hem even uit.
Ik ben tegen omdat wij als motorrijders één van de vele groepen zijn die aan het verkeer deelnemen en als het op geluid aan komt zijn er meer groepen die in beeld komen dus als we geluid terug willen dringen doe dit dan met gelijke regels voor alle deelnemers op de weg van motor tot trekker tot sportwagen of vrachtwagen want nu lijkt het net of “de motorrijder” het zwarte schaap is op de weg.
Ik hoop dat ik nu niemand op zen tenen trap want da’s niet de bedoeling.
Anna (en andere geluidsoverlast veroorzakende motorrijders) doen een (impliciet) beroep op vrijheid, als liberale stroming. Het liberalisme heeft als uitgangspunt zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang de vrijheid van anderen niet wordt beperkt. Kortom, waar Anna stoer de eigen vrijheid najaagt ontneemt Anna anderen de vrijheid om in (relatieve) stilte op geheel eigen wijze te genieten. Onbegrensde vrijheid bestaat niet; onbegrensde vrijheid is chaos.
Hoop dat er niet te veel Anna’s zijn want dan zijn de laatste dagen voor motorrijden geteld!
Anna, beter voor jouw om te gaan emigreren naar een ander land. Denk na en doe even normaal. Verpest het niet voor andere rijders.
Zo is het, als we uit protest extra lawaai gaan produceren geven we de tegenstanders juist meer argumenten
Kom zeg,jij uit toch ook op jou eigen manier je mening,zo en dat doe ik dus ook
Motoren weer, en hoe zit het met al die lawaai scooters en bromfietsen?Of de auto’s met open uitlaat?
Te luid geluid is uit , ben ik het mee eens alleen wordt er nu wel erg ongenuanceerd op motorrijders ingehakt terwijl auto’s en scooters buiten schot blijven en ook regelmatig te veel lawaai produceren
Ik vind lawaai moet kunnen het is de moderne tijd en niet de tijd dat alles nog met paard en wagen ging waar door je alleen hoeven getrap hoorde verlate rustig geluid is dat.
Daarom rij ik geen paard meer.
Ik wilgenboom dat lawaai van alle voertuigen blijft veel leuker en die gevoeligerds kunnen de rambam van mij krijgen.
Ik blijf lekker toch op een benzine scooter die lekker geluid maakt rijden en ook als ik volgend jaar mijn auto rijbewijs halen daarna ook nog voor mijn motor rijbewijs ga,en ja hoor natuurlijk gaan die gewoon lekker geluid maken niks electrisch en niks 70 decibel.
Man wij wonen gewoon met veel te veel mensen in Nederland en daar zijn ook veel te veel verwende mensen die van stilte houden bij,laat die maar allemaal in het bos wonen.
En kunnen wij lawaai genieters gewoon van lawaai blijven genieten en hebben wij geen last meer van die klagers.
Toch ben ik bang wanneer de politiek zich er mee gaat bemoeien het helemaal fout gaat, zoals bij alle takken van sport of bedrijf waar de politiek zich mee heeft bemoeid het al is fout gegaan.
Motorrijders bestrijd je met motorrijders en niet met geitenwollen sokken die nog nooit het motorrijden hebben beleefd.
Helemaal eens Wim.
Laten we dit zinloos gedoe niet verder afglijden in discussies en elkaar aanspreken op infantiel gedrag.
Manno to manno, want motor rijdende vrouwen hebben kennelijk niets te compenseren (rijden goed en volgens de normen, geen haantjes).
Zo is het