Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

9 januari 2021 3 min ... 2 Reacties

De meest epische motorreis ooit

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

Hollywoodacteur Ewan McGregor pakte in 2004 zijn motor en reed samen met zijn goede vriend Charley Boorman 31.000 kilometer van Londen naar New York. Ze reden oostwaarts en namen waar dat onvermijdelijk was een boot, trein of vliegtuig. ‘The Long Way Round’, heette de 7-delige serie, die een grote schare fans kreeg onder motorrijders.

In 2007 stapten de twee weer op de motor, dit keer in ‘The Long Way Down’, waarin ze van Schotland helemaal naar Zuid-Afrika reden. Het waren twee epische reizen, precies het soort reizen waar de meeste motorrijders wegens tijd- of geldgebrek alleen maar van kunnen dromen.

Na die tweede serie bleef het maar liefst dertien jaar stil. Tot ineens ‘The Long Way Up’ werd aangekondigd. De aankondiging van deze nieuwe serie alleen al zorgde er voor dat ik zelf ook meteen weer op mijn motor wilde springen. Een rondje randstad klonk alleen wat minder uitdagend dan wat McGregor en Boorman dit keer hadden gepland: een 100 dagen durende trip van het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika (Ushuaia) naar Los Angeles.

Het leverde enkele ‘praktische probleempjes’ op!

Ik verwachtte iets vergelijkbaars als de eerdere series, maar al snel in de eerste aflevering werd duidelijk dat er een unieke component aan ‘The Long Way Up’ was toegevoegd, waardoor ik vanaf het begin op het puntje van mijn stoel zat: Ewan McGregor had besloten dat ze de reis met elektrische motoren zouden maken. En om het meteen helemaal goed te doen, moesten de SUV’s met cameracrew die de trips altijd begeleidden ook elektrisch aangedreven zijn.

Het leverde enkele ‘praktische probleempjes’ op: er waren helemaal nog geen elektrische motoren op de markt die voldoende actieradius hadden om zo’n lange reis in 100 dagen te kunnen volbrengen. Ook bestonden er nog geen elektrische SUV’s. Normale mensen zouden dan de handdoek in de ring gooien. Maar als je Ewan McGregor heet en Apple TV achter je hebt staan, gaan er wel wat deuren open. Dus verklaarde Harley Davidson zich bereid hun net nieuwe Livewires aan te passen aan de specificaties die nodig waren voor de trip en leverde het bedrijf Rivian zelfs de prototypes van hun elektrische SUV’s in voor de reis. Met alle risico’s van dien natuurlijk, want wat als het een fiasco zou worden?

Maar het was wel een gecalculeerd risico: in 2004 wilden McGregor en Boorman oorspronkelijk met KTM’s op pad, maar KTM trok zich op het laatste moment terug omdat ze bang waren dat de motoren onderweg stuk zouden gaan en dat dit slecht zou afstralen op het merk. BMW durfde het wel aan en leverde de R1150 GS aan voor de reis. De verkopen daarvan explodeerden na die eerste serie. Daar hoopten Harley Davidson en Rivian nu natuurlijk ook op.

De reis zelf was net zo episch als je al zou verwachten: ja, het gíng mis in de eerste afleveringen: ondanks dat er over de gehele route speciaal extra laadstations waren aangebracht (publiekelijk te gebruiken), kwamen de motoren en de SUV’s regelmatig zonder stroom te zitten. Door de kou was de actieradius kleiner dan verwacht, wandcontactdozen in hotels deden de stoppen doorslaan, accu’s bleken soms toch niet geladen na een nacht slaap. Het was een beetje Murphy’s Law af en toe: anything that can go wrong, will go wrong. Maar toch was het fantástisch. Het was drama, het was meeslepend, je voelde op de bank thuis je adrenalineniveau omhoog gaan. Je leefde mee, je voelde mee, ook al zat je zelf niet eens op de motor. En uiteindelijk kwamen ze na die 100 dagen natuurlijk ‘gewoon’ aan in Los Angeles. Wel met wat letterlijke en figuurlijke omwegen die gewone stervelingen nooit hadden kunnen bekostigen, maar wat gaf het? Het was pionieren, het verlegde grenzen, het liet de nieuwste innovaties in de praktijk zien en het versterkte de liefde voor motorrijden. Wat wil een mens nog meer?

Motormuis

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Mark schreef:
    9 januari 2021 om 13:21

    Een iets té enthousiaste review wat mij betreft, maar wel fijn dat Motormuis met volle teugen genoten heeft natuurlijk.
    De iets cynischere motorrijder – vooral zij die de eerste twee series al op het puntje van hun stoel gezeten hebben, en die zo’n zelfde reis verwachtten – zal opvallen dat Charlie en Ewan met de jaren ook meer comfort nodig hebben om de reis te voltooien. Prima hoor, ik kies zelf ook eerder voor een hotel dan een tent, maar het contrast met de andere Long Ways is aanzienlijk.
    De techniek van de Livewires en Rivians voldoet niet aan de eisen van de reis, en slaagt niet in de uitdaging. Wie een succesverhaal voor elektrisch rijden verwacht, zal snel zonder stroom komen te staan. Een mooie les voor de huidige stand, maar je juicht minder snel voor de mannen als hun uitgangspunten eigenlijk na de eerste week al noodgedwongen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
    Ook het laatste deel van de reis is voor de één een creatieve oplossing, voor de ander een deceptie. Per boot, vliegtuig en bus een groot deel van de route voltooien, omdat de uitdagingen spannend zijn, is een kleine anticlimax.
    Ook ik heb genoten van de mooie stukken van de reis, maar waar bij de vorige Long Ways de rijders stevig moesten doorbijten en de kijker daar volop van kon genieten, zijn het nu de rijders die vooral genieten en moet de kijker daar soms even doorheen bijten. Wees gerust, het is het waard.

    Beantwoorden
  2. Jelle schreef:
    11 januari 2021 om 13:34

    Ja, ze smokkelden wel heel erg met de route en je moet ongeveer miljonair zijn om te kunnen doen wat zij deden, maar episch was het.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

10 februari 2023 3 min

Motordiefstallen en voordringverbod

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

8 december 2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

1 juli 2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16 mei 2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 maart 2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

2 november 2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20 juli 2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13 juni 2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28 augustus 2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

3 februari 2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 december 2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30 juli 2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25 december 2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X