Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

7 maart 2022 2 min ... 12 Reacties

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

Heb jij als motorrijder ook altijd het gevoel dat je veel beter op het verkeer let dan wanneer je in de auto zit? Ik in ieder geval wel. Sterker nog, sinds ik motorrijd krijg ik 90 procent minder bekeuringen voor verkeersovertredingen. Ik ben namelijk veel alerter op het verkeer - en eventuele handhavingsgerelateerde zaken - om me heen. Je moet wel, want je bent als motorrijder een stuk kwetsbaarder in het verkeer dan als automobilist.

Het idee dat je meer ziet als motorrijder blijkt meer te zijn dan een gevoel. Het is écht zo. Er is fascinerend onderzoek gedaan naar de verschillen tussen wat motorrijders waarnemen in het verkeer en wat automobilisten zien. De universiteit van Bournemouth onderzocht dit samen met DocBike en kwam tot de conclusie dat er grote verschillen zijn in wat beide groepen waarnemen, zelfs als ze op dezelfde weg rijden.

Waar automobilisten grote objecten zoals vrachtwagens als een bedreiging zien en kleine objecten zoals motoren niet, ervaren motorrijders dit heel anders. Zij zien ook kleine objecten als gevaarlijk, omdat bijvoorbeeld andere motoren, scooters, fietsers of voetgangers een motor natuurlijk onderuit kunnen halen. Kortom: motorrijders hebben er een extra groot belang bij om meer te zien.

Uit het onderzoek bleek dat er meerdere factoren zijn die bepalen wat weggebruikers precies zien. Het simpele feit dat ogen een blinde vlek hebben die groot genoeg kan zijn om motorrijders of bijvoorbeeld voetgangers compleet te missen is er daar één van. Een ander is dat je hersenen bewegingsonscherpte wegfilteren, waardoor je gewoonweg niet registreert dat er iets of iemand in je omgeving is. Weer een ander heeft te maken met het inschatten van snelheid van objecten. Hoe kleiner een voertuig, hoe lastiger het is om de snelheid accuraat in te schatten. En dan heb je ook nog verwachtingsmanagement: in de winter zijn er weinig motorrijders, dus als het dan ineens weer mooi weer wordt in de lente, dan ‘zien’ andere weggebruikers je niet altijd direct.

Levert minder ongelukken én minder bekeuringen op dus.

Het is toch altijd weer bijzonder hoe je hersenen werken. Voor mijzelf geldt in ieder geval dat ik er ook gewoon heel bewust mee bezig ben om juist extra goed te letten op werkelijk álles wat een potentieel gevaar zou kunnen vormen voor mij als motorrijder. Ik ga er van uit dat er vanuit elke straat bijvoorbeeld een ambulance aan kan komen scheuren, dat bij elk stoplicht iemand door rood kan rijden terwijl je zelf groen hebt. Als je op die manier naar het verkeer kijkt, dan zie je echt meer. Levert minder ongelukken én minder bekeuringen op dus.

Een belangrijk punt voor zowel beleid als voor je eigen praktische situatie is dat kennisniveau over verkeer ook impact heeft op de rijvaardigheid van motoren. Hoe meer vaardigheid je hebt in het ‘lezen van de weg’ en hoe meer getraind je bent op het signaleren van mogelijke gevaarlijke situaties, hoe beter je ongelukken kunt voorkomen.

Daarom is het geen slecht idee om juist tegen het voorjaar bijvoorbeeld een rijvaardigheidstraining te volgen. En voor de overheid geen slecht idee om dat zo laagdrempelig mogelijk te maken, bijvoorbeeld door daar subsidies voor beschikbaar te stellen of door ruimte voor oefenplekken beschikbaar te stellen voor cursussen. Dat zijn kleine investeringen die grote (zorg)uitgaven kunnen besparen.

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Tim Bootsman schreef:
    8 maart 2022 om 10:39

    Zoals bij de meeste mensen begon ik (in de jaren’80) met een B-rijbewijs. Na ongeveer een jaar rijden eindigde mijn eerste auto in een aanrijding met een stadsbus. Ik was van rechts gekomen en kreeg de dagwaarde vergoed. Achteraf zeg ik: ik had toen nog niet de kijkvaardigheid om te herkennen wat er stond te gebeuren. Ruim twintig jaar later werd ik zelf buschauffeur. Mijn kijkvaardigheid ging al tijdens de opleiding met sprongen vooruit. Als chauffeur op een groot voertuig moet je wel: je bent je bewust dat een aanrijding met jou in dat grote, zware ding veel meer impact heeft dan met een klein, licht geval. Bovendien zul je moeten anticiperen omdat je niet zo wendbaar bent als ‘dat lichte spul’.
    Na nog een kleine iwintig jaar ben ik ook gaan motorrijden. De kijkvaardigheid opgedaan op de bus komt goed van pas. Door de specifieke motor gerelateerde risico’s heeft mijn kijkvaardigheid opnieuw een boost gekregen. Destijds, toen ik nog maar net als automobilist begon, zei een vrachtwagenchauffeur in mijn omgeving dat elke automobilist minstens een dagdeel met een vrachtwagenchauffeur mee zou moeten in de cabine, om te leren zien wat er gebeurt op de weg. Ik zou dat niet alleen willen bevestigen, maar het willen uitbreiden: stap als motorrijder en als automobilist eens een dagdeel zowel in die cabine, als automobilist ook op de motor, (onder leiding van een goede instructeur). Wat je ziet bepaalt wat je heel houdt of niet. Ook het corrigeren van fouten van anderen hoort daarbij, niet door een middelvinger op te steken, maar door de fout op te vangen met ruimte. Als ik dat allemaal geweten had in de jaren ’80 had ik een stuk langer plezier gehad van mijn eerste auto.

    Beantwoorden
  2. Jaap schreef:
    18 maart 2022 om 19:48

    Bullshit,
    Veel automilsten en andere weggebruikers vinden het totaal onbelangrijk dat er meer andere weggebruikers zijn.Is veel meer questie van fatsoen dan regellgeving.
    Jaap Westerduin.

    Beantwoorden
    1. Martin schreef:
      18 maart 2022 om 21:26

      Dit is voor mij een typische manier van kortzichtig denken . Het fatsoen in het verkeer is ver te zoeken vandaag de dag. Begrijpend lezen is ook moeilijk.

    2. Martin schreef:
      18 maart 2022 om 21:51

      Als je vertrouwen hangt op een ander dan hoop ik voor jou dat je alleen fatsoenlijke goed uitkijkend medeweggebruikers tegenkomt op je ritjes 😬

  3. Wils van Soldt schreef:
    18 maart 2022 om 20:41

    Helemaal eens met motormuis. Rij defensief en kijk in elke zijstraat of daar een potentieel gevaar uit kan komen.Vorige week nog ervaren op een kruising met verkeerslichten bij Raalte met de weg Zwolle – Almelo. Vóór mij een auto die bij groen licht optrok. Plotseling van links een door roodrijder die mijn voorganger vol in de flank raakte. Stel je voor als je als motorrijder het eerste voertuig bij het verkeerslicht bent en je je neemt de roodrijder niet waar dan is het over en uit met je geliefde hobby en misschien ook wel met je leven. Twee ziekenwagens waren nodig en een afsleper voor het afvoeren van het schroot. En natuurlijk een gigantische file op deze drukke doorgaande weg veroorzaakt waarschijnlijk door iemand die met andere dingen bezig was dan autorijden.

    Beantwoorden
  4. hans van dijk schreef:
    18 maart 2022 om 20:53

    vooruit kijken! automobilsten zien je niet altied ! in gedachten houden!

    Beantwoorden
  5. Transalpie schreef:
    19 maart 2022 om 08:03

    Het doet mij denken aan de afname van ongelukken met fietsers en voetgangers na de wet die automobilisten aansprakelijk maakt voor alle kosten en de verhoging van hun verzekeringspremie.
    Hit Them where it hurts, in the back pocket.

    Beantwoorden
  6. John Knappers schreef:
    19 maart 2022 om 12:39

    Als late opstapper heb ik op 56 jarige leeftijd in 2017 mijn motorrijbewijs pas gehaald. Ik heb les gehad van een rijvaardigheidstrainer die bij politie Apeldoorn de agenten exclusieve rijtrainingen geeft. Belangrijkste wat me bij bleef is: – vooruitkijken – anticiperen – rijpositie duidelijk innemen – zorgen dat je altijd zichtbaar rijdt, dus niet midden achter een vrachtwagen – goede opvallende en veilige kleding – en alleen gaan rijden als je fit en scherp blijft. De meeste ongevallen gebeuren nu eenmaal omdat de automobilist de motorrijder niet gezien heeft, wat daarvan dan ook de oorzaak mag zijn. We schrijven hier regelmatig op http://www.Ikzoekeenmotor.nl ook over.

    Beantwoorden
  7. Adrie schreef:
    22 maart 2022 om 12:33

    Buiten trainen van motorrijders zou ook aandacht moeten gaan naar de opleiding van automobilisten.
    Als je in een auto rijdt moet je niet alleen opzij kijken, maar ook wat naar voor en achter bewegen met je hoofd, dit verminderd de dode hoek die door de dakstijl veroorzaakt wordt.
    Twee voertuigen die met de zelfde snelheid en haaks op elkaar naar elkaar toe rijden blijven onzichtbaar voor elkaar..Daarom is snelheid verschil belangrijk iets wat moet doordringen bij de zogeheten deskundigen.

    Beantwoorden
  8. Rob van der Kroon schreef:
    23 maart 2022 om 19:14

    Ik zou zelfs willen beweren dat ik als motorrijder een betere automobilist of verkeersdeelnemer ben geworden omdat ik ook in de auto of op de fiets verder vooruitkijk en bewuster ben gaan waarnemen.
    Dit laatste is een automatisme geworden door de kwetsbaarheid op de motor.
    Circuitrijden heeft dit zelfs verder verbeterd.

    Beantwoorden
    1. Bas schreef:
      28 maart 2022 om 10:09

      Hóe heeft circuitrijden dat verder verbeterd? Of beter: wat is er precies nog beter geworden? #nieuwsgierig

  9. Melle schreef:
    11 mei 2022 om 19:41

    Waar blijft de nieuwe motormuis blog??

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

10 februari 2023 3 min

Motordiefstallen en voordringverbod

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

8 december 2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

1 juli 2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16 mei 2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

2 november 2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20 juli 2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13 juni 2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

9 januari 2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28 augustus 2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

3 februari 2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 december 2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30 juli 2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25 december 2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X