Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.
Dat er naast de motorhelm in feite nog steeds geen eisen worden gesteld aan motorkleding, is erg vreemd. En hoewel iedere motorrijder weet dat je het onverwachte moet verwachten, helpt het soms toch het beste om even met de neus op de feiten gedrukt te worden.
Ik had ze wel eens gezien: filmpjes en foto’s van motorrijders die onderuit gaan en daarbij hun armen of benen openhalen. Maar écht gekeken had ik eigenlijk nog nooit want de afloop wil je eigenlijk helemaal niet weten. Daarbij: het is een ander die valt. Er is altijd nog ergens een stemmetje dat zegt: ‘Mij overkomt dat natuurlijk nooit want ik kijk altijd goed uit.’
Maar dat is natuurlijk exact de misvatting die ten grondslag ligt aan inmiddels vele honderden miljoenen ongelukken. Er is namelijk altijd iemand die niet goed uitkijkt. Of die wel uitkijkt, maar wordt geconfronteerd met een plotselinge situatie waar je simpelweg niet meer aan ontsnapt zonder schade. Een rotsblok die van een berg afrolt, een op hol geslagen paard of kind dat ineens de weg op rent, een omvallende boom, een kapotte rem, een olievlek op de weg, een automobilist voor je die een hartaanval krijgt, iemand die afwijkt van zijn lijn omdat hij op zijn mobieltje zit. Je kunt het zo gek niet bedenken of het gebeurt. Elke dag weer. Jaarlijks overlijden er wereldwijd 1,35 miljoen mensen door een verkeersongeluk. Het heet dan ook niet voor niets een ongeluk: niemand bedoelde het zo, maar het gebeurt wel.
Jaarlijks overlijden er wereldwijd 1,35 miljoen mensen door een verkeersongeluk.
Verwacht het onverwachte
Als motorrijder ben je altijd extra beducht op situaties waarin je verrast kunt worden, wetende dat je kwetsbaar bent. Je let niet alleen beter op; als je het goed doet, kleed je je ook op potentiële ongelukken.
Beschermende motorkleding lijkt een no-brainer: met al die feiten en cijfers over ongelukken zorg je natuurlijk dat je goed beschermd bent. Maar ik ben echt niet de enige die de feiten en cijfers over al die narigheid het liefst zou negeren. Zeker als het mooi weer is zie je toch veel motorrijders die in korte broek, op slippers en in T-shirt over de snelweg of door de stad scheuren. In Nederland zijn er naast het dragen van een goedgekeurde motorhelm simpelweg geen andere eisen waar motorrijders aan moeten voldoen.
In België is dat wel anders. Daar moet je sinds 2011 je armen en benen volledig bedekt hebben, zijn handschoenen verplicht en moeten je schoenen tot boven je enkels uitkomen. Overigens is er ook daar nog flink wat speling in de regels. Zo staat nergens gespecificeerd wat voor kleding je aan moet hebben. Wat dat betreft kan het dus van papier-maché gemaakt zijn en nog voldoen aan de eis.
Adviezen, geen regels
Er zijn dus nauwelijks regels voor beschermende kleding voor motorrijders, alleen adviezen. De verplichte helm is dan op zijn zachtst gezegd wel fijn om te dragen. Zowel bij een schuiver als wanneer je met een klap ergens tegenaan komt. Schuivers zijn natuurlijk al snel aan de orde bij een valpartij met je motor. Zelfs als een ongeluk begint met een botsing, word je door het momentum van je motor geslingerd en schuif je nog even door. Verwondingen daardoor kunnen erg naar zijn. Niet alleen aan je hoofd, maar aan je hele lichaam. Misschien toch geen slecht idee om wat meer wettelijke eisen aan motorkleding te stellen?
Ik realiseerde me zelf pas echt wat het belang van goede motorkleding was, toen mijn rijinstructeur me een wel heel specifieke opdracht gaf bij de eerste les. Ik stond voor hem, zonder helm op. Hij zei: ‘oké, doe je handen op je rug.’ Ik keek hem vragend aan, terwijl ik deed wat hij zei. ‘Goed, laat je nu plat op je gezicht voorover vallen.’ Hij vertelde me dat de schade die je oploopt in je gezicht van zo’n val, vergelijkbaar is met de impactschade die ontstaat wanneer je met een snelheid van slechts zes kilometer per uur rijdt. Bedenk zelf maar wat de schade is bij hogere snelheden. Ik zette mijn helm op, ritste mijn motorjas dicht, trok mijn handschoenen aan en checkte mijn motorlaarzen nog eens. Les 1 kon beginnen.

Net zoals de serieuze motorrijder er voor zorgt dat met de motor alles pico bello in orde is, zou dat met de bekleding ook moeten zijn.
Motormuis heeft helemaal gelijk.
Zelf heb ik in mijn beroep veel te maken gehad met de gevolgen van ongelukken. Ik heb de vreselijkste dingen gezien omdat de motorrijder b.v. even een bochtje te snel inging. Velen kwamen er op hun zij weer uit met de afgrijselijkste verwondingen en breuken.
Als motorrijder ga ik er altijd van uit dat een ander niet goed uit kijkt. Dat heeft mij, tot nu toe, afkloppen!, nog steeds behoed voor ongelukken. Maar wel af en toe een “near miss” omdat, inderdaad, de ander mij over het hoofd zag.
Goed onderhouden motor, goede beschermende kleding en een waakzame blik. Dáár kun je mee thuiskomen!! (en kóm je ook weer thuis).
Herkenbaar en mooi geformuleerd. Inschatten van de weg en de verkeerssituatie, Je kunt denken dat je een dikke huid hebt, maar met 30 km vallen en ruw asfalt schrik je wat het niet dragen van beschermende kleding doet. Het vallen met een bromfiets of motor met dezelfde snelheid, wist je dat een bromfietser daar meestal beter uit komt….omdat zijn voertuig lichter is, dus langzamer valt en minder ver weg glijdt door lichtere massa en meestal zijn de bromfietsers ook wat gestroomlijnder dan sommige motoren…….En ja hard remmen is een specialisme en kijk naar de automobilist en de (bij)rijders spiegel of hij/zij naar jou kijkt.
Op mijn eerste reaktie nog even een opmerking erbij:
Zorg uiteraard ook voor een goede zichtbaarheid. Gele reflectoren b.v. En, eigenlijk overbodig te zeggen, licht aan. Ik zie toch af en toe motorrijders zonder licht!
Persoonlijk ben ik tegenstander van verplichtingen, geef goede adviezen en laat mensen zelf de keuze. Het is net als met roken, sommigen gaan voor zelfvernietiging en anderen zijn verstandig en stoppen. Onder een verplichting probeert men vaak uit te komen.
Ik ben toch wel blij met veel verplichtingen. Zodra je die weghaalt doen ook veel mensen maar wat ze zelf willen. Niet per se wat veilig voor henzelf of anderen is. Gemak is daar vaak debet aan.
Ik denk dat iedereen wel eens ervaren heeft hoe het voelt als je tegen een deur aanloopt. Het gekke is echter dat snelheid en waarneming van snelheid verschilt waarin je bevindt. In een kleine auto of ferrari voelt 150km per uur toch anders. maar wat dacht je van een vliegtuig, je voelt echt niet dat je ca 1000km per uur gaat, maar zouden ze bomen langs het vliegtuig zetten, dan gaan je hersenen in 1x gevaar zien en voelen….betere voertuigen en overzichtelijkheid is dus eej gevaar voor dat je de snelheid niet meer voelt….een ferrari kan gelukkig heel goed remmen met 21″ remschijven, maar een renault clio met 10″ schijven voelt toch want angstiger als je moet remmen met 150km voluit trappen….
Adviezen prima, verplichtingen nee! Onbegrijpelijk dat er mensen zijn in dit overgereguleerde land gewoon pleiten voor nog meer regels?! NEE NEE en nog eens NEE! Leven en laten leven, het is echt iemands eigen verantwoording. Dat heet leven in vrijheid, of wat daar nog van over is.
Volledig mee eens.
Ik ben een oud-wielrenner en gereden in alpentoppen en andere serieuze heuvels… als ik bv het kopje van Bloemendaal afkwam ( mijn training rondje ) zat ik tegen de 80 km/h en er was niemand die beneden zei” trek een leren broek en jas aan want je kan vallen. Ik denk met een motor en niet harder dan 70 je best op sportschoenen,lange broek en t shirt kan rijden .
Eerlijk er is niets lekkerder op een warme zomeravond lekker rustig af te koelen.. hier, maar ook in buitenland.
Vandaag paar honderd km topless motor gereden en in korte broek. Wil je geen risico lopen blijf dan lekker thuis. 🤪 Lees net dat ik in België eigenlijk wel iets meer moet aantrekken. 🤦 19000 kms van de 20000 kms per jaar heb ik wel goede kleding aan.
Goed stukje, ik heb uiteraard een motor pak ( jas en broek) die rits je aan elkaar ivm vallen/schuiven en kou. Nu heb ik ook een motor spijkerbroek. Er zit er een koortje in mijn huidige motor jas zodat ik deze langs mijn kruis kan halen en vast maken aan de voorkant van mijn motor jas . Nu wilde ik een mooie zomerjack kopen maar die hebben dat helemaal niet. ( enkele hadden wel een rits, maar dan moet je zelf even een ritssluiting door je riem schuiven en zodat het kan koppelen. Eigenlijk zou dit verplicht moeten zijn en erbij geleverd moeten worden.( vindt ik trouwens ook voor de protectors elleboog, rug etc, mijn mening hoor)Dus ik vraag dat aan de verkoper waarom hebben ze dit niet, maar die had dat nooit gehoord en zo gezien ivm het schuiven waardoor dan je jas omhoog gaat en je rug dan niet beschermd is. Zou wel meer de nadruk op moeten liggen bij een motorpak ( en zaak die het verkoopt). Scheelt een hoop ellende vermoed ik
Normaal zou ik voor vrijheid zijn. Kies lekker zelf wat je wilt dragen, jij bent degene die op het wegdek klapt en de schade heeft… maar helaas, zo simpel ligt het niet. Ik ken de verhalen van hulpverleners die als eerste ter plaatse zijn en het vel van het wegdek moeten schrapen, de openliggende botten voor hun ogen bloot zien liggen. Als ik dan daaraan denk… denk ik… dan is het voor mij een kleine moeite om goede motorkleding te dragen die ervoor zorgt dat als ik val het ook voor het oog van de hulpverlener niet direct traumatisch eruit ziet.
Iedereen moet dat doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, maar denk ook een heel klein beetje aan die hulpverlener, mocht het helaas nodig zijn.
Vanaf 1969 heb ik motor gereden, altijd bedekte kleding of compleet motorpak gedragen, twee jaar geleden motor verkocht,(leeftijd 73 jaar ) als ik nu zogenaamde motorrijders langs de terrassen in het dorp zie rijden in hemdshirt, korte broek en slippers, denk ik,dat zijn geen motorrijders maar flapdrollen die graag willen opvallen.